Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door sdz1976
Vandaag om 16:53:07
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 16:50:55
Goede wensen voor 2026 door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:40:20
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 16:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 16:04:36
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door Gerrit H
Vandaag om 15:30:22
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:24:43
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:09:47
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:28:46
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:20:40
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 10:21:12
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 10:03:46
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 09:47:29
  

Auteur Topic: Vraagje voor de techneuten  (gelezen 7616 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #30 Gepost op: 28 October 2009, 16:39:52 »
Je hebt al 2 of drie antwoorden gekregen. Deze zijn afhankelijk van de spanning op de rails.
Kun je de meting van klaas uitvoeren?
Kleine diode met het streepje aan de plus van een elco.
Kijken wat de plus en de min op de rails zijn.
Min van de elco aan de min van de rails
Overgebleven draad van de diode aan de andere rail.
Spanning over de elco meten en voila.
Hierna kunnen we gericht details verder invullen.

Groet,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #31 Gepost op: 28 October 2009, 16:44:33 »
Sorry dit is even niet mogelijk want ik heb die onderdelen niet voor handen, en tevens ben ik op het moment niet zo mobiel.

« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 17:49:38 door René Huibers »
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #32 Gepost op: 28 October 2009, 17:06:04 »
Maar goed

Dank aan u die hier raad gegeven hebben, het begint me allemaal weer een beetje te dagen  ;D
Want eigenlijk durf ik het haast niet te vertellen  :-[
Ik heb namelijk in een grijs verleden (30 jaar) MTS elektronica gedaan  :o
Maar tja daarna ben ik ambtenaar geworden, dus je begrijpt dat het allemaal een beetje roestig is   :-\
Ik denk dat ik eerst maar eens een beetje ga experimenteren met wat andere motortjes voor dat ik m´n Dapol er aan waag, en dan zullen we wel zien.

Groet Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #33 Gepost op: 28 October 2009, 17:33:56 »
is een gold-cap geen optie? ik neem niet aan dat de motor een uur moet draaien op dat kleine stukje spoor. Ik dacht dan aan brugcel -> goldcap -> motor.

zie ook dit: http://www.verster.com/elektuur/elec2003/Articles/N/n03a046.pdf

mocht dit het niet zijn: Google is je vriend :D
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #34 Gepost op: 28 October 2009, 18:01:11 »
Ja maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat de spanning van die accu terug naar de rails kan

Als je het motortje van de stofzuiger dan gewoon loskoppeld van de wielen, en met 2 draadjes (+schakelaartje) naar een batterijpack gaat (die kan dan desnoods in een wagon erachter, al moet je dan wel een electrische verbinding tussen de 2 maken) dan is het toch opgelost?

Dit is de meest simpele en praktische oplossing
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Vraagje voor de techneuten
« Reactie #35 Gepost op: 28 October 2009, 18:17:28 »
Je kunt PBM alleen meten met een MM die "echte" waardes meet en geen gemiddelden.
Een "huis tuin en keuken" MM meet gemiddelde waardes en dan zie je niet de invloed van PBM.
Als je de "echte" waarde wil meten moet je een zogenaamde True Root Mean Square MM hebben.
Zet je deze op wisselspanning dan zie je de echte waarde van de spanning, zonder dat hier een factor 0.5V2 overheen is gegoten door de gemiddelde werking van de MM. Maar ik ben bang dat jouw meter dat niet doen zal.
De waarde is niet 1/2V2 maar 1,11. 1,11 staat voor de vormfaktor wat weer staat voor het verschil tussen de effectieve spanning en de gemiddelde spanning bij een wisselspanning (1/2 periode gemeten)
de 1/2V2 wordt gebruikt om bij een zuivere wisselspanning het verschil aan te duiden tussen de maximale waarde en de effectieve waarde. In dit geval gaat het om een toerenregeling en dan heb je weinig aan de effectieve spanning, het toertental stelt zich op de gemiddelde spanning in.
Wanneer de sample frequentie van de MM meter hoog genoeg is zal de weergegeven spanning met het uitgangssignaal varieren, zeker wanneer je als belasting ook nog een trein op de rails zet.
De topwaarde van de pulsbreedte is nu belangrijk want op die momenten laadt de accu via de spanningsregelaar op.