Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 17:27:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
verlichting op mijn draaischijf zeten door bask185
Vandaag om 16:57:08
PB Models, ICR-rijtuigen door W. Dagevos
Vandaag om 16:51:53
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 16:49:28
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Kleur van het dak,van een geelbander. door CeesJ
Vandaag om 16:24:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:16:45
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:34
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:10
Stoomloks van de staatsmijnen door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:31
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model door Reinout van Rees
Vandaag om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
  

Auteur Topic: airbrush techniek  (gelezen 9372 keer)

koosvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
airbrush techniek
« Gepost op: 20 September 2009, 20:52:31 »
Beste medemodelspoorders,
Sinds een tijdje maak ik van messing H0 modelwagens, nog zeer beperkt, maar het solderen, enz lukt aardig,  :). Nu het spuiten. Dat gaat moeizaam. Niet zo zeer het spuiten zelf maar de verfijnde technieken om het ook netjes af te werken: strak, kleuren naast elkaar, kleine onderdeeltjes bewerken. Ik heb op you-tube gekeken voor wat toelichting, maar ik zie daar alleen technieken om fraaie figuren te airbrushen, prachtig, maar daar kan ik niets mee. Weten jullie waar mogelijk een (korte) cursus te volgen is? Of toch de juiste you-tube filmpjes? Ik hoop duidelijk te zijn, anders reageer ik wel op antwoorden. Met dank  :-*, Koos.
Als de Blokkendoos rijdt, is de avond verblijd

jacco@

  • zottie
  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:airbrush techniek
« Reactie #1 Gepost op: 21 September 2009, 16:08:24 »
niet te dikke lagen in een aan brengen en probeer je spuitje een beetje heen en weer te blijven bewegen.
je kunt dit het beste ff oefenen op  een blaatje of een stukje kunstof.
ik zelf heb heel veel ge had aan het boekje compleet hand boek airbrush voor modelbouw (isbn nummer 90-447-0289-0)
dit boekje lecht veel uit enlaat dingen zien .

groetjes jacco
« Laatst bewerkt op: 21 September 2009, 16:21:01 door jacco@ »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:airbrush techniek
« Reactie #2 Gepost op: 21 September 2009, 17:25:30 »
Citaat
Weten jullie waar mogelijk een (korte) cursus te volgen is?

Ik heb ik Almere een airbrush cursus gevolgd:

http://www.airbrush-almere.nl/

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Leen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush techniek
« Reactie #3 Gepost op: 21 September 2009, 17:28:04 »
Tja, het is een kwestie van oefenen. Mijn eerste goederenwagonnetje ziet er naast een fabrieksmodel ook niet zo geweldig uit: het dak van een personenrijtuig, m'n tweede object, ging me al beter af, en is veel fijner en mooier gespoten dan de goederenwagen.

Veel hangt af van de verdunning van de verf: te dik geeft al snel kans op oneffenheden en een niet strak resultaat.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:airbrush techniek
« Reactie #4 Gepost op: 21 September 2009, 18:09:34 »
Ik heb ik Almere een airbrush cursus gevolgd:

http://www.airbrush-almere.nl/

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Leen.

@ Leen , ik heb gekeken op de site , en heb op zich wel intresse in een basis cursus , maar weet je dan ook wat dat gaat kosten ?? , want dat kan ik niet op de site vinden


groet stefan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6763
  • Spaar ze allemaal.
Re:airbrush techniek
« Reactie #5 Gepost op: 21 September 2009, 18:12:04 »
Tja, het is een kwestie van oefenen. Mijn eerste goederenwagonnetje ziet er naast een fabrieksmodel ook niet zo geweldig uit: het dak van een personenrijtuig, m'n tweede object, ging me al beter af, en is veel fijner en mooier gespoten dan de goederenwagen.

Veel hangt af van de verdunning van de verf: te dik geeft al snel kans op oneffenheden en een niet strak resultaat.

Inderdaad, ik ben nu ook wat aan het oefenen, kwam erachter dat het bijna niet dun genoeg kan, zoals melk zeggen ze. De druk tussen 1 en 2 bar maar daar zijn ook geen regels voor, verschilt per persoon en spuit, net wat je lekker vind.
Gewoon veel proberen, doe ik ook.

Groet Stephan.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re:airbrush techniek
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2009, 19:31:38 »
Koos,

De basisbeginselen van het spuiten met de airbrush vind je bijv. in de gebruiksaanwijzing die Badger bij de spuiten levert.
Die gebruiksaanwijzingen zijn digitaal beschikbaar op hun site. Klik hier voor een voorbeeld (blz. 4 en verder).
Als je dit doorleest en gaat oefenen, kom je al een heel eind. Daarna zijn er diverse boeken en DVD's die je verder kunnen helpen, bijvoorbeeld te verkrijgen bij Airbrush Services Almere en Everything Airbrush. Gewoon eens snuffelen op de site.

Er is ook een youtube kanaal met allerlei technieken voor modelspoor, onder andere voor airbrushing. Als je hier begint kan je beginnen met kijken en van daaruit steeds verder.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:airbrush techniek
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2009, 20:31:44 »
Citaat
ik heb gekeken op de site , en heb op zich wel intresse in een basis cursus , maar weet je dan ook wat dat gaat kosten ?? , want dat kan ik niet op de site vinden

De cursus in Almere duurde, 3 of 4 zaterdagen (volgens mij 3), en kostte iets van €225 incl. materialen en lunch.

Je leert daar om je airbrush goed vast te houden, te gebruiken, schoon te maken, en vooral om in dunne laagjes te spuiten.

We waren met een man of 5, we kregen dus goed aandacht, en de sfeer was prettig.
Ik kan het iedereen aanbevelen, ook al oefen je niet gelijk op een lok.
Het is een beetje ver weg voor mij, anders had ik ook nog wel een avond-vervolgcursus gevolgd.

Leen.

koosvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re:airbrush techniek
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2009, 20:56:01 »
Ik dank jullie allen zeer voor de geweldige reacties en zo snel :-* Ik ga nu eerst de sites langs die jullie genoemd hebben. Ik ga een keer naar Almere, lijkt me goed idee, om in ieder geval te bezien wat ze daar hebben aan materialen, boeken, de cursus, enz. Ik ben ook blij dat dit onderwerp klaarblijkelijk voor meerderen interessant is. Ik houd jullie op de hoogte. Prachtig zo! Koos  :)
Als de Blokkendoos rijdt, is de avond verblijd

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:airbrush techniek
« Reactie #9 Gepost op: 21 September 2009, 21:01:25 »
dan denk ik toch eens zoiets te volgen , ik word er altijd wijzer van dan nu , want nu krijg ik echt geen verf uit me airbrusch ,alleen lucht , en dan kan ik weer beginnen met schoonmaken
ik ga deze week eens even een aanmeldingsmailtje sturen, want ik wil het echt onder de knie krijgen, ik vind dat ding wel belangrijk bij een mooie modelbaan als je aan vervuilen wilt doen  ;D

groet stefan ;)

Lokpaint

  • Gast
Re:airbrush techniek
« Reactie #10 Gepost op: 21 September 2009, 21:10:27 »
Hoi

Het is ook een goed idee om een oude märklin V200 of E41 te kopen.

Deze hebben een metalen kap; dus kun je steeds weer "schoonwassen".

Hierop kun je dan met verschillende soorten lak oefenen, maar , nog belangrijker als het spuiten, ook oefenen op het afplakken.

Bart

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:airbrush techniek
« Reactie #11 Gepost op: 21 September 2009, 22:31:09 »
dan denk ik toch eens zoiets te volgen , ik word er altijd wijzer van dan nu , want nu krijg ik echt geen verf uit me airbrusch ,alleen lucht , en dan kan ik weer beginnen met schoonmaken

Ik denk dat je verf te dik is, of de druk te laag: bij een te lage druk komt er (bij mij althans) bij goed verdunde verf echter geen lucht (en dus verf) uit.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re:airbrush techniek
« Reactie #12 Gepost op: 21 September 2009, 22:58:28 »
Op de site van KleiNSpoor.nl staan de meng verhoudingen van verf om te spuiten. Dit is we een beetje lak soort afhankelijk. Voor hun lak is deze verhouding prima. Vroeger ca 30jaar geleden, heb ik veel custompaint op auto's en motoren gespoten. Daarvoor gebruikte ik toen Lucite verf. Deze is zeer pigmentrijk en moest zelfs 100% verdunt worden. Ik zelf gebruik een aerograph Sprit Major. Dit is een dubble action met verwisselbare ondercup. Het voordeel van een verwisselbare ondercub is dat je ivp het cupje ook een flesje met aanzuigslang gevult met verdunner snel op je pistooltje kunt zetten en hem zo snel schoon kunt spuiten in een oude doek. Het nadeel van een kleine metale ondercup is dat er toch vrij veel verf in moet okal heb je maar een druppel nodig (anders kan hij niet aanzuigen).
Gebruik je dus veel keer hele kleine hoeveelheden verf, dan kun je overwegen een pistool met vast bovencupje te nemen. Je verknoeit dan minder verf en kunt de reeds verdunde verf met een pipetje in het cupje doen.
Voor beginners is een single-action (lucht open is gelijk verf) gemakkelijker te gebruiken dan een dubble-action (lucht en verf worden met het zelfde ventieltje appart bedient, trekken=verf, drukken=lucht).
Bijde zijn echter met enige oefening goed te leren. Speciaal voor custompaint heeft Badger een zeer goed boek (engels) dat de technieken goed laat zien.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Lokpaint

  • Gast
Re:airbrush techniek
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2009, 23:14:11 »
Op de site van KleiNSpoor.nl staan de meng verhoudingen van verf om te spuiten. Dit is we een beetje lak soort afhankelijk. Voor hun lak is deze verhouding prima.

Hoi

Ik wil niks zeggen, maar kleinspoor verf is zeker voor een beginner vragen om problemen.
Pak dan gelijk paaseierenverf :(

Bart

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re:airbrush techniek
« Reactie #14 Gepost op: 21 September 2009, 23:38:53 »
Hi Bart,
Je hebt wel gelijk. Ik had mijn airbrush nog nooit voor treinen gebruikt en hem zelfs na ca 30 jaar geleden voor het laatst op motoren gebruikt. Het overspuiten van mijn eerste projectje  zie ook de link, (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_HBIS_Eindhoven.jpg) viel me echter toch nog mee. Rustig laagje voor laagje opbrengen en tussendoor ff laten aandrogen. Dan moet het zelfs met KleiNSpoor verf nog lukken. Het was geel en dat staat toch al bekent om zijn slechte dekking. De grijze balken tussen de deuren zijn met een klein kwastje gedaan. Ik heb wel de ervaring dat kleinspoor verf lang droogt (er zit waarschijnlijk lijnolie in). De Lucite verf is al bijna droog als hij het materiaal raakt! Dit kan echter wel snel in een stoffig en korrelig oppervlak eindigen. Bij custompaint was dit minder erg daar de boel toch met een grote verfspuit flink in de blanke lak verzopen werd. Hoe meer blanke lak, hoe hoger de glans. Ik spoot op een VW-kever ca 2,5l blanke lak, daar spuit je tegenwoordig met gemak een dikke volvo mee. Voor modelbouw kan dit niet daar je geen detais meer over houd als je de (blanke) lak er te dik op zet.

Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 September 2009, 23:42:12 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).