Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door eemstede
Vandaag om 23:00:49
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:58:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 22:53:46
Kalkwagens van NS door Benelux795
Vandaag om 22:17:57
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door MOVisser
Vandaag om 22:13:53
Metalen hekjes Roco 2200 door Husky
Vandaag om 22:01:58
RhB H0m, Albulisch door Frank 123
Vandaag om 21:37:31
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 21:17:25
trix decoder door Bahn-AG
Vandaag om 20:41:26
Artitec DE1 met Esu loksound 3.5 door Ton013
Vandaag om 20:40:23
Nationaal Modelspoor Museum en de MSG/Den Bosch door Caterpillar
Vandaag om 20:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:45:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 19:45:10
Houtkaai, H0/H0e door NS264
Vandaag om 19:41:13
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 19:38:25
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door bollen neus
Vandaag om 19:11:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 19:00:21
ECOS centrale perikelen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:37:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Mitchell
Vandaag om 17:35:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:32:46
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 17:00:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Benelux795
Vandaag om 16:58:12
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:31:38
Piko NS 1000 door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:27:12
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 14:56:32
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 14:51:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
Vandaag om 14:46:53
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door VAM65
Vandaag om 13:23:15
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
Vandaag om 13:13:39
de drie hoefijzers connectie door odaoda
Vandaag om 13:11:16

Auteur Topic: Klein Höllental  (gelezen 29484 keer)

Joeke

• Offline Offline
Klein Höllental
« Gepost op: 11 October 2009, 20:27:26 »
Een tijdje geleden heb ik de modelspoor hobby weer opgepakt. Alleen had ik nog geen idee wat voor thema ik eigenlijk wilde, een aantal ideeën op papier gezet maar het was nog niet echt naar de zin. Wel had ik een Duitse regional bahn in gedachten .

Vorig jaar zijn we op vakantie geweest naar Neustadt in het zwartewoud. En hier hebben we heel wat inspiratie opgedaan. Dit is dan ook zo'n beetje het thema van de modelbaan geworden.

Centraal staat station Neustadt-Schwarzwald. Dit station ligt aan de lijn Freiburg - Donaueshingen (de zogenaamde Höllentalbahn). De trein uit Freiburg gaat niet verder dan Neustadt, hier moeten de treinreizigers overstappen op een andere trein. Het gedeelte tussen Freiburg en Neustadt is voorzien van bovenleiding, hier rijdt een BR143 met dubbeldeks rijtuigen. De dienstregeling tussen Neustadt en Donaueschingen word onderhouden met een VT611. Dit alles even ter informatie.

De baan is deels nagemaakt en deels fictief. Dit komt door ruimte gebrek en ik wou een mogelijkheid hebben om de trein rond te laten rijden. Neustadt heeft een papierfabriek, welke in verbinding staat met het spoor. Het goederen transport, in wat voor vorm dan ook, ben ik nog niet helemaal over uit.

Mijn modelbaan wordt digitaal aangestuurd. Ik heb nu alleen nog de multimaus van het Roco startset, maar wil dit gaan uitbreiden met koploper.

Aan de hand van een plattegrond en wat foto's hoop ik nog wat duidelijkheid te verschaffen.

Baanplan:

Het dorpje Rötenbach met de wachtende Pendolino:

Een stukje schwarzwald:

Het Gutach dal (hier komt een brug):

Station Neustadt-Schwarzwald:

In de hoek komt het stadje Neustadt-Schwarzwald:

Het linkerspoor gaat naar station Rötenbach, het rechterspoor gaat naar het schaduwstation en het biedt de mogelijkheid om rond te rijden:

Onderbouw "station Freiburg":
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Klein Höllental
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2009, 20:33:53 »
Als ik de onderbouw "station Freiburg" bekijk staat ons nog het een en ander te wachten. :)
Ik ben benieuwd.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Bart Otte

• Offline Offline
    • Zankerdaal Topic
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2009, 20:40:37 »
Ziet er inderdaad al goed uit,
ben benieuwd naar meer.
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

David Stelma

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2009, 17:14:01 »
zit er goed uit  (y) word vast leuk
ben benieuwd naar de volgende update

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2009, 18:41:50 »
Jaaaaah gaaf! Dan straks met dubbeldekkers rijden met aan beide kanten een br 143! Erg leuk, ben ooit eens op vakantie geweest in Tittisee (ten tijde dat Barend en Van Dorp daar ook rondhingen. ::)). Erg mooi gebied! En elke morgen zwemmen in het meer. Heerlijk!
K.Bay.Sts.B

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2009, 21:07:08 »
Goedenavond allemaal, bedankt voor jullie positieve reacties.

De BR143 laat nog even op zich wachten, voorlopig rijdt er nog een BR218 uit het Roco startset. De dubbeldekkers en met name het stuurstandrijtuig staan wel hoog op het verlanglijstje.

Ik ben eerst nog bezig met de opbouw en aansturing van de baan.

v.r.g.  JV

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2009, 17:16:26 »
Een kleine update van onze modelbaan. De wissels zijn nu allemaal voorzien van een elektrische aandrijving. Verder is het emplacement aangepast. Twee wissels zijn vervangen door een engelse wissel en we hebben er twee opstel sporen bij gemaakt. De achterwanden zijn geplaatst en we hebben al wat rails gelegd op het trace Neustadt - Freiburg.

We verdelen alles meteen in blokken, die we tijdelijk even doorverbinden zodat we kunnen proef rijden. Station Rötenbach word ook veranderd. We maken er een spoor bij, zodat we daar wat meer mogelijkheden hebben. Foto's volgen later.

Zo zijn we lekker bezig de komende tijd. Onderstaand even wat foto's zoals het station met het emplacement er in het echt uit ziet, en zoals wij het maken.

Station Neustadt met op spoor 2 de 143 met dubbeldeks rijtuigen uit Freiburg, en op spoor 3 de 611 die richting Ulm gaat. Spoor 1 word daar gebruikt door een goederentrein die naar de papierfabriek gaat. Spoor 4 wordt niet meer gebruikt is ook overwoekert door de natuur.

Station Neustadt met spoor 1 en 2, de andere kant op.

Het emplacement van onze modelbaan. Wij gaan alle 4 sporen gebruiken. Spoor 1 is vrije baan en/of wordt gebruikt door de pendolino VT 610. Spoor 2 word gebruikt door de BR 146.2 met dubbeldeks rijtuigen. Spoor 3 is voor de VT 610 of
voor een andere langere trein die daar stopt. Spoor 4 gaat naar de opstelsporen.

Een foto van het perron, deze heb ik gemaakt van MDF. In de zijkanten is een sponning gemaakt net als bij het grote voorbeeld. Verder moeten ze nog behandeld worden, maar dat komt later.

v.r.g. Joeke

m de deugd

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 12 November 2009, 22:21:26 »
Goeden avond Joeke.

Dit wordt een helle mooie baan.
Ben er trouwens afgelopen zomer ook geweest ,deze plaatsen die je noemt tuteren nog na.
Wij zaten in triberg im zwartswald ,Ben jij ook in Hausach geweest ,daar is als je het station uitgaat,
en recht doorloopt een mega grote modelspoorbaan van roco te zien met de zwartswaldbahn als thema.
Dit wordt erg leuk, mooi traject is het en heel bekend.Veel bruggen en tunnels.
Iedere treinliefhebber kent het.

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 November 2009, 23:07:21 »
Ja, afgelopen zomer zij we naar Hausach geweest en de schwarzwald model bann bekeken. Schitterend mooi.
We hebben er veel Foto's van gemaakt en wat Filmpjes. Wel toevallig, want daarna zijn we nog naar Triberg
gweest naar de Waterval.

groetjes Joeke.

Peter45

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2009, 20:11:46 »
Ha, het Schwarzwald, onze favoriete bestemming. Een paar ker per jaar zijn we daar voor een week. Wij zitten vlak bij Elzach, dus niet zo ver van Haslach en Hausach. Om een beetje "in the mood" te blijven, een foto van een maand of twee geleden, genomen in het station Hinterzarten.

Spoorse groeten

Peter

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2009, 12:05:18 »
Ja, afgelopen zomer zij we naar Hausach geweest en de schwarzwald model bann bekeken. Schitterend mooi.
We hebben er veel Foto's van gemaakt en wat Filmpjes. Wel toevallig, want daarna zijn we nog naar Triberg
gweest naar de Waterval.

Toevallig ook nog langs 's werelds grootste koekoeksklok gereden? (Om toch wat ontopic te blijven, ding wordt door Faller gemaakt en Faller zit 5 dorpen verder. Genoeg motivatie. :-*) 4 Busladingen Japanners die staan te wachten voor zo'n stomme vogel.... Twas dat het 15:58 was (en we niet wisten hoe stom dat ding is), anders hadden waren we gewoon doorgereden.

Nu we het toch over ervaringen in het Schwarzwald hebben. Iemand ook Roth Bier geproefd, het doet de naam eer aan. :)

Henk
K.Bay.Sts.B

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2010, 21:36:15 »
Weer even een update:

Overzicht van het berggedeelte

De weg door de bergen

De tunnel gezien vanuit station Rötenbach

Het perron van station Rötenbach, nu met dubbelspoor

Over het doek komt fijn gaas, en daar overheen komt het gips. Binnenkort wil ik een begin gaan maken met het ballasten, hiervoor gebruik ik decoratiezand van de XENOS.

Groeten,
Joeke

AntonV

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 April 2010, 18:13:15 »
Ik werk samen met mijn vader aan deze baan, en de laatste tijd zijn we vooral bezig geweest met het aansluiten van de elektrische wissels. Bijna alle wissels zijn nu elektrisch te schakelen. Hiervoor gebruiken we Fleischmann schakelaars.

Schakelpanneel voor de wissels

Overzicht van de sporen bij station Neustadt. Inmiddels zijn de opstelsporen iets veranderd, en er is aan de rechterkant een spoor bijgekomen voor het tankstation.

Het spoor helemaal rechts boven komt uiteindelijk weer uit bij het spoor linksonder, dit is de hoofdbaan. Het andere spoor rechtsboven, bij wissel 7, is voor de pendeldienst naar Rötenbach, het hoger gelegen dorp.

Het tankstation wat we hebben aangeschaft voor het bijtanken van de dieseltreinen.

Station Neustadt, er komt nog een derde opstelpoor bij.

Ten slotte nog enkele foto's van het rijdend materieel:

Museumtrein bij station Rötenbach, deze trein wordt geduwd/getrokken door een Fleischmann BR212, mijn eerste digitale ombouwproject.

Stuurstandrijtuig van de dubbeldekker (Fleischmann). Alle verlichting brand nu tegelijkertijd, er moet nog een functiedecoder in.

Dezelfde dubbeldekker, met op de voorgrond een stukje van een Roco BR111.

Een Roco BR146.2 met intercityrijtuigen.

Ten slotte zijn we nog bezig geweest met ballasten, eerst een teststukje. Dit is XENOS decoratiezand, vastgelijmd met behanglijm. Het ziet er wel mooi uit, maar het hele effect van isolatiemateriaal onder de rails is nu weg.
Groeten,
Anton

m de deugd

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 04 April 2010, 19:31:30 »
Hoi Anton.

Complimenten.
Dat ziet er al heel netjes uit.
Hier ben je voorlopig nog niet op afgebouwd.
Het echte werk komt nog,het landschap.
Alles krijgt dan een plek.
Boerderijen,vakantie huizen,de wegen ,bossen,waterloop,weiden met vee,hooi schuurtjes.
Hekwerken,verkeersborden,verlichting,enzo....
Kortom heel veel uurtjes bouwgenot.
Sucses.

Martin

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 September 2010, 18:56:44 »
Na een tijdje niet veel aan de trein baan te hebben gewerkt , hebben we na de vakantie de draad weer wat opgepakt. We hebben in de vakantie een nieuwe loc gekocht. Een Roco NS 2437. Deze had ik al een tijdje willen hebben omdat deze trein in mijn jongens jaren achter ons huis langs reed. Hij zal wel nooit in het zwarte woud hebben gereden, maar dat maakt mij niks uit. Verder is er nog een tweedehands intercity stuurstand rijtuig van Roco bijgekomen.

De BR 212 die omgebouwd is naar digitaal liep niet erg lekker. We hebben besloten om de decoder, een ESU loc pilot V3 er weer uit te halen. Deze decoder hebben we in de Pendolino VT 610 gebouwd. Hier zat een Uhlenbrock 76420 decoder in maar de trein kon moeilijk stapvoets rijden. Met de nieuwe decoder in gebouwd gaat het stukken beter.
Verder ben ik met de rand afwerking van de baan bezig, en heb de steunmuur geplaatst. Deze een beetje schuin gezet. De heuvel in de hoek is voorzien van doek en gaas. De steunmuur die naar onderen loopt is voorzien van steen motief.

Ook zijn we wat aan het puzzelen geweest met het rangeer- en goederen gedeelte. Zoals het nu staat wordt het een klein overslag gedeelte voor hout transport en dergelijke. Ook komt het diesel tankstation daar te staan.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om het geheel aan te sturen via de computer. Dit stellen we voorlopig nog even uit. Gewoon zelf de trein besturen met een multimaus is ook mooi werk. We zitten er meer aan te denken om dan eerst maar een tweede multimaus aan te schaffen. Dit houd wel in dat we de twee opstel sporen onder de trein baan eerst nog niet kunnen gebruiken.
Een ander punt is de bovenleiding. Volgens het voorbeeld hoort er bovenleiding op de baan. Alleen twijfelen we een beetje, wat zullen we doen. Het is niet omdat we het niet mooi vinden, of omdat het extra werk is. Het is meer om praktisch redenen. Het lijkt me lastig met al die draden boven de rails om bijvoorbeeld om een trein van de rails te pakken, of de rails schoon te maken. Zijn er meer die met dit "probleem" zitten, en zijn er meer die met een "elektrische trein" rondrijden op een baan zonder bovenleiding. Waar ik ook aan zat te denken om alleen maar de masten te plaatsen. Maar of dat nu mooi is weet ik niet. De komende tijd er maar eens over nadenken en op Eurospoor maar even wat banen bekijken en ideeën op doen.

Onderstaand nog wat nieuwe foto's van de baan.

De nieuwe steunmeur

De heuvel, voorzien van doek en gaas. het spoor omhoog gaat naar het hoger gelegen dorp. Op het plateau links wordt het stadje gebouwd.

Op de achtergrond het spoor naar niveau -1, voorzien van steenmotief.

Een overzicht, links het nieuwe overslagterrein, hier moeten nog rails en wissels voor worden aangeschaft.

De nieuwe Roco 2437, hier op BeneluxSpoor waarschijnlijk geen onbekende.

De intercity is nu compleet. Hier waren we al een tijdje naar op zoek, maar nergens te krijgen. Mijn zoon liep er in de vakantie tegenaan.

Groeten,

Joeke en Anton