Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Bahn-AG
Vandaag om 17:26:08
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 17:21:06
Dat overkomt mij niet. door Dave.......
Vandaag om 17:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 17:01:09
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 17:01:09
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 17:01:00
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:36:11
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 16:32:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:28:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:12:29
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Bob R.
Vandaag om 16:02:39
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
Vandaag om 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:29:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:25:34
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 14:12:54
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
  

Auteur Topic: Vraagje voor de techneuten  (gelezen 7315 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #30 Gepost op: 28 October 2009, 16:39:52 »
Je hebt al 2 of drie antwoorden gekregen. Deze zijn afhankelijk van de spanning op de rails.
Kun je de meting van klaas uitvoeren?
Kleine diode met het streepje aan de plus van een elco.
Kijken wat de plus en de min op de rails zijn.
Min van de elco aan de min van de rails
Overgebleven draad van de diode aan de andere rail.
Spanning over de elco meten en voila.
Hierna kunnen we gericht details verder invullen.

Groet,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #31 Gepost op: 28 October 2009, 16:44:33 »
Sorry dit is even niet mogelijk want ik heb die onderdelen niet voor handen, en tevens ben ik op het moment niet zo mobiel.

« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 17:49:38 door René Huibers »
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #32 Gepost op: 28 October 2009, 17:06:04 »
Maar goed

Dank aan u die hier raad gegeven hebben, het begint me allemaal weer een beetje te dagen  ;D
Want eigenlijk durf ik het haast niet te vertellen  :-[
Ik heb namelijk in een grijs verleden (30 jaar) MTS elektronica gedaan  :o
Maar tja daarna ben ik ambtenaar geworden, dus je begrijpt dat het allemaal een beetje roestig is   :-\
Ik denk dat ik eerst maar eens een beetje ga experimenteren met wat andere motortjes voor dat ik m´n Dapol er aan waag, en dan zullen we wel zien.

Groet Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #33 Gepost op: 28 October 2009, 17:33:56 »
is een gold-cap geen optie? ik neem niet aan dat de motor een uur moet draaien op dat kleine stukje spoor. Ik dacht dan aan brugcel -> goldcap -> motor.

zie ook dit: http://www.verster.com/elektuur/elec2003/Articles/N/n03a046.pdf

mocht dit het niet zijn: Google is je vriend :D
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #34 Gepost op: 28 October 2009, 18:01:11 »
Ja maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat de spanning van die accu terug naar de rails kan

Als je het motortje van de stofzuiger dan gewoon loskoppeld van de wielen, en met 2 draadjes (+schakelaartje) naar een batterijpack gaat (die kan dan desnoods in een wagon erachter, al moet je dan wel een electrische verbinding tussen de 2 maken) dan is het toch opgelost?

Dit is de meest simpele en praktische oplossing
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #35 Gepost op: 28 October 2009, 18:17:28 »
Je kunt PBM alleen meten met een MM die "echte" waardes meet en geen gemiddelden.
Een "huis tuin en keuken" MM meet gemiddelde waardes en dan zie je niet de invloed van PBM.
Als je de "echte" waarde wil meten moet je een zogenaamde True Root Mean Square MM hebben.
Zet je deze op wisselspanning dan zie je de echte waarde van de spanning, zonder dat hier een factor 0.5V2 overheen is gegoten door de gemiddelde werking van de MM. Maar ik ben bang dat jouw meter dat niet doen zal.
De waarde is niet 1/2V2 maar 1,11. 1,11 staat voor de vormfaktor wat weer staat voor het verschil tussen de effectieve spanning en de gemiddelde spanning bij een wisselspanning (1/2 periode gemeten)
de 1/2V2 wordt gebruikt om bij een zuivere wisselspanning het verschil aan te duiden tussen de maximale waarde en de effectieve waarde. In dit geval gaat het om een toerenregeling en dan heb je weinig aan de effectieve spanning, het toertental stelt zich op de gemiddelde spanning in.
Wanneer de sample frequentie van de MM meter hoog genoeg is zal de weergegeven spanning met het uitgangssignaal varieren, zeker wanneer je als belasting ook nog een trein op de rails zet.
De topwaarde van de pulsbreedte is nu belangrijk want op die momenten laadt de accu via de spanningsregelaar op.