Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 15:42:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:35:18
Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 15:34:10
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door tijgernootje
Vandaag om 15:19:09
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Sporlijn Úje
Vandaag om 13:31:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:31:02
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:43:41
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 12:32:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 11:31:39
NS 3502 van zwart naar groen door MathynK
Vandaag om 10:52:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Wat doen jullie als het koud wordt? door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 303340 keer)

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #300 Gepost op: 22 December 2011, 20:55:59 »
Merry Christmas!!

Nu snel gaan bouwen!

Gr,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #301 Gepost op: 22 December 2011, 21:25:14 »
Karst, indrukwekkend zo'n Kerstman bij je langs is gekomen. (y)
En veel bouwplezier met Marienberg en ik blijf je plagen met de poten van je bak.
Maar het idee van all.buisprofielen en Roofmate is slim, licht en vormvast.

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #302 Gepost op: 22 December 2011, 23:00:59 »
Die handschoen links boven is eng :o

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #303 Gepost op: 22 December 2011, 23:25:19 »
@Jan

 ;D ;D :P :P 8) Da's voor het ballasten, om geen vuile handjes te krijgen ;)

Goed, als op sinterklaasavond...



... de belangrijkste wisselstraten maar even uitgelegd, om te zien hoe het lijkt en uitkomt.



... van boven naar beneden: De 'linker' wisselstraat van het ontwerp, een wisselverbinding in de ( omloop ) sporen van de perronsporen, de 'rechter' wisselstraat.



... de 'linker' straat vanuit een andere hoek. Rechtsboven een 9' wissel uit de richting Zwolle, links een 11' wissel uit de richting Almelo. Dan een 30' kruis ( ik noemde net de puntstukhoek, de geometrie hoek is 12 resp 15' ) gevolgde door twee 15' engelsmannen ( dat zijn de enige wissels waar ik niet helemaal happy mee ben qua straal... maar een andere oplossing buiten een 'Baeseler' is er helaas niet :( ) en als laatste een 11' wissel naar het omloop spoor en het buitenste, olietreinwachtspoor.



... de 'rechterstraat' uit de richting Emmen. van onder naar boven, twee 9' wissels, gevolgd door een 15' halve engelsman. Dit is wel een halve 'Baeseler' geworden omdat die er a) wel fraai uitziet en b) niet in het 1:1 plan lag. Dus daar ging de fantasie met me op de loop ;) daarboven weer een 'normale' 15' naar het omloopspoor en het olietreinwachtspoor en als laatste een 11' wissel voor toerit naar het depot, b.v. om wat kolenbakken te stallen ;)

Het doorgaande traject Zwolle - Emmen ( semi hoofdlijn ) heeft een minimum straal van 1030mm, De lijn uit Almelo voor de pendeldienst geen bogen in het station. Mocht die route doorgaand worden ( b.v. Olietreinen die 'doorsteken' van almelo naar spoor 1 ) bereden zit er 866mm boogstraal in. en vanuit Marienberg richting Emmen, helaas 484mm over de hele engelsmannen. De halve 'Baeseler' heeft een boogstraal van 1030mm. Resultaat: De meeste OHMB bakkies zouden het station moeten kunnen passeren ;)



... dan over naar PIKO. Gelijk maar de fraaiste wisselstraat van het schaduw station neergelegd. Dit is de uitrijstraat waarbij het van 3 ingaande sporen mogelijk is om in elke combinatie naar de twee uitgaande sporen te rijden en vice versa.

Deze wisselstraat geeft aan hoe fraai en goed doordacht de geometrie van het Piko A-Gleis railsysteem is !  (y) (y)

Verder, het Tillig spul ziet er erg fraai uit. Maarrrr.... beslist geen product voor de beginner. Alle wissels zijn min of meer flexibel en zo uit de doos niet noodzakelijkerwijze kaarsrecht. Dat wordt dus rails leggen met een lange aluminium of stalen rij...

Maar daar zijn we voorlopig toch nog niet aan toe ;) dus ik kan nog even aan het idee wennen  :D

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 22 December 2011, 23:27:37 door Karst Drenth »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #304 Gepost op: 22 December 2011, 23:59:40 »
Dat gaat hard
hoe is de overgang van Piko naar Tillig  naadloos?
gr jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #305 Gepost op: 23 December 2011, 00:04:24 »
Dat mag ook wel na ruim 2 jaar plannen :)

Nope, kan ook niet, want Piko is 2.5mm en Tillig 2.1mm. Gelukkig zijn er maar 3 van die overgangen op de hele baan. :)

Overigens is het neerleggen snel gedaan... ( ik hoefde het niet meer te bedenken ;) ) maar het daadwerkelijke leggen zal een stuk langer duren. Ik voorzie daar nog wel enig #$%^&*( bij op zijn tijd ;D

Grtzz,

Karst

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #306 Gepost op: 23 December 2011, 00:16:26 »
En ik maar denkend dat ik de enige was die wel eens vloekte tijdens de bouw :-X

Hoe kun je sommige draadjes toch missen?
Weer een mooi draadje om te volgen!

Ziet er veel belovend uit (y)

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #307 Gepost op: 23 December 2011, 10:00:06 »
Goede keus Karst die Tillig rail
,T is geen rail die je zo even legt zoals vele andere merken ,heb ze al 3jaar in gebruik met vol tevreden heid.

Cor

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #308 Gepost op: 23 December 2011, 20:20:00 »
Dat gaat mooi worden, zeker dat Piko spul ziet er heel mooi uit!

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #309 Gepost op: 20 January 2012, 22:43:42 »
Hallo Karst , any progress ?

Ben benieuwd hoe het met de modules gaat en de voortgang.

Grt.

Ferry





Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #310 Gepost op: 20 January 2012, 23:20:15 »
Hoi,

Nope geen r*k voortgang :( Vanavond laat thuisgekomen. Nadat ik met de kerstdagen tot en met oud en nieuw een heftige griep te verwerken kreeg, begon het nieuwe jaar. Waarvan ik er al wel 6 thuisgeweest ben :( Ik hoop dat feb. beter wordt, maar vrees het ergste  :'(
( drukke baan dus, en dan baan in de zin van werk en niet in de zin van Atelierbaan ;) )

Grtzz,

Karst

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #311 Gepost op: 20 January 2012, 23:34:34 »
Het heerst he ?  >:(

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #312 Gepost op: 30 April 2012, 11:51:59 »
Karst,

In december schreef je over het begin van je experiment met de alu profielen. Natuurlijk weet ik dat je druk bezig bent geweest en een blessure moest overleven, maar heb je inmiddels enige ervaring opgedaan ? Ik zou graag iets meer willen over de stevigheid/stabiliteit van de profielen en de verbindingen met de kunststof kniestukken en verbinders.

Als je iets kunt vertellen, doe je me een groot plezier.

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #313 Gepost op: 02 June 2012, 16:20:52 »
Hoi Sander,

Het project staat tot het volgende seizoen in de 'koelkast'. Ik ga er zeker mee verder.
Tijdgebrek en andere prio's laten het op korte termijn niet toe :'(

Grtzz,

Karst

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re:Atelierbaan - (PIKO A experience )
« Reactie #314 Gepost op: 30 October 2012, 12:49:44 »
Ja, de piko boogwissels zijn BWR-R3 en BWL-R3 dus binnenstraal R3 ( 484mm ) buitenstraal R4 ( 546mm ) en met servo's aangedreven. Probleem met de piko aandrijving is, zoals Fissy hier al ergens poste, dat ze de tongen niet voldoende tegen de buitenrail aandrukken.

Hoe bevallen die Piko-A 55222 en Piko-A 55227 Boogwissels met servo's na enige tijd?
Is het een aanrader?
« Laatst bewerkt op: 30 October 2012, 12:59:17 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail