Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: airbrush techniek  (gelezen 9244 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:airbrush techniek
« Reactie #15 Gepost op: 21 September 2009, 23:45:50 »
De grijze balken tussen de deuren zijn met een klein kwastje gedaan.

Dat had met wat afplakwerk toch wel netter gekund? :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:airbrush techniek
« Reactie #16 Gepost op: 22 September 2009, 00:04:13 »
Ik wil niks zeggen, maar kleinspoor verf is zeker voor een beginner vragen om problemen.

Hmm, met weinig ervaring toch prima resultaat mee gehaald. De lak vloeit heel mooi uit. Van hun primer ben ik minder gecharmeerd, maar daar is al eerder het nodige over geschreven.

Ik gebruik nu Vallejo Model Air en dat is na KleinSpoor echt wennen. Druk en verdunning (met Auto Air 4010, een soort alcohol) luisteren erg nauw, want je hebt zo zakkers. Maar ook hier geldt weer, gewoon proberen en leren van de fouten.

Grtz. herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re:airbrush techniek
« Reactie #17 Gepost op: 22 September 2009, 09:42:40 »
Hoi,

Wat ook vaak het probleem van verstopping is,is dat je de verf eigenlijk nooit zonder te filteren in je beker moet gieten,je zult zien dat er altijd wel wat achter blijft,tenminste dat zie ik,wat ik echter wel frappant vindt ,is dat de lak van groot of kleinserie fabrikanten op bijv treinstellen en rijtuigen/e-loks, retestrak is aangebracht,ik ben wel benieuwd wat die voor lak gebruiken,op de roco site zie je een productie filmpje en daar gebruiken ze een iets grotere spuit dan een airbrush en omdat daar natuurlijk snelheid geboden is zal dat in één arbeids gang gedaan worden,als je duits goed is kun je over spuiten en vervuilen veel lezen in de oude eisenbahn-kuriers waar klaus spörle veel uitlegd,hij speelt vooral veel met matte en glanzende lakken,naast elkaar wat verrassende effecten oplevert,ik ben er weg van.....

Henry

Lokpaint

  • Gast
Re:airbrush techniek
« Reactie #18 Gepost op: 22 September 2009, 09:46:32 »

....De lak vloeit heel mooi uit...

Grtz. herman

Kijk, en hier gaat het dus al fout. Je bent niet met een kwast aan het werken, dus er hoeft niks uit te vloeien.
Je wil zels niet eens dat het vloeit. Een klinknagel of scherpe rand wil je ook bedekt hebben. De lak moet dus op de plaats blijven zitten waar jij hem aanbrengt, en niet over je model gaan "kruipen".  
Ook zakkers geven aan dat een lak te langzaam droogt.
Dit wordt dan toegeschreven aan teveel verdunning of een te lage druk. Maar het is dus gewoon een niet geschikte verf voor een verfspuit.

En dat je meerdere dunne lagen moet spuiten is een fabeltje dat de verffabrikanten de wereld in hebben geholpen. De verfjes die ze verkopen zijn primair voor kwastgebruik gemaakt, en dus eigenlijk niet geschikt voor de airbrush.

Heb je ooit gezien dat ze een auto in 5 lagen dekkend spuiten? Ik niet. 2 lagen zijn voldoende.
Voor de modelbouw geldt hetzelfde. In 2 laagjes moet het dekken. Dit lukt alleen met LAK! die voor de spuit ontwikkeld is, bijvoorbeeld weinert of elita .

Bart

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:airbrush techniek
« Reactie #19 Gepost op: 22 September 2009, 10:26:51 »
@ Lokpaint,

De essentie van wat ik bedoel te zeggen is dat de lak als het ware uit zichzelf strak trekt op het oppervlak. Niks geen superdunne lagen. Mij lukt het, als amateurtje, om met de KleinSpoor verf in twee lagen strak en dekkend te spuiten. Met deze verf heb ik ook nog nooit zakkers gehad. Maar je moet wel uitzoeken wat voor jou de beste verdunning is en druk om mee te spuiten. Gewoon proberen dus.
Met Vallejo lukt het me (nog) niet om in 2 lagen strak en dekkend te spuiten. Hiermee inderdaad 1 zakker gehad. Geadviseerd was 3 delen verf op 1 deel verdunning (Auto Air 4010), maar dan droogt de verf erg langzaam. Met een verhouding van 6 op 1 en 1 1/2 atm druk gaat het een stuk beter. Voordeel van deze verf is dan weer dat het op waterbasis is. Geen stank en alles gewoon met water te reinigen. :)

Grtz. Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6334
  • ***
Re:airbrush techniek
« Reactie #20 Gepost op: 22 September 2009, 14:08:09 »
Dat had met wat afplakwerk toch wel netter gekund? :)

Klopt Stig, maar ik had alleen nog boeklon (plakplastic om boeken te kaften) dit plakt nl niet erg en is voor dit doel eigenlijk te dik. Het is wel ideaal om platte vlakken af te plakken. Ik gebruikte het ook in de custompaint. Je kon er met een stift op tekenen en het met een hobbymesje of scapel uitsnijden als het op het te spuiten oppervlak zat. De niet te spuiten stukken uit het masker peuteren en dan de spuit er over. Je kon zo kleur over kleur doorwerken als je lak snel genoeg droogt.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:airbrush techniek
« Reactie #21 Gepost op: 22 September 2009, 20:37:38 »
Voor de liefhebber.
Er bestaat een luchtkwastforum
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:airbrush techniek
« Reactie #22 Gepost op: 22 September 2009, 23:46:24 »
noem het dan gewoon airbrushforum
dan vind je de link over een jaar met de zoekfunctie tenminste nog  terug
gr Jan

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:airbrush techniek
« Reactie #23 Gepost op: 23 September 2009, 07:51:24 »
@ Roadster,

Ik kan ook niks zeggen. :(
mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:airbrush techniek
« Reactie #24 Gepost op: 23 September 2009, 10:24:50 »
mmm als beginner word je wel een beetje dol van alle adviezen hier en daar ..... Zo krijg je bij voorbeeld van de bekende winkel in Almere het advies om verf op water basis te gebruiken terwijl je hier weer veel meer te horen krijgt dat je thinner gedragen lakken moet gebruiken...... blijft lastig voor een beginner......

Jeffrey

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:airbrush techniek
« Reactie #25 Gepost op: 23 September 2009, 10:32:38 »
Watergedragen verf kan ook hoor. Maar weet je wat het is. Als je voorgemengde verf wilt om een NS modelletje te spuiten (wat de meesten doen/willen) dan kom je al snel uit bij KleiNSpoor, Philotrain, Werps, MK.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:airbrush techniek
« Reactie #26 Gepost op: 23 September 2009, 10:37:21 »
Dan is het dus eigenlijk de weg van de minste weerstand ..... kant en klaar en spuiten maar ???

Niet naar bedoeld overigens maar wat ik bedoel is dat de watergedragen verven net zo goed zijn maar niet op kleur waardoor je moet gaan zoeken/mengen naar de juiste kleur ???

Zijn er dan geen omreken tabellen voor ???

Jeffrey

PS als het goed is ga ik vrijdag naar Almere om de airbrush en compressor aan te schaffen.