Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39

Auteur Topic: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort  (gelezen 33388 keer)

Remco.

• Offline Offline
Omdat ik via de PB diverse vragen krijg over welke spullen ik gebruik ben ik van plan een lijstje bij te gaan houden welke vermeld wat ik gebruik ( Vragen mogen natuurlijk altijd via PB maar het leek me gewoon handig :) ). Ik ga de moderators even lief aankijken en hoop dat ze dit misschien een vaste plek kunnen geven in de draad ( Startpost bijv. ) Inmiddels dus deze draad geworden! Bedankt daarvoor!

Ik verdeel de info in materialen, technieken en ervaringen. Als je vragen hebt stel ze!

*** Gebruikte materialen: ***

Henckens Seinen
  • Hoofdsein NS Rechts 2001
  • Dwergsein NS 2005
Wisseldecoder
Seindecoder

De oude wisselmotors

Vervangen door de volgende wisselmotors

Bovenleiding Portalen

Accesories rond Rails

Perron
Aansturing

Ruwbouw

Voor de ruwbouw heb ik gebruik gemaakt van vuren balken met 12MM MDF daarboven op. De achterwanden zijn van 8mm MDF.
Ik heb MDF gebruikt omdat het makkelijk te verwerken is en niet al te duur. En als je het voorbereid door het eerst te schilderen neemt het ook geen vocht op als je gaat ballasten. Ik heb zelf omdat het modules zijn, gewoon een 'ladder' gebouwd en deze neer gelegd en vervolgens het MDF erop geplaatst.

*** Gebruikte technieken ***

Ballasten

Portalen

*** Ervaringen ***

Planning

Planning is cruciaal. Ik heb een aantal dingen overnieuw moeten doen omdat ik of er nooit aan had gedacht of het niet goed begrepen had of gewoon niet wist. Een voorbeeld daarvan waren de blokken die ik gebruikte. Uiteindelijk met hulp van Karst en Wim is het weer goed gekomen maar omdat ik op dat moment de materie niet helemaal begreep heeft me dat wat extra werk gekost ;D

Een ander voorbeeld is mijn perron en 1:87 rijtuigen. Omdat zelfs de 15 graden tegenboog voor een wissel al krap is voor een 1:87 rijtuig heb ik iets moeten smokkelen met het grote perron en beide perrons iets moeten inkorten aan de rechterzijde. ( Eigenlijk alleen het grote perron maar voor het nette ook het andere maar meegenomen daarin ;D )

Als je goed plant ken je de beperkingen en mogelijkheden van je baan! Ik ken ze ook ondertussen maar dat heeft niet alles met planning te maken ;D

Rails leggen

Een leuk moment, de eerste treinen kunnen rollen. Bij mij is het schaduw station niet kaarsrecht omdat er door gebruik van verschillende isolatieasjes in de bochten de radius iets verschilde en ik dat te laat opmerkte ;) Maar met flex rails heb je er geen last van :)

De rails op de module voor Amerpoort zelf ligt zo strak als dat ik voor mekaar kon krijgen. Ongetwijfeld dat anderen het beter kunnen maar ik ben dik tevreden :)

Wat ik lastig vond is je rails goed vast zetten maar niet te strak zodat je het niet de isolatielaag in trekt. Dat is gewoon even heel precies werken. Zeker met de flexrails van Piko, die echt HEEL flexibel zijn, is dat wel even lastig :)

Verven van de rails

Het verven van de rails is een werkje waar je veel plezier van hebt als het eenmaal klaar is! Ik heb het als volgt gedaan:
Een kleine kwast heb ik nog ietsjes kleiner geknipt en hiermee verfde ik de railstaaf in de juiste kleur. Niet te precies werken, roest is ook niet precies recht ;) Ik verfde dan een railstaaf +- 20 cm aan beide kanten en haalde er dan mijn vinger overheen.
Om mijn vinger had ik dan een stukje stof gewikkeld. Als je meer verft is de bovenkant van de railstaaf al te hard, dus daarom niet teveel in 1 keer verven.

Als het droog is haal je de railgum er nog een keer overheen en je hebt een prachtig verroeste railstaaf!

Ballasten

Het ballasten is niet heel erg moeilijk maar wel arbeidsintensief. De manier zoals Kees-Jan uitlegt is erg goed uit te voeren.

Mijn ervaringen zijn:

- Ik heb kleine stukjes per keer geballast. Anders is het gewoon te langdradig.
- Als je lastige stukjes wilt ballasten en je ballast schuift de hele tijd weg, zorg dat globaal goed ligt en maak het dan nat, het is dan steviger en blijft beter liggen. ( Denk hierbij aan de schuin aflopende zijkanten bijv. )
- Werk zorgvuldig, als er ballast aan je rails zit, haal dit weg voor het droogt, anders trek je je verf er weer af als je het later weghaald. ( Mede hierdoor, kleine stukjes ballasten dan is het goed te beheersen )

Testen

Het testen van je rails, erg belangrijk, als het ligt, testen tot je erbij neervalt ;D het voorkomt teleurstellingen als alles mooi is aangekleed. Ik heb erg veel modelspoor kilometers gemaakt, +-700 volgens Koploper maar de baan werkt feilloos! Geen enkel krakkemikkig punt in de baan en alles verloopt soepel!

Aankleding

Dat gaat eigenlijk best goed. Wat ik eigenlijk met alles doe is een teststukje maken en eventueel ( Meestal wel ;D ) even hier vragen of er nog tips en/of tools zijn. Iedereen kijkt nu eenmaal anders tegen dingen aan. En vaak zitten er heel bruikbare tips tussen en voor je het weet heb je prachtige dingen gemaakt, zoals bijv. mijn stootblok nav een tip van Jaap ( Jajo )

Toen ik de perrons van Gerco kreeg aangeboden heeft het mij uiteindelijk een dag verbouwen gekost om de perrons te plaatsen. Het is het allemaal waard geweest want ze zijn prachtig. Ik moet zeggen dat het me erg meeviel. Ik had erger verwacht want ik was bang dat de houtlijm voor het ballast onder het bestaande perron was gelopen en daarmee dit muurvast aan elkaar had gelijmd, dit bleek erg mee te vallen!

Nou tot dusverre is dit het even,

Een update met de laatste stand van zaken! Als een moderator zo vriendelijk zou willen zijn deze info 1 op 1 te kopieren naar de startpost ( Wat daar staat mag worden vervangen door deze post ) dan ben ik weer een blij man! Bedankt alvast.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2009, 14:23:55 door Bart Tigges »

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
Re: Gebruikte materialen Amerpoort
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2008, 20:23:56 »
Dit is heel handig  , scheelt een hoop zoekwerk in je bouw topic  ;D

Thx  :)

Ferry

Remco.

• Offline Offline
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2008, 00:09:24 »
Graag gedaan, er komt nog meer is de bedoeling ;D Nu staan ook ervaringen en gebruikte technieken erbij :)

Gr. Remco.

ReesCees

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2008, 00:20:29 »
Psssssssssssst,

Tav het ballasten: als ik tijd heb dan zet ik er een nieuwe versie op!

Die "bonken" die ik op mijn site gebruik kan ech nie meer!

Kees-jan

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2008, 00:24:10 »
Ok ik houd het in de gaten! Zodra ik dat merk pas ik het hier aan!

Bedankt voor de info :)

Gr. Remco.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2008, 10:24:40 »
Hoi Remco,

Goed idee! En erg overzichtelijk en duidelijk!
Bevalt overigens die S88XpressNetLi goed? Heb er inmiddels ook een.

Grtz,  8) Ronald 8)

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2008, 12:48:06 »
Dank je! Ja het werkt goed, ben er zeker weten tevreden mee ;D Je hebt er geen verkeerde aanschaf mee gedaan, ik heb niet voor niets mijn schoonpa er ook 1 laten bestellen ;D

Gr. Remco.

Dolf44

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2008, 13:46:37 »
't Is nog altijd jouw schoonpa ? Dan moet dat ding wel goed zijn  ;D

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2008, 13:47:08 »
Hij heeft hem nog niet ;)

Gr. Remco.

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #9 Gepost op: 12 January 2009, 12:08:46 »
Hallo Remco

Ik ben toe aan het vervangen van een paar oude wissels van mij.
Gezien jij al aardig wat ervaring hebt ben ik zo vrij je hier een vraag over te stellen.
Ik zelf gebruik oude wissels van Fleischman en van Roco wissels met aan de zijkant die lange zwarte schakelkastjes. Verder is mijn moduulbaan totaal voorzien van flexrail van het zelfde merk zoals hierboven aangegeven.

Ik wil nu overstappen op PIKO wissels met eventueel onderaandrijving
heb daar verder geen ervaring in nu zie ik in jou topic aangegeven wisselaandrijving van CONRAD 219999 gebruik je die nu in combinatie met bijv. de wissels 219685-96 of 219686-96 mijn oude profielhoogte van de wissels en flexrail is 2,5 mm is dit nu code 75 ?

Nu zie ik ook in de catalogus van CONRAD wisselaandrijving 219692-96 plus onderbouw v. wisselaandrijving 242324-96
Wat is nu het verschil met wisselaandrijving 219999

Ik hoop je niet teveel gevraagd te hebben
Alvast bedankt voor je medewerking
Met vriendelijke groeten,

Herwim Frank

« Laatst bewerkt op: 12 January 2009, 12:13:28 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 January 2009, 12:16:14 »
Hoi Herwin,

Ik gebruik die onderaandrijving van Conrad inderdaad met de door jouw genoemde wissels! Tot volle tevredenheid, ze maken wel wat geluid maar goed daar is de prijs ook naar!

Volgens mij is 2.5 mm profielhoogte code 100, die Piko A-rail is ook 2.5mm

Het verschil tussen de aandrijvingen is heel simpel, de 219999 is een wisselmotor en dient dus met een wisselmotor decoder aangestuurd te worden en de door jou aangegeven aandrijving is een magneetpuls aandrijving. Deze moet met een magneetpuls decoder worden aangestuurd.

Tussen deze 2 is in de werking niet veel verschil maar je kan bijv. de Conrad 219999 aandrijving ook vervangen door een Tortoise aandrijving en dan worden de wissels langzaam omgelegd, net als in het echt.

Gr. Remco.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 12 January 2009, 12:20:50 »
Citaat
Ik wil nu overstappen op PIKO wissels

Schijnen niet geweldig te zijn... Heb ik trouwens uit het draadje van Xander.

Citaat
mijn oude profielhoogte van de wissels en flexrail is 2,5 mm is dit nu code 75 ?

Da's meer het verhaal van de klok en de klepel... ;D ;). Nog een keer:
- Wat je hebt is code 100 = 2,5 mm staafhoogte. Dan krijg je code 83=2,1 mm staafhoogte. Daarna ga je naar code 75 (2,0) en 70 (1,9 mm). Daarna volgt nog 55 en 40, maar dat is verder voor jou niet interessant.
Bij de laatste 2 bruikbare (75 en 70) moet je oppassen met je NEM wielen. Code 75 van Peco zou kunnen, maar dan moet je niet de hele oude NEM wielen hebben, daar gaat het mis met de flenzen. Bij normale NEM wielen van recentere datum moet het waarschijnlijk goed gaan. Code 70 moet je niet gebruiken voor NEM.
Hou echter in je achterhoofd dat code 70 en 75 eigenlijk bedoeld is voor RP25 wielen (met een fijner profiel en flenzen).

Voor jou is de beste optie code 83, dus Rocoline. Walthers en Shinohara hebben het ook, maar dat is meer afgestemd op de Amerikaanse railbouw.

Grtz,  8) Ronald 8)

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 January 2009, 12:22:31 »
Hallo Remco

Nu zie ik ook in de catalogus van CONRAD wisselaandrijving 219692-96 plus onderbouw v. wisselaandrijving 242324-96
Zijn dit wisselaandrijvingen die onder geplaatst worden en zoals jij dat noemt een magneetpuls aandrijving.

Ik rij niet digitaal en gebruik dus ook geen decoders.

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 January 2009, 12:24:17 »
Schijnen niet geweldig te zijn... Heb ik trouwens uit het draadje van Xander.

Grtz,  8) Ronald 8)

Hoi Ronald,

En wat zou er mis zijn met die wissels, ze doen het hier perfect, nooit kuren, nog geen enkele ontsporing gehad op die wissels.

Toevoeging:

Ik heb het draadje van Xander even doorgelezen en kan nergens vinden dat er iets mis is met die wissels, er wordt alleen even gepraat over een andere maat wielen.

Da's meer het verhaal van de klok en de klepel... ;D ;). Nog een keer:
Voor jou is de beste optie code 83, dus Rocoline. Walthers en Shinohara hebben het ook, maar dat is meer afgestemd op de Amerikaanse railbouw.

Grtz,  8) Ronald 8)

...  mijn oude profielhoogte van de wissels en flexrail is 2,5 mm is dit nu code 75 ? ..

Wel lezen he ;D

Ja, als je de hele combinatie neemt wel ja.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2009, 12:35:21 door Remco »

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 January 2009, 12:27:47 »
Hallo Ronald.

Ook jij bedankt voor de snelle reactie
Nu heb ik dus code 100 2,5 mm waarom stel jij nu dan voor code 83 2,1 mm
Ik moet dan toch gewoon doorgaan met code 100  om de hoogte gelijk te houden.

Welke wissel merk stel jij voor met onderaandrijving ipv. PIKO Voor mij is wel een must dat ik ze ergens via internet bestellen kan zoals bij CONRAD daar ik niet zo erg mobiel ben.

Bedankt vast voor je medewerking

Herwim Frank

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor