Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 19:53:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 360172 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1155 Gepost op: 06 January 2025, 22:09:04 »
Hoi Niels,

Je zou ook gebruik kunnen maken van de overgangbielzen van Bnls.

Miss idee om draden aan het front langs weg te werken met een uitneembaar paneel.
Dan hoef je er nooit een op te tillen of dergelijke problemen.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1156 Gepost op: 15 January 2025, 20:13:51 »
De midibiels pas ik al geruime tijd toe Koen en die bevallen uitstekend.

Inmiddels is de constructie verwijderd en ben ik begonnen met het maken van de nieuwe constructie. Ik heb gekozen om het te maken van geschaafd vuren en de klemmen die Ceuleer ook toepast te gaan plaatsen. Daarvoor moeten de modules aan de onderzijde iets worden aangepast maar dat is volgens mij niet zo'n groot probleem.

Inmiddels heb ik de helft van de nieuwe constructie gereed. Aankomend weekend probeer ik het tweede deel te maken. Daarna moeten ze nog aan elkaar worden gemaakt en op de juiste hoogte worden geplaatst. De constructie wordt aan de achterzijde vastgeschroefd op de houten achterwand. Aan de voorzijde komt om de 50 cm een houten balk waaraan de constructie wordt gemonteerd. Tot slot wordt er in de diepte van de baan nog een tapeind geplaatst om doorzakken te voorkomen.

Foto's volgen, maar ben vandaag niet thuis.

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1157 Gepost op: 19 January 2025, 19:10:10 »
Belofte maakt schuld, dus hierbij de beloofde foto.



Inmiddels liggen de eerste drie stukken op de plek. Het is mooi recht, maar ik moet nog op diverse plaatsen ondersteuningen maken om het stevig te houden. Het laatste deel maak ik direct op de plek want daar zit mijn helix wat in de weg.  In ieder geval een goede basis om de modules op te kunnen leggen zo. En die kan ik dan ook weer snel weghalen met deze constructie wat weer handig is als ik in het schaduwstation moet zijn. Daar is de vrije hoogte helaas wel wat minder geworden maar ik kan overal nog net bij.

Volgende week weer verder. Hopelijk lukt het dan om de modules ook aan te passen want de ruimte staat helemaal vol met zooi en de modules staan nu flink in de weg.

Grtz,
Niels

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2686
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1158 Gepost op: 19 January 2025, 20:25:32 »
Ziet er netjes uit!

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1159 Gepost op: 30 March 2025, 15:22:52 »
Hallo allemaal,

Voordat jullie gaan denken dat ik het heb opgegeven hierbij een update.

Er is de laatste tijd flink gewerkt aan de baan en aan de ruimte waar de baan staat.

Zo is nieuwe constructie om de emplacementdelen te ondersteunen afgerond en sluiten de vier modules nu veel beter op elkaar aan.





Ik kwam er wel achter dat ik een aantal DCC Next op een slecht bereikbare plek had gemonteerd en die heb ik dus maar meteen naar de voorzijde van de baan geplaatst.

Het koppelen van de modules met de eierkistklemmen lukte me niet op de manier waarop ik wilde, dus heb de modules nu met slotbouten met vleugelmoeren aan elkaar bevestigd. Werkt ook.



In de tussentijd had ik een enorme waslijst met aandachtspunten waar ik naar moest gaan kijken omdat ik daar nog niet tevreden mee was of wat niet lukte. Daar heb ik inmiddels de volgende van kunnen wegstrepen:

  • Aansluiten van de wissels in RocRail. Inmiddels zijn alle wissels gekoppeld aan RocRail en kan ik ze vanuit het computerscherm bedienen. Ze zijn nu ook inverse aangestuurd daar waar nodig
  • Aansluiten van de seinen in RocRail. Ook gelukt voor alle geplaatste seinen.
  • Bezetmelders koppelen in RocRail. Het schaduwstation is inmiddels helemaal operationeel, aan het emplacement moet ik nog een paar blokken aansluiten. Ik had nog niet alle zaagsnedes gezet kwam ik achter en dan krijg je heel vreemde resultaten....
  • Doorgang naar het schaduwstation. Dit muizengaatje was net te krap gemaakt en heb ik wat ruimer gemaakt
  • Van heel andere orde: het airbrushen met mijn Evolution ging steeds slechter. Inmiddels ben ik erachter waar dat door kwam (verfophoping in het luchtventiel) en ben ik lekker bezig met een hoop projecten af te maken die hier eerder ook al eens voorbij zijn gekomen maar weer in de hoek gelegd waren
  • Een multimaus aangeschaft en deze op mijn IB weten aan te sluiten zodat ik vanuit elke hoek van mijn ruimte de treinen kan bedienen

En dan vergeet ik vast nog wel wat. Nu ja, het een en ander betekent dat ik de eerste stappen naar het automatisch aansturen van de baan heb gezet en dat dit uiteindelijk nog redelijk eenvoudig bleek met behulp van de filmpjes van Albert. Dus als je meeleest Albert:  (y)

Los van de treinenhobby ben ik ook vaak bezig met opruimen en sorteren. Om mijn verf goed op te kunnen bergen heb ik met de lasercutter dit gemaakt:



En die passen dan weer precies in de Samla boxjes van de Zweedse woonsuper die op hun beurt weer in de Kallax passen.



Deze zijn voor de Vallejo, ik ben ook bezig om dit te maken voor de Humbrol en Tamiya verf. Die gaan dan in respectievelijk drie en twee verdiepingen in deze boxen.

Tot zover weer even, ik ga weer knutselen!

Groet,
Niels
« Laatst bewerkt op: 30 March 2025, 15:24:29 door Niels B »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2686
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1160 Gepost op: 31 March 2025, 11:35:02 »
Mooi die voortgang, dat klinkt goed allemaal  (y)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1161 Gepost op: Vandaag om 17:26:13 »
Hoi,

Vitesse lijkt dan helaas toch echt ter ziele, maar dat geldt nog niet voor Arnhem in de jaren '80!

Sinds maart is er hard gewerkt aan de baan en hebben er zelfs al treinen proefgereden. Had ik de eerste maanden van het jaar vooral aan de Arnhemzijde van de baan gewerkt, de laatste tijd concentreerde zich dat meer naar de andere, fictieve, zijde. Ik was niet helemaal gelukkig met de hellingen waardoor ik wat zaken veranderd heb en de bochten nu nagenoeg vlak heb kunnen leggen. Hierdoor zijn eigenlijk alle treinen nu in staat om alle hellingen te nemen. Alle? Nee, op een of andere manier blijft mijn Fleischmann Lint één helling lastig vinden. Nu ja, die is toch te nieuwerwets.  ;D Wellicht tijd voor nieuwe asb'tjes of zo.

Nadat de hellingen goed lagen heb ik ook meteen aan die zijde alle wissels en seinen aangesloten:



Elk voordeel heb zijn nadeel: het minder steil maken van de hellingen betekende helaas ook dat de doorrijdhoogte op sommige plekken wat aan de krappe kant begon te worden. Zeker als ik zo met de panto's omhoog ga rijden. Omdat ik er nu nog bijkon maar direct een bovenleiding geplaatst gemaakt van draadeinden en bandijzer:




Wat ik het leuke van de hobby vind is als je met een aantal mensen je ideeën deelt die dan weer worden verbeterd. Zo kwam Daan Neijenhuis (ook actief op het forum hier) op het idee om met de 3D printer blokjes te maken voor een stevigere constructie:



Dat werkt! Vandaag kwamen de benodigde blokjes binnen en kan ik dit gaan afwerken.



Met al het werk van het rails leggen, de elektra en de bovenleiding vergeet je wel eens waarom je met de hobby bezig bent en dat is voor mij lekker modelbouwen. Dus ook maar eens wat kitjes erbij gepakt.

De eerste is de gelede GVA waar ik al heeeel lang geleden mee was begonnen. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55834.0). Deze was bij de verhuizing naar ons huidige huis ergens in een doos beland en er niet meer uitgekomen. Tot ik ging opruimen en hem weer tegenkwam. Te leuk om te laten liggen. Deze bussen hebben nog best lang dienst gedaan (2007?) en zijn eigenlijk net iets te nieuw voor mijn tijdperk omdat ze pas in 1991 in dienst kwamen. Nog even een voordeur in elkaar prutsen en wat details en dan is die klaar.



Wellicht leuk om er aan de voorzijde Vitesse vlaggetjes te maken. Daar reden de bussen altijd mee rond als Vitesse thuis speelde. Geen idee of dat de laatste jaren nog gebeurde overigens.

Een ander kitje is de snackbar van Artitec. Wat maken ze toch leuke kitjes waar je toch een behoorlijke tijd lol van kunt hebben. Deze komt zo op de fictieve kant van mijn baan te staan.



Grtz,
Niels