Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
  

Auteur Topic: nu ook al in arnhem een botsing  (gelezen 23579 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #75 Gepost op: 22 November 2006, 09:54:33 »
De ramen en deuren zijn bij mat'64 niet 'uitgesneden'. Zo'n treinstel is net als bijvoorbeeld een auto maar ook een lok opgebouwd uit een metalen frame. Aan dat metalen frame worden platen gelast die er voor zorgen dat het treinstel 'body' krijgt. De stevigheid zit in het frame, niet in die platen die er tegenaan gezet zijn.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #76 Gepost op: 22 November 2006, 11:07:35 »
[offtopic]Waarom verklaart dat een hoop? Zijn treinen die buiten de USA (en/of Canada, zie Klaas) geconcipieerd zijn onveiliger? Zwakker? Inferieur?[/offtopic]
Ik denk niet, dat je zonder meer stellen kunt, dat treinen in Europa voor die aan de westzijde van de grote waterplas onderdoen. Maar er is wel te herkennen aan zowel de NS 1200 als aan de Class66, dat ze erg stevig en stabiel gebouwd zijn.

In het geval van Arnhem botsen een Plan V van 86 ton en een Plan T van 168 ton enerzijds, en anderzijds een Class66 van een 126 ton met daarachter een goederentrein van 1000+ ton. Naar de foto's te oordelen, heeft de Plan V alle krachten grotendeels opgevangen.
Waarbij dit dan nog voor de stevigheid van Plan V spreekt, van een Lint was waarschijnlijk niets meer overgeweest.

In Duitsland botsten bijvoorbeeld in 2004 de loc 752 001 (120 001) met een paar meetrijtuigen en het treinstel 426 011. Hier kwam de loc pas halverwege het moderne treinstel tot stilstand...
Groetjes, Bart

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22504
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #77 Gepost op: 22 November 2006, 11:33:11 »
Ja, ik vind eigenlijk ook dat die Plan V de klap goed heeft opgevangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #78 Gepost op: 22 November 2006, 11:40:05 »
De klazen hebben blijkbaar een goede kooiconstuctie rond de cabine. Menig cabine is behoorlijk weggevaagd bij zo'n frontale klap.

Vandaag de derde  ::) drie maal is tenslotte scheepsrecht.  :-*


Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #79 Gepost op: 22 November 2006, 11:43:11 »
 ??? ??? ???

Heb ik een bericht gemist?
Vandaag weer 1 :o of begrijp ik het verkeerd ???
« Laatst bewerkt op: 22 November 2006, 20:04:33 door Geoffrey Korstanje »

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #80 Gepost op: 22 November 2006, 11:45:48 »
nee was mijn sugestie (synisch bedoeld), laatste smily was een andere bedoeld, deze  :-|

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #81 Gepost op: 22 November 2006, 11:47:01 »
vroegah was het al niet veel beter, een stoomloc laat weinig over van een mat '34-stel...

http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/3700krunsj.jpg?t=1164192403
(foto uit 3700-boek)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #82 Gepost op: 22 November 2006, 11:48:37 »
nee was mijn sugestie (synisch bedoeld), laatste smily was een andere bedoeld, deze  :-|

laten we dan hopen dat je geen gelijk krijgt. Het is gelukkig maar een spreekwoord.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #83 Gepost op: 22 November 2006, 11:49:26 »
Hallo,
 Nog niet voorbij zien komen bij het spekulaas maken: Kan de goederentrein de laatste meters niet zijn doorgegleden?
 Tenslotte is de machinist in ieder geval eerst 2 hoge gele seinen gepasseerd, en toen kwam het dwergseintje nr 1238 pas.
 In zomaar per vergissing doorrijden geloof ik niet.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #84 Gepost op: 22 November 2006, 11:51:20 »
Alles kan, maar zoals je zelf aangeeft "speculaas". het is de tijd van het jaar zeker? :)
Op het antwoord hierop zullen we nog even geduldig moeten wachten.

Anoniem

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #85 Gepost op: 22 November 2006, 12:13:21 »
Ik denk niet, dat je zonder meer stellen kunt, dat treinen in Europa voor die aan de westzijde van de grote waterplas onderdoen. Maar er is wel te herkennen aan zowel de NS 1200 als aan de Class66, dat ze erg stevig en stabiel gebouwd zijn.

Mee eens, de vraag is dan echter of de achterliggende variabele (de verklaring voor hun stevige bouw) hun continent van conceptie is. Ik denk van niet, ook in Europa zijn stevige en minder stevige treinen ontworpen. Overigens betekent - zoals anderen terecht opmerken - het hebben van een kreukelzone NIET per definitie dat de trein (of het wegvoertuig) DUS minder stevig is. Als een kreukelzone zijn werk doet, i.e. kreukelen, en de rest van het voertuig blijft heel dan is het een stevig voertuig.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #86 Gepost op: 22 November 2006, 13:07:53 »
Daarover zijn we het eens :-) Ik bedoelde met "stevig" dat ze pas beginnen te vervormen bij zeer hoge krachten. Dat is best mooi voor diegene die ermee onderweg is, maar een eventuele tegenstander zal daar minder blij mee zijn..

In het geval van Arnhem: als de Class een deel van de krachten had verwerkt, was de Plan V waarschijnlijk een stuk minder verkreukeld geweest.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2006, 19:58:44 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Groetjes, Bart

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #87 Gepost op: 22 November 2006, 15:34:19 »
Hallo,
    Ik ben eens meegeweest op een NVBS excursie in ca 1967 bij Werkspoor toen ze daar nog treinen bouwden.Daar kwam ook de kreukelzone tersprake ,of hoe dat toen heten mocht.
De rondleider zei toen,dat men best een heel sterk rijtuig kon bouwen,dat heel bleef bij de zwaarste botsing.Alleen zouden dan de mensen geheel verminkt worden.Daarom  had men de balkons als kreukelzones bestemd.Aan de kopwand waren twee vertikale staanders gemonteerd,die bij een botsing het dak en de vloer naar elkaar trokken.Ik dacht dat ze antiteleskopeerstijlen genoemd werden.
(Niet gezond voor de mensen daar,maar ergens moet een kreukelzone zitten)
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Anoniem

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #88 Gepost op: 22 November 2006, 15:45:00 »
Dat is inderdaad het idee van de kreukelzone: die absorbeert energie zodat het niet jouw lichaam is die die taak opgedragen krijgt.


[terzijde]Volvo doet het nog anders: die gebruikt de andere auto als kreukelzone bij een aanrijding ;D.[/terzijde]

Jasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • www.jasperstreinweb.nl
    • Jasperstreinweb
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #89 Gepost op: 22 November 2006, 17:11:43 »
De ramen en deuren zijn bij mat'64 niet 'uitgesneden'. Zo'n treinstel is net als bijvoorbeeld een auto maar ook een lok opgebouwd uit een metalen frame. Aan dat metalen frame worden platen gelast die er voor zorgen dat het treinstel 'body' krijgt. De stevigheid zit in het frame, niet in die platen die er tegenaan gezet zijn.

Maar door bijvoorbeeld deuren zit er toch minder stevigheid in zo'n plan V? ;)

Jasper
Grensstation, NS/DB, tijdperk IV/V, Wisselstroom besturing Mobile Station