Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:09:12
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:07:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:59:35
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Karben
Vandaag om 21:56:24
Wat was jullie allereerste loc? door sncf231e
Vandaag om 21:55:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 298880 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #750 Gepost op: 15 December 2016, 10:49:47 »
Karsth,

Al je bouwwerken blijven geweldig om naar te kijken (en te kwijlen). Ga zo door met mensen inspireren  (y) en laten zien wat er allemaal mogelijk is.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #751 Gepost op: 19 December 2016, 23:50:03 »
Hoi,

@bart,

Thnx voor de complimenten (y)

Maar... ergens in dit draadje maakte zich iemand zorgen om de bedrading... ;) :P



... daar gaan we dan  ;D Hete pook, kniptang en Conrad Liy draad :P Hete pook, want dat soldeert het beste, eerst even een glasvezelpotlood over de rails en dan snel vertinnen, draad vertinnen en ... sisss en het zit vast  8)



... heet, snel en kort solderen, goed harskernsoldeer en een mooie las is je beloning ;)



... de draden met secondenlijm vasplakken aan elkaar en het plexiglas. Het draad is 1.8mm buitendiameter en 'bijt' dus de bovenleiding niet .



...gaatjes door de bodem en de draden langs de binnenkant van de valbeveiliging straktrekken...



... twee bovenste klaar, de draden lopen door de kolommen naar beneden.




... de onderste is andere koek... 'iets' meer aansluitpunten en bovendien de wissels.



... helemaal aan de andere kant bevind zich het eerste segment van het volle, eerste helixblok.



... ook hier alle draden langs de binnenkant van de valbeveiliging om door gaatjes...



... naar beneden te gaan. Oranje en groen is de voeding/signaal voor de servodecoders. Ik ga er aparte boosters voor gebruiken, die met 12V= gevoed gaan worden. Het vereenvoudigd de bedrading enorm, slechts twee draden naar de decoders ;)



... bijna klaar. Alleen nog de gaatjes voor de 'standleidingen' boren. ... Mooie bos draad. Alleen in deze halve helix dus al 15 bezetmeldpunten, 4 bruine retourdraden en tweemaal or/gr voor de servo's.



... Daar gaat nog meer draad in gaan... twee terugmelders volledig bezet. Tevens krijgt de helix zijn eigen booster. Uiteindelijk loopt er dus alleen LocoNet, 220 voeding voor de booster en servo-voeding/signaal naar toe.

De hele helix gaat dus 47 terugmeldpunten krijgen. Ongeveer net zoveel als er in de DDPB in totaal inzitten  :o :o

Grtzz,

Karst

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #752 Gepost op: 20 December 2016, 00:07:06 »
Dat is wat men noemt, strak werken!  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #753 Gepost op: 20 December 2016, 01:07:33 »
Het ziet er supergaaf uit Karst  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17876
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #754 Gepost op: 20 December 2016, 08:20:39 »
Dat is wat men noemt, strak werken!  (y)

Retestrak! ;D

Mooi werk, Karst. Ik volg met veel belangstelling (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #755 Gepost op: 22 December 2016, 09:47:03 »
Hoi,

Allen dank voor de complimenten. (y) ben er ook wel tevreden mee zeg maar ;)


Verder met de wisselaandrijvingen...



... 'klassieke' bowdenkabel techniek: 2mm styreenbuis met 0.8mm verenstaal. In de helix passen mijn nieuw ontwikkelde aandrijvingen niet. Dus maar op de 'oude' manier ;)



... hier de oranje/groen draden in actie ;) De staaldraad zit overigens in een lagerbusje van messing 1.5mm. Dat loopt mooier (geen speling) en zo kan het kunststof niet uitlubberen.



... puntstuk-vulplaatjes er in...



... draden aan de onderkant gesoldeerd voor de polarisatie.

En ... de modules wilde ik eigenlijk zo hebben, dat het tegen elkaar schuiven is zonder allerlei draden/stekkers te hoeven aansluiten...



... Conrad print met DB25 connectors. Voor de rijspanning en de wisselspanning gebruik ik voor elke draad 2 contacten. Voor de 6 polige LocoNet bus 8 contacten. 1 en 6 worden 'gedubbeld'. 2 en 5 en 3 en 4 zijn vanuit LocoNet algedubbeld.



... hier worden ze dan op de module-rand vastgeschroefd.


Wordt vervolgd :)

Grtzz,

Karst


Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #756 Gepost op: 22 December 2016, 10:03:33 »
Ziet er geweldig uit , Karst.

mvg Henk

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #757 Gepost op: 22 December 2016, 11:11:44 »
Ja, het ziet er geweldig uit, en voortdurend innovatief. Daarom verbaast het me ook niet dat ik verschillen zie in de tijd. Neem als voorbeeld de bestukking op het printkaartje onder de servo:

Op deze pagina staat deze foto:


en op een van de latere pagina's staat deze foto:


Kennelijk evolueert het printplaatje mee met het project.

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #758 Gepost op: 22 December 2016, 11:31:38 »
 ;D ;D

De onderste print is nog een oude, is stuk en half gesloopt. Maar als 'placeholder' voor de bekabeling prima bruikbaar :P

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #759 Gepost op: 22 December 2016, 11:33:37 »
Doet inderdaad vaag nog een beetje denken aan de rosoft servoswitch 1.2
( http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html )
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Laatst bewerkt op: 22 December 2016, 11:40:46 door Karst Drenth »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #761 Gepost op: 22 December 2016, 11:48:37 »
waarempel, daar staat het,
deze ontwikkeling kent een lange weg

  • Wim Ros, wil dit, zoals met wel meerdere producten door mij of samen ontwikkeld, nu wel oppakken.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #762 Gepost op: 02 January 2017, 17:49:48 »
Hoi,


Laatste post van voor de kerst... sindsdien als een dolle aan het bouwen en bedraden geweest, kijk en huiver: het zijn bijna 40 foto's geworden ;) :P


Eerst nog wat achterstallig soldeerwerk aan de moduleprinten...




... beide zijn nu af en ...



... op de randen van de modules geschroefd.


Volgende stap was het tekenen, laseren en lijmen van de grondplaten voor de terugmelders...





... gelijk maar genummerd en gelabeld ;) De LN's ook hoeveel contacten er aangesloten zijn.


Toen de 'voorste' steunen van de halve cirkels van bevestigingsplaatjes voorzien...



... daarmee worden ze op de MDF grondplaten vastgezet, zodat...




... de modules tegen elkaar geschoven kunnen worden, en er aan de rail-overgangen gewerkt kan worden.
Op de bovenste foto kun je nog twee 'lepeltjes' zien, die de beide delen exact qua hoogte aan elkaar gelijk maken.



... nog meer laserwerk. De 'plankendragers' voor het 'luchtspoor' tussen de beide helixen. Deze steun houdt de middelste exit op hoogte.


En dan wordt het spannend...



... van de kleine helix-helft, de tweede laag boven op de eerste gelijmd... :D


Terwijl de lijm droogt...







... is er altijd wel een kleusje te doen, zoals het plaatsen van de servo-aandrijvingen van de wissels op de tweede laag ( middelste exit ) van de grote halve cirkel. En...



... heeeeel veeeeel draden trekken :P


Op een gegeven moment is de lijm droog...



... en zijn alle lagen op elkaar gelijmd en kan ik de hele halve-helix uitnemen en op de werkbank plaatsen om...



... aan de bedrading te gaan werken :) Overigens... wie maakte er zich hier zorgen om de stabiliteit ?? ;) :P



... lekkere wirwar...



... al iets meer gecultiveerd ...



... en dan steken er 20+ draadjes uit een kolom :D :D



... beginnen met de diverse voedingsdraden...



... daarna de sectiedraden... en...



... dan is het klaar :D



... reste alleen nog de helix-helft weer in de module te schuiven en de aansluiting naar de moduleprinten te maken.


De grote helix is min of meer op dezelfde wijze gedaan. Veel passen en meten, en dan uiteindelijk lijmen... Leuke oudjaarsdag gehad onder het genot van de Top 2000 :D



... ook de grote halve-helix is nu volledig verlijmd... tijdens het drogen blijven de lijmklemmen er op :P



... ook hier weer klusje voor tijdens het drogen van die lijm: Decodertjes solderen ;)


En als de lijm dan droog is ( kost ongeveer 3 uur om goed door te harden )...




... kan ook deze helix-helft op z'n kant staan. Ook hier beginnen we weer met draden-chaos ;) maar...




... dat is dan ook weer ( relatief ) snel opgelost (y) De laatste foto 'topt' het aantal draden door de kolom op 26 :o ...




... dat komt mede doordat deze ook de bovenste laag ( de deels zichtbare ) gaan voeden.
Omdat die laag in xps-styrofoam en plexiglas is uitgevoerd, en bovendien afneembaar moet zijn, wordt deze met multistekkers aangesloten. De 'vrouwtjes' zijn met secondenlijm  vast op de bovenste kolommen gelijmd. Zit als een huis (y)


Tot slot nog een overzichtje...



... best netjes geworden. Toch ? :D


Zo, dan kan er hopelijk vanavond testgereden worden. De A3-bladen, die je regelmatig op de foto's ziet, zijn afdrukken vanuit Koploper. Ik heb daarop alle bezetmelders ingetekend. Was een enorme hulp bij het bedraden.
En... het betekent dus, dat al een groot deel van de baan in Koploper zit en er dus gereden zou moeten kunnen worden...


Wordt vervolgd.


Grtzz,

Karst

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #763 Gepost op: 02 January 2017, 18:33:13 »
Hallelujah, loftrompet, lintje van de koning, ehh.... wow, zullen we maar zeggen. Supernetjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #764 Gepost op: 02 January 2017, 18:45:45 »
Wat een werk. Compliment hoor ziet er formidabel uit.

Wiebe