Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
Vandaag om 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: Remweg verkorten 1:1.  (gelezen 6056 keer)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #30 Gepost op: 27 September 2009, 12:18:23 »
meen me te herinneren dat mat 46 en vroeger op het bedieningspaneel een drukknop "railrem" had, welke buiten dienst was. Dat zou een mechanisch systeem geweest zijn om van buitenaf de remmen in te schakelen. Misschien dat er hier op het forum iemand meer van weet.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #31 Gepost op: 27 September 2009, 12:33:56 »
Ik heb enkele maanden een keer een enigzinds verwant gesprek gehad met een collega die spoorbruggen ontwerpt.
Kort samengevat worden de krachten benodigd om te remmen doorgegeven aan de brug. En er is een maximum aan de krachten die de bestaande kusntwerken kunnen opvangen. Op kunstwerken moet je dus een keuze maken: Of je gaat niet harder remmen en er vindt een botsing plaats. Of je gaat harder remmen, je voorkomt een botsing, maar de brug stort in.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #32 Gepost op: 27 September 2009, 14:07:31 »
Volgens Elektrische treinstellen in Nederland deel 2 en Diesetreinen in Nederland, waren de DE5 en de ELD5 (mat '40) voorzien van railremmen. Bij de ELD5 staat ook nog een uitleg van de werking van deze elektrische railremmen.

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #33 Gepost op: 27 September 2009, 14:20:23 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet van magneetremmen gehoord had.
De stadstrams in Amsterdam hadden al railremmen toen ik nog op school zat. En dat is ruim 40 jaar geleden.
Meerdere malen als passagier meegemaakt dat die er vol op gegooid werden als er weer eens een automobilist of fietser dacht dat hij nog wel even voorlangs kon.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #34 Gepost op: 27 September 2009, 14:30:42 »
Even voor de duidelijkheid, de ELD 5 en de DE5 zijn voorzien geweest van magneetremmen. Deze werden wegens grote slijtage aan de van de sleepstukken en de spoorstaven alleen gebruikt bij noodremming.
(Bron Elektrische treinstellen in Nederland deel 2)

Mat '46 was bij de bouw voorbereid voor inbouw van magneetremmen, vandaar ook de knop "Railremmen" op de stuurstanden, maar deze zijn nooit ingebouwd geweest bij mat '46.
(Bron Elektrische treinstellen in Nederland deel 2)

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re:Remweg verkorten 1:1.
« Reactie #35 Gepost op: 27 September 2009, 17:47:59 »
Bedankt Yuri, ben deze middag alweer een beetje wijzer geworden.
Groeten Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.