Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: nu ook al in arnhem een botsing  (gelezen 23510 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #75 Gepost op: 22 November 2006, 09:54:33 »
De ramen en deuren zijn bij mat'64 niet 'uitgesneden'. Zo'n treinstel is net als bijvoorbeeld een auto maar ook een lok opgebouwd uit een metalen frame. Aan dat metalen frame worden platen gelast die er voor zorgen dat het treinstel 'body' krijgt. De stevigheid zit in het frame, niet in die platen die er tegenaan gezet zijn.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #76 Gepost op: 22 November 2006, 11:07:35 »
[offtopic]Waarom verklaart dat een hoop? Zijn treinen die buiten de USA (en/of Canada, zie Klaas) geconcipieerd zijn onveiliger? Zwakker? Inferieur?[/offtopic]
Ik denk niet, dat je zonder meer stellen kunt, dat treinen in Europa voor die aan de westzijde van de grote waterplas onderdoen. Maar er is wel te herkennen aan zowel de NS 1200 als aan de Class66, dat ze erg stevig en stabiel gebouwd zijn.

In het geval van Arnhem botsen een Plan V van 86 ton en een Plan T van 168 ton enerzijds, en anderzijds een Class66 van een 126 ton met daarachter een goederentrein van 1000+ ton. Naar de foto's te oordelen, heeft de Plan V alle krachten grotendeels opgevangen.
Waarbij dit dan nog voor de stevigheid van Plan V spreekt, van een Lint was waarschijnlijk niets meer overgeweest.

In Duitsland botsten bijvoorbeeld in 2004 de loc 752 001 (120 001) met een paar meetrijtuigen en het treinstel 426 011. Hier kwam de loc pas halverwege het moderne treinstel tot stilstand...
Groetjes, Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #77 Gepost op: 22 November 2006, 11:33:11 »
Ja, ik vind eigenlijk ook dat die Plan V de klap goed heeft opgevangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #78 Gepost op: 22 November 2006, 11:40:05 »
De klazen hebben blijkbaar een goede kooiconstuctie rond de cabine. Menig cabine is behoorlijk weggevaagd bij zo'n frontale klap.

Vandaag de derde  ::) drie maal is tenslotte scheepsrecht.  :-*


Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #79 Gepost op: 22 November 2006, 11:43:11 »
 ??? ??? ???

Heb ik een bericht gemist?
Vandaag weer 1 :o of begrijp ik het verkeerd ???
« Laatst bewerkt op: 22 November 2006, 20:04:33 door Geoffrey Korstanje »

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #80 Gepost op: 22 November 2006, 11:45:48 »
nee was mijn sugestie (synisch bedoeld), laatste smily was een andere bedoeld, deze  :-|

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #81 Gepost op: 22 November 2006, 11:47:01 »
vroegah was het al niet veel beter, een stoomloc laat weinig over van een mat '34-stel...

http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/3700krunsj.jpg?t=1164192403
(foto uit 3700-boek)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #82 Gepost op: 22 November 2006, 11:48:37 »
nee was mijn sugestie (synisch bedoeld), laatste smily was een andere bedoeld, deze  :-|

laten we dan hopen dat je geen gelijk krijgt. Het is gelukkig maar een spreekwoord.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #83 Gepost op: 22 November 2006, 11:49:26 »
Hallo,
 Nog niet voorbij zien komen bij het spekulaas maken: Kan de goederentrein de laatste meters niet zijn doorgegleden?
 Tenslotte is de machinist in ieder geval eerst 2 hoge gele seinen gepasseerd, en toen kwam het dwergseintje nr 1238 pas.
 In zomaar per vergissing doorrijden geloof ik niet.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #84 Gepost op: 22 November 2006, 11:51:20 »
Alles kan, maar zoals je zelf aangeeft "speculaas". het is de tijd van het jaar zeker? :)
Op het antwoord hierop zullen we nog even geduldig moeten wachten.

Anoniem

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #85 Gepost op: 22 November 2006, 12:13:21 »
Ik denk niet, dat je zonder meer stellen kunt, dat treinen in Europa voor die aan de westzijde van de grote waterplas onderdoen. Maar er is wel te herkennen aan zowel de NS 1200 als aan de Class66, dat ze erg stevig en stabiel gebouwd zijn.

Mee eens, de vraag is dan echter of de achterliggende variabele (de verklaring voor hun stevige bouw) hun continent van conceptie is. Ik denk van niet, ook in Europa zijn stevige en minder stevige treinen ontworpen. Overigens betekent - zoals anderen terecht opmerken - het hebben van een kreukelzone NIET per definitie dat de trein (of het wegvoertuig) DUS minder stevig is. Als een kreukelzone zijn werk doet, i.e. kreukelen, en de rest van het voertuig blijft heel dan is het een stevig voertuig.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #86 Gepost op: 22 November 2006, 13:07:53 »
Daarover zijn we het eens :-) Ik bedoelde met "stevig" dat ze pas beginnen te vervormen bij zeer hoge krachten. Dat is best mooi voor diegene die ermee onderweg is, maar een eventuele tegenstander zal daar minder blij mee zijn..

In het geval van Arnhem: als de Class een deel van de krachten had verwerkt, was de Plan V waarschijnlijk een stuk minder verkreukeld geweest.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2006, 19:58:44 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Groetjes, Bart

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #87 Gepost op: 22 November 2006, 15:34:19 »
Hallo,
    Ik ben eens meegeweest op een NVBS excursie in ca 1967 bij Werkspoor toen ze daar nog treinen bouwden.Daar kwam ook de kreukelzone tersprake ,of hoe dat toen heten mocht.
De rondleider zei toen,dat men best een heel sterk rijtuig kon bouwen,dat heel bleef bij de zwaarste botsing.Alleen zouden dan de mensen geheel verminkt worden.Daarom  had men de balkons als kreukelzones bestemd.Aan de kopwand waren twee vertikale staanders gemonteerd,die bij een botsing het dak en de vloer naar elkaar trokken.Ik dacht dat ze antiteleskopeerstijlen genoemd werden.
(Niet gezond voor de mensen daar,maar ergens moet een kreukelzone zitten)
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Anoniem

  • Gast
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #88 Gepost op: 22 November 2006, 15:45:00 »
Dat is inderdaad het idee van de kreukelzone: die absorbeert energie zodat het niet jouw lichaam is die die taak opgedragen krijgt.


[terzijde]Volvo doet het nog anders: die gebruikt de andere auto als kreukelzone bij een aanrijding ;D.[/terzijde]

Jasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • www.jasperstreinweb.nl
    • Jasperstreinweb
Re: nu ook al in arnhem een botsing
« Reactie #89 Gepost op: 22 November 2006, 17:11:43 »
De ramen en deuren zijn bij mat'64 niet 'uitgesneden'. Zo'n treinstel is net als bijvoorbeeld een auto maar ook een lok opgebouwd uit een metalen frame. Aan dat metalen frame worden platen gelast die er voor zorgen dat het treinstel 'body' krijgt. De stevigheid zit in het frame, niet in die platen die er tegenaan gezet zijn.

Maar door bijvoorbeeld deuren zit er toch minder stevigheid in zo'n plan V? ;)

Jasper
Grensstation, NS/DB, tijdperk IV/V, Wisselstroom besturing Mobile Station