Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Overet
Vandaag om 10:53:43
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:50:59
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 10:46:55
Haperende locs door Ronald Halma
Vandaag om 10:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 10:29:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:24:40
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 10:07:32
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 09:52:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:41:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:01:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:56:46
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 08:24:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 04:03:28
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
23 September 2025, 22:45:13
Pfarrerwinkel bahn door DJV
23 September 2025, 21:36:03
Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
23 September 2025, 20:15:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 September 2025, 16:53:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
23 September 2025, 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
23 September 2025, 16:31:58
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door BartvD
23 September 2025, 16:15:48
Showdagen herfstvakantie 2025 in Nunspeet door arnaud-ns/htm
23 September 2025, 16:10:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 September 2025, 13:57:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
23 September 2025, 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
23 September 2025, 13:26:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
23 September 2025, 12:58:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 September 2025, 12:24:47
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
23 September 2025, 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
23 September 2025, 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
23 September 2025, 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
23 September 2025, 09:07:20
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 303654 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #750 Gepost op: 15 December 2016, 10:49:47 »
Karsth,

Al je bouwwerken blijven geweldig om naar te kijken (en te kwijlen). Ga zo door met mensen inspireren  (y) en laten zien wat er allemaal mogelijk is.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #751 Gepost op: 19 December 2016, 23:50:03 »
Hoi,

@bart,

Thnx voor de complimenten (y)

Maar... ergens in dit draadje maakte zich iemand zorgen om de bedrading... ;) :P



... daar gaan we dan  ;D Hete pook, kniptang en Conrad Liy draad :P Hete pook, want dat soldeert het beste, eerst even een glasvezelpotlood over de rails en dan snel vertinnen, draad vertinnen en ... sisss en het zit vast  8)



... heet, snel en kort solderen, goed harskernsoldeer en een mooie las is je beloning ;)



... de draden met secondenlijm vasplakken aan elkaar en het plexiglas. Het draad is 1.8mm buitendiameter en 'bijt' dus de bovenleiding niet .



...gaatjes door de bodem en de draden langs de binnenkant van de valbeveiliging straktrekken...



... twee bovenste klaar, de draden lopen door de kolommen naar beneden.




... de onderste is andere koek... 'iets' meer aansluitpunten en bovendien de wissels.



... helemaal aan de andere kant bevind zich het eerste segment van het volle, eerste helixblok.



... ook hier alle draden langs de binnenkant van de valbeveiliging om door gaatjes...



... naar beneden te gaan. Oranje en groen is de voeding/signaal voor de servodecoders. Ik ga er aparte boosters voor gebruiken, die met 12V= gevoed gaan worden. Het vereenvoudigd de bedrading enorm, slechts twee draden naar de decoders ;)



... bijna klaar. Alleen nog de gaatjes voor de 'standleidingen' boren. ... Mooie bos draad. Alleen in deze halve helix dus al 15 bezetmeldpunten, 4 bruine retourdraden en tweemaal or/gr voor de servo's.



... Daar gaat nog meer draad in gaan... twee terugmelders volledig bezet. Tevens krijgt de helix zijn eigen booster. Uiteindelijk loopt er dus alleen LocoNet, 220 voeding voor de booster en servo-voeding/signaal naar toe.

De hele helix gaat dus 47 terugmeldpunten krijgen. Ongeveer net zoveel als er in de DDPB in totaal inzitten  :o :o

Grtzz,

Karst

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #752 Gepost op: 20 December 2016, 00:07:06 »
Dat is wat men noemt, strak werken!  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #753 Gepost op: 20 December 2016, 01:07:33 »
Het ziet er supergaaf uit Karst  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18082
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #754 Gepost op: 20 December 2016, 08:20:39 »
Dat is wat men noemt, strak werken!  (y)

Retestrak! ;D

Mooi werk, Karst. Ik volg met veel belangstelling (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #755 Gepost op: 22 December 2016, 09:47:03 »
Hoi,

Allen dank voor de complimenten. (y) ben er ook wel tevreden mee zeg maar ;)


Verder met de wisselaandrijvingen...



... 'klassieke' bowdenkabel techniek: 2mm styreenbuis met 0.8mm verenstaal. In de helix passen mijn nieuw ontwikkelde aandrijvingen niet. Dus maar op de 'oude' manier ;)



... hier de oranje/groen draden in actie ;) De staaldraad zit overigens in een lagerbusje van messing 1.5mm. Dat loopt mooier (geen speling) en zo kan het kunststof niet uitlubberen.



... puntstuk-vulplaatjes er in...



... draden aan de onderkant gesoldeerd voor de polarisatie.

En ... de modules wilde ik eigenlijk zo hebben, dat het tegen elkaar schuiven is zonder allerlei draden/stekkers te hoeven aansluiten...



... Conrad print met DB25 connectors. Voor de rijspanning en de wisselspanning gebruik ik voor elke draad 2 contacten. Voor de 6 polige LocoNet bus 8 contacten. 1 en 6 worden 'gedubbeld'. 2 en 5 en 3 en 4 zijn vanuit LocoNet algedubbeld.



... hier worden ze dan op de module-rand vastgeschroefd.


Wordt vervolgd :)

Grtzz,

Karst


Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1500
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #756 Gepost op: 22 December 2016, 10:03:33 »
Ziet er geweldig uit , Karst.

mvg Henk

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #757 Gepost op: 22 December 2016, 11:11:44 »
Ja, het ziet er geweldig uit, en voortdurend innovatief. Daarom verbaast het me ook niet dat ik verschillen zie in de tijd. Neem als voorbeeld de bestukking op het printkaartje onder de servo:

Op deze pagina staat deze foto:


en op een van de latere pagina's staat deze foto:


Kennelijk evolueert het printplaatje mee met het project.

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #758 Gepost op: 22 December 2016, 11:31:38 »
 ;D ;D

De onderste print is nog een oude, is stuk en half gesloopt. Maar als 'placeholder' voor de bekabeling prima bruikbaar :P

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #759 Gepost op: 22 December 2016, 11:33:37 »
Doet inderdaad vaag nog een beetje denken aan de rosoft servoswitch 1.2
( http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html )
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Laatst bewerkt op: 22 December 2016, 11:40:46 door Karst Drenth »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #761 Gepost op: 22 December 2016, 11:48:37 »
waarempel, daar staat het,
deze ontwikkeling kent een lange weg

  • Wim Ros, wil dit, zoals met wel meerdere producten door mij of samen ontwikkeld, nu wel oppakken.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #762 Gepost op: 02 January 2017, 17:49:48 »
Hoi,


Laatste post van voor de kerst... sindsdien als een dolle aan het bouwen en bedraden geweest, kijk en huiver: het zijn bijna 40 foto's geworden ;) :P


Eerst nog wat achterstallig soldeerwerk aan de moduleprinten...




... beide zijn nu af en ...



... op de randen van de modules geschroefd.


Volgende stap was het tekenen, laseren en lijmen van de grondplaten voor de terugmelders...





... gelijk maar genummerd en gelabeld ;) De LN's ook hoeveel contacten er aangesloten zijn.


Toen de 'voorste' steunen van de halve cirkels van bevestigingsplaatjes voorzien...



... daarmee worden ze op de MDF grondplaten vastgezet, zodat...




... de modules tegen elkaar geschoven kunnen worden, en er aan de rail-overgangen gewerkt kan worden.
Op de bovenste foto kun je nog twee 'lepeltjes' zien, die de beide delen exact qua hoogte aan elkaar gelijk maken.



... nog meer laserwerk. De 'plankendragers' voor het 'luchtspoor' tussen de beide helixen. Deze steun houdt de middelste exit op hoogte.


En dan wordt het spannend...



... van de kleine helix-helft, de tweede laag boven op de eerste gelijmd... :D


Terwijl de lijm droogt...







... is er altijd wel een kleusje te doen, zoals het plaatsen van de servo-aandrijvingen van de wissels op de tweede laag ( middelste exit ) van de grote halve cirkel. En...



... heeeeel veeeeel draden trekken :P


Op een gegeven moment is de lijm droog...



... en zijn alle lagen op elkaar gelijmd en kan ik de hele halve-helix uitnemen en op de werkbank plaatsen om...



... aan de bedrading te gaan werken :) Overigens... wie maakte er zich hier zorgen om de stabiliteit ?? ;) :P



... lekkere wirwar...



... al iets meer gecultiveerd ...



... en dan steken er 20+ draadjes uit een kolom :D :D



... beginnen met de diverse voedingsdraden...



... daarna de sectiedraden... en...



... dan is het klaar :D



... reste alleen nog de helix-helft weer in de module te schuiven en de aansluiting naar de moduleprinten te maken.


De grote helix is min of meer op dezelfde wijze gedaan. Veel passen en meten, en dan uiteindelijk lijmen... Leuke oudjaarsdag gehad onder het genot van de Top 2000 :D



... ook de grote halve-helix is nu volledig verlijmd... tijdens het drogen blijven de lijmklemmen er op :P



... ook hier weer klusje voor tijdens het drogen van die lijm: Decodertjes solderen ;)


En als de lijm dan droog is ( kost ongeveer 3 uur om goed door te harden )...




... kan ook deze helix-helft op z'n kant staan. Ook hier beginnen we weer met draden-chaos ;) maar...




... dat is dan ook weer ( relatief ) snel opgelost (y) De laatste foto 'topt' het aantal draden door de kolom op 26 :o ...




... dat komt mede doordat deze ook de bovenste laag ( de deels zichtbare ) gaan voeden.
Omdat die laag in xps-styrofoam en plexiglas is uitgevoerd, en bovendien afneembaar moet zijn, wordt deze met multistekkers aangesloten. De 'vrouwtjes' zijn met secondenlijm  vast op de bovenste kolommen gelijmd. Zit als een huis (y)


Tot slot nog een overzichtje...



... best netjes geworden. Toch ? :D


Zo, dan kan er hopelijk vanavond testgereden worden. De A3-bladen, die je regelmatig op de foto's ziet, zijn afdrukken vanuit Koploper. Ik heb daarop alle bezetmelders ingetekend. Was een enorme hulp bij het bedraden.
En... het betekent dus, dat al een groot deel van de baan in Koploper zit en er dus gereden zou moeten kunnen worden...


Wordt vervolgd.


Grtzz,

Karst

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #763 Gepost op: 02 January 2017, 18:33:13 »
Hallelujah, loftrompet, lintje van de koning, ehh.... wow, zullen we maar zeggen. Supernetjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #764 Gepost op: 02 January 2017, 18:45:45 »
Wat een werk. Compliment hoor ziet er formidabel uit.

Wiebe