Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 14:19:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 14:17:07
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 372101 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #660 Gepost op: 02 May 2017, 16:30:36 »
Vandaag eindelijk kunnen beginnen met het daadwerkelijke station. Met tape de rails eens uitgezet en het blijkt verrassend genoeg nog te passen ook.

Zo herinner ik me Arnhem: een wachtende DE II op het buitenste omloopspoor, de IJssellijn met oude meuk, altijd Hondekoppen en natuurlijk de plan V naar Zutphen en de DE III naar Winterswijk. En vaak stond er nog wel wat leuks geparkeerd zoals een posttrein...





En ja, die DE IV op het luchtspoor hoort daar natuurlijk niet  ;D

Grtz,
Niels


Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #661 Gepost op: 02 May 2017, 19:55:34 »
Wat een heerlijke combinatie zo, ik zou bijna weer overstappen op een NS project  ;)
Veel succes met de bouw van het station, de ruimte en het matrieel is veelbelovend in ieder geval.

Groet Dennis

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #662 Gepost op: 02 May 2017, 20:34:41 »
Fraai Niels.

Vergeet ook dat kopspoortje met genoeg plek voor een lok in reserve. Althans ik dacht dat het kopspoor was. Ik kan mij voor de geest halen dat daar vaak een 1100 geparkeerd stond. Soms ook wel eens een 1200 maar in mijn tijd altijd wel blauwe loks.

Groeten,

Richard

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #663 Gepost op: 02 May 2017, 21:20:32 »
Was altijd een mooi gezicht zo'n loc vol veelbelovende kracht daar weggedrukt in een hoekje tegen een enorm gebouw. Alsof de brutaalste jongen van de kas voor straaf in de hoek moest staan en op het volgende moment was het een leeuw op het moment van aanvallen. Ik vond dat kopspoortje geweldig.

Mooi om te zien hoe Arnhem gestalte krijgt in zo'n benijdenswaardige kelder. Keep on building!!
Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #664 Gepost op: 02 May 2017, 22:47:17 »
Er waren meerdere kopspoortjes. Een in het verlengde van het derde perron waar vaak een 11/12/1300 geparkeerd stond en twee bij de VL waar ik later vaak 1600-en heb gespot. Beide kopsporen komen overigens terug in mijn vertaling.

Voor de gein had ik even het 'oude' sporenplan, dat is, de planken van mijn baan uit mijn vorige huis, geplaatst:



Met mijn nieuwe ruimte in ieder geval veel meer mogelijkheden!  (y)

Ook de hoogte van het schaduwstation is hoger geworden dan in de vorige baan. Ik zat toen op de zolder van mijn garage en elke centimeter meer in de hoogte kostte me twee centimeter rijlenggte vanwege het schuine dak.



Morgen weer verder!  (y)

Grtz,
Niels

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #665 Gepost op: 03 May 2017, 14:49:32 »
Das een mooie hoogte in je schaduwstation, hoeveel cm is het Niels ?

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #666 Gepost op: 03 May 2017, 18:18:14 »
Het schaduwstation is 20 cm hoog, met de balken die de stationsplaten dragen blijft er 19 cm hoogte voor de treinen over. Ruim voldoende dus.

Vandaag gewerkt aan een nieuwe tafel, niet zo interessant om te laten zien.

Daarnaast gezocht naar een manier om de planken onderling goed te kunnen fixeren. Ik heb dat gedaan door er kleinere platen onder te schroeven. Omdat ik vast nog wel een keer bij het schaduwstation moet zijn heb ik de schroeven alleen op de plaatsen waar zometeen de perrons komen geplaatst. De perrons komen los te staan en worden vervolgens met duvels op de juiste plek gehouden.



Om het sporenplan verder uit te werken moet eerst de nogal complexe wisselstraat gelegd worden. De linkerwissel geeft overigens toegang toe het noordelijke kop spoortje, met gele tape zij alvast de zuidelijke kop sporen gemarkeerd. Deze hebben overigens nog niet de juiste lengte en locatie.



Nog een heel gepuzzel om alles op de juiste plek te krijgen. Ben bovendien steeds minder te spreken over die Fleischmann wissels....

Grtz,
Niels

« Laatst bewerkt op: 03 May 2017, 18:22:28 door Niels B »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #667 Gepost op: 03 May 2017, 22:06:23 »
Gauw overstappen naar Rocoline nu het nog kan. Doet één keer goed zeer in je portemonnee maar voorkomt jarenlange ergernis.


Steyn

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #668 Gepost op: 04 May 2017, 08:18:15 »
Óf je maakt ze zelf...
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #669 Gepost op: 04 May 2017, 14:08:43 »
Zelf maken zie ik niet zitten, daar ben ik niet secuur genoeg voor. Overstappen naar Rocoline is een optie maar ik denk dat het dan Peco gaat worden. Vanmorgen even wat zitten stoeien met Anyrail en zie dat het Peco programma net even iets meer mogelijkheden biedt voor wat ik nodig heb. Bovendien is het een stuk goedkoper. Maar ja, alles vervangen kost toch weer een klein vermogen..... Even laten bezinken. Gelukkig nog genoeg andere zaken te doen.

Grtz,
Niels

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #670 Gepost op: 04 May 2017, 15:38:52 »
Werk je in H0, of N?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #671 Gepost op: 04 May 2017, 15:42:14 »
H0.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #672 Gepost op: 05 May 2017, 21:26:23 »
Ik ben jaloers op jouw,  t**te Jetje  wat een mooie ruimte heb jij om zo'n baantje te bouwen!

Blijf je volgen!

Mooi hoot ga zo door
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #673 Gepost op: 15 May 2017, 09:05:57 »
Hallo Niels,

Ik heb hier wat foto's gepost uit mijn omvangrijke collectie van foto's van het station in Arnhem. Met name van het kopspoortje waarover je eerder berichtte!











Hoop dat je ze mooi vindt!

Groet, Jasper

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #674 Gepost op: 15 May 2017, 09:51:14 »
Op die regel komt de Amsterdamseweg? En de ronde entree naar de loopbrug over de sporen?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506