Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Poll

NS moet Plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen

Ja, Mooie treinen, opknappen en rijden
37 (43.5%)
Ja, Zonde om af te danken
11 (12.9%)
Nee, Ze zijn toch al zo vergaan
12 (14.1%)
Nee, Nieuwe treinstellen zijn mooier
6 (7.1%)
Alleen als ze in goede staat zijn
19 (22.4%)

Totaal aantal stemmen: 78

  

Auteur Topic: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen  (gelezen 14596 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2006, 10:01:40 »
...en alle andere NS-treinstellen tot op heden ;D.

Je kan natuurlijk niet verwachten van treinstellen die meer dan 40 jaar geleden ontworpen zijn nog steeds voldoen aan de huidige eisen.

Het is ook niet gebruikelijk dat zoiets nog rijdt. De gemiddelde levensduur van reizigersmaterieel in West-Europa ligt zo'n beetje tussen de 30 en 35 jaar. Daarna stapelen de redenen voor buitendienststelling zich op (niet allemaal bij alle treinen van toepassing natuurlijk): comfort, maximumsnelheid, onderhoudskosten, marketing / uitstraling, defectenstand, groei in reizigersaantallen, enzovoort.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2006, 10:06:14 »
Iedere keer dat ik in Nederland ben (gemiddeld eens in de acht maanden) probeer ik een ritje mee te pikken, want iedere keer kan de laatste zijn.
Plan V is nog niet zo 1-2-3 verdwenen hoor...de jongste stellen uit de 900-nummering zijn net gereviseerd en de oudste nog rijdende exemplaren (441 e.v.) worden momenteel nogmaals behandeld.

Enneuh, sinds wanneer trekt Mat. '64 IRM eruit bij acceleratie? Is mij nog nooit overkomen ;).
Mat'64 trekt IRM er echt zonder meer vol uit. Plan V kan zelfs aardig optreden als SGMm-vervanging, wat ik heb begrepen zijn ze buiten SGM om het snelst. DD-AR 7300 (=3 bakken met een 1700) gaat ook erg hard, maar die rijden al een tijd niet meer.
plan V is echt voorbij, een nieuw interieur gaat dat niet meer verhelpen, het concept is achterhaald en als je eenmaal in modern materieel hebt gezeten weet je niet wat je meemaakt... stil, transparant, overzichtelijk, veilig..
Je zult het dan ook niet met me eens zijn dat ICK geweldig materieel is ;) :P
maar ook als stoptrein voldoen ze niet meer, de doorstroming tijdens in en uitstappen is erg moeizaam bijv.
Het rare is dus dat juist in het nieuwe spul zoals de Lint de doorstroming uitermate slecht is met slechts 1 deur per bak, wat dat betreft doet Plan V het m.i. niet slecht.

Groet,
Julius

Anoniem

  • Gast
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #17 Gepost op: 22 November 2006, 10:18:15 »
Het rare is dus dat juist in het nieuwe spul zoals de Lint de doorstroming uitermate slecht is met slechts 1 deur per bak, wat dat betreft doet Plan V het m.i. niet slecht.

Gelukkig worden Linten dan ook niet ingezet op de Oude Lijn in de spits (Mat. '64 wel, penibele doorstroming zoals gemeld) ;).

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #18 Gepost op: 22 November 2006, 10:18:33 »
Een flinke neus voorop als kreukelzone is ook geen overbodige luxe.

Van mij mogen ze blijven!
De groeten van Rob

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #19 Gepost op: 22 November 2006, 10:22:40 »
Doorstroming in een rijtuig wordt niet zozeer bepaald door alleen het aantal deuren maar door een combinatie van totaal beschikbare instapbreedte (breedte van de deuropening dus), grootte van de balkons en gangpaden en plaats van de deuren.
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #20 Gepost op: 22 November 2006, 10:28:18 »
plan V is echt voorbij, een nieuw interieur gaat dat niet meer verhelpen, het concept is achterhaald en als je eenmaal in modern materieel hebt gezeten weet je niet wat je meemaakt... stil, transparant, overzichtelijk, veilig..

Het zitcomfort van de eerste klasse zetels in plan V wordt momenteel alleen overtroffen door ICr. Daarbij vergeleken is het zitgebeuren in VIRM en ander modern materieel bepaald droevig te noemen.
Maar ja, niets heeft het eeuwige leven.

Gelukig ben ik dankzij de hulp van een gewaardeerd medeforumlid nu in het bezit van zo'n stoel, zodat ik nog lang comfortabel kan mijmeren.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #21 Gepost op: 22 November 2006, 10:40:23 »
De modernisering van plan T vind ik slecht, omdat de beenruimte waar-de-loos is geworden en ook de stoelen onlogisch geplaatst zijn. Allemaal leuk dat de mensen liever een coach-opstelling hebben, maar ik zit toch liever vis-a-vis in een stoptreintje. Een babbeltje met een leuke meid tegenover je is altijd wel tof. ;) 
Maar als ze naast je zit, kun je veeeel beter de hand op haar knie leggen, toch?  ;D
Ik blijf het betrouwbare en markante treinstellen vinden die je nergens anders ter wereld tegenkomt (net zoals bijvoorbeeld de ICM, ook een typisch Nederlandse trein). :)
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is in de goede oude tijd gebouwd: (haast) niet kapot te krijgen, en voor heel veel buitenstaanders zijn het gewoon de "hondekoppen". Ook voor buitenlandse treinfans overigens, die ook bij de Koploper grote ogen opzetten. Misschien wel een soort statement, als in: "de machinist kan het dak op".  8)
Plan V is nog niet zo 1-2-3 verdwenen hoor...de jongste stellen uit de 900-nummering zijn net gereviseerd en de oudste nog rijdende exemplaren (441 e.v.) worden momenteel nogmaals behandeld.
Ben ik best wel blij mee, want natuurlijk heb ook ik de Plan V eigenlijk veel te lang links laten liggen (net als vroeguh het mat'54...)
Je zult het dan ook niet met me eens zijn dat ICK geweldig materieel is ;)
Ik vind ze super, 1700/1800 ervoor, mooie sleep ICK erachter, en dan lekker in het zonnetje op de foto zetten.  :D
Groetjes, Bart

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #22 Gepost op: 22 November 2006, 12:15:25 »
Als ze weer mooi geschilderd en opgeknapt zijn dan wil ik elke dag wel in rijden.
helaas is door de botsing in Arnhem weer een plan V minder  :-[
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #23 Gepost op: 22 November 2006, 14:08:38 »
Ik moet voor Engels een werkstuk houden over iets wat je boeit.
Over Plan V dus ;D ,Ik heb zojuist nog wat foto's gemaakt (Mocht van Machinist foto's maken van cabine :D) Toch zien velen plan V's er slecht uit...
Een keer dat ik ermee reisde deed een deur het niet, stoelen vol met kauwgom, Helemaal volgespoten met graffity!
Maar de NS vindt het gewoon te duur te repareren.

Dat kan ik dan best begrijpen!

Stijn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #24 Gepost op: 22 November 2006, 14:58:07 »
van mij mogen ze blijven, vind het comfort niet tegenvallen in ieder geval, maar ja, ik zit er ook nooit meer in als een kwartier en hete blijven natuurlijk karekterstieke treinen, waarvan je in het buitenlang geen soortgelijke tegenkomt.  ;)
Zat pas geleden op de zitbank gelijk grenzend aan de machinisten cabine en vond het een heerlijk geluid om de weerstanden te horen werken en de schakelwals :P, dat is toch een techniek die aan het verdwijnen is ::)

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #25 Gepost op: 22 November 2006, 15:44:39 »
Weg, Als liefhebber vindt ik ze geweldig, Museum matrieel in gewone dienst.
Maar ik vindt als reiziger het onprettig mat (Alleen VIRM scoort bij mij daarmee lager), En ik kan me voorstellen dat het voor het personeel achterhaald aan voeld.
Gino

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #26 Gepost op: 22 November 2006, 16:24:26 »
Direct achter de cabine zijn zeker geen schakelwals en weerstanden te horen. Die hangen ergens onder de bak, met een beetje geluk zelfs onder de tweede bak. Het geluid van een weerstand ???
De rijcontroller is mogelijk en het kraken van de schotel van het truckstel, gelegen onder bedoelde plaats.


Dolf.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #27 Gepost op: 22 November 2006, 17:45:32 »

Ondanks dat ik ze elke dag zie rijden, moet ze blijven rijden

Railhopper


_______________________________
ACTS/VOS LOC ER BIJ  :D :D :D

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #28 Gepost op: 22 November 2006, 18:30:40 »
Helemaal volgespoten met graffity!

 ;D Dat is een ander draadje toch, voor de liefhebbers van dit soort "kunst" >:(
De groeten van Rob

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: NS moet plan V (Mat 64) langer in gebruik nemen
« Reactie #29 Gepost op: 22 November 2006, 19:49:36 »
Je zag overdag zelfs helemaal niks door de ramen...