Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 358979 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #660 Gepost op: 02 May 2017, 16:30:36 »
Vandaag eindelijk kunnen beginnen met het daadwerkelijke station. Met tape de rails eens uitgezet en het blijkt verrassend genoeg nog te passen ook.

Zo herinner ik me Arnhem: een wachtende DE II op het buitenste omloopspoor, de IJssellijn met oude meuk, altijd Hondekoppen en natuurlijk de plan V naar Zutphen en de DE III naar Winterswijk. En vaak stond er nog wel wat leuks geparkeerd zoals een posttrein...





En ja, die DE IV op het luchtspoor hoort daar natuurlijk niet  ;D

Grtz,
Niels


Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #661 Gepost op: 02 May 2017, 19:55:34 »
Wat een heerlijke combinatie zo, ik zou bijna weer overstappen op een NS project  ;)
Veel succes met de bouw van het station, de ruimte en het matrieel is veelbelovend in ieder geval.

Groet Dennis

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #662 Gepost op: 02 May 2017, 20:34:41 »
Fraai Niels.

Vergeet ook dat kopspoortje met genoeg plek voor een lok in reserve. Althans ik dacht dat het kopspoor was. Ik kan mij voor de geest halen dat daar vaak een 1100 geparkeerd stond. Soms ook wel eens een 1200 maar in mijn tijd altijd wel blauwe loks.

Groeten,

Richard

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #663 Gepost op: 02 May 2017, 21:20:32 »
Was altijd een mooi gezicht zo'n loc vol veelbelovende kracht daar weggedrukt in een hoekje tegen een enorm gebouw. Alsof de brutaalste jongen van de kas voor straaf in de hoek moest staan en op het volgende moment was het een leeuw op het moment van aanvallen. Ik vond dat kopspoortje geweldig.

Mooi om te zien hoe Arnhem gestalte krijgt in zo'n benijdenswaardige kelder. Keep on building!!
Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #664 Gepost op: 02 May 2017, 22:47:17 »
Er waren meerdere kopspoortjes. Een in het verlengde van het derde perron waar vaak een 11/12/1300 geparkeerd stond en twee bij de VL waar ik later vaak 1600-en heb gespot. Beide kopsporen komen overigens terug in mijn vertaling.

Voor de gein had ik even het 'oude' sporenplan, dat is, de planken van mijn baan uit mijn vorige huis, geplaatst:



Met mijn nieuwe ruimte in ieder geval veel meer mogelijkheden!  (y)

Ook de hoogte van het schaduwstation is hoger geworden dan in de vorige baan. Ik zat toen op de zolder van mijn garage en elke centimeter meer in de hoogte kostte me twee centimeter rijlenggte vanwege het schuine dak.



Morgen weer verder!  (y)

Grtz,
Niels

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #665 Gepost op: 03 May 2017, 14:49:32 »
Das een mooie hoogte in je schaduwstation, hoeveel cm is het Niels ?

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #666 Gepost op: 03 May 2017, 18:18:14 »
Het schaduwstation is 20 cm hoog, met de balken die de stationsplaten dragen blijft er 19 cm hoogte voor de treinen over. Ruim voldoende dus.

Vandaag gewerkt aan een nieuwe tafel, niet zo interessant om te laten zien.

Daarnaast gezocht naar een manier om de planken onderling goed te kunnen fixeren. Ik heb dat gedaan door er kleinere platen onder te schroeven. Omdat ik vast nog wel een keer bij het schaduwstation moet zijn heb ik de schroeven alleen op de plaatsen waar zometeen de perrons komen geplaatst. De perrons komen los te staan en worden vervolgens met duvels op de juiste plek gehouden.



Om het sporenplan verder uit te werken moet eerst de nogal complexe wisselstraat gelegd worden. De linkerwissel geeft overigens toegang toe het noordelijke kop spoortje, met gele tape zij alvast de zuidelijke kop sporen gemarkeerd. Deze hebben overigens nog niet de juiste lengte en locatie.



Nog een heel gepuzzel om alles op de juiste plek te krijgen. Ben bovendien steeds minder te spreken over die Fleischmann wissels....

Grtz,
Niels

« Laatst bewerkt op: 03 May 2017, 18:22:28 door Niels B »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #667 Gepost op: 03 May 2017, 22:06:23 »
Gauw overstappen naar Rocoline nu het nog kan. Doet één keer goed zeer in je portemonnee maar voorkomt jarenlange ergernis.


Steyn

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #668 Gepost op: 04 May 2017, 08:18:15 »
Óf je maakt ze zelf...
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #669 Gepost op: 04 May 2017, 14:08:43 »
Zelf maken zie ik niet zitten, daar ben ik niet secuur genoeg voor. Overstappen naar Rocoline is een optie maar ik denk dat het dan Peco gaat worden. Vanmorgen even wat zitten stoeien met Anyrail en zie dat het Peco programma net even iets meer mogelijkheden biedt voor wat ik nodig heb. Bovendien is het een stuk goedkoper. Maar ja, alles vervangen kost toch weer een klein vermogen..... Even laten bezinken. Gelukkig nog genoeg andere zaken te doen.

Grtz,
Niels

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #670 Gepost op: 04 May 2017, 15:38:52 »
Werk je in H0, of N?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #671 Gepost op: 04 May 2017, 15:42:14 »
H0.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #672 Gepost op: 05 May 2017, 21:26:23 »
Ik ben jaloers op jouw,  t**te Jetje  wat een mooie ruimte heb jij om zo'n baantje te bouwen!

Blijf je volgen!

Mooi hoot ga zo door
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #673 Gepost op: 15 May 2017, 09:05:57 »
Hallo Niels,

Ik heb hier wat foto's gepost uit mijn omvangrijke collectie van foto's van het station in Arnhem. Met name van het kopspoortje waarover je eerder berichtte!











Hoop dat je ze mooi vindt!

Groet, Jasper

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #674 Gepost op: 15 May 2017, 09:51:14 »
Op die regel komt de Amsterdamseweg? En de ronde entree naar de loopbrug over de sporen?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506