Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jan-Peter
Vandaag
om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
28 maart 2009 - Op bezoek bij Amerpoort
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 28 maart 2009 - Op bezoek bij Amerpoort (gelezen 9658 keer)
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
28 maart 2009 - Op bezoek bij Amerpoort
«
Gepost op:
28 oktober 2009, 14:29:56 »
INLEIDING
Op 28 maart is het OBB-team te gast geweest bij Remco Poppen. Remco is bekend van het draadje “Bouw klein voorstation AMERPOORT begonnen” Inmiddels is dit onderwerp in minder dan een jaar al ruim 85.000 keer bekeken, reden genoeg om hem eens het hemd van het lijf te vragen over de filosofie van zijn baan. Die is namelijk zeker anders dan de gemiddelde NS georiënteerde modelspoorbaan.
”AMERPOORT” is gebouwd met één doel, en dat is het tonen van een beperkt aantal treinsamenstellingen. Beperkt, omdat alleen de periode van 1980-1995 wordt getoond. En waarom? Daarvoor gaan we even terug in de tijd.
HET ONSTAAN VAN AMERPOORT I
We spreken over begin jaren ‘80, Remco woont in een flat en in één van de kelderboxen van een andere bewoner staat een modelbaan opgesteld. Remco en zijn vader komen over de vloer. Er wordt zelfs over gesproken om gaten in een muur tussen de twee kelderboxen te maken of zelfs de muur weg te breken. Het is nooit zover gekomen, maar het modelspoorvirus heeft wel toegeslagen. De symptomen van het virus verergeren alleen maar door de regelmatige treinreizen van Amersfoort naar familie in Zaandam. Op zijn zevende begint Remco zijn eigen baan te bouwen, die overigens maar een paar jaar heeft bestaan. Daarna komt de bekende “studiedip” en pas een paar jaar later wordt de hobby weer opgepakt. Bij de modelspoorwinkel Steven Volp in Amersfoort wordt een 2400 van Roco aangeschaft en een klein baantje wordt in elkaar gezet. Maar ook dit baantje wordt weer gesloopt.
De huidige baan Amerpoort staat opgesteld in een slaapkamer op de eerste verdieping, maar vlak voor het moment van schrijven van dit verslag heeft Remco gelukkig besloten de zolderkamer gereed te maken voor zijn modelbaan. Uiteindelijk is niet de zolder de nieuwe plek geworden, maar is van twee kamers één grote gemaakt. Daar wordt ook een veel grotere baan opgebouwd, die echter wel gebruik maakt van één van de modules van het ”oude” Amerpoort, laten we dat maar “Amerpoort I” noemen. En zo ontstaat op dit moment “Amerpoort II”.
Maar even terug naar ons bezoek aan Amerpoort I. De naam is ontstaan uit een mix van Amersfoort en …-poort. Amersfoort zelf is te groot om na te bouwen en het gebouwde station lijkt meer op een voorstation. In de werkelijkheid hebben zulke voorstations namen zoals ‘Weesperpoort’, ‘Muiderpoort’, daar komt dan ook de samenvoeging vandaan.
DE MODULEBOUW
Het stationsgedeelte is ook het enige deel dat (voorlopig) wordt aangekleed met scenery. Remco heeft dit deel gebouwd op een module van 2,70 meter lengte. Met vooruitziende blik (Amerpoort II was nog niet bedacht) heeft hij besloten het stationsgedeelte als één geheel te bouwen, opdat het later in een andere baan kan worden ingevoegd. Het geheel is opgebouwd op een 12 mm dikke MDF-plaat die ondersteund wordt door een rechthoekig frame van vuren balken van 44 bij 20 mm. Remco vond dit echter niet voldoende stijf en heeft er een aantal dwarsbalken tussen geplaatst.
De drie overige modules zijn op dezelfde manier gebouwd. Twee van die modules zijn voor de halve ovalen aan beide kanten van de stationsmodule, de derde bevat het driesporig schaduwstation.
BAAN OPBOUW
De baan is opgebouwd uit Piko A-rails en de kleinste boogstraal is R3 met een radius van 48cm. Verder is het kortste spoor van het schaduwstation 1,20m, en dat geldt ook voor het perron De rails liggen op de bekende blauwe isolatieplaten van een bekende bouwmarkt en heeft daardoor een beetje demping. Na het leggen van de baan is Remco begonnen met het aanleggen van de bezetmeldstukken, want de baan moet digitaal gestuurd gaan worden. Na veel testen van de wissels en alle bezetmelders vond Remco dat de tijd daar was om het stationsgedeelte te gaan aankleden. Omdat er redelijk veel tijd beschikbaar is (ca. drie uur per dag) kon hij al binnen twee weken na het hout halen beginnen met de aankleding.
SCENERY
Het plan is ontstaan om het station een niveau hoger te maken dan de baan, zodat de reizigers via een trap het perron moeten betreden. En dat lijkt weer op de situatie zoals in Amersfoort. Het wordt even puzzelen waar de trap geplaatst moet worden, maar al snel wordt besloten dat deze aan de rechterkant moet komen. Dan begint het eigenlijke bouwen: uit diverse strips messing soldeert Remco de trap, waarvan de traptreden uit hout worden gemaakt. Een monnikenwerk, maar het resultaat loont: een unieke brug met trappen. Op de foto’s de ruwbouw van de brug en trappen, en het eindresultaat.
Waar Remco ook een hoop medespoorders mee op weg heeft geholpen zijn de zelfgemaakte T-portaalbovenleidingmasten. Omdat ze uit railprofielen samengesteld zijn, zijn ze filigraner om te zien dan de vaak gebruikte NS-masten van Sommerfeldt. Ze zijn ook nog eens beter op schaal. Behalve de bovenleiding heeft Remco ook het perron zelf gemaakt. Na een aanbod van Gerco van Beelen kwam er een in styreen geplot perron, voorzien van subtiele details zoals blindengeleidetegels, en een vloeiend gebogen gelegde strook tegels tegen de perronrand. Zulke dingen maken een perron echt Nederlands!
Preiseruitzicht vanaf de trap
RIJDEND MATERIEEL
Amerpoort is vooral bedoeld om op een mooi afgewerkt station een beperkt aantal treinsamenstellingen te tonen. Die moeten allemaal hebben gereden binnen de periode van 1980-1995, zonder uitzonderingen! Op dit moment vinden we ondermeer een 6400 met een sleep Fccpps’en, de geel-grijze 1145, 1312 en 1606. Veelal worden de locs speciaal aangepast qua nummering, om er zeker van te zijn dat die lok met het correcte nummerrond rijdt. Daarbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van decals van Kees-Jan (ReelCees). Alle locs worden zelf voorzien van een digitale decoder, net als andere aanpassingen zoals het maken van sluitverlichting. Inmiddels zijn ook de eerste stappen gezet op het gebied van zelfbouw. Een kap van de verwarmingswagen van Frank (Mispoes) en de aanschaf van een airbrush moeten het eerste karwei gaan klaren. Het enige dat absoluut niet gedaan wordt met de airbrush is… weatheren. Het moet schoon blijven, en ook daarom gaan alle modellen na het rijden weer keurig de doos in. Tijdens dit relaas komt nog de 2433 voorbij met een sleep VAM wagens en zien we een 634 wat rangeren.
Op het opstelspoor staan vaak een paar locs te wachten tot ze worden ingezet, en regelmatig verschijnt daar dubbeldeks stoptreinmaterieel.
DIGITALE ACHTERGROND
Het is leuk om te zien hoe zich een hele digitale revolutie heeft plaatsgevonden. Om maar eens wat te noemen: bij de bouw van Amerpoort I werd gebruik gemaakt van de Roco Multimaus, s88 bezetmelders, in combinatie met de s88XpressNetLI interface en het programma Koploper. Inmiddels is overgestapt naar de Intellibox Basic en Loconet en dit vooral om de bedrading te beperken. Verder zijn de wisselaandrijvingen ook vervangen. Van de bekende Conradaandrijvingen (te luidruchtig), naar Tortoise motoraandrijvingen en nu, bij Amerpoort II, zijn deze vervangen door Uhlenbrock servo’s.
TOEKOMSTMUZIEK
Wat staat ons nog te wachten? Wel, de bouw van Amerpoort II is op het moment van schrijven al gestart en is qua spoor leggen al zo goed als klaar. Ook deze module wordt voorlopig weer sober uitgevoerd. De nadruk blijft liggen op het stationsgedeelte, dat wordt nog veel meer aangekleed met Preisertjes, perronbankjes, treinlengteborden en noem maar op. We komen graag over een jaartje nog eens langs. Eens zien of we hem kunnen overtuigen de rest van de baan ook zo gedetailleerd aan te kleden…
DRAADJES OP BENELUXSPOOR.NET
Bouw klein voorstation ‘Amerpoort’ begonnen
Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
Bouwbeschrijving NS T-portaal
Het OBB-team, Lars Smelter en Bert van Gelder.
«
Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 14:44:48 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #1 Gepost op:
28 oktober 2009, 15:04:59 »
Dat ziet er erg goed uit
Uiteraard hadden we hier al online eens iets voorbij zien komen maar een mooi verslag in het OBB draadje is deze baan zeker waard.
Prachtig perron dat zoals wordt beschreven een echt Nederlands aanzicht heeft.
Toppie
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15310
Modelrailroading is fun!
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #2 Gepost op:
28 oktober 2009, 23:06:00 »
Mooi verslag mannen, van een mooie baan!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Jos001
Offline
Berichten: 1269
N en G rijder
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #3 Gepost op:
29 oktober 2009, 00:43:28 »
Inderdaad, heel leuk verslag en een prachtige baan
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
fissy
Offline
Berichten: 4299
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #4 Gepost op:
29 oktober 2009, 00:47:46 »
Citaat van: Peter van der Leek op 28 oktober 2009, 14:29:56
Erg historish plaatje
mooie bericht van het OBB team!
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #5 Gepost op:
29 oktober 2009, 07:28:12 »
Altijd weer leuk om zo'n OBB-verslag te lezen over één van onze BNLS-ers. Complimenten Remco.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #6 Gepost op:
03 november 2009, 10:28:32 »
Hallo,
idd mooi verslag, zit nog maar net bij het forum maar ik kom allemaal mooie dingen tegen en veel tips. Ik heb ook bij roco37 gekeken hoe hun de perrons hadden gefabrigeerd. Hoe hebben jullie dat gedaan. Voor mijn project heb ik een lang tussenperron nodig.
Ik hoor het wel een keer.
Gr NS2400
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #7 Gepost op:
03 november 2009, 10:31:13 »
Hoi,
Mijn perron komt bij Gerco van Beelen vandaan,
www.sleutelspoor.nl
, lees gerust mijn draadje eens door wat onder het wereldbolletje staat. Daar staat alles wel in
Gr. Remco.
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4387
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #8 Gepost op:
03 november 2009, 10:31:29 »
Deze vraag kun je het beste stellen in het draadje van Amerpoort zelf. Grote kans dat Remco er zelf op antwoordt.
Gr, Bert
Edit: mijn antwoord en dat van Remco kruisten elkaar..
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #9 Gepost op:
04 november 2009, 20:24:30 »
Maakt niks uit moet toch altijd dubbel lezen niet dat ik leesblind ben maar des te langer blijft het hangen, blijft ook allemaal in het blote koppie zitten,
Ga gelijk kijkje nemen Remco.
Gr NS2400, Koen
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 5986
stationsplein Baden-Baden
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #10 Gepost op:
05 november 2009, 11:04:14 »
Weer een mooie stukje vakwerk zowel van het OBB team als van Remco.
Eerst hiervan genieten en dan op naar de volgende "op bezoek bij".
Gelogd
groetjes Dion
Ruud K
Offline
Berichten: 12176
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #11 Gepost op:
05 november 2009, 11:24:37 »
Wordt dat dan op bezoek bij Dion? Lijkt me interessant als ik je draadje zo zie
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 5986
stationsplein Baden-Baden
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #12 Gepost op:
05 november 2009, 11:40:14 »
Dat weet ik niet en acht die kans klein dat dat gaat gebeuren.
Maar je weet nooit in de toekomst het kan zomaar veranderen.
Misschien voor je zelf ook een optie, heb je niet in de lijst zien staan?
Gelogd
groetjes Dion
Tomas
Offline
Berichten: 36
@: ideeën op doen fase
Re:Op bezoek bij Amerpoort
«
Reactie #13 Gepost op:
08 november 2009, 15:36:23 »
Heel mooi verslag, en een geweldige baan van Remco!! Ik was zijn "Bouw klein voorstation 'Amerpoort' begonnen" draadje aan het lezen toen ik op pagina 91! las dat het OBB team langs geweest was.
Gelijk ff kijken natuurlijk
Nu weer snel verder lezen in het draadje van Remco
Gr, Tomas
«
Laatst bewerkt op: 08 november 2009, 15:39:15 door Tomas
»
Gelogd
planning: HO, Intellibox, Nederlands periode II/III, nog geen baan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
28 maart 2009 - Op bezoek bij Amerpoort