Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:57:19
Rondom Charlois door Ronald69
Vandaag om 19:49:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:46:57
Waarschuwing: - Modellbahnenshop.com gehacked door Ronald Halma
Vandaag om 19:46:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:41:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Sven
Vandaag om 17:41:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 17:35:03
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 16:32:28
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door RhB-Mikey
Vandaag om 13:25:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:40:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:44:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:18:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:32:53
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 307859 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #750 Gepost op: 15 December 2016, 10:49:47 »
Karsth,

Al je bouwwerken blijven geweldig om naar te kijken (en te kwijlen). Ga zo door met mensen inspireren  (y) en laten zien wat er allemaal mogelijk is.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #751 Gepost op: 19 December 2016, 23:50:03 »
Hoi,

@bart,

Thnx voor de complimenten (y)

Maar... ergens in dit draadje maakte zich iemand zorgen om de bedrading... ;) :P



... daar gaan we dan  ;D Hete pook, kniptang en Conrad Liy draad :P Hete pook, want dat soldeert het beste, eerst even een glasvezelpotlood over de rails en dan snel vertinnen, draad vertinnen en ... sisss en het zit vast  8)



... heet, snel en kort solderen, goed harskernsoldeer en een mooie las is je beloning ;)



... de draden met secondenlijm vasplakken aan elkaar en het plexiglas. Het draad is 1.8mm buitendiameter en 'bijt' dus de bovenleiding niet .



...gaatjes door de bodem en de draden langs de binnenkant van de valbeveiliging straktrekken...



... twee bovenste klaar, de draden lopen door de kolommen naar beneden.




... de onderste is andere koek... 'iets' meer aansluitpunten en bovendien de wissels.



... helemaal aan de andere kant bevind zich het eerste segment van het volle, eerste helixblok.



... ook hier alle draden langs de binnenkant van de valbeveiliging om door gaatjes...



... naar beneden te gaan. Oranje en groen is de voeding/signaal voor de servodecoders. Ik ga er aparte boosters voor gebruiken, die met 12V= gevoed gaan worden. Het vereenvoudigd de bedrading enorm, slechts twee draden naar de decoders ;)



... bijna klaar. Alleen nog de gaatjes voor de 'standleidingen' boren. ... Mooie bos draad. Alleen in deze halve helix dus al 15 bezetmeldpunten, 4 bruine retourdraden en tweemaal or/gr voor de servo's.



... Daar gaat nog meer draad in gaan... twee terugmelders volledig bezet. Tevens krijgt de helix zijn eigen booster. Uiteindelijk loopt er dus alleen LocoNet, 220 voeding voor de booster en servo-voeding/signaal naar toe.

De hele helix gaat dus 47 terugmeldpunten krijgen. Ongeveer net zoveel als er in de DDPB in totaal inzitten  :o :o

Grtzz,

Karst

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #752 Gepost op: 20 December 2016, 00:07:06 »
Dat is wat men noemt, strak werken!  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5556
  • Team Mitropa
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #753 Gepost op: 20 December 2016, 01:07:33 »
Het ziet er supergaaf uit Karst  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18344
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #754 Gepost op: 20 December 2016, 08:20:39 »
Dat is wat men noemt, strak werken!  (y)

Retestrak! ;D

Mooi werk, Karst. Ik volg met veel belangstelling (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #755 Gepost op: 22 December 2016, 09:47:03 »
Hoi,

Allen dank voor de complimenten. (y) ben er ook wel tevreden mee zeg maar ;)


Verder met de wisselaandrijvingen...



... 'klassieke' bowdenkabel techniek: 2mm styreenbuis met 0.8mm verenstaal. In de helix passen mijn nieuw ontwikkelde aandrijvingen niet. Dus maar op de 'oude' manier ;)



... hier de oranje/groen draden in actie ;) De staaldraad zit overigens in een lagerbusje van messing 1.5mm. Dat loopt mooier (geen speling) en zo kan het kunststof niet uitlubberen.



... puntstuk-vulplaatjes er in...



... draden aan de onderkant gesoldeerd voor de polarisatie.

En ... de modules wilde ik eigenlijk zo hebben, dat het tegen elkaar schuiven is zonder allerlei draden/stekkers te hoeven aansluiten...



... Conrad print met DB25 connectors. Voor de rijspanning en de wisselspanning gebruik ik voor elke draad 2 contacten. Voor de 6 polige LocoNet bus 8 contacten. 1 en 6 worden 'gedubbeld'. 2 en 5 en 3 en 4 zijn vanuit LocoNet algedubbeld.



... hier worden ze dan op de module-rand vastgeschroefd.


Wordt vervolgd :)

Grtzz,

Karst


Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #756 Gepost op: 22 December 2016, 10:03:33 »
Ziet er geweldig uit , Karst.

mvg Henk

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #757 Gepost op: 22 December 2016, 11:11:44 »
Ja, het ziet er geweldig uit, en voortdurend innovatief. Daarom verbaast het me ook niet dat ik verschillen zie in de tijd. Neem als voorbeeld de bestukking op het printkaartje onder de servo:

Op deze pagina staat deze foto:


en op een van de latere pagina's staat deze foto:


Kennelijk evolueert het printplaatje mee met het project.

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #758 Gepost op: 22 December 2016, 11:31:38 »
 ;D ;D

De onderste print is nog een oude, is stuk en half gesloopt. Maar als 'placeholder' voor de bekabeling prima bruikbaar :P

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #759 Gepost op: 22 December 2016, 11:33:37 »
Doet inderdaad vaag nog een beetje denken aan de rosoft servoswitch 1.2
( http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html )
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Laatst bewerkt op: 22 December 2016, 11:40:46 door Karst Drenth »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #761 Gepost op: 22 December 2016, 11:48:37 »
waarempel, daar staat het,
deze ontwikkeling kent een lange weg

  • Wim Ros, wil dit, zoals met wel meerdere producten door mij of samen ontwikkeld, nu wel oppakken.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #762 Gepost op: 02 January 2017, 17:49:48 »
Hoi,


Laatste post van voor de kerst... sindsdien als een dolle aan het bouwen en bedraden geweest, kijk en huiver: het zijn bijna 40 foto's geworden ;) :P


Eerst nog wat achterstallig soldeerwerk aan de moduleprinten...




... beide zijn nu af en ...



... op de randen van de modules geschroefd.


Volgende stap was het tekenen, laseren en lijmen van de grondplaten voor de terugmelders...





... gelijk maar genummerd en gelabeld ;) De LN's ook hoeveel contacten er aangesloten zijn.


Toen de 'voorste' steunen van de halve cirkels van bevestigingsplaatjes voorzien...



... daarmee worden ze op de MDF grondplaten vastgezet, zodat...




... de modules tegen elkaar geschoven kunnen worden, en er aan de rail-overgangen gewerkt kan worden.
Op de bovenste foto kun je nog twee 'lepeltjes' zien, die de beide delen exact qua hoogte aan elkaar gelijk maken.



... nog meer laserwerk. De 'plankendragers' voor het 'luchtspoor' tussen de beide helixen. Deze steun houdt de middelste exit op hoogte.


En dan wordt het spannend...



... van de kleine helix-helft, de tweede laag boven op de eerste gelijmd... :D


Terwijl de lijm droogt...







... is er altijd wel een kleusje te doen, zoals het plaatsen van de servo-aandrijvingen van de wissels op de tweede laag ( middelste exit ) van de grote halve cirkel. En...



... heeeeel veeeeel draden trekken :P


Op een gegeven moment is de lijm droog...



... en zijn alle lagen op elkaar gelijmd en kan ik de hele halve-helix uitnemen en op de werkbank plaatsen om...



... aan de bedrading te gaan werken :) Overigens... wie maakte er zich hier zorgen om de stabiliteit ?? ;) :P



... lekkere wirwar...



... al iets meer gecultiveerd ...



... en dan steken er 20+ draadjes uit een kolom :D :D



... beginnen met de diverse voedingsdraden...



... daarna de sectiedraden... en...



... dan is het klaar :D



... reste alleen nog de helix-helft weer in de module te schuiven en de aansluiting naar de moduleprinten te maken.


De grote helix is min of meer op dezelfde wijze gedaan. Veel passen en meten, en dan uiteindelijk lijmen... Leuke oudjaarsdag gehad onder het genot van de Top 2000 :D



... ook de grote halve-helix is nu volledig verlijmd... tijdens het drogen blijven de lijmklemmen er op :P



... ook hier weer klusje voor tijdens het drogen van die lijm: Decodertjes solderen ;)


En als de lijm dan droog is ( kost ongeveer 3 uur om goed door te harden )...




... kan ook deze helix-helft op z'n kant staan. Ook hier beginnen we weer met draden-chaos ;) maar...




... dat is dan ook weer ( relatief ) snel opgelost (y) De laatste foto 'topt' het aantal draden door de kolom op 26 :o ...




... dat komt mede doordat deze ook de bovenste laag ( de deels zichtbare ) gaan voeden.
Omdat die laag in xps-styrofoam en plexiglas is uitgevoerd, en bovendien afneembaar moet zijn, wordt deze met multistekkers aangesloten. De 'vrouwtjes' zijn met secondenlijm  vast op de bovenste kolommen gelijmd. Zit als een huis (y)


Tot slot nog een overzichtje...



... best netjes geworden. Toch ? :D


Zo, dan kan er hopelijk vanavond testgereden worden. De A3-bladen, die je regelmatig op de foto's ziet, zijn afdrukken vanuit Koploper. Ik heb daarop alle bezetmelders ingetekend. Was een enorme hulp bij het bedraden.
En... het betekent dus, dat al een groot deel van de baan in Koploper zit en er dus gereden zou moeten kunnen worden...


Wordt vervolgd.


Grtzz,

Karst

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #763 Gepost op: 02 January 2017, 18:33:13 »
Hallelujah, loftrompet, lintje van de koning, ehh.... wow, zullen we maar zeggen. Supernetjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #764 Gepost op: 02 January 2017, 18:45:45 »
Wat een werk. Compliment hoor ziet er formidabel uit.

Wiebe