Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:35:23
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16

Poll

NS moet Plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen

Ja, Mooie treinen, opknappen en rijden
37 (43.5%)
Ja, Zonde om af te danken
11 (12.9%)
Nee, Ze zijn toch al zo vergaan
12 (14.1%)
Nee, Nieuwe treinstellen zijn mooier
6 (7.1%)
Alleen als ze in goede staat zijn
19 (22.4%)

Totaal aantal stemmen: 78

  

Auteur Topic: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen  (gelezen 14809 keer)

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Gepost op: 21 November 2006, 20:54:09 »
Ik vindt het zelf zonde dat de NS de Plan V wil weg doen.
Ik vindt het mooie treinen  :-[ ,Maar hoe denkt de rest er over?

Stijn :'(
« Laatst bewerkt op: 21 November 2006, 23:02:37 door Chris van Diesen »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2006, 23:04:15 »
Poll aangepast en weer geopend.

Stemt u maar.  ;D
« Laatst bewerkt op: 21 November 2006, 23:16:11 door Chris van Diesen »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2006, 23:32:59 »
Het word naar mijn mening langzaam aan tijd dat de oudjes vervangen worden. Na 40jaar is het er langzaam aan tijd voor, dit betekend dus ook dat het jongere spul nog wel ff mee mag/kan als het aan mij ligt.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Anoniem

  • Gast
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2006, 23:36:16 »
Ik ben zelf niet zo weg van het comfort wat het geluid betreft van Mat. '64. Als spoorwegenthousiast vind ik de stellen wel koddig, als reiziger word ik er niet vrolijk van (en al helemaal niet van de gerenoveerde Plan T met 3 millimeter beenruimte  ::)). Uiteindelijk draait het om de reiziger en niet om de hobbyist, dus ik ben er niet rouwig om.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2006, 23:38:00 »
Museummateriaal is mooi maar niet heel Nederland moet ermee vol rijden want dan is het speciale eraf.
Kortom, ze zijn aan vervanging toe maar ze hebben al die jaren prima hun best gedaan. :-*

Op de modelbaan hoop ik ze nog wel heel wat jaren tegen te komen 8)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2006, 23:48:22 »
Maar dan wel in schaap 1:87, als het even kan.

Toch is het voor mij nostalgie, om dat Plan V van Weert naar Eindhoven te nemen. Iedere keer dat ik in Nederland ben (gemiddeld eens in de acht maanden) probeer ik een ritje mee te pikken, want iedere keer kan de laatste zijn.

Wat niet wegneemt dat een V-IRM stukken comfortabeler is, natuurlijk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2006, 00:05:24 »
afvoeren die hap, ik heb ze altijd maar een slecht aftreksel van de Hondekop gevonden. Plan U vindt ik in rood wel stoer overkomen, maarja alles moest geel.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2006, 00:09:04 »
Maar dan wel in schaap 1:87, als het even kan.
blaat.
(sorry  ;D)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2006, 00:14:46 »
Bèèèè! :)

Hmm, ja, morgen alweer om half zeven op en al de hele avond verknoeid met een computernetwerk (en ik heet expert in die zaken te zijn), dus ik was even abuis.

Ik heb het ook al eens over een modelmaan gehad en de reacties waren zoiets als "niet aan beginnen, dat lukt je niet eens in schaal Z". :)


- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2006, 00:47:08 »
plan V is echt voorbij, een nieuw interieur gaat dat niet meer verhelpen, het concept is achterhaald en als je eenmaal in modern materieel hebt gezeten weet je niet wat je meemaakt... stil, transparant, overzichtelijk, veilig..

en zo boemelen van Den Haag HS naar Eindhoven op vrijdagavond als vermeende intercity met deze dingen moet zowieso eindigen, door de herrie kan je je muziek niet eens meer horen, tenzij je alle ramen potdicht houdt, beenruimte is veel te krap en je rug houdt dat ook maar amper vol zo anderhalf uur. okay de stellen zijn daar niet voor bedoeld maar ook als stoptrein voldoen ze niet meer, de doorstroming tijdens in en uitstappen is erg moeizaam bijv.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2006, 00:55:06 »
Ik vind ze er mooier uitzien dan die nieuw geverfde sprinters.

In schaal 1:160 zijn ze bij mij altijd welkom  :D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2006, 09:18:43 »
Buitenzijde zeer karakteristiek en nog een redelijk moderne uitstraling. Van binnen... tja. Herinneringen aan intercity diensten i.p.v. materieel '54. En dan was het comfort wel erg matig, veel herrie, sfeerloze TL-verlichting en kille witte binnenbekleding. Tijd voor iets nieuws lijkt me.... en dan over 10 jaar lekker mijmeren dat dat mat '64 toch wel wat had.  ;D.
No dress rehearsel, this is our life.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #12 Gepost op: 22 November 2006, 09:23:35 »
Citaat
plan V is echt voorbij, een nieuw interieur gaat dat niet meer verhelpen, het concept is achterhaald en als je eenmaal in modern materieel hebt gezeten weet je niet wat je meemaakt... stil, transparant, overzichtelijk, veilig..
Ha, wat een onzin.  Enkele redenen dat deze treinstellen nog rijden komt door de manier waarop ze gebouwd zijn. Ze zijn bemaakt volgens het 'oude boek' . Stevig maar zwaar. Over de veiligheid zit ik niet in. Of hij nou kreukelt, zoals in Arnhem. Dat doen andere treinstellen ook. En zowieso, als je in die zone staat (bij de deuren), raak je zowieso gewond. ::)
Ook wat betreft snelheid vind ik ze prima. Ik reis dagelijks via Leiden en Den Haag HS naar Delft en het blijft me verbasen hoe Plan V en T telkens de VIRM's eruittrekt bij het accellereren. Daar kunnen de meeste treinen nog een puntje aan zuigen ;)
Het punt van beenruimte.... de treinen zitten toch vol, dat zijn er toch geen stoelen  vrij. En trouwens, het feit dat de NS plan T vernieuwd (die nog ouder zijn) bewijst hoe betrouwbaar ze zijn. !
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Anoniem

  • Gast
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #13 Gepost op: 22 November 2006, 09:35:59 »
Ik weet niet of dat nu wel zo'n onzin is. Je gaat alleen in op het punt van veiligheid, daar kan ik in meegaan. Neemt niet weg dat modern materieel stiller, overzichtelijker, stijlvoller, comfortabeler enzovoort is (waarmee ik ook niet wil beweren dat welk materieel dan ook in Nederland het summum van reizigerscomfort is, maar dat is ook niet zo erg in een land waar je maximaal 3 uur in de trein zit).
Het excuus dat beenruimte niet nodig is omdat de stoelen toch niet vrij zijn is wel een heel..... laat ik zeggen.... origineel argument. Als de stoelen niet vrij zijn zijn er toch mensen die op die stoelen zitten lijkt mij? ;D
Enneuh, sinds wanneer trekt Mat. '64 IRM eruit bij acceleratie? Is mij nog nooit overkomen ;).

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #14 Gepost op: 22 November 2006, 09:50:05 »
Mwah, als dat Vee niet zo veel lawaai zou maken en een iets moderner en sfeervoller interieur zou krijgen, zouden het prima treinstellen zijn. Je kan natuurlijk niet verwachten van treinstellen die meer dan 40 jaar geleden ontworpen zijn nog steeds voldoen aan de huidige eisen. De techniek is de laatste decennia flink ontwikkeld.

De modernisering van plan T vind ik slecht, omdat de beenruimte waar-de-loos is geworden en ook de stoelen onlogisch geplaatst zijn. Allemaal leuk dat de mensen liever een coach-opstelling hebben, maar ik zit toch liever vis-a-vis in een stoptreintje. Een babbeltje met een leuke meid tegenover je is altijd wel tof. ;) 

Achja, plan V kan er nog wel even mee door, maar je moet wel weten waar je moet gaan zitten. Het liefst uit de buurt van de bakovergangen, omdat daar de motordraaistellen zitten die het nodige kabaal produceren. Ik blijf het betrouwbare en markante treinstellen vinden die je nergens anders ter wereld tegenkomt (net zoals bijvoorbeeld de ICM, ook een typisch Nederlandse trein). :)