BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Op bezoek bij... => Topic gestart door: Peter van der Leek op 28 oktober 2009, 14:29:56

Titel: 28 maart 2009 - Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Peter van der Leek op 28 oktober 2009, 14:29:56
INLEIDING
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Straatnaambord_Amerpoort.jpg)
Op 28 maart is het OBB-team te gast geweest bij Remco Poppen. Remco is bekend van het draadje “Bouw klein voorstation AMERPOORT begonnen” Inmiddels is dit onderwerp in minder dan een jaar al ruim 85.000 keer bekeken, reden genoeg om hem eens het hemd van het lijf te vragen over de filosofie van zijn baan. Die is namelijk zeker anders dan de gemiddelde NS georiënteerde modelspoorbaan.
”AMERPOORT” is gebouwd met één doel, en dat is het tonen van een beperkt aantal treinsamenstellingen. Beperkt, omdat alleen de periode van 1980-1995 wordt getoond. En waarom? Daarvoor gaan we even terug in de tijd.

HET ONSTAAN VAN AMERPOORT I
We spreken over begin jaren ‘80, Remco woont in een flat en in één van de kelderboxen van een andere bewoner staat een modelbaan opgesteld. Remco en zijn vader komen over de vloer. Er wordt zelfs over gesproken om gaten in een muur tussen de twee kelderboxen te maken of zelfs de muur weg te breken. Het is nooit zover gekomen, maar het modelspoorvirus heeft wel toegeslagen. De symptomen van het virus verergeren alleen maar door de regelmatige treinreizen van Amersfoort naar familie in Zaandam. Op zijn zevende begint Remco zijn eigen baan te bouwen, die overigens maar een paar jaar heeft bestaan. Daarna komt de bekende “studiedip” en pas een paar jaar later wordt de hobby weer opgepakt. Bij de modelspoorwinkel Steven Volp in Amersfoort wordt een 2400 van Roco aangeschaft en een klein baantje wordt in elkaar gezet. Maar ook dit baantje wordt weer gesloopt.
De huidige baan Amerpoort staat opgesteld in een slaapkamer op de eerste verdieping, maar vlak voor het moment van schrijven van dit verslag heeft Remco gelukkig besloten de zolderkamer gereed te maken voor zijn modelbaan. Uiteindelijk is niet de zolder de nieuwe plek geworden, maar is van twee kamers één grote gemaakt.  Daar wordt ook een veel grotere baan opgebouwd, die echter wel gebruik maakt van één van de modules van het ”oude” Amerpoort, laten we dat maar “Amerpoort I” noemen. En zo ontstaat op dit moment “Amerpoort II”.
Maar even terug naar ons bezoek aan Amerpoort I. De naam is ontstaan uit een mix van Amersfoort en …-poort. Amersfoort zelf is te groot om na te bouwen en het gebouwde station lijkt meer op een voorstation. In de werkelijkheid hebben zulke voorstations namen zoals ‘Weesperpoort’, ‘Muiderpoort’, daar komt dan ook de samenvoeging vandaan.

DE MODULEBOUW
Het stationsgedeelte is ook het enige deel dat (voorlopig) wordt aangekleed met scenery. Remco heeft dit deel gebouwd op een module van 2,70 meter lengte. Met vooruitziende blik (Amerpoort II was nog niet bedacht) heeft hij besloten het stationsgedeelte als één geheel te bouwen, opdat het later in een andere baan kan worden ingevoegd. Het geheel is opgebouwd op een 12 mm dikke MDF-plaat die ondersteund wordt door een rechthoekig frame van vuren balken van 44 bij 20 mm. Remco vond dit echter niet voldoende stijf en heeft er een aantal dwarsbalken tussen geplaatst.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Stationsplan_Amerpoort.jpg)

De drie overige modules zijn op dezelfde manier gebouwd. Twee van die modules zijn voor de halve ovalen aan beide kanten van de stationsmodule, de derde bevat het driesporig schaduwstation.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Amerpoort014.jpg)

BAAN OPBOUW
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Baanplan_Amerpoort.jpg)

De baan is opgebouwd uit Piko A-rails en de kleinste boogstraal is R3 met een radius van 48cm. Verder is het kortste spoor van het schaduwstation 1,20m, en dat geldt ook voor het perron De rails liggen op de bekende blauwe isolatieplaten van een bekende bouwmarkt en heeft daardoor een beetje demping. Na het leggen van de baan is Remco begonnen met het aanleggen van de bezetmeldstukken, want de baan moet digitaal gestuurd gaan worden. Na veel testen van de wissels en alle bezetmelders vond Remco dat de tijd daar was om het stationsgedeelte te gaan aankleden. Omdat er redelijk veel tijd beschikbaar is (ca. drie uur per dag) kon hij al binnen twee weken na het hout halen beginnen met de aankleding.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Amerpoort009.jpg)

SCENERY
Het plan is ontstaan om het station een niveau hoger te maken dan de baan, zodat de reizigers via een trap het perron moeten betreden. En dat lijkt weer op de situatie zoals in Amersfoort. Het wordt even puzzelen waar de trap geplaatst moet worden, maar al snel wordt besloten dat deze aan de rechterkant moet komen. Dan begint het eigenlijke bouwen: uit diverse strips messing soldeert Remco de trap, waarvan de traptreden uit hout worden gemaakt. Een monnikenwerk, maar het resultaat loont: een unieke brug met trappen. Op de foto’s de ruwbouw van de brug en trappen, en het eindresultaat.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Trap_in_opbouw.jpg)
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Amerpoort032.jpg)

Waar Remco ook een hoop medespoorders mee op weg heeft geholpen zijn de zelfgemaakte T-portaalbovenleidingmasten. Omdat ze uit railprofielen samengesteld zijn, zijn ze filigraner om te zien dan de vaak gebruikte NS-masten van Sommerfeldt. Ze zijn ook nog eens beter op schaal. Behalve de bovenleiding heeft Remco ook het perron zelf gemaakt. Na een aanbod van Gerco van Beelen kwam er een in styreen geplot perron, voorzien van subtiele details zoals blindengeleidetegels, en een vloeiend gebogen gelegde strook tegels tegen de perronrand. Zulke dingen maken een perron echt Nederlands!
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Amerpoort034.jpg)
Preiseruitzicht vanaf de trap

RIJDEND MATERIEEL
Amerpoort is vooral bedoeld om op een mooi afgewerkt station een beperkt aantal treinsamenstellingen te tonen. Die moeten allemaal hebben gereden binnen de periode van 1980-1995, zonder uitzonderingen! Op dit moment vinden we ondermeer een 6400 met een sleep Fccpps’en, de geel-grijze 1145, 1312 en 1606. Veelal worden de locs speciaal aangepast qua nummering, om er zeker van te zijn dat die lok met het correcte nummerrond rijdt. Daarbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van decals van Kees-Jan (ReelCees). Alle locs worden zelf voorzien van een digitale decoder, net als andere aanpassingen zoals het maken van sluitverlichting. Inmiddels zijn ook de eerste stappen gezet op het gebied van zelfbouw. Een kap van de verwarmingswagen van Frank (Mispoes) en de aanschaf van een airbrush moeten het eerste karwei gaan klaren. Het enige dat absoluut niet gedaan wordt met de airbrush is… weatheren. Het moet schoon blijven, en ook daarom gaan alle modellen na het rijden weer keurig de doos in. Tijdens dit relaas komt nog de 2433 voorbij met een sleep VAM wagens en zien we een 634 wat rangeren.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Amerpoort016.jpg)
Op het opstelspoor staan vaak een paar locs te wachten tot ze worden ingezet, en regelmatig verschijnt daar dubbeldeks stoptreinmaterieel.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Amerpoort027.jpg)

DIGITALE ACHTERGROND
Het is leuk om te zien hoe zich een hele digitale revolutie heeft plaatsgevonden. Om maar eens wat te noemen: bij de bouw van Amerpoort I werd gebruik gemaakt van de Roco Multimaus, s88 bezetmelders, in combinatie met de s88XpressNetLI interface en het programma Koploper. Inmiddels is overgestapt naar de Intellibox Basic en Loconet en dit vooral om de bedrading te beperken. Verder zijn de wisselaandrijvingen ook vervangen. Van de bekende Conradaandrijvingen (te luidruchtig), naar Tortoise motoraandrijvingen en nu, bij Amerpoort II, zijn deze vervangen door Uhlenbrock servo’s.

TOEKOMSTMUZIEK
Wat staat ons nog te wachten? Wel, de bouw van Amerpoort II is op het moment van schrijven al gestart en is qua spoor leggen al zo goed als klaar. Ook deze module wordt voorlopig weer sober uitgevoerd. De nadruk blijft liggen op het stationsgedeelte, dat wordt nog veel meer aangekleed met Preisertjes, perronbankjes, treinlengteborden en noem maar op. We komen graag over een jaartje nog eens langs. Eens zien of we hem kunnen overtuigen de rest van de baan ook zo gedetailleerd aan te kleden…
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Amerpoort013.jpg)

DRAADJES OP BENELUXSPOOR.NET
Bouw klein voorstation ‘Amerpoort’ begonnen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13339.0.html)
Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15249.0.html)
Bouwbeschrijving NS T-portaal (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14431.0.html)

Het OBB-team, Lars Smelter en Bert van Gelder.
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 28 oktober 2009, 15:04:59
Dat ziet er erg goed uit (y)
Uiteraard hadden we hier al online eens iets voorbij zien komen maar een mooi verslag in het OBB draadje is deze baan zeker waard.
Prachtig perron dat zoals wordt beschreven een echt Nederlands aanzicht heeft.

Toppie :D
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Ronald Halma op 28 oktober 2009, 23:06:00
Mooi verslag mannen, van een mooie baan! (y)
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Jos001 op 29 oktober 2009, 00:43:28
Inderdaad, heel leuk verslag en een prachtige baan  (y)

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: fissy op 29 oktober 2009, 00:47:46
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/amerpoort/Amerpoort016.jpg)
Erg historish plaatje ;)   mooie bericht van het OBB team!
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: JaJo op 29 oktober 2009, 07:28:12
Altijd weer leuk om zo'n OBB-verslag te lezen over één van onze BNLS-ers. Complimenten Remco. (y)

Groet Jaap
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: NS264 op 03 november 2009, 10:28:32
Hallo,

idd mooi verslag, zit nog maar net bij het forum maar ik kom allemaal mooie dingen tegen en veel tips. Ik heb ook bij roco37 gekeken hoe hun de perrons hadden gefabrigeerd. Hoe hebben jullie dat gedaan. Voor mijn project heb ik een lang tussenperron nodig.
Ik hoor het wel een keer.

Gr NS2400
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Remco. op 03 november 2009, 10:31:13
Hoi,

Mijn perron komt bij Gerco van Beelen vandaan, www.sleutelspoor.nl, lees gerust mijn draadje eens door wat onder het wereldbolletje staat. Daar staat alles wel in :)

Gr. Remco.
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Bert van Gelder op 03 november 2009, 10:31:29
Deze vraag kun je het beste stellen in het draadje van Amerpoort zelf. Grote kans dat Remco er zelf op antwoordt.

Gr, Bert

Edit: mijn antwoord en dat van Remco kruisten elkaar..
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: NS264 op 04 november 2009, 20:24:30
Maakt niks uit moet toch altijd dubbel lezen niet dat ik leesblind ben maar des te langer blijft het hangen, blijft ook allemaal in het blote koppie zitten,
Ga gelijk kijkje nemen Remco.

Gr NS2400, Koen
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Dion op 05 november 2009, 11:04:14
Weer een mooie stukje vakwerk zowel van het OBB team als van Remco. (y)

Eerst hiervan genieten en dan op naar de volgende "op bezoek bij".
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Ruud K op 05 november 2009, 11:24:37
Wordt dat dan op bezoek bij Dion? Lijkt me interessant als ik je draadje zo zie  :)
Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Dion op 05 november 2009, 11:40:14
Dat weet ik niet en acht die kans klein dat dat gaat gebeuren.
Maar je weet nooit in de toekomst het kan zomaar veranderen.

Misschien voor je zelf ook een optie, heb je niet in de lijst zien staan?

Titel: Re:Op bezoek bij Amerpoort
Bericht door: Tomas op 08 november 2009, 15:36:23
Heel mooi verslag, en een geweldige baan van Remco!! Ik was zijn  "Bouw klein voorstation 'Amerpoort' begonnen" draadje aan het lezen toen ik op pagina 91! las dat het OBB team langs geweest was.

Gelijk ff kijken natuurlijk :)

Nu weer snel verder lezen in het draadje van Remco  ;D

Gr, Tomas