Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:07:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Liliput NAM Ketelwagen L235969  (gelezen 50984 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #45 Gepost op: 18 September 2009, 09:03:51 »


... zo is het model verpakt.
beste dank! gewoon op de Liliput wijze, heb je wel wat tijd nodig om een trein van 20 wagen op te stellen, als ik het goed heb, zijn deze verpakkingen bijzonders lastig, als je de blister weer terug in de karton wilt doen...

@Karst, jouw plaatjes op de test baan zijn iets te monoton, iets meer afwisseling in een bloktrein kan wel, let op de leuningen op de ketels.... ;)
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4002
  • de hondsrug baan
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #46 Gepost op: 18 September 2009, 10:18:43 »
Hoe zijn de rijeigenschappen van deze wagons's, zelf heb ik diverse ketelwagons en 3 tal Eanos van liliput Van de meeste kan ik zeggen het is een ramp, de koppelingen gaan scheef staan onder het rijden en achteruit rangeren kan je helemaal vergeten.Maar heb ook 2 DSM en 1 AKZO ketelwagon's die doen het wel weer goed terwijl een setje VTG ketel wagons's exact de zelfde type zijn belabberd rijden. (bij alle wagons's gebruik ik de standaard koppelingen).
De piko wagon's laten deze fantasie zijn rijden super, dus voor dat ik een liliput wagon weer koop zou ik eerst graag willen weten hoe dat komt.



mvgr Evert Masselink.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #47 Gepost op: 18 September 2009, 11:06:26 »
Ik heb gisteren proefgereden met 10 stuks en een 2400.
Met roco kortkoppelingen gaat het probleemloos door R3 Rocoline zowel getrokken als geduwd, snel en langzaam.
Ze lopen lekker licht.
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #48 Gepost op: 18 September 2009, 11:50:00 »
Met 14 stuks idem  (y)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #49 Gepost op: 18 September 2009, 12:56:53 »
Volgens mij diende deze ook als zogenaamde "Schutzwagen", omdat ze bang waren dat er anders te gemakkelijk vonken van de pantografen op de eerste oliewagen zouden kunnen landen.

Marco

Nee hoor. Ze reden in elke goederentrein, of de tractie nou stoom, diesel of elektrisch was en ongeacht de soorten wagons die er achter hingen.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #50 Gepost op: 18 September 2009, 17:16:40 »
Bijzonder mooie wagen!! Nu staat er op de Piko wagen NAM (maar dan voluit) 's GRAVENHAGE en op de Liliput NAM (voluit) Oldenzaal. Heeft dit met de periode te maken of waren er twee verschillende opschriften.

Vriendelijke groet,

Kees

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #51 Gepost op: 18 September 2009, 18:12:30 »
Het opschrift van NAM Oldenzaal vindt zijn oorsprong in de foto van de 500 813. Van deze wagen zijn de exacte opschriften achterhaald op basis van de foto.

Op basis waarvan Piko zijn informatie heeft gebaseerd weet ik niet. 's-Gravenhage duidt op één van de moeders van de NAM namelijk de Bataafsche Petroleum Maatschappij. Die had daar zijn zetel.

Grtz,

Willem

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #52 Gepost op: 18 September 2009, 18:43:53 »
Ik kan me uit mijn jonge jaren (8 tot 12) herinneren dat deze treinen voorbij het huis van mijn grootouders kwam denderen.
Zei woonden in Den Haag 3e verdieping langs de binnenkomstsporen van station Hollands spoor.
Hier bevonden zich ook een aantal seinpalen (de oude) waaronder een zwaluwstaartsein voor de goederentreinen, negen van de tien keer moesten de doorgaande goederentreinen hier wachten op een veilig sein.
werd dit gegeven (via trekdraden die je hoorde zingen als er vanuit het seinhuis bediend werd) dan kwam met brullend geweld de loc tot leven, in mijn herinnering zat er altijd een diesel voor deze treinen.
Als het huis dan gepasseerd werd kon je de kringen in je limonade glas zien ontstaan van de trillingen.

Fred


« Laatst bewerkt op: 18 September 2009, 20:15:34 door Bonke Billie »

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #53 Gepost op: 18 September 2009, 20:14:11 »
Speciaal voor Ivo...  ;D


Grtzz,

Karst
vraagie is 1 2400 nie wat ligies voor zo'n lange trein .
 kan me herineren dat er 3 2200 voor stonden in het echt  of toen nog 1 br 216
« Laatst bewerkt op: 18 September 2009, 20:18:36 door wimke »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Spaar ze allemaal.
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #54 Gepost op: 18 September 2009, 20:22:53 »
Nee hoor, een niet al te lange sleep kan die rustig alleen.

En wat moet die Dg daar nou, weg ermee  ;D link

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2009, 20:26:29 door prutser »

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #55 Gepost op: 18 September 2009, 20:34:22 »
Nee hoor, een niet al te lange sleep kan die rustig alleen.

En wat moet die Dg daar nou, weg ermee  ;D link

Groet Stephan.
is ja een klein treintje op de foto.
 ik praat over een trein van naar ik meen van 36 wagons
« Laatst bewerkt op: 18 September 2009, 20:35:53 door wimke »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Spaar ze allemaal.
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #56 Gepost op: 18 September 2009, 20:43:55 »
Karst heeft ook maar 18 wagentjes dacht ik.

Wel weinig hoor  ;).

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #57 Gepost op: 18 September 2009, 22:15:44 »
Hoi,

Het waren 2 x 2200-en of 3 x 2400-en bij een volle trein vanuit Schoonebeek met 23 wagens ( het reguliere aantal ) Helaas heb ik er 'maar' 20....  :-[

Maar dit stelt een lege trein voor op de halte van Daarlerveen. En die had op de foto in het eerdergenoemde boek een Dg-tje meelopen.

In mijn herinnering waren het inderdaad alleen maar ketels Stephan  ;D Maar ik moet zeggen dat het in zo'n sleep wel wat heeft ;)

Grtzz,

Karst

Mario Dln

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #58 Gepost op: 19 September 2009, 01:04:40 »
Voor zover ik weet kunnen de 2400'en pas sinds begin jaren '70 met meer dan twee in voorspan rijden. Deze ketelwagens zijn voor begin jaren '50, dus ik zou het (voor een volledige trein, zoals die bij mijn vader bijna door de voortuin in Coevorden bulderden) houden bij twee locomotieven. (Dat doe ik ook bij mijn olietrein, met Piko's weliswaar, maar ik vind het eerst wel goed zo. De NAM was destijds ook blij met alles waar ruwe olie in vervoerd kon worden.) 

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
« Reactie #59 Gepost op: 19 September 2009, 01:31:14 »
Leuk, zoals iedereen zijn eigen herinneringen heeft bij het fenomeen Olietrein ! ;D

Grtzz,

Karst