Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: nu ook al in arnhem een botsing  (gelezen 23512 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #90 Gepost op: 22 November 2006, 17:55:30 »
[terzijde]Volvo doet het nog anders: die gebruikt de andere auto als kreukelzone bij een aanrijding ;D.[/terzijde]

Ik zie je smiley erbij, maar wat je nu zegt is echt niet juist. De V70 bijvoorbeeld heeft een lange neus met enorm veel kreukelruimte voordat je bij de motor bent. Alleen dat feit zorgt er al voor dat de overlevingskans van inzittenden toeneemt bij een aanrijding met een huis, paal of boom. De tegenstander is niet altijd een andere auto die het moet ontgelden. De auto moet ten alle tijde zelf de klap op kunnen nemen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #91 Gepost op: 22 November 2006, 18:02:18 »
<offtopic>

Wesley verwart Volvo met LandRover. Niet zo vreemd, allebei Ford :)

Anecdote: Defender eigenaar wil voertuig is VS importeren en wordt daar gevraagd naar kreukelzone en airbags. "In het voertuig ervoor".

</offtopic>

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #92 Gepost op: 22 November 2006, 18:23:38 »

Bron: geen idee

Hier zie je een "prachtig" voorbeeld van een forntale botsing van twee verschillende treinen, namelijk een Enkele E7 en een vier-set F-units. De neuzen zijn van praktisch gelijk ontwerp. Het verschil is het gewicht van de losse eenheden. De 6 assige E-unit zet 160t op de schaal (en staat daardoor nog op de rails) terwijl de 4 assige F-unit "slechts" 115t doet. De lichtste loc gaat de lucht in.

Bij dit ongeval moet je niet vergeten de lengte van de bak van de PlanV in rekening te nemen en het feit dat het geen buffermaterieel is. Dus rijd de Klaas zo naar binnen (de bodem van de PlanV zit lager dan de buffers en wordt daardoor laag gehouden.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2006, 18:44:05 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #93 Gepost op: 22 November 2006, 18:30:22 »
[terzijde]Volvo doet het nog anders: die gebruikt de andere auto als kreukelzone bij een aanrijding ;D.[/terzijde]
Goed voorbeeld doet goed volgen, dacht de Class66  8)
Groetjes, Bart

arjen

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #94 Gepost op: 22 November 2006, 19:38:50 »

Hier zie je een "prachtig" voorbeeld van een forntale botsing van twee verschillende treinen, namelijk een Enkele E7 en een vier-set F-units. De neuzen zijn van praktisch gelijk ontwerp. Het verschil is het gewicht van de losse eenheden. De 6 assige E-unit zet 160t op de schaal (en staat daardoor nog op de rails) terwijl de 4 assige F-unit "slechts" 115t doet. De lichtste loc gaat de lucht in..

Weet je zeker dat dat F-units zijn? Ik kan ze niet zo snel thuisbrengen maar de achterste 2 zijn zo te zien ook zesassers (dus waarschijnlijk  E-units) en de voorste lijken niet veel korter...

Arjen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #95 Gepost op: 22 November 2006, 20:19:32 »
Arjen, ik weet het heeeeeeel zeker! Dit zijn 4 F-units in het goederen wit schema. De loc die onderop ligt is zeer zeker een E7 te zien aan de vierkante patrijspoorten. Daarachter waarschijnlijk een groene heavyweight pullman rijtuig.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

arjen

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #96 Gepost op: 22 November 2006, 20:27:59 »
Nou je het zegt, ik dacht dat ik halverwege dat draaistel een aspot zag, maar het is de veerhanger. Je hebt gelijk.

Arjen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #97 Gepost op: 22 November 2006, 20:33:16 »
Waarschijnlijk (vrnl): F3A, F2B, F3B, F3A (of F7A)

[EDIT] foto gevonden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:OP-7223.jpg

[Nog een keer EDIT] we staan nu al op wiki: zie onderaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rail_accidents
« Laatst bewerkt op: 22 November 2006, 20:38:15 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #98 Gepost op: 22 November 2006, 21:24:04 »
***verwijderd door DHG500***
« Laatst bewerkt op: 25 November 2006, 12:08:12 door DHG500. Reden: Verwijderd wegens betweterige reacties. »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Jasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • www.jasperstreinweb.nl
    • Jasperstreinweb
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #99 Gepost op: 22 November 2006, 22:08:10 »
Laten we het dicht bij huis houden. Je ziet het ook gebeuren bij icr rijtuigen die dus ook geen kreukelzone (zover ik weet) hebben. Deze vliegen dus over de loc heen. Het effect van een kreukelzone is duidelijk.

Bron RTL

Jasper
Grensstation, NS/DB, tijdperk IV/V, Wisselstroom besturing Mobile Station

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #100 Gepost op: 23 November 2006, 02:28:35 »
Volgens mij stelt daar de carrosserie navenant zo weinig voor!

Dat is niet helemaal juist. Jouw Landrover heeft een dragend (ladder) chassis waarop een aluminium gepopnagelde carrosserie is gezet. Al was het gemaakt van natte kranten, de auto blijft net zo stevig door het chassis. Alles wat daar boven zit, veeg je d'r zo af (bij wijze van spreken)

Vroeger werden treinen ook zo geconstrueerd, maar net als in de autoindustrie is men steeds meer over gegaan op zelfdragende carrosserieën. Deze carrosserieën zijn veel steviger dan niet zelfdragende met een apart draagframe.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #101 Gepost op: 23 November 2006, 12:43:05 »
*** verwijderd door DHG500 ***
« Laatst bewerkt op: 25 November 2006, 12:09:10 door DHG500. Reden: Verwijderd wegens betweterige reacties. »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #102 Gepost op: 23 November 2006, 13:08:08 »
Verder On Topic. Het is een geruststelling te lezen dat de carrosseriën van treinen steeds meer zelfdragend zijn. :) Dan zit ik toch weer wat geruster in de trein. Mag ik mij voorstellen dat een (V)IRM zelfdragend is maar het oudere spul niet?

Nee, dan zit je er weer naast. Sinds de eind jaren '30 worden veel treinstellen (wereldweid) als zelfdragende carrosserie uitgevoerd.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #103 Gepost op: 23 November 2006, 16:04:27 »
Stig, heeft gelijk wat betreft de zelfdragende carrosseriën en over het algemeen zijn de balkons de kreukelzones en de bovenkanten van de deuropeningen van de cabines zijn ook als kreukelzones gedefineerd.

Reactie op 1100,
De beplating van de trein is ook zeer belangrijk voor de zelfdragende constructie, want zonder beplating is een trein een slappe constructie.

Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #104 Gepost op: 23 November 2006, 16:38:19 »
er word aan de oost kant van Arnhem alweer dubbelspoor van en naar velperpoort gereden. Waarschijnlijk betekend dit dat de sporen 7 t/m 9 dus weer in gebruik zijn. Op de plaats van de botsing word nog gewerkt.

groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.