Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 385016 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2009, 15:42:26 »
Ronald, je kun ook eens kijken naar borgmoeren zoals dit voorbeeld van Conrad. Ze zijn overal te koop.

Sander

Dat zijn prachtige dingen, maar als je die een heel eind op een draadeind moet draaien is ook niet echt handig, plus dat het heel zwaar draait. Dubbele moeren is ook een oplossing waarbij de 2e moer zorgt dat de 1e niet meer verdraaien kan. Wil je het nu direct oplossen zou ik er persoonlijk een druppel superlijm tussen laten lopen. Er zijn industriële varianten te koop die specifiek de moer borgen. O.a. Loctite heeft dat.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2009, 16:35:24 »
Ik gebruik Bison Lock Bond

http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c36.pdf

Dit is blauw borgvloeisitof in een tubetje.
Droogt lekker snel op.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Update 3: Niveau 2, deel 2
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2009, 11:43:48 »
Goedendag allemaal!

Na een week of twee is het weer tijd voor een kleine update. Op het tweede niveau moest nog een hoek-plank gemaakt worden om de paradebaanvak op de spiraal aan te kunnen sluiten. De zichtbare sporen krijgen twee lagen isolatiemateriaal.




Het is even oppassen met de overgang van twee lagen naar één laag. De eerste overgang is wel goed gelukt maar de tweede overgang is beter. Deze is op de manier van de schets gemaakt.
 


Deze oplossing geeft een meer vloeiende overgang van 1 ondervloer naar 2 ondervloeren, vooral als je een groter stuk als overlap aanhoudt. De ondervloeren zijn ter hoogte van het paradebaanvak (en het eerste deel van de tunnels) bruin geschilderd hier kan dan moeiteloos het ballastbed aangebracht worden.





Voor de rest hebben we nog wat draden voor de bezetmelding aanbracht en op zondag nog naar Eurospoor geweest. Weinig aankopen gedaan de grootste daarvan is een extra multimaus-set. De heren op de Beneluxspoor-stand nogmaals bedankt voor het testen van de set. Het had namelijk nog wat voeten in aarde om de set te kunnen testen…

O Ja, voor het eerst de modellen die ik van Jan Bennink heb overgenomen laten proefrijden op de baan. Wat een mooi gezicht en een genot om naar te luisteren! Echt heel erg mooi!!

Tot een volgende update!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2009, 11:55:20 »
Indrukwekkend geheel, Ronald. :)
Waarom krijgen de zichtbare sporen een dubbele laag isolatiemateriaal?

Groet,
Basilicum

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2009, 12:19:40 »
Hoi Basilicum,

De onderstaande schets is de bedoeling. Er zijn al diverse andere mensen op het forum die dit systeem toepassen, of dat met dezelfde maatvoering is maar dit vond ik mooi....



Groeten Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2009, 12:46:06 »
Ronald,

Behoorlijk bewerkelijk, maar je gaat echt heel goed! Heb je al gecontroleerd hoe het geluidsniveau is met de verschillende ondervloeren, ook na het vastleggen en een stukje ballasten? Soms neemt het geluid behoorlijk toe als je de hele boel gaat verlijmen. Dat is tenminste mijn ervaring.

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2009, 12:50:49 »
Als ik de schets bekijk valt het ballast over de isolatie laag weer op het hout en dit zal weer voor veel geluid gaan zorgen. het is beter als het ballast geen contact maakt met het hout.

Jeffrey

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2009, 13:00:46 »
Dat zal toch wel meevallen? Een klein randje ballast, waar praten we over.... als je het met flexibele lijm van Anita Decor lijmt (of een vergelijkbaar product zoals boekbinderslijm) zal dat beetje extra contact met de harde ondergrond echt niet voor extra lawaai zorgen. Tenminste zeker niet merkbaar ;).

Ziet er prima uit, Ronald (y)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #23 Gepost op: 28 oktober 2009, 13:16:42 »
Hoi Allemaal,

Bedankt voor de complimenten... Ik kijk vaak bij anderen en denk dan van die hebben het nog mooier dan hoe ik het doe  :)

Hoe het geluid is met ballast erop weet ik nog niet. Als de losse rails op de ondervloer verlijmd is merk je wel dat het iets meer geluid geeft maar dat is niet erg. Voor de ballast moet ik nog even kijken wat ik ga toepassen en ik zal inderdaad verlijmen met iets van boekbinderslijm.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2009, 19:20:39 »
mooie baan, hoe zorg je dat je trein een bezet meldiging genereert? (ik neem aan dat je 2 rail gelijkspanning rijd).

Rich

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #25 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:37:56 »
Hoi "NS ICE 3",

Inderdaad ik rij twee rail.... De bezetmelding op mijn baan wordt geregeld door de speciale bezetmeldprinten van Wim Ros oftewel via stroomdetectie. Zodra er in een blok een verbruiker bevind (een lok, wagon met verlichting, wagon met een weerstandje) zorgt de print voor signaal naar de besturingssoftware.

Groet Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #26 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:45:25 »
Hallo Allemaal!

Nog even terugkomend op het geluid.... Gebruik geen houtlijm om de onderplaten vast te lijmen op de houten bodemplaat... Dit geeft meer geluid dan je lief is. En ik heb ervaring, een stukje met houtlijm gedaan (te snel willen werken) en nu hoor je precies bij de overgang een duidelijke vermeerdering van het geluid ten opzichte van het lijmen met speciale lijm voor foamplaten. De rails heb ik wel verlijmd met houtlijm op de onderplaten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #27 Gepost op: 02 november 2009, 12:47:10 »
Hoi ronald,

ziet er zeer indrukwekkend uit die klimspiraal hoe groot is zoiets en hoeveel procent klimt deze, ik blijf dit draadje volgen, graag met foto's.


gr evert.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #28 Gepost op: 02 november 2009, 12:57:14 »
Ha Evert,

Het is in half 0 en het buitenspoor is een bocht R5 van Roco,(straal: 542,8mm) en de binnenspoor heeft een straal van Roco R4, (straal: afm 481.2mm). Het verschil tussen de niveau's is ongeveer 90mm. Daardoor krijg je een hellingspercentage van ongeveer 2.5 tot 2.80 % Het binnenspoor heeft de hoogte hellingspercentage.

De kleinste bochtstraal op de baan is Roco R3 (419.6mm), daar moeten alle loks en wagons moeiteloos door kunnen rijden.

Groeten Ronald K

PS Ik ben wel bezig geweest van het weekend alleen met het solderen van draadjes e.d. niet zo heel spannend :) Ik ga van de week bezig met het vervolg van de laatste spiraal en helling.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Update 4:
« Reactie #29 Gepost op: 16 december 2009, 13:37:33 »
Het is alweer een tijd geleden dat hier een update door mij geplaatst is. De afgelopen maanden wat minder tijd gehad om verder te gaan met de modelbaan. Toch zijn er wat vorderingen te melden. De spiraal is bijna gereed, er moeten nog wat extra delen in en nu kunnen de treinen naar het hoogste niveau rijden.



Tijdens het bouwen denk je soms… dat moet anders: Het kabelwerk stond mij niet aan, de draadjes door de kroonsteentjes bevielen mij niet echt. Ik had wel een stuk of 10 kabelklemmetjes, bij lange na niet genoeg dus. Bij toeval op het buurforum 3rail een posting tegengekomen waarin de klemmetjes wordt besproken met bestelnummer bij conrad (kabelhouders, artikelnr: 211035-89 9,79 per 100st).



Nu de draden opnieuw aan het bevestigen en zelf vind ik het een stuk netter staan dan met de kroonstenen. De komende tijd is het ondergrond maken, schilderen, rails bevestigen, draden bevestigen en draden trekken… Ik blijf nog wel even bezig  :)

Tot een Volgende update!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!