Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 358926 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #360 Gepost op: 23 December 2013, 20:48:24 »
Jemig Niels, hoe heb je die platen de zolder opgekregen (ik weet hoe groot het trapgat maar is)?
Even het dak opgetild?  :D

mvg,
Gert

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #361 Gepost op: 23 December 2013, 22:16:13 »
@Koen: dat had ik inderdaad al gedaan. Tweede keer wil je toch de foutjes van de eerste keer rechtzetten. Gaat wel ff duren voordat de rails vat ligt vrees ik. Ik ben nu ook de helingbaan al aan het passen en mijn oog is ook al gevallen op wat foutjes in het schaduwstattion.... Maar om nu helemaal overnieuw te beginnnen. :-\ De achterwand staat ook al een tijdje klaar, maar eerst de rails leggen zodat ik weet waar het muizengaatje moet komen.

@Gert: goed opgemerkt!  (y) Dat paste inderdaad niet. Ik heb ze via het dakraam naar binnen gehesen. Voordel van populierentriplex, lekker licht. (y)

Morgen weer verder!

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 23 December 2013, 22:21:02 door Niels B »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #362 Gepost op: 24 December 2013, 08:14:21 »
Gaat vlot ineens. :o
Ziet er goed uit ook. (y)
Ga zo door,ben benieuwd.
Beter langzaaaan en goed dan snel en half  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #363 Gepost op: 24 December 2013, 14:48:07 »
De hele dag aan het puzzellen, passen en piekeren. En dat op een vrije dag....

In het eerdere ontwerp had ik een paar punten waar ik niet zo tevreden over was:

- Beperkte perronlengte door lange wisselstraten
- Te weinig ruimte voor uitgang Sonsbeek. Dit kwam veel te krap te staan.
- geen opstelruimte aan de oostzijde voor een losse loc

Ik had me voorgenomen dit in de nieuwe opzet te verbeteren. Dat betekent wel een paar andere keuzes. Na wat proefpassingen zag ik dat het opofferen van de wisselstraat aan de westzijde de meeste ruimte zou opleveren. Jammer, maar daardoor kunnen de perronnen wel echt een stuk verder doorlopen en kan ook uitgang Sonsbeek beter geplaatst worden.

Een tweede verandering is dat achter het tweede perron toch het oude omloopspoor aangelegd wordt. Hier kan dan mooi een loc overnachten en biedt de mogelijkheid van een opstelspoortje.

De wisselstraat verschuift achter de coulissen:



Extra omloopspoor. Investering van vijf centimeter, het is de moeite!


Het vierkanten styreen geval is de eerste opzet voor een liftkoker overigens.

En de wisselstraat aan de andere zijde. Nog niet helemaal tevreden over....



Tot zover weer even. Nu eerst de Kerstverplichtingen....  ::)

Fine Kerst allemaal!
Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 25 December 2013, 13:52:31 door Niels B »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #364 Gepost op: 25 December 2013, 21:31:02 »
Kerstavond, altijd goed voor een paar leuke aanvullingen voor station Arnhem. Dit jaar wel erg verwend  (y)

Geen jaren 80, maar wel erg gaaf:



MAN lions city en de nieuwe Hess trolley van Breng! Ik blijf het een bezopen naam vinden, maar de modellen zijn erg mooi.

Ook geen jaren 80, maar ook erg gaaf:


Toelichting niet nodig lijkt me. Ik had ze nog niet in mijn handen gehad, maar wat is hij mooi  (y)

Vandaag tijdens het uitbuiken ook begonnen met het ontwerpen van de nieuwe oostelijke wisselstraat. Blijkt dat in mijn eerste ontwerp niet alle richtingen mogelijk zijn. Handig.  >:( Ik denk dat ik er redelijk uit ben, zal later een plaatje plaatsen.

Groet,
Niels

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #365 Gepost op: 26 December 2013, 11:50:26 »
Fraaie aanwinsten zijn dat  (y)
Ben benieuwd of dat het gelukt is om je nieuwe plan kloppend te krijgen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #366 Gepost op: 26 December 2013, 12:12:04 »
Het begint echt mooi te worden. Ik heb bewondering voor je zelfbouwgebouwen  (y)
Dat geeft mij ook weer inspiratie voor mijn Westerweel.

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

springer1980

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #367 Gepost op: 27 December 2013, 10:00:30 »


Dit zijn inderdaad mooie modellen van Breng, bij Wentink Arnhem hebben ze nu ook de gelede MB Citaro van Breng Arnhem. Die bus reed in Arnhem voordat de aardgas bussen kwamen.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2013, 10:02:05 door springer1980 »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #368 Gepost op: 27 December 2013, 10:27:08 »
@Jerry: die is inderdaad ook erg moo! (y) Hmmm, zondag nog even kijken bij Wentink......
@Benno: dank voor het compliment. Ik volg jouw draadje ook, erg mooie baan. Bovendien ga je behoorlijk sneller dan ik.  (y) Leuk dat mijn bouwwerken je inspiratie geeft!
@Tijgernootje: Hierbij de update!

Dit is het sporenplan van Arnhem medio jaren 80:

Bron: Sporenplan.nl
Volgens mij had ik dit plaatje al een keer laten zien, voor het overzicht nog een keer!

Ik had dat vertaald naar onderstaand ontwerp, waarbij ik één perron en een omloopspoor had laten vervallen:


Maar afgelopen week zag ik pas dat treinverkeer vanuit oost niet de sporen 1 en 2 konden bereiken. Niet handig....

In het nieuwe ontwerp heb ik het omloopspoor toch toegepast en gezorgd dat alle bewegingen weer mogelijk zijn.
Dit resulteert in onderstaand plan:


Hierin kan ik de wachtende 1300 op het kopspoor in het verlengde van spoor 7 kwijt, dat miste ik toch wel in het oude plan.

Wat vinden jullie, is dit de juiste configuratie of hebben jullie nog verbetersuggesties? Ik hoor ze graag!

Groet,
Niels

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #369 Gepost op: 27 December 2013, 13:30:25 »
Hoi Niels,

Misschien een idee: je zou de twee wissels in het verlengde van spoor 2 kunnen vervangen door een Engelsman. Op die manier haal je het S boogje eruit en bespaar je ruimte die van pas kan komen t.b.v. de (nuttige) perronlengte van spoor 2.

Goed bezig verder! Als inwoner van Arnhem kan ik dit baantje natuurlijk zeer waarderen :)

Groet,
Wieger
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #370 Gepost op: 27 December 2013, 13:59:15 »
Je had het ook zo kunnen doen, Niels.

Overloopwissels rode lijn



Jeroen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #371 Gepost op: 27 December 2013, 14:17:38 »
Ziet er goed uit. Je moet alleen wel halve Engelse wissels hebben, anders wordt het helaas onecht. Men legt nooit hele Engelse wissels als halve volstaan (en nog liever gewone wissels). Heb je die halve niet, dan moet je het wat anders leggen. Heb even een tekeningetje gemaakt, hoop dat het zo duidelijk is. Je krijgt er zelfs nog een extra locspoortje bij (spoor 16), kun je op spoor 17 eventueel wat weg & werken materieel stallen (bijv. grind- en zandwagons). Dat zie je vaak op dat soort sporen. Ik geef toe: nadeel is wel dat het minder op het origineel lijkt.

Groet, Frank

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #372 Gepost op: 27 December 2013, 16:41:55 »
Heren,

Dank voor het meedenken.  (y)

@spoorzeven:
Ik beschik alleen over hele engelse wissels (ik had ook geen idee dat halve in model bestaan), en ga deze toepassen. Ik weet ook niet of de toegapste wissels in Arnhem hele of halve zijn. Ik vind het wel een leuk plan, maar wat je zegt is waar: het lijkt minder op het origineel.


@jjhs: simpele oplossing en doeltreffend  (y) nadeel is dat de overloopwissels dan achter de coulissen komen te liggen. Vind ik dat erg? Hm, weet ik nog niet....

@Wieger: goede suggestie, eens kijken hoeveel dat gaat schelen.  (y)

Nogmaals dank voor de suggesties  (y)

Grtz,
Niels


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #373 Gepost op: 27 December 2013, 18:49:16 »
In elk geval hoop ik dat de sporen langs de perrons wat langer zullen zijn als nu te zien is via je baanplan,want nu zijn sommige wel erg kort  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #374 Gepost op: 27 December 2013, 19:05:50 »
Je bedoelt zoals in bovenstaand plaatje?  ;D

Geen zorgen, de perrons zijn ca 2,5 meter lang. Lang genoeg om een zesje comfortabel te kunnen parkeren.  (y)

Zojuist de demplaag gelegd. Geen losse stukken meer, maar een grote plaat. Het ligt mooi strak:



Morgen schilderen en dan voorzichtig beginnen met rails leggen.

Grtz,
Niels