Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Ronald Halma
Vandaag om 16:49:21
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:41:56
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 16:38:37
waterwagens door FritsT
Vandaag om 16:35:31
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
  

Auteur Topic: Het begin van het ..................  (gelezen 1871 keer)

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Het begin van het ..................
« Gepost op: 21 October 2009, 22:50:01 »
Na wat puzzelen moet dit hem worden...........hier de eerste indrukken zonder hoogteverschillen (maximale hoogte wordt 20cm)









Ben alleen nog niet tevreden over het station en rangeerdeel, wellicht toch nog maar een extra tafel bouwen voor een kopstation.

Als iemand ideeën heeft die zijn welkom :)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2009, 23:29:49 »
Je gaat niet wegkomen met de hoogtes.
Rechtsonder waar de trafo staat heb je een probleem....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2009, 23:41:15 »
te stijl als ik in de bocht begin?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2009, 23:56:06 »
Ja. Een oplossing kan zijn om het ene spoor wat verdiept te leggen en het andere te verhogen.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2009, 23:58:21 »
Hallo Martijn,

Klimmen in een bocht is voor marklin locomotieven geen enkel probleem.
Je moet echter wel proberen te voorkomen dat wissel erg schuin komen te liggen. C-rails is wat vergevings gezinder, maar t is niet 'handig'.
Je kan als grove brekening aanhouden dat je voor elk stuk standaard rechte rail (18cm/19cm) slechts 1 cm omhoog of omlaag kan.
Voor diesel loks heb je minimaal 8 cm nodig, plus evt de rails. Dat betekend 8 stukken rails.
Dit mag natuurlijk in 2 richtingen. Dus t ene spoor 4cm omhoog, de ander 4cm omlaag.

Wil je met electrische lokomotieven (bovenleiding) rijden dan heb je al snel 10/11 cm minimaal nodig, met de extra lengte die je nodig hebt om te klimmen dalen.

Je kan dus deze max. stijging gebruiken, maar dat doet nogal pijn aan de ogen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2009, 23:59:30 »
Zo te zien kun je de beide rechte sporen met 19cm verlengen. Daarmee win je 38cm, wat overeenkomt met 11mm extra klim (bij 3%).

Sander

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2009, 11:01:18 »
In zijn algemeenheid opgemerkt: je legt je baan nu precies passend plat neer, maar past alles nog in elkaar als je straks daadwerkelijk de hoogte in gaat?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2009, 11:08:14 »
Waar komt je station? Wordt het een kopstation bij de drie doodlopende sporen? Dan zijn die wel erg kort. Er zitten ook nogal scherpe bogen in je opzet en dat oogt vaak niet zo fraai. Die zou je moeten camoufleren. Dat wordt het moeilijkst aan de linkerzijde, waar het spoor naar de L-poot gaat.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2009, 11:25:06 »
@ Santerdam --> da idee had ik gisteravond ook al, dus meteen ten uitvoer gebracht :-)

@ Jeepney --> dat had ik al gechecked en voorzie daar geen problemen

@ Ruud K --> Er komen 2 grote bergen aan de achterzijde van de tafel, die zullen wel een en ander verdoezelen, krijg steeds meer het idee dat ik voor een verkeerde opstelling heb gekozen, als het om een kopstation gaat zou ik het via de bocht aan de voorzijde naar een aparte tafel laten lopen, maar ik twijfel enorm.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2009, 11:47:14 »
Hoi Martijn,

Twijfel is helemaal niet erg, dat kennen we - denk ik - bijna allemaal als we een baan gaan opzetten. Het is van belang goed in gedachten te visualiseren waar je wat wilt hebben, zoals een station, een goederenloods, e.d. en hoe je treinenloop er uit zal zien. Je kunt daar het best behoorlijk wat tijd aan besteden voordat je echt gaat bouwen. Veel succes!

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2009, 11:56:54 »
Ik heb ook al de nodige wijzigingen doorgevoerd de afgelopen weken, ga vanavond maar weer eens aan de knutsel