Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384903 keer)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #240 Gepost op: 04 maart 2013, 22:02:28 »
Vakwerk !  (y)

Zit de RGB strip aan de voorkant van de bak ?

Ik kom graag de kunst eens afkijken als ik zover ben. Een goede verlichting is essentieel voor het uiteindelijke beeld van de complete baan.

Succes en tot zaterdag.

Grt.

Ferry



Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #241 Gepost op: 04 maart 2013, 22:07:15 »
Dank je wel. De RGB-strip zit aan de voorkant boven de warmwitte strip. In het midden alleen een warmwitte-strip. Denk aan genoeg vermogen voor je voeding van de ledstrips. Dat wordt even onderschat: "energiezuining weet je wel". :D

Je bent welkom om een keer te komen. Als je van al je blessures bent genezen ;)

Tot Zaterdag!

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #242 Gepost op: 04 maart 2013, 22:26:25 »
Lekker bezig menneke ! (y)

Alleen wel een heel groot verschil met mijn LED-aansturing... die meet 9 x 7 centimeter en is nog geen 2 cm hoog :P :P ;)

Ben benieuwd hoe dat allemaal werkt met DMX (y)


Grtzz,

Karst

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #243 Gepost op: 04 maart 2013, 22:33:40 »
Dank je. Ik ben niet altijd van het kleine werk: Meters, Tonnen en Kuubs, dat zijn de juiste afmetingen :D

Even zonder gekheid. Ik ben wel jaloers op jouw oplossing. Ik wist gewoon dat het ook op die manier moest kunnen. Dat liet je al zien op Leipzig, een aangepaste (hergeprogrammeerde) schakeldecoder. Dat zette mij al wat aan het denken. Goed als je niet zelf een picje kan programmeren dan moet je het maar doen met standaard onderdelen en/of oplossingen. Of besluiten het uit te stellen tot iets beters op de markt komt. Ik ben tevreden met mijn oplossing maar ik laat hier nog wel zien hoe het een en ander werkt. :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #244 Gepost op: 04 maart 2013, 22:43:37 »
:D (y)

btw, Leipzig was een standaard DR 4010 ;) Maar wel zo aangesloten dattie al die Watten aan kon ;) :P

En dit is een Arduino, daar kun jij zelfs nog wel voor programmeren ;)


Grtzz,

Karst


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #245 Gepost op: 24 maart 2013, 20:15:05 »
Update 21: De bocht om....

Zo bezig geweest met het afmaken van de ledverlichting. Ik had nog 3 bakken van een tweede warmwitte strip te voorzien. Deze lagen al klaar maar nog niet gemonteerd. Moet je weer de boel uit elkaar halen. Nu ik toch met één van de bakken aan de gang ga kon dat meteen gedaan worden. Dat eerst gedaan.

Een tussendoortje eigenlijk. Vanaf het begin bevielen mij de hoeken van de hoekbak niet. Ik vond ze niet mooi. Na wat draadjes hier op het forum gezien te hebben en ook weer Ronald's Civilwar baan met de ronde hoek er in moesten de hoeken beter. Dus wordt het wat bochtjes maken :)

Even wat uittekenen met CAD en daarna de boel in huis halen. Dat betekende een rondje door het mooie landschap van de achterhoek voor de materialen. Eerst naar de plaatselijke bouwmarkt om wat buigtriplex en bruislijm (constructielijm) te kopen. De triplex bij de houthandel mooi op maat laten zagen, daar geen omkijken meer naar.

In de huidige situatie zijn het drie losse platen die min of meer los tegen elkaar zitten. Door de bochten komen ze aan elkaar vast te zitten. Om de platen goed op hun plaats te houden moeten aan de achterkant wat verstevigingen komen. Het idee was om standaard hoekprofielen te kopen en deze terug te buigen naar 135 graden. Dat liet ik al snel varen. Op naar de plaatselijke smid. In de werkplaats hebben ze voor mij een aantal stukken staal mooi op maat gebogen :) Nu is het zelf wat afwerken en een paar gaten er in boren om vast te zetten.



Na het maken van de bochtjes zijn deze meteen aan de achterkant van de bak gemonteerd. De boel meteen met lijm en schroeven vastgezet.



Nu de bochtjes: Het buigtriplex is 5mm dik. Het moet netjes in lijn met de rest van de achterwand komen. Dus dat wordt wat freeswerk.



De boel weer in elkaar zetten en dan kunnen de buigplaten gepast worden. Het past allemaal. Daarna de platen met bruislijm verlijmen om ze goed vast te zetten.



Dit is het resultaat van een dagje klussen :) Nu is het wachten op het uitharden van de lijm en dan is het schuren en de boel weer netjes schilderen. Ik ben tevreden met de bochtjes. Op naar de volgende klus.

Groeten Ronald.

« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:33:59 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #246 Gepost op: 24 maart 2013, 21:28:30 »
Ronald, dat ziet er strak uit!

Vind het een erg mooie baan.

Groeten,

Daniël

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #247 Gepost op: 24 maart 2013, 22:22:01 »
Mooi wark! (y)

Na wat draadje gezien te hebben en ook weer Ronald's Civilwar baan met de ronde hoek er in moesten de hoeken beter.


Ik vind 't zelf ook een stuk mooier nu. Dit is de eerste keer dat ik het zo gedaan heb en eigenlijk kun je geen rechte hoeken meer gebruiken.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #248 Gepost op: 25 maart 2013, 20:10:53 »
Update 22: De bocht om.... miniresultaat

@Ronald: Dank U wel!

Een kleine update: Vandaag de bak weer uit elkaar gehaald om de resten van de bruislijm weg te halen en een verfbeurt te geven. Het uit elkaar halen viel mee. De boel blijft zeer goed en stevig zitten. Het valt mij niet tegen. Het mag ook wel met ongeveer 3/4mm dikke hoeksteunen ;) Na een eerste verflaag ziet dat er dan zo uit:



Dit was het laatste restje in de (grond)verfpot. Dus even naar de bouwmarkt geweest om morgen een tweede laag te geven. Dan zijn we de donkere delen wel kwijt hoop ik.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:34:37 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #249 Gepost op: 26 maart 2013, 22:31:36 »
Update 23: Segmentdraaischijf deel 2

Nog een kleine update:

De tweede laag verf zit op de achterwand van de hoekbak. Nu het ligt deze te drogen. Tijd voor een andere klus: De afbouw van de segmentdraaischijf:



De boel op de kant gezet om aan de onderkant te werken. Wat is dat toch lekker om gewoon op sta hoogte "onder" de baan te kunnen werken :D

De draaischijf had ik al ingebouwd, zie ook dit bericht: Inbouw segmentdraaischijf. Deze was "bedienbaar" gemaakt met een gebogen staafje aan een servo.

Voor het bedienbaar maken van de segmentdraaischijf is aan de schijf een aluminium servo-stang bevestigd:



De draaischijf kan nu nog niet gemonteerd worden. Als ik hem nu op de kant zet valt het ding er weer uit. Het vastzetten doe ik door op de hoeken een stukje styreen met een schroefje te monteren. Deze houden de draaischijf op zijn plek als de bak op de zij staat.



Het staafje zat een beetje los. Dat beviel mij niet dus aan de hobby. Nu kreeg ik van Steef (Stedahult) een goede tip mee uit de modelbouw-wereld voor het bevestigen van de servo's met stangen. Een draadeinde met 2 kogelgewrichten. (Bedankt Steef! (y) ) Dat geeft geen speling omdat je dat niet kan hebben in je schip of auto.

De servo die ik had bleek van het type met jitteren te zijn. Op zoek naar een andere servo. Bij de plaatselijke modelbouwwinkel een servo gehaald. Daar even met een multimaussetje en decoder uitgetest. Deze kan iets van 11 - 15 kg omzetten. Dat moet toch genoeg zijn ;)

Na het een en ander uitboren en monteren ziet het geheel er zo uit:



Het resultaat is dat er geen speling meer in zit. De boel is nu goed af te stellen. Nu is het programmeren van de Digirails 4020 om de drie standen (verdeeld over twee wisseladressen) te krijgen. Een volgende uitdaging.

Morgen maar de hoekbak weer in elkaar zetten. Dan moet de verf wel droog zijn.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:35:21 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #250 Gepost op: 29 maart 2013, 18:42:35 »
Update 24: De eerste bedrading

Zo op goede vrijdag nog even bezig geweest:

De hoekbak weer in elkaar gezet en de ledverlichting getest:



De hoeken zie je bijna niet meer.  (y)

Dan maar de eerste twee bakken op hun zij gezet om te werken aan de bedrading: Dit is het resultaat na een paar uurtjes werk:



De wisseldecoders, de servo's e.d. moeten nog geplaatst worden. Er is nog wat werk te doen en dan nog 3 bakken.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:35:59 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #251 Gepost op: 29 maart 2013, 19:01:07 »
Je gaat lekker Ronald.  (y)
Mvh Steef


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #253 Gepost op: 29 maart 2013, 21:22:27 »
De hoeken zijn goed gecamoufleerd. (y)
En die draadjes doen me aan mijn eigen draadwerk denken.

Groet,
Bas

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #254 Gepost op: 29 maart 2013, 21:43:50 »
Dank u wel heren :) Het resultaat valt niet tegen. Ik denk steeds dat de hoeken nog erg zichtbaar zijn. Het valt mee.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!