Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Noud
Vandaag om 13:32:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
  

Auteur Topic: Remweg verkorten 1:1.  (gelezen 6018 keer)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #30 Gepost op: 27 September 2009, 12:18:23 »
meen me te herinneren dat mat 46 en vroeger op het bedieningspaneel een drukknop "railrem" had, welke buiten dienst was. Dat zou een mechanisch systeem geweest zijn om van buitenaf de remmen in te schakelen. Misschien dat er hier op het forum iemand meer van weet.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #31 Gepost op: 27 September 2009, 12:33:56 »
Ik heb enkele maanden een keer een enigzinds verwant gesprek gehad met een collega die spoorbruggen ontwerpt.
Kort samengevat worden de krachten benodigd om te remmen doorgegeven aan de brug. En er is een maximum aan de krachten die de bestaande kusntwerken kunnen opvangen. Op kunstwerken moet je dus een keuze maken: Of je gaat niet harder remmen en er vindt een botsing plaats. Of je gaat harder remmen, je voorkomt een botsing, maar de brug stort in.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #32 Gepost op: 27 September 2009, 14:07:31 »
Volgens Elektrische treinstellen in Nederland deel 2 en Diesetreinen in Nederland, waren de DE5 en de ELD5 (mat '40) voorzien van railremmen. Bij de ELD5 staat ook nog een uitleg van de werking van deze elektrische railremmen.

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #33 Gepost op: 27 September 2009, 14:20:23 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet van magneetremmen gehoord had.
De stadstrams in Amsterdam hadden al railremmen toen ik nog op school zat. En dat is ruim 40 jaar geleden.
Meerdere malen als passagier meegemaakt dat die er vol op gegooid werden als er weer eens een automobilist of fietser dacht dat hij nog wel even voorlangs kon.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #34 Gepost op: 27 September 2009, 14:30:42 »
Even voor de duidelijkheid, de ELD 5 en de DE5 zijn voorzien geweest van magneetremmen. Deze werden wegens grote slijtage aan de van de sleepstukken en de spoorstaven alleen gebruikt bij noodremming.
(Bron Elektrische treinstellen in Nederland deel 2)

Mat '46 was bij de bouw voorbereid voor inbouw van magneetremmen, vandaar ook de knop "Railremmen" op de stuurstanden, maar deze zijn nooit ingebouwd geweest bij mat '46.
(Bron Elektrische treinstellen in Nederland deel 2)

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #35 Gepost op: 27 September 2009, 17:47:59 »
Bedankt Yuri, ben deze middag alweer een beetje wijzer geworden.
Groeten Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.