Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko TT 2025 door dws
Vandaag om 13:06:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 13:06:14
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 372884 keer)

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #450 Gepost op: 04 April 2014, 15:28:45 »
Hallo Niels,

De ervaring leert dat wissels etc. vaak de oorzaak zijn van een ontsporing. Mijn ervaring leert dat het berijden van gebogen wissels alleen goed gaat met aangepaste snelheid.

Door bovengenoemde zaken is het dus wenselijk een dergelijk zwak punt niet in je schaduw station op te nemen.

Ik ben bijna klaar met mijn schaduwstation en raad eens wat ik heb gebruikt om een bouwkundig bijna onmogelijk probleem toch opgelost te krijgen? Juist, twee gebogen wissels. Op dat deel van het traject geldt een aangepaste snelheid.

Bij het testen met de diverse ssorten treinen en rijtuigen nog geen problemen gehad. Visueel gezien is het natuurlijk geen gezicht als er een trein door heen rijdt, maar ze liggen toch in het schaduwstation.

Richard

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #451 Gepost op: 06 April 2014, 11:15:26 »
Hoi Richard,
Dank voor je reactie. Minder wissels en kruisingen was inderdaad het idee bij het nieuwe schaduwstation. Ik ga ook proberen afscheid te nemen van de meegebogen wissels. Inmiddels heb ik de plaat populierentriplex in huis en netjes op maat. Helaas kan ik nu mijn kont niet meer keren en heb ik met mijn vrouw kunnen afspreken dat ik de komende weken ons 'kantoor' (lees: omgebouwde garage) mag claimen voor de opslag van materialen. Het plan om eerst de zolder maar eens helemaal leeg te halen, op te knappen en dan de baan teruplaatsen blijft daarbij ook in het achterhoofd spelen...

Wordt ongeteijfeld vervolgd...

Grtz,
Niels

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #452 Gepost op: 06 April 2014, 14:09:04 »
Niels,

Ook de renovatie van de zolder is dan vaak aan te raden.  Omdat je toch aan het demonteren bent geslagen in het schaduwstation, kan je dat het beste meteen meenemen.  bij mij was de trigger ook een niet goed ontworpen schaduwstation, waardoor ik de baan af ben gaan breken en meteen de wanden geschilderd heb en de 24 jaar oude vloerbedekking voor laminaat vervangen heb. dat geeft veel voldoening en nu nog tijd vinden om weer te gaan bouwen, hoewel dat waarschijnlijk pas na oktober gaat worden.

Ik heb wat wissels betreft alleen nog twee meegebogen wissels in de planning aan de uitrijkant van het schaduwstation. die worden dus nooit tegen de tongen in bereden en leverde op die manier bij mij nooit storingen op.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 06 April 2014, 14:10:58 door Ronald Brandt »
Ronald Brandt

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #453 Gepost op: 06 April 2014, 21:41:15 »
Grappig,

Bij mij ging het eigenlijk net zo. De reeds bestaande baan slopen, de zolder laten verbouwen, vloerbedekking eruit, laminaat erin, de baan weer aan het opbouwen.

De story van bijna iedere modelspoorder?  :)

Richard

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #454 Gepost op: 15 April 2014, 17:10:45 »
De zolderruimte wordt op dit moment leeggehaald en het is een schrale troost om te lezen dat het eigenlijk overal hetzelfde gaat.  :D

Ik hoop in de meivakantie hier een slag in te slaan, maar er moet nog wel wat gebeuren. Wat bewaard een mens toch een zooi.....

Ondertussen geeft dit mooi de gelegenheid om mijn onlangs aangeschafte snijplottertje eens te gaan testen. Dit naar aanleiding van het artikel in de RailMagazine. Apparaat was in de aanbieding bij hobbyplotter.de voor €149,-. Vandaag het eerste serieuze werk gemaakt, namelijk de ramen voor de kantoren.

Als het uit de plotter komt, ziet het er zo uit:



De fijne snijlijntjes zijn goed gezet en na het afpulken en in een raam plaatsen ziet het er dan zo uit:



De pasvorm is nog niet helemaal lekker, en wellicht dat ik in twee lagen ga plotten. In ieder geval werkt dit sneller en netter dan het gepiel mt styreen.  (y)

Ik ben er helemaal blij mee!

Ik ga weer verder!

Grtz,
Niels

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #455 Gepost op: 16 April 2014, 12:50:42 »
Hallo Niels,


Inzake je plotter: heb ju nu gewerkt met een stickervel of kan je ook styreen bewerken?


Richard

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #456 Gepost op: 16 April 2014, 13:17:14 »
Hoi Richard,

Ik heb nu gewerkt met zelfklevend vinyl, dat is schilderbaar, rekbaar en goed te snijden. Dun styreen zal ook wel gaan denk ik, maar dan worden de mesjes snel bot.

Inmiddels een gevelzijde afgewerkt en dan word ik geconfronteerd met mijn slordig werk. Het strakke van de plotter is onverbiddelijk waardoor je ziet dat de bovenbalk scheefloopt...



Ik moet toch strakker gaan werken....

Grtz,
Niels


RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #457 Gepost op: 16 April 2014, 16:17:18 »
Eh, "Ik moet toch strakker gaan werken"?

Je doet jezelf tekort. Moet je voor de grap in de toekomst mijn bouwsels zien  ;D.

Mijn vraag had natuurlijk te maken met het produceren van eigen werk. Uiteraard is het niet de bedoeling hele steden te plotten in styreen, maar ik merk nu vaak wel dat kleine klusjes een stuk makkelijk zouden worden als ik betere hulpmiddelen zoals een plotter zou hebben.

Het ziet er voor de rest weer fraai uit in station Arnhem.

Groeten,

Richard

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #458 Gepost op: 02 May 2014, 18:07:11 »
Na wat testjes met de plotter, is styreen snijden wel mogelijk, maar blijkt dat de mesjes direct bot worden. Geen succes dus. VOor kozijnen wekrt het plakvinyl echter uitstekend. De laatste tijd weinig tijd gehad voor modelbouw, maar toch iets kunnen doen aan station Arnhem:





Een dak dus, meteen een heel ander gezicht. Het dak ligt nu nog los omdat ik eerst een interieur wil inbouwen. Het past verrassend goed.  (y)

Grtz,
Niels

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #459 Gepost op: 02 May 2014, 21:11:09 »
Waar heb je de plottekening in getekend.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #460 Gepost op: 02 May 2014, 22:27:58 »
Hoi Gerco,

Deze zijn getekend met het programma dat geleverd werd bij de printer: Silhouette studio. Simpel pakketje, maar het werkt.  (y)

Grtz,
Niels

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #461 Gepost op: 02 May 2014, 22:37:01 »
wat is de extensie van een file in silhouette

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #462 Gepost op: 03 May 2014, 09:30:39 »
Je vorderingen mogen er zijn hoor  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #463 Gepost op: 03 May 2014, 09:45:58 »
Dank Floris.  (y)

@Gerco: extententie van de file is .studio. (Dat had ik zelf kunnen bedenken  ;D)

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #464 Gepost op: 23 May 2014, 19:18:46 »
Gisteren overgenomen van de heer Aalbers van het trolley museum:



Alhoewel ze niet helemaal kloppen, vond ik ze zo leuk dat ik er maar meteen twee heb genomen.... ;D

Leuk museum trouwens!  (y)

Grtz,
Niels