Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:06:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:13
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 10:58:21
Fleischmann Anna ombouw. door orientexpress
Vandaag om 10:29:03
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
  

Auteur Topic: Het begin van het ..................  (gelezen 1803 keer)

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Het begin van het ..................
« Gepost op: 21 October 2009, 22:50:01 »
Na wat puzzelen moet dit hem worden...........hier de eerste indrukken zonder hoogteverschillen (maximale hoogte wordt 20cm)









Ben alleen nog niet tevreden over het station en rangeerdeel, wellicht toch nog maar een extra tafel bouwen voor een kopstation.

Als iemand ideeën heeft die zijn welkom :)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2009, 23:29:49 »
Je gaat niet wegkomen met de hoogtes.
Rechtsonder waar de trafo staat heb je een probleem....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2009, 23:41:15 »
te stijl als ik in de bocht begin?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2009, 23:56:06 »
Ja. Een oplossing kan zijn om het ene spoor wat verdiept te leggen en het andere te verhogen.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2009, 23:58:21 »
Hallo Martijn,

Klimmen in een bocht is voor marklin locomotieven geen enkel probleem.
Je moet echter wel proberen te voorkomen dat wissel erg schuin komen te liggen. C-rails is wat vergevings gezinder, maar t is niet 'handig'.
Je kan als grove brekening aanhouden dat je voor elk stuk standaard rechte rail (18cm/19cm) slechts 1 cm omhoog of omlaag kan.
Voor diesel loks heb je minimaal 8 cm nodig, plus evt de rails. Dat betekend 8 stukken rails.
Dit mag natuurlijk in 2 richtingen. Dus t ene spoor 4cm omhoog, de ander 4cm omlaag.

Wil je met electrische lokomotieven (bovenleiding) rijden dan heb je al snel 10/11 cm minimaal nodig, met de extra lengte die je nodig hebt om te klimmen dalen.

Je kan dus deze max. stijging gebruiken, maar dat doet nogal pijn aan de ogen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2009, 23:59:30 »
Zo te zien kun je de beide rechte sporen met 19cm verlengen. Daarmee win je 38cm, wat overeenkomt met 11mm extra klim (bij 3%).

Sander

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2009, 11:01:18 »
In zijn algemeenheid opgemerkt: je legt je baan nu precies passend plat neer, maar past alles nog in elkaar als je straks daadwerkelijk de hoogte in gaat?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2009, 11:08:14 »
Waar komt je station? Wordt het een kopstation bij de drie doodlopende sporen? Dan zijn die wel erg kort. Er zitten ook nogal scherpe bogen in je opzet en dat oogt vaak niet zo fraai. Die zou je moeten camoufleren. Dat wordt het moeilijkst aan de linkerzijde, waar het spoor naar de L-poot gaat.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2009, 11:25:06 »
@ Santerdam --> da idee had ik gisteravond ook al, dus meteen ten uitvoer gebracht :-)

@ Jeepney --> dat had ik al gechecked en voorzie daar geen problemen

@ Ruud K --> Er komen 2 grote bergen aan de achterzijde van de tafel, die zullen wel een en ander verdoezelen, krijg steeds meer het idee dat ik voor een verkeerde opstelling heb gekozen, als het om een kopstation gaat zou ik het via de bocht aan de voorzijde naar een aparte tafel laten lopen, maar ik twijfel enorm.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2009, 11:47:14 »
Hoi Martijn,

Twijfel is helemaal niet erg, dat kennen we - denk ik - bijna allemaal als we een baan gaan opzetten. Het is van belang goed in gedachten te visualiseren waar je wat wilt hebben, zoals een station, een goederenloods, e.d. en hoe je treinenloop er uit zal zien. Je kunt daar het best behoorlijk wat tijd aan besteden voordat je echt gaat bouwen. Veel succes!

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martijn Hendriks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Het begin van het ..................
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2009, 11:56:54 »
Ik heb ook al de nodige wijzigingen doorgevoerd de afgelopen weken, ga vanavond maar weer eens aan de knutsel