Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: airbrush techniek  (gelezen 9241 keer)

koosvp

• Offline Offline
airbrush techniek
« Gepost op: 20 September 2009, 20:52:31 »
Beste medemodelspoorders,
Sinds een tijdje maak ik van messing H0 modelwagens, nog zeer beperkt, maar het solderen, enz lukt aardig,  :). Nu het spuiten. Dat gaat moeizaam. Niet zo zeer het spuiten zelf maar de verfijnde technieken om het ook netjes af te werken: strak, kleuren naast elkaar, kleine onderdeeltjes bewerken. Ik heb op you-tube gekeken voor wat toelichting, maar ik zie daar alleen technieken om fraaie figuren te airbrushen, prachtig, maar daar kan ik niets mee. Weten jullie waar mogelijk een (korte) cursus te volgen is? Of toch de juiste you-tube filmpjes? Ik hoop duidelijk te zijn, anders reageer ik wel op antwoorden. Met dank  :-*, Koos.
Als de Blokkendoos rijdt, is de avond verblijd

jacco@

• zottie
  • Offline Offline
Re:airbrush techniek
« Reactie #1 Gepost op: 21 September 2009, 16:08:24 »
niet te dikke lagen in een aan brengen en probeer je spuitje een beetje heen en weer te blijven bewegen.
je kunt dit het beste ff oefenen op  een blaatje of een stukje kunstof.
ik zelf heb heel veel ge had aan het boekje compleet hand boek airbrush voor modelbouw (isbn nummer 90-447-0289-0)
dit boekje lecht veel uit enlaat dingen zien .

groetjes jacco
« Laatst bewerkt op: 21 September 2009, 16:21:01 door jacco@ »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 September 2009, 17:25:30 »
Citaat
Weten jullie waar mogelijk een (korte) cursus te volgen is?

Ik heb ik Almere een airbrush cursus gevolgd:

http://www.airbrush-almere.nl/

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Leen.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 21 September 2009, 17:28:04 »
Tja, het is een kwestie van oefenen. Mijn eerste goederenwagonnetje ziet er naast een fabrieksmodel ook niet zo geweldig uit: het dak van een personenrijtuig, m'n tweede object, ging me al beter af, en is veel fijner en mooier gespoten dan de goederenwagen.

Veel hangt af van de verdunning van de verf: te dik geeft al snel kans op oneffenheden en een niet strak resultaat.

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #4 Gepost op: 21 September 2009, 18:09:34 »
Ik heb ik Almere een airbrush cursus gevolgd:

http://www.airbrush-almere.nl/

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Leen.

@ Leen , ik heb gekeken op de site , en heb op zich wel intresse in een basis cursus , maar weet je dan ook wat dat gaat kosten ?? , want dat kan ik niet op de site vinden

groet stefan

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #5 Gepost op: 21 September 2009, 18:12:04 »
Tja, het is een kwestie van oefenen. Mijn eerste goederenwagonnetje ziet er naast een fabrieksmodel ook niet zo geweldig uit: het dak van een personenrijtuig, m'n tweede object, ging me al beter af, en is veel fijner en mooier gespoten dan de goederenwagen.

Veel hangt af van de verdunning van de verf: te dik geeft al snel kans op oneffenheden en een niet strak resultaat.

Inderdaad, ik ben nu ook wat aan het oefenen, kwam erachter dat het bijna niet dun genoeg kan, zoals melk zeggen ze. De druk tussen 1 en 2 bar maar daar zijn ook geen regels voor, verschilt per persoon en spuit, net wat je lekker vind.
Gewoon veel proberen, doe ik ook.

Groet Stephan.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2009, 19:31:38 »
Koos,

De basisbeginselen van het spuiten met de airbrush vind je bijv. in de gebruiksaanwijzing die Badger bij de spuiten levert.
Die gebruiksaanwijzingen zijn digitaal beschikbaar op hun site. Klik hier voor een voorbeeld (blz. 4 en verder).
Als je dit doorleest en gaat oefenen, kom je al een heel eind. Daarna zijn er diverse boeken en DVD's die je verder kunnen helpen, bijvoorbeeld te verkrijgen bij Airbrush Services Almere en Everything Airbrush. Gewoon eens snuffelen op de site.

Er is ook een youtube kanaal met allerlei technieken voor modelspoor, onder andere voor airbrushing. Als je hier begint kan je beginnen met kijken en van daaruit steeds verder.

Grtz,
Ton

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2009, 20:31:44 »
Citaat
ik heb gekeken op de site , en heb op zich wel intresse in een basis cursus , maar weet je dan ook wat dat gaat kosten ?? , want dat kan ik niet op de site vinden

De cursus in Almere duurde, 3 of 4 zaterdagen (volgens mij 3), en kostte iets van €225 incl. materialen en lunch.

Je leert daar om je airbrush goed vast te houden, te gebruiken, schoon te maken, en vooral om in dunne laagjes te spuiten.

We waren met een man of 5, we kregen dus goed aandacht, en de sfeer was prettig.
Ik kan het iedereen aanbevelen, ook al oefen je niet gelijk op een lok.
Het is een beetje ver weg voor mij, anders had ik ook nog wel een avond-vervolgcursus gevolgd.

Leen.

koosvp

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2009, 20:56:01 »
Ik dank jullie allen zeer voor de geweldige reacties en zo snel :-* Ik ga nu eerst de sites langs die jullie genoemd hebben. Ik ga een keer naar Almere, lijkt me goed idee, om in ieder geval te bezien wat ze daar hebben aan materialen, boeken, de cursus, enz. Ik ben ook blij dat dit onderwerp klaarblijkelijk voor meerderen interessant is. Ik houd jullie op de hoogte. Prachtig zo! Koos  :)
Als de Blokkendoos rijdt, is de avond verblijd

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #9 Gepost op: 21 September 2009, 21:01:25 »
dan denk ik toch eens zoiets te volgen , ik word er altijd wijzer van dan nu , want nu krijg ik echt geen verf uit me airbrusch ,alleen lucht , en dan kan ik weer beginnen met schoonmaken
ik ga deze week eens even een aanmeldingsmailtje sturen, want ik wil het echt onder de knie krijgen, ik vind dat ding wel belangrijk bij een mooie modelbaan als je aan vervuilen wilt doen  ;D

groet stefan ;)

Lokpaint

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 21 September 2009, 21:10:27 »
Hoi

Het is ook een goed idee om een oude märklin V200 of E41 te kopen.

Deze hebben een metalen kap; dus kun je steeds weer "schoonwassen".

Hierop kun je dan met verschillende soorten lak oefenen, maar , nog belangrijker als het spuiten, ook oefenen op het afplakken.

Bart

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #11 Gepost op: 21 September 2009, 22:31:09 »
dan denk ik toch eens zoiets te volgen , ik word er altijd wijzer van dan nu , want nu krijg ik echt geen verf uit me airbrusch ,alleen lucht , en dan kan ik weer beginnen met schoonmaken

Ik denk dat je verf te dik is, of de druk te laag: bij een te lage druk komt er (bij mij althans) bij goed verdunde verf echter geen lucht (en dus verf) uit.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 21 September 2009, 22:58:28 »
Op de site van KleiNSpoor.nl staan de meng verhoudingen van verf om te spuiten. Dit is we een beetje lak soort afhankelijk. Voor hun lak is deze verhouding prima. Vroeger ca 30jaar geleden, heb ik veel custompaint op auto's en motoren gespoten. Daarvoor gebruikte ik toen Lucite verf. Deze is zeer pigmentrijk en moest zelfs 100% verdunt worden. Ik zelf gebruik een aerograph Sprit Major. Dit is een dubble action met verwisselbare ondercup. Het voordeel van een verwisselbare ondercub is dat je ivp het cupje ook een flesje met aanzuigslang gevult met verdunner snel op je pistooltje kunt zetten en hem zo snel schoon kunt spuiten in een oude doek. Het nadeel van een kleine metale ondercup is dat er toch vrij veel verf in moet okal heb je maar een druppel nodig (anders kan hij niet aanzuigen).
Gebruik je dus veel keer hele kleine hoeveelheden verf, dan kun je overwegen een pistool met vast bovencupje te nemen. Je verknoeit dan minder verf en kunt de reeds verdunde verf met een pipetje in het cupje doen.
Voor beginners is een single-action (lucht open is gelijk verf) gemakkelijker te gebruiken dan een dubble-action (lucht en verf worden met het zelfde ventieltje appart bedient, trekken=verf, drukken=lucht).
Bijde zijn echter met enige oefening goed te leren. Speciaal voor custompaint heeft Badger een zeer goed boek (engels) dat de technieken goed laat zien.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Lokpaint

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2009, 23:14:11 »
Op de site van KleiNSpoor.nl staan de meng verhoudingen van verf om te spuiten. Dit is we een beetje lak soort afhankelijk. Voor hun lak is deze verhouding prima.

Hoi

Ik wil niks zeggen, maar kleinspoor verf is zeker voor een beginner vragen om problemen.
Pak dan gelijk paaseierenverf :(

Bart

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 September 2009, 23:38:53 »
Hi Bart,
Je hebt wel gelijk. Ik had mijn airbrush nog nooit voor treinen gebruikt en hem zelfs na ca 30 jaar geleden voor het laatst op motoren gebruikt. Het overspuiten van mijn eerste projectje  zie ook de link, (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_HBIS_Eindhoven.jpg) viel me echter toch nog mee. Rustig laagje voor laagje opbrengen en tussendoor ff laten aandrogen. Dan moet het zelfs met KleiNSpoor verf nog lukken. Het was geel en dat staat toch al bekent om zijn slechte dekking. De grijze balken tussen de deuren zijn met een klein kwastje gedaan. Ik heb wel de ervaring dat kleinspoor verf lang droogt (er zit waarschijnlijk lijnolie in). De Lucite verf is al bijna droog als hij het materiaal raakt! Dit kan echter wel snel in een stoffig en korrelig oppervlak eindigen. Bij custompaint was dit minder erg daar de boel toch met een grote verfspuit flink in de blanke lak verzopen werd. Hoe meer blanke lak, hoe hoger de glans. Ik spoot op een VW-kever ca 2,5l blanke lak, daar spuit je tegenwoordig met gemak een dikke volvo mee. Voor modelbouw kan dit niet daar je geen detais meer over houd als je de (blanke) lak er te dik op zet.

Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 September 2009, 23:42:12 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).