Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door Karben
Vandaag om 19:59:23
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 19:53:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
  

Auteur Topic: Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS  (gelezen 7223 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Gepost op: 13 October 2009, 08:50:20 »
beste,

Even een algemene vraag.
Welke Lamp heeft een 64/6500 altijd aan als deze rangeer bewegingen doet?

onder links of rechts, of de bovenste?

grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2009, 08:56:40 »
beste,

Even een algemene vraag.
Welke Lamp heeft een 64/6500 altijd aan als deze rangeer bewegingen doet?

onder links of rechts, of de bovenste?

grt dave
Kan alle drie. Als er maar 1 brandt.
vr gr. Mark7758

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2009, 09:08:50 »
Kan zelfs met alle drie de frontseinen aan beide kanten van de loc. Gebeurt veel in de Westhavens o.a.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2009, 09:17:38 »
Het officiële rangeersein is één witte/gele pit voor en achterop. Het maakt dus niet uit welke gebruikt wordt. Maar aangezien de normale weggebruiker dit niet kent en ook in het donker slecht zichtbaar is zien we steeds vaker drie frontseinen branden. Zelf doe ik dat ook als we de straat op gaan. Vroeger tijdens de rangeerdiensten op 't station werd ik door reizigers er vaak op gewezen dat één van m'n 'koplampen' het niet deed. Ik altijd dit negatief beantwoorden omdat het er twee waren die niet brandde! :)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2009, 09:36:28 »
Oke,

Dan wordt het één van de onderste.
Altijd leuk.

bedankt mannen.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2009, 13:40:46 »
Kan zelfs met alle drie de frontseinen aan beide kanten van de loc. Gebeurt veel in de Westhavens o.a.

Jeroen

Die schakel optie heeft de Marklin G1206 7102 Portfeeders! Bij navraag begreep ik dat het eigenlijk een duits seinbeeld is.

Gr.
Brigitte

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2009, 14:07:59 »
Die schakel optie heeft de Marklin G1206 7102 Portfeeders!
Niet alleen die.
In principe kan elke loc dat, want elke lamp heeft zijn eigen schakelaar.
Bij de 6400 is er een beperking, de onderste frontseinen worden geschakeld met dezelfde schakelaar als het naastliggende sluitsein. Daarmee kies je of rood, of wit. Allebei tegelijk kan niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2009, 16:55:52 »
Dat is vreemd, want volgens mij was sluit en fronsteinen aan een zijde een gevarensein voor tegemoet komend verkeer

Of zit ik mis ?
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2009, 17:02:47 »
gevarensein is 2 sluitseinen+1 frontsein (de bovenste)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2009, 17:42:18 »
Ter verduidelijking hier een plaatje van de stuurtafel.



Grotere afbeelding:https://images.beneluxspoor.net/bnls/6400stuurtafel.jpg
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2009, 17:43:17 »
Klaas,

Ik denk dat Brigitte bedoeld dat de Marklin deze optie schakelbaar heeft in model :) Niet een echte lok :)

Gr. Remco.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2009, 17:46:12 »
gevarensein is 2 sluitseinen+1 frontsein (de bovenste)
Juist, net even het seinenboek ingezien.
Twee rode lichten
met één, twee of drie
drie witte lichten.


Dus het kan bij de 6400 inderdaad alleen met de 3de pit
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2009, 19:59:01 »
Klopt Remco  ;D

Er was wat commentaar over dit seinbeeld van het PF model. Het zou namelijk niet NL zijn dus fout :P ... hoe kunnen ze dat nou doen bla bla..

Nu Chris W hierboven verteld dat het i.v.m. veiligheid en zichtbaarheid steeds vaker gebruikt wordt, is dat voor mij de bevestiging dat Marklin dus geen fout seinbeeld aan het model heeft toegevoegd ;) meer een onbekend seinbeeld!

Gr.
Brigitte

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4733
    • Filmpjes op YouTube
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2009, 20:38:13 »
Gevaarsein is altijd de 2 sluitseinen in combi met het bovenste frontsein.

De schakelaars van de 6400 werken als volgt:

Uit: 3 schakelaars in het midden, zoals op de foto;

Frontsein inschakelen aan deze zijde van de stuurstand: alle 3 naar boven;

Sluitseinen aan deze kant: linkse en rechtse naar beneden.

De middelste schakelaar van de 3 wil niet naar beneden, is geblokkeerd.

Linkerschakelaar is voor fellere verlichting, hoewel dat ook niet veel helpt in de mist. Zijn net 3 lasers die naar voren schijnen, niet te vergelijken met de verlichting van een auto.
Zelf meegemaakt toen ik van Onnen naar Delfijl naar in de cabine meereed, iedere dag met de gipstrein of losse lok, dat je dan best kun schrikken als er in volle mist ineens een ree op het spoor staat (die wel op tijd weg sprong gelukkig)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2009, 23:53:38 »
Gevaarsein is altijd de 2 sluitseinen in combi met het bovenste frontsein.
Zoals Marijn hierboven ook al zei, volgens het seinboek mag het ook met 2 of 3 frontseinen.
Maar de 6400 kan dat niet vanwege de constructie van de schakelaars.

Bij het bericht van Brigitte had ik inderdaad over het hoofd gezien dat ze het over een Märklin loc had, terwijl ik dacht aan het echte ding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.