Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 16:43:29
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
  

Auteur Topic: Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS  (gelezen 7191 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Gepost op: 13 October 2009, 08:50:20 »
beste,

Even een algemene vraag.
Welke Lamp heeft een 64/6500 altijd aan als deze rangeer bewegingen doet?

onder links of rechts, of de bovenste?

grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2009, 08:56:40 »
beste,

Even een algemene vraag.
Welke Lamp heeft een 64/6500 altijd aan als deze rangeer bewegingen doet?

onder links of rechts, of de bovenste?

grt dave
Kan alle drie. Als er maar 1 brandt.
vr gr. Mark7758

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2009, 09:08:50 »
Kan zelfs met alle drie de frontseinen aan beide kanten van de loc. Gebeurt veel in de Westhavens o.a.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2009, 09:17:38 »
Het officiële rangeersein is één witte/gele pit voor en achterop. Het maakt dus niet uit welke gebruikt wordt. Maar aangezien de normale weggebruiker dit niet kent en ook in het donker slecht zichtbaar is zien we steeds vaker drie frontseinen branden. Zelf doe ik dat ook als we de straat op gaan. Vroeger tijdens de rangeerdiensten op 't station werd ik door reizigers er vaak op gewezen dat één van m'n 'koplampen' het niet deed. Ik altijd dit negatief beantwoorden omdat het er twee waren die niet brandde! :)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2009, 09:36:28 »
Oke,

Dan wordt het één van de onderste.
Altijd leuk.

bedankt mannen.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2009, 13:40:46 »
Kan zelfs met alle drie de frontseinen aan beide kanten van de loc. Gebeurt veel in de Westhavens o.a.

Jeroen

Die schakel optie heeft de Marklin G1206 7102 Portfeeders! Bij navraag begreep ik dat het eigenlijk een duits seinbeeld is.

Gr.
Brigitte

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2009, 14:07:59 »
Die schakel optie heeft de Marklin G1206 7102 Portfeeders!
Niet alleen die.
In principe kan elke loc dat, want elke lamp heeft zijn eigen schakelaar.
Bij de 6400 is er een beperking, de onderste frontseinen worden geschakeld met dezelfde schakelaar als het naastliggende sluitsein. Daarmee kies je of rood, of wit. Allebei tegelijk kan niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2009, 16:55:52 »
Dat is vreemd, want volgens mij was sluit en fronsteinen aan een zijde een gevarensein voor tegemoet komend verkeer

Of zit ik mis ?
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2009, 17:02:47 »
gevarensein is 2 sluitseinen+1 frontsein (de bovenste)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2009, 17:42:18 »
Ter verduidelijking hier een plaatje van de stuurtafel.



Grotere afbeelding:https://images.beneluxspoor.net/bnls/6400stuurtafel.jpg
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2009, 17:43:17 »
Klaas,

Ik denk dat Brigitte bedoeld dat de Marklin deze optie schakelbaar heeft in model :) Niet een echte lok :)

Gr. Remco.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2009, 17:46:12 »
gevarensein is 2 sluitseinen+1 frontsein (de bovenste)
Juist, net even het seinenboek ingezien.
Twee rode lichten
met één, twee of drie
drie witte lichten.


Dus het kan bij de 6400 inderdaad alleen met de 3de pit
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2009, 19:59:01 »
Klopt Remco  ;D

Er was wat commentaar over dit seinbeeld van het PF model. Het zou namelijk niet NL zijn dus fout :P ... hoe kunnen ze dat nou doen bla bla..

Nu Chris W hierboven verteld dat het i.v.m. veiligheid en zichtbaarheid steeds vaker gebruikt wordt, is dat voor mij de bevestiging dat Marklin dus geen fout seinbeeld aan het model heeft toegevoegd ;) meer een onbekend seinbeeld!

Gr.
Brigitte

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2009, 20:38:13 »
Gevaarsein is altijd de 2 sluitseinen in combi met het bovenste frontsein.

De schakelaars van de 6400 werken als volgt:

Uit: 3 schakelaars in het midden, zoals op de foto;

Frontsein inschakelen aan deze zijde van de stuurstand: alle 3 naar boven;

Sluitseinen aan deze kant: linkse en rechtse naar beneden.

De middelste schakelaar van de 3 wil niet naar beneden, is geblokkeerd.

Linkerschakelaar is voor fellere verlichting, hoewel dat ook niet veel helpt in de mist. Zijn net 3 lasers die naar voren schijnen, niet te vergelijken met de verlichting van een auto.
Zelf meegemaakt toen ik van Onnen naar Delfijl naar in de cabine meereed, iedere dag met de gipstrein of losse lok, dat je dan best kun schrikken als er in volle mist ineens een ree op het spoor staat (die wel op tijd weg sprong gelukkig)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2009, 23:53:38 »
Gevaarsein is altijd de 2 sluitseinen in combi met het bovenste frontsein.
Zoals Marijn hierboven ook al zei, volgens het seinboek mag het ook met 2 of 3 frontseinen.
Maar de 6400 kan dat niet vanwege de constructie van de schakelaars.

Bij het bericht van Brigitte had ik inderdaad over het hoofd gezien dat ze het over een Märklin loc had, terwijl ik dacht aan het echte ding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.