Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384952 keer)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #406 Gepost op: 01 juni 2014, 16:00:10 »
Bedankt voor de uitleg.
Ik denk dat ik binnekort maar weer is een kleine opleving van m'n baan ga realiseren  ;D
Door met die boutjes en wat lijm te gaan spelen aan de gebouwen die ik hier nu al heb gebouwd en op de baan heb gezet,moet dat een goed resultaat opleveren.
Zit ik nog wel met de vraag of het gewicht van die boutjes niet op den duur aan de lijm gaat trekken en daardoor het boutje los laat ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #407 Gepost op: 01 juni 2014, 19:52:03 »
Hoi Floris,

Zit ik nog wel met de vraag of het gewicht van die boutjes niet op den duur aan de lijm gaat trekken en daardoor het boutje los laat ?

Nee, denk het niet. Er komt nauwelijks enige krachten op. Het is puur bedoeld om het gebouw op zijn plaats te houden. Het gewicht van het gebouw is niet zo heel groot :) Tenzij je station Delft van Chris op deze manier gaat vast zetten, dan.... zou ik toch overwegen om iets zwaardere bouten te nemen ;)  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #408 Gepost op: 01 juni 2014, 20:44:36 »
Update 34: De kolenbunker

Zoals aangegeven in de eerste post over de kolenkraan:

- De kolenbunker moet gemaakt worden. Degene die erbij zit vind ik niet mooi. Dat kan anders.

Goed de kolenbunker die bij het bouwpakketje zit is niet zo heel mooi. Gewoon lelijk. Eerst de gedachte gehad om alleen de kolen te vervangen door echte. Maar dat idee snel laten varen. Het moest (semi)zelfbouw gaan worden. De kolenbunker komt op de plaat van de kolenkraan te staan. Dus als geheel kan het straks op de baan geplaatst worden. Dus aan de slag met roerstokkies, (smalspoor) spoorstaven, boor, dremel en verf :)

De basis: Spoorstaaf op maat zagen en in de bodemplaat zetten. De kolenkraan komt op de foto links te staan. Even wat lijm er tussen en de boel blijft goed staan:



Daarna de roerstokkies op maat zagen en er tussen plaatsen. Gewoon een beetje klemmen. Dat wordt later allemaal wel vast gezet. Dan is dit het resultaat:



Daarna de kolen erin. Ik had nog een zakje met grove kolen liggen. Een vulling gemaakt en de kolen een beetje vermalen om een kleinere gradatie te krijgen. Het resultaat is een iets fijnere kolen in de bunker. Daar houd ik wel van. De boel al een beetje aangekleed voor het plaatsen van de kolenkraan. De boel even aan het drogen in het middagzonnetje. Daardoor zie je wat witte aanslag. Dat gaat vanzelf weg ;)



Tijdens het drogen even bezig geweest met de kolenkraan. Wat bedrading doorgevoerd en gesoldeerd. De voorbereidingen voor het plaatsen op de bodemplaat. De kolenkraan erop en dan de bodemplaat verder afwerken. Dan is dit het resultaat voor de spoorzijde:



en de andere zijde:



Er moet nog wel wat gebeuren. De aandrijvingen moeten eronder. Het bakkie moet aan de kraan bevestigd worden. De kraan moet ook nog een schilder beurt krijgen.

Tot zover!

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #409 Gepost op: 01 juni 2014, 20:50:08 »
Koel  (y) had alleen de planken nog een keer door de midden gedaan, zulke brede planken zijn schaars in Europa..

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #410 Gepost op: 01 juni 2014, 20:53:04 »
Net als Martin, al werden bielzen ook gebruikt om keerschotten
te maken. Fijn stukje constructie werk zo met de profielen  (y)
Mvh Steef

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #411 Gepost op: 01 juni 2014, 21:59:41 »
Ha heren,

Dank voor het compliment. Ik ben het er mee-eens dat het mogelijk iets te breed is. Ik had alleen zoiets: de roerstaafjes laten zich niet zo goed snijden. Even geprobeerd maar er was zo een hap uit...  :( Dit waren de smalste staafjes die ik te pakken kon krijgen. Als het ding op de baan staat valt het wel iets mee. (hoop ik!  :) ).

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Stieven76

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #412 Gepost op: 02 juni 2014, 12:51:34 »
Mooi gedaan hoor en leuk afgewerkt! Ivm de breedte van de planken, balsahout laat zich heel gemakkelijk snijden  ;)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #413 Gepost op: 02 juni 2014, 13:49:05 »
Wat vaker snijden Ronald en niet je mes er in een keer doorheen drukken... ;) ;D

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #414 Gepost op: 11 juni 2014, 08:36:20 »
@Martin: Helemaal gelijk daarin  :) Alleen soms niet het geduld  ;)

Update 35: diverse klusjes

Zo tijdens het warme weer toch nog wat weer gedaan. Een aantal kleine klusjes gedaan. Niet te veel haasten met dit weer ;) :)

Lijstje voor Dronning Ingrid
Zo de koningin Ingrid is weer toonbaar. Ik had deze foto al heel lang maar tijdens een verhuizing is de lijst gesneuveld. Ik heb juist op de hobbykamer nog geen foto's van treinen, wel van een oud (werk)project van mij. Deze foto moet de hegomonie maar eens doorbreken. Ik moet nog wat doen aan de paspartoe.



Ledverlichting
Naast de baan heeft nu ook de kamer ledverlichting gekregen. Ik had ooit al een keer aangegeven dat ik een paar ledbakken (voor kantoren en winkels) van een forumlid overgenomen.

Vandaag bij een forumlid een aantal van deze (led)verlichtingsbakken meegenomen.



Dit zijn armaturen voor in een verlaagd plafond, compleet met trafo en dimbaar. Goed We kunnen hier mee gaan experimenteren. De bakken hebben 4 ledpanelen, deze kunnen los gemaakt worden. De trafo is ook nog netjes los te maken. Eens kijken of één of meerdere van de deel-panelen te gebruiken zijn. Ze geven een bak licht. Dat wel :)

Nu zijn ze al helemaal gestript. De metalen bak weggedaan, de LED-platen en voeding gehouden. Met de gedachte gespeeld om ze te gaan gebruiken in een baan. één plaat geeft heelveel licht. Een week of wat terug al een armatuur gemaakt voor de schuur c.q. atelier. Dat beviel zo goed.



Van het weekend dus maar bezig geweest met het vervangen van de TL-balken in mijn hobby kamer. Ik heb voor 4 van deze LED-platen. Voordeel het is licht. De ledjes zijn zeer fel dus de diffuserplaat is echt nodig. Ook aan de zijkanten. Je moet echt niet in de ledjes kunnen kijken. Dat was nog even een modificatie op het ontwerp :) De vier platen zijn netjes verdeelt over de hobbykamer. Geeft nu een mooi licht in de kamer. Of het bevalt weet ik nog niet. Ik heb de TL-balken nog hangen :)

Opnieuw begrassen
Al een tijd terug heb ik een extra bakkie gemaakt. De baan is daarmee 60cm langer geworden. Deze bak is natuurlijk al helemaal geschilderd e.d. Moet nog wel verlichting in. Dat komt nog. Goed, het bakkie is reeds voorzien van rails maar het begrassen en ballasten nog niet. Van het weekend maar eens mijn vliegenmepper erbij gepakt en de boel lopen begrassen. Dit natuurlijk volgens de bekende methodes...



Polletjes
Nu we toch de vliegenmepper in de hand hadden en we moeten wachten op het drogen van de voorstrijk. Maar eens een extra experiment uitgevoerd. Dit naar aanleiding van een opmerking van Karst: "Ronald komt een 'paar' KiloVolt te kort zo te zien  :P ;) " Dat moet toch wel lukken. Dus aan het experimenteren met Houtlijm, diverse vezels (Noch en Anita Decor), voorstrijk en wat geduld. Dan zijn onderstaande foto's de eerste resultaten.







Tevreden? Uhm, ja eigenlijk wel. De 12mm vezels blijven ook best lekker staan met de opgevoerde vliegenmepper. Dat valt mij niets tegen. Het resultaat op het proefstukkie was minder. Alleen het afhalen van de plaat moet wat later gebeuren. Niet direct na een uurtje of twee. :)

Iets om verder mee te experimenteren....  ;D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #415 Gepost op: 11 juni 2014, 16:36:12 »
Mooie pollen.
Der gaat niks boven een grasmatser® (y)
Over prijs-prestatieverhouding gesproken. ;D

Overigens spreek jij van opvoeren.
Ligt nogal gevoelig op dit forum, geloof ik.
Maar als enthousiast grasmatser®-gebruiker wil ik daar natuurlijk wel meer van weten.
Mag ook via pb hoor.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #416 Gepost op: 11 juni 2014, 17:34:34 »
Zeker mooie pollen. Maar ook de andere projecten en projectjes in dit draadje zijn leuk om aan te zien.
En om op te voeren zul je weerstand moeten overwinnen en ontvoeren. De kunst is alleen uit te vissen welke weerstand...

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #417 Gepost op: 11 juni 2014, 19:25:04 »
Dank!

@HJ: Het is inderdaad het verwijderen van een weerstandje. Tenminste in mijn geval ;) Staat hier nog wel op het forum. Zal het opzoeken voor je. En daarnaast de ingangsspanning verhoogt van 3 naar 5 volt. Het nadeel is dat je even moet opletten om niet te snel of de zeef aan te raken :)

Ik kan mij nog redelijk goed redden met mijn vlieggenmepper oftewel grasmatser® Het is een beetje uitzoeken hoe je het beste resultaat krijgt. Ik heb al gemerkt dat je in lagen moet werken :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #418 Gepost op: 11 juni 2014, 21:02:32 »
Een kleine update:

Vandaag binnengekomen op het opstelterrein van Poggendam: De BR218 Touristik van Fleischmann. Mooi in het avondzonnetje te wachten op de eerste inzet.





Overgenomen van een forumlid! Jan K: Bedankt!  (y) hij is mooi. Nu maar eens opzoek naar de bijhorende rijtuigen van Roco of Trix.

Groet Ronald.


« Laatst bewerkt op: 11 juni 2014, 21:15:18 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jan k

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #419 Gepost op: 11 juni 2014, 22:11:39 »
Hoi Ronald

Toppie zo  (y)
En jij ook bedankt  :)

Mvg Jan .