Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384911 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Update 5: beeld van het station…
« Reactie #30 Gepost op: 07 januari 2010, 09:59:49 »
Hallo Allemaal!

De vrije dagen van de afgelopen tijd maar ten dele gebruikt voor de bouw… Maar we zijn een aantal stappen verder gekomen. De rails op het tweede niveau en de klimspiraal naar het hoogste niveau vastgezet, de bedding voorzien van een grondkleurtje. De draden van de zichtbare gedeelten (paradebaanvak en klimspiraal) gesoldeerd en naar de onderkant geleid. Daar moeten ze nog vastgezet en gebundeld worden. Ik was niet tevreden over de grove snedes die je een klein slijpschijfje maakt. Daarom heb ik nog even in het oude jaar een Roco-zaagje gekocht. Het “kedeng kedeng” zal nu alleen maar in het schaduwgedeelte voorkomen, dat is niet zo heel erg.



Om mezelf een goed overzicht, "hoe gaat het worden", te geven en ook het publiek (De visite wil nog weleens mee naar boven stiefelen) een beeld te geven heb ik de rails van het station even helemaal uitgelegd. Het was nog even passen en meten maar de boel past zoals op tekening was gepland. Zelfs de bakovergangen komen precies uit. Je kan goed zien dat er extra ruimte voor een mooi breed middenperron is. Nu kunnen de platen voor het hoogste niveau op maat gezaagd worden en bevestigt worden.

Gewoon rustig doorgaan met bouwen is het devies!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #31 Gepost op: 07 januari 2010, 10:33:18 »
Ziet er goed uit  (y)
Blijf jou draadje volgen
Ben zelf ook bezig met een nieuwe baan te maken, wat me wel opvalt is dat iedereen de blauwe ondervloer gebruikt.
Zelf heb ik de iets dikkere variant namelijk de groene ondervloer.

Groeten klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #32 Gepost op: 07 januari 2010, 11:16:52 »
Hallo Ronald,


Ik had je updates al een tijdje gemist, maar je bent er weer zo te zien.Hier gaar het meeste werk in zitten de onderbouw,Ook de visite mee nemen naar zolder kan soms goed uitpakken wat goede ideeën aangaat.Ik hoop dat nu niet zolang wacht met updates.


mvgr Evert.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #33 Gepost op: 07 januari 2010, 15:42:41 »
Hoi Ronald,

Mooi! Je schiet goed op. Ik geniet van je wijze van bouwen. Strak, netjes, wat moet ik nog zeggen? ;)

Citaat
Ik was niet tevreden over de grove snedes die je een klein slijpschijfje maakt. Daarom heb ik nog even in het oude jaar een Roco-zaagje gekocht.

Ik heb zelf de dikke slijpbladen (de gewapende). Die maken inderdaad een brede snee. Maar er zijn ook setjes te koop waar een doosje in zit met dunne bladen. Die breken erg snel, maar zijn dan wel zo dun dat ze een mooie snee maken.

Citaat
Gewoon rustig doorgaan met bouwen is het devies!

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.... ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #34 Gepost op: 11 januari 2010, 06:16:00 »
Een weekend update. Dit weekend vooral bezig geweest met wisselaandrijvingen, gaten boren en draadjes trekken… Het blijft een klus waarbij je steeds nieuwe dingen bijleert. Als aandrijving van de wissels heb ik voor de bekende conrad-wisselmotoren met eind afschakeling gekozen. Deze kunnen gewoon met wisselstroom gevoed worden, een oude trafo uit mijn eerste hema-setje gaat daar dienst voor doen.

Om het digitaal aan te sturen heb ik gekozen voor een niet zo bekende wisseldecoder, een Datentechnik Kreischer type DCC-MOT-08. Hier kunnen 8 (wissel)motoren mee aangestuurd worden.



Normaal gesproken wil je eigenlijk je decoder zo dicht mogelijk bij de  wissels hebben om zo min mogelijk draad te hoeven trekken. Met 8 wissels kan dat nog weleens heelveel worden. Goed, in het baanplan zitten alle wissels eigenlijk behoorlijk dicht bij elkaar (boven en onder) gesitueerd dus je hoeft nu niet al te veel draad te trekken.

Nu nog wel een klein probleempje… Na alles testen en aangesloten op de wisseldecoder reageerde de boel lekker op de commando’s vanaf de multimaus. Toen een poging gedaan om de wisseldecoder te programmeren naar adres 1 i.p.v. standaard adres 3, dat gaat niet goed. Nu kan ik de decoder niet bereiken. Even gekeken met de lokprogrammer en volgens die zou alles goed moeten zijn. Goed maar eens van de week rustig naar kijken.

Het plaatsen van sommige wisselaandrijvingen is nog weleens een uitdaging. Bijvoorbeeld bij het tussen niveau en het einde van de spiraal.



Onder de baan hangen was geen oplossing omdat dan de treinen er niet onderdoor kunnen. Dan maar naast het spoor en met een goede buigingoefening van een ijzerdraadje kom je heelver. Tot nu toe is de constructie goed bevonden, het werkt goed.





De komende tijd is het meer aandrijvingen onder de baan plakken en draadjes trekken… Rustig doorgaan dus…

@Ronald Halma: Ik ken de dunne slijpbladen... alleen wat je zegt ze breken nog af en dat gedoe was ik ook een beetje zat, iedere keer een nieuw blaadje eraanzetten. :)

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #35 Gepost op: 11 januari 2010, 08:30:21 »
Ronald, welke wisselaandrijving is dat en waar is die verkrijgbaar? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem voor 2 wissels op mijn baan: als ik de aandrijvingen onder monteer dan kunnen de treinen er niet meer onderdoor  :-\
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #36 Gepost op: 11 januari 2010, 08:35:55 »
Hallo Peter,

Het zijn de normale standaard wisselaandrijvingen met polariteitsomschakeling van Conrad artikelnummer 21998-89 http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=219998 Je hebt ook zonder de polariteitsschakeling maar deze is even duur als degene met. Je kan ook Hoffmann-aandrijvingen nemen, deze zijn een stuk duurder. Maar zouden kwalitatief beter en iets uitgebreider in te stellen (snelheid e.d.) zijn, want de Conrads zijn kopieën. Ik heb geen ervaring met HofFmann. Ik weet ook niet of ze nog leverbaar zijn.

Zelf zit ik er nog even aan te denken om een goedkope marklin-trafo te halen om met een lagere wisselspanning om te zetten dan hoor niet zo duidelijke klap bij het omzetten, dat is het enige nadeel tot nu toe.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2010, 20:37:18 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #37 Gepost op: 11 januari 2010, 17:40:34 »
Dankjewel Ronald, ik heb er 2 besteld :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #38 Gepost op: 11 januari 2010, 18:36:08 »
Ik Koop voor mijn Dremel altijd die diamantschijfjes superdun en breken nooit
zelfs ijzer slijp ik er mee
gr Jan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #39 Gepost op: 08 februari 2010, 10:12:03 »
Oke, tijd voor een update.

De laatse weken druk bezig geweest met het werk en andere zaken… Dus de baan stond op een tweede plan… En ik werd eigenlijk een beetje gek van een probleempje… Dat heb ik gelukkig van het weekend kunnen oplossen! De wisseldecoders die ik heb aangeschaft voor het aansturen van de wissels kreeg ik niet goed werkend. Het programmeren met de multimaus wilde maar niet lukken. De decoder netjes volgens de handleiding aangesloten en de boel werkte niet goed, hij was niet te programmeren. Goed met wat experimenteren kom je er achter dat je twee draadjes moet omdraaien en dat de extra draden niet verplicht zijn…



De foto is van de nieuwe situatie en zoek de verschillen met een eerdere foto. De decoder wil nu heel netjes geprogrammeerd worden en functioneerd tot volle tevredenheid! Dat probleem is nu opgelost en we kunnen verder!

Nog even wat nieuwe aanwinsten:


Ze komen deels uit 2009 maar ik ben erg blij mee: Halte “Sonnefeld” van Faller, een mobiele kraan voor op het spoor, allebeide gekregen van mijn broer(tje) en een wisseldecoder van LDT (overgenomen van een forumlid). De halte gaat gebruikt worden bij het bergbaantje en de kraan zal t.z.t een mooie plek krijgen op de baan.



Het aanleggen van de bedrading, het aansluiten en testen van de wissels blijft het karwei voor de komende weken. Voor de verbindingen onder de baan maak ik van printklemmen en stukjes printplaat verdeelblokjes, dit is gemakkelijker dan constant onder de baan moeten solderen... Hopelijk heb ik de komende weken wat meer tijd om wat de knutselen…

Tot een volgende update!
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2010, 10:30:45 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
update 8: Koploper
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2010, 22:10:38 »
Vanavond eens gespeeld…. Maar eerst even mijn nieuwste aanwinst laten zien… je kan hem nauwelijks zien maar het is de portreplicator onder de laptop.


Met een echte compoort geen geklooi met brakke usb-drivers voor de verloopkabel “Serieël >> USB”  Nu kan ik zonder enig probleem de laptop eraf halen en alle kabels er aan laten. Het is mijn oude laptop, minimaal 7 jaar oud maar hij gaat zeker voldoen voor Koploper…

Dat betekent het schaduwstation gedeeltelijk ingevoerd in Koploper 6.7… S88XpressnetLI aangesloten op de computer en de bezetmelders… Het configuratie programma ingesteld en uitproberen. Ondanks dat je denkt dat je alles perfect hebt gedaan komt het nog weleens voor dat er even nog een onderbreking in de rails gemaakt moet worden. Ook is er nog het een en ander mis gegaan met het aansluiten op de bezetmelder… ik had een ander nummertje verwacht in Koploper maar dan komt er toch iets anders… even omzetten dus…



De test-lok, mijn 2200 van Roco, heeft de nodige meters gemaakt op de baan... Iedere keer controleren of alle bezetmeldingen goed doorkomen en ook de juiste zijn... Maar het is fantastisch om te zien dat je de wissels en treinen via de computer kan besturen. Echt een mooi systeem! Super! Dit geeft genoeg energie om verder te klooien….

Tot een volgende update!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #41 Gepost op: 24 februari 2010, 11:56:53 »
Van het weekend was het kleine klusjes weekend… Dat houdt bij mij in van dat ik de boel eens opgeruimd heb, de tafel weer netjes gemaakt, het overtallige hout netjes opgeborgen.. Bij het bouwen verrijd ik de baan regelmatig en dan slingeren de diverse kastjes op de grond in het rond… niet echt handig. Nu heb ik alles op een plaat bevestigd en deze plaat is op zijn beurt weer netjes aan één van de poten vastgemaakt. De boel ligt mij nu niet meer in de weg en bij het verrijden van de baan gaat alles netjes mee. Nu nog even de stekkers aan een mooi blok maken, maar dat is een volgend klusje.



Ook heeft de S88XpressnetLI een definitieve plek onder de baan gekregen. Omdat ik twee complete multimaus-setjes heb, heb ik één maus nu als “centrale / DCC-generator” op de masterbus aangesloten. De andere maus, via de S88XpressnetLI, als rij- c.q. handregelaar. Een ander klusje dat is opgepakt is het definitief vastleggen van de rails op het hoogste niveau. Ik merk dat er nu schot in de zaak komt.



In een ander draadje was er een opmerking over de minimale hoogte van je baan ten opzichte van de vloer. Bij deze baan is dit 60cm tot onderkant van het frame. Ik kan nu zeggen, dit is eigenlijk een paar centimeter te laag. Ik raak soms net met mijn rug het frame en ik ben niet de grootste persoon. Goed ik pas het nu niet meer aan… Maar een advies voor de beginner: De minimale afstand tussen vloer en onderkant frame: 70cm liefst nog hoger.

We gaan gewoon verder met de bouw! Tot een volgende update!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #42 Gepost op: 15 maart 2010, 22:01:37 »
Hoi Ronald,

Ziet er allemaal netjes en doordacht uit  (y)

Leuk baanplan ook! Heb je misschien ook een tekening van het niet zichtbare gedeelte?

Groetjes,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #43 Gepost op: 16 maart 2010, 09:49:30 »
Hallo Marc,

Dat heb ik wel voor je :)

dit is dus het zichtbare gedeelte:




Het tussen-niveau (2):



Het schaduwstation:



Totaal afmetingen: L-vorm 1220x3880mm met 1300x1220mm Het zichtbare gedeelte is een iets kleinere L namelijk 1220x3270mm met 1300 x 1220mm.

De basis is een ovaal, die door middel van inhaalsporen in twee richtingen kan worden bereden. De spiraal en het schaduwstation is dus ook in twee richtingen te berijden. Daarnaast heb ik nog een groene karel in de collectie en die moet ook een leuk traject bergop hebben daarom zit er een zijlijn bergop in het baanplan.

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2010, 09:51:12 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Update 16 april 2010
« Reactie #44 Gepost op: 15 april 2010, 08:53:03 »
Zo... Ik zag dat het weer een maand geleden is dat ik een update heb geplaatst... Wat is er in die tijd gebeurd? Nou... niet super veel maar net genoeg voor een kleine update. De laatste maanden hier voor de encyclopedie bezig geweest, die moet ook gevuld worden :) Daarnaast liet het werk en andere verplichtingen ook niet altijd toe om te hobby op te pakken.

Maar zoals jullie in het ontwerp kunnen zien komt er nog een tandradbaantje voor de "groene karel"... Om het station in ieder geval af te kunnen maken moet het eerste deel van de tandradbaan gebouwd worden. Dat is in de afgelopen maand gebeurd. Volgens de beproefde methode met de draadeinden is het eerste deel gemaakt.



Daarna is overal de blauwe ondervloer isolatie aangebracht en kon er gisteravond nog even de boel geschilderd worden. Daardoor ben je de felle blauwe kleur tenminste kwijt voor het ballasten.



De komende tijd kan de rails op het station terug en vast gelegd worden. De wissels voorzien van aandrijvingen en aansluiten op de decoders... Daarnaast wordt het leggen van de tandrad in de rails nog een uitdaging... Rustig bekijken hoe dat het gemakkelijkst gaat. Door het lage profiel van de rails wordt het een precies werkje.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!