Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS  (gelezen 7321 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Gepost op: 13 October 2009, 08:50:20 »
beste,

Even een algemene vraag.
Welke Lamp heeft een 64/6500 altijd aan als deze rangeer bewegingen doet?

onder links of rechts, of de bovenste?

grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2009, 08:56:40 »
beste,

Even een algemene vraag.
Welke Lamp heeft een 64/6500 altijd aan als deze rangeer bewegingen doet?

onder links of rechts, of de bovenste?

grt dave
Kan alle drie. Als er maar 1 brandt.
vr gr. Mark7758

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2009, 09:08:50 »
Kan zelfs met alle drie de frontseinen aan beide kanten van de loc. Gebeurt veel in de Westhavens o.a.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2009, 09:17:38 »
Het officiële rangeersein is één witte/gele pit voor en achterop. Het maakt dus niet uit welke gebruikt wordt. Maar aangezien de normale weggebruiker dit niet kent en ook in het donker slecht zichtbaar is zien we steeds vaker drie frontseinen branden. Zelf doe ik dat ook als we de straat op gaan. Vroeger tijdens de rangeerdiensten op 't station werd ik door reizigers er vaak op gewezen dat één van m'n 'koplampen' het niet deed. Ik altijd dit negatief beantwoorden omdat het er twee waren die niet brandde! :)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2009, 09:36:28 »
Oke,

Dan wordt het één van de onderste.
Altijd leuk.

bedankt mannen.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2009, 13:40:46 »
Kan zelfs met alle drie de frontseinen aan beide kanten van de loc. Gebeurt veel in de Westhavens o.a.

Jeroen

Die schakel optie heeft de Marklin G1206 7102 Portfeeders! Bij navraag begreep ik dat het eigenlijk een duits seinbeeld is.

Gr.
Brigitte

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2009, 14:07:59 »
Die schakel optie heeft de Marklin G1206 7102 Portfeeders!
Niet alleen die.
In principe kan elke loc dat, want elke lamp heeft zijn eigen schakelaar.
Bij de 6400 is er een beperking, de onderste frontseinen worden geschakeld met dezelfde schakelaar als het naastliggende sluitsein. Daarmee kies je of rood, of wit. Allebei tegelijk kan niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2009, 16:55:52 »
Dat is vreemd, want volgens mij was sluit en fronsteinen aan een zijde een gevarensein voor tegemoet komend verkeer

Of zit ik mis ?
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2009, 17:02:47 »
gevarensein is 2 sluitseinen+1 frontsein (de bovenste)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2009, 17:42:18 »
Ter verduidelijking hier een plaatje van de stuurtafel.



Grotere afbeelding:https://images.beneluxspoor.net/bnls/6400stuurtafel.jpg
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2009, 17:43:17 »
Klaas,

Ik denk dat Brigitte bedoeld dat de Marklin deze optie schakelbaar heeft in model :) Niet een echte lok :)

Gr. Remco.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2009, 17:46:12 »
gevarensein is 2 sluitseinen+1 frontsein (de bovenste)
Juist, net even het seinenboek ingezien.
Twee rode lichten
met één, twee of drie
drie witte lichten.


Dus het kan bij de 6400 inderdaad alleen met de 3de pit
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2009, 19:59:01 »
Klopt Remco  ;D

Er was wat commentaar over dit seinbeeld van het PF model. Het zou namelijk niet NL zijn dus fout :P ... hoe kunnen ze dat nou doen bla bla..

Nu Chris W hierboven verteld dat het i.v.m. veiligheid en zichtbaarheid steeds vaker gebruikt wordt, is dat voor mij de bevestiging dat Marklin dus geen fout seinbeeld aan het model heeft toegevoegd ;) meer een onbekend seinbeeld!

Gr.
Brigitte

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2009, 20:38:13 »
Gevaarsein is altijd de 2 sluitseinen in combi met het bovenste frontsein.

De schakelaars van de 6400 werken als volgt:

Uit: 3 schakelaars in het midden, zoals op de foto;

Frontsein inschakelen aan deze zijde van de stuurstand: alle 3 naar boven;

Sluitseinen aan deze kant: linkse en rechtse naar beneden.

De middelste schakelaar van de 3 wil niet naar beneden, is geblokkeerd.

Linkerschakelaar is voor fellere verlichting, hoewel dat ook niet veel helpt in de mist. Zijn net 3 lasers die naar voren schijnen, niet te vergelijken met de verlichting van een auto.
Zelf meegemaakt toen ik van Onnen naar Delfijl naar in de cabine meereed, iedere dag met de gipstrein of losse lok, dat je dan best kun schrikken als er in volle mist ineens een ree op het spoor staat (die wel op tijd weg sprong gelukkig)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2009, 23:53:38 »
Gevaarsein is altijd de 2 sluitseinen in combi met het bovenste frontsein.
Zoals Marijn hierboven ook al zei, volgens het seinboek mag het ook met 2 of 3 frontseinen.
Maar de 6400 kan dat niet vanwege de constructie van de schakelaars.

Bij het bericht van Brigitte had ik inderdaad over het hoofd gezien dat ze het over een Märklin loc had, terwijl ik dacht aan het echte ding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.