Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
sncf231e
Vandaag
om 19:30:23
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 19:10:26
Piko 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:41:37
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 18:34:41
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:30:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
Vandaag
om 18:29:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 17:47:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 17:43:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 17:39:59
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bahn-AG
Vandaag
om 17:21:06
Dat overkomt mij niet.
door
Dave.......
Vandaag
om 17:01:40
Rheinburg, TP V/VI
door
Eric v C
Vandaag
om 17:01:09
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
Vandaag
om 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 14:54:31
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
Vandaag
om 14:29:01
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
Vandaag
om 14:12:54
Zolderbaan 2025
door
Peter49
Vandaag
om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG
door
steven346
Vandaag
om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht
door
GD
Vandaag
om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:18
Modelspoorbaan van Einte
door
Frits C
Vandaag
om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Gino
12 September 2025, 23:06:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Vraagje voor de techneuten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Vraagje voor de techneuten (gelezen 7317 keer)
Biertje1150
Offline
Berichten: 1669
***** ***** ***** ****
Vraagje voor de techneuten
«
Gepost op:
28 October 2009, 01:28:31 »
Hallo
Ik ben een ideetje aan het uitwerken en daar wil ik het volgende voor realiseren:
Op een 2 rail analoog systeem wil ik een accu (oplaadbaar batterijtje) van 12 volt laten opladen terwijl het continu belast wordt met zeg maar 500 mA, dus zeg maar dat de belasting moet kunnen functioneren ongeacht de spanning op de rails.
Oplaadstroom moet ook niet te groot zijn zodat batterijtje overladen zou kunnen worden.
Tevens is het natuurlijk van belang dat de stroom
NIET
kan terugvloeien naar de rails.
Hoe is e.e.a. met een simpel schakelingetje op te lossen??
Misschien niet geheel onbelangrijk om te vermelden maar het 2 railsysteem is
pulsbreedtemodulatie
gestuurd.
Al vast bedankt voor de ideeën.
Groet Johan
Gelogd
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #1 Gepost op:
28 October 2009, 08:46:41 »
Ik zou een simpel stabilisator schakeling gebruiken. Een zogeheten LM7812. Wat van belang is is dat de baan een maximumspanning van minstens 14 volt moet hebben, deze heeft de stabilisator nodig om goed te regelen, anders heb je low-drop-regelaars nodig. Eerst richt je de inkomende spanning gelijk met een gelijkrichterbrug. Vervolgens zet je er een zo groot mogelijke condensator achter (liefst meer dan 470 uF, minstens 30 V), daarna komt dan de LM7812 (zoek ff op google naar de juiste, die van 1 A) en voorzie hem (eventueel) van koellichaam (gewenst, daar er bij piekvermogen iets van 2 tot 4 Watt verstookt wordt (maximumspanning iets van 14 of 16 V ?)
Vervolgens zet je aan de uitgang nog een condensator van minstens 0,1 uF (voor minstens 25 V) en . Achter de tweede condensator zet je een diode met de streep op de verpakking van de stabilisator af en daaraan direkt de batterij tussen de positive pool en aarde.
Zeker omdat het om grotere stromen gaat (500 mA) wordt het wel lastig om in een wagon in te bouwen, daar je vooral voor het koellichaam en de condensator toch wel wat ruimte nodig hebt.
EDIT : eh, dit moet even ter info. Bij pulsbreedtemodulatie kan de gemiddelde spanning over de ingangscondensator minder zijn dan 12(14) Volt, dan heb je dus een opregelende stabilisator nodig. Hmm, lastig
«
Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 08:48:52 door Sander Fondse
»
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #2 Gepost op:
28 October 2009, 09:06:18 »
Hoi Sander,
Wat bedoel je met een maximumspanning van minstens 14 Volt?
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #3 Gepost op:
28 October 2009, 09:13:38 »
De LM 7812 is een spanningsregelaar, maar hij kan niet omhoog regelen. Er zitten transistoren in en die 'verbruiken' ook spanning. De hoogste spanning die de regelaar kan geven is 12 V
of
de ingangsspanning - het verlies in de transistoren (iets van 1,4 V), afhankelijk welke lager is. Als je dus 13 Volt aanlegt, komt er geen 12 V uit. Als je er 12 Volt instuurt, komt er maximaal iets van 10,5 V uit.
Is de marge zeer krap, dan kun je een low-drop-regelaar gebruiken. Die heeft slechts 0,5 V overspanning nodig. Daar krijg je dus al 12 V eruit bij een ingangsspanning van 12,5 V.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #4 Gepost op:
28 October 2009, 09:18:03 »
Dus je bedoelt dat je minimale spanning 14 volt moet zijn om er 12 volt uit te krijgen?
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #5 Gepost op:
28 October 2009, 11:19:08 »
Uit een LM7812 wel ja. Er lijn low-drop regelaars die minder nodig hebben.
Maar in het algemeen, de meeste spanningsregelaars (zoals de LM, maar ook de low-drop) hebben meer ingangsspanning nodig dan de uitgangsspanning die ze kunnen leveren.
Er zijn ook spanningsregelaars die spanning kunnen verhogen, maar dan heb je veel extra componenten nodig. (condensatoren, soms ook spoelen, extra transistoren, soms zelfs de negatieve spanning)
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #6 Gepost op:
28 October 2009, 11:25:49 »
OK, duidelijk.
Ik werd ietwat in de war gebracht door de combinatie van
maximale
spanning van
minstens
14 volt.
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
René
Smalloot in de volle breedte
Offline
Berichten: 2515
Team Mitropa
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #7 Gepost op:
28 October 2009, 13:08:38 »
Wat wil je ermee bereiken?
Waar wordt de accu geplaatst? (in een loc of wagon)
Hoezo belasten en laden tegelijk?
Moet de accu geladen worden vanuit de pulsbreedteregeling?
Gelogd
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #8 Gepost op:
28 October 2009, 15:06:06 »
Hoi,
Ik neem aan dat je de accu in de wagon/locomotief wilt onderbrengen.
Een gelijkrichter en een weerstandje van 1 ohm / 0,5 watt van de plus naar de plus van de batterijen.
Vanaf een railsspanning van 14V heb je een redelijke werking.
Persoonlijk zou ik kijken of de verbruiker op een lagere spanning wil werken (bv 5V).
Geeft wat meer mogelijkheden.
Groeten,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Biertje1150
Offline
Berichten: 1669
***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #9 Gepost op:
28 October 2009, 15:16:11 »
Hallo
Ik vroeg me ook al af wanneer de vraag zou komen wat ik er mee wil.
Ik wil graag dat mijn Dapol altijd op volle zuigkracht blijft werken ook als ik langzaam aan het rijden ben (einde kleine spoortjes e.d.)
Daarom hat ik bedacht dat hij geheel elektrisch losgekoppeld van de rails op een batterijtje zou moeten werken, maar dat tegelijkertijd dit batterijtje wel geladen wordt wanneer de spanning op de rails wel voldoende is.
M.a.w. je kan onder normale omstandigheden wel gewoon op volle kracht stofzuigen, maar ook op het eind van doodlopende spoortjes.
Tja ik weet dat "digitaal" dit allemaal zou oplossen maar ik rijdt nu eenmaal analoog dus.
Groet Johan
Gelogd
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #10 Gepost op:
28 October 2009, 15:22:25 »
Biertje,
Je rijdt al semi digitaal (pulsbreedte modulatie). De spanning op de rails (maximaal) is bij jou ook onafhankelijk van de snelheid. Alleen de tijd dat deze aanwezig is wat variabel
Kun je aangeven wat de maximale spanning op de rails is? Dit bepaald of er nog een brug ed tussen de motor en de wielen kan.
Groeten,
Gerard.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1521
Vriend van vlaflip
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #11 Gepost op:
28 October 2009, 15:26:23 »
Johan,
Is het een optie een goederen wagon electrisch aan de Dapol te koppelen, en dan in de wagon een zwaar type
accu te zetten? Hierdoor kom je een eind in de richting denk ik. Deze kun je dan bijladen op het moment dat er voldoende spanning is. De Dapol neemt trouwens bij lange na geen 500 mA, gezien het een vrijwel onbelaste motor is. Een AAA pakket zou dan ruim voldoende moeten zijn.
Andere mogelijkheid is om HF te laden, maar ik kan ff niet zo snel voorspellen welke invloed dat op de rest van je baan zou hebben. Hans.
Gelogd
Biertje1150
Offline
Berichten: 1669
***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #12 Gepost op:
28 October 2009, 15:40:43 »
Oke
Gelijk maar even de MM er aan gehangen...............en nou begin ik te twijfelen of het wel PBM is
(altijd wel gedacht)
De dubbele regelaar die ik heb is al jaren geleden (20 jr) door een kennis (techneut bij HSA) gemaakt en dat werkt perfekt, mooi langzaam rijden en gelijkmatig optrekken e.d. maar...............als ik de MM er aan hang zie ik dat de spanning toch van 0 naar 15 volt V.V. gaat.
Dus niks altijd maximale spanning zoals aangegeven dat er bij PBM zou moeten zijn.
groet
Johan
Gelogd
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1521
Vriend van vlaflip
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #13 Gepost op:
28 October 2009, 15:54:21 »
Johan, even doorvragen:
Heb je gemeten met een MM met TRMS?
Zo niet, dan klopt je afgelezen waarde zeker niet, zo ja moet je hem op wisselstroom zetten.
Het kan dus nog steeds PBM zijn........
G. Hans
Gelogd
Biertje1150
Offline
Berichten: 1669
***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
«
Reactie #14 Gepost op:
28 October 2009, 15:56:22 »
Euh
Nou raak ik je even kwijt TRMS
tis een gewone multimeter van voltcraft (VC444)
johan
Gelogd
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Vraagje voor de techneuten