BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Karst Drenth op 16 september 2009, 19:04:40

Titel: Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 16 september 2009, 19:04:40
De aftrap voor wat betreft deze wagen :)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_2.jpg)

Het Liliput model van de 480 hl Tijdperk III ketelwagen zoals die door de NAM gebruikt werd voor olietransport van Schoonebeek naar Pernis.

Het model ziet er netjes en verzorgd uit. Opschriften zijn scherp. Kleurstelling is uiteraard zwart. Wat me opvalt is de bruine kleur van de loopplanken en het hekwerk op de ketel. Maar misschien is dit ooit van hout geweest  :-\

Later wat meer fotomateriaal van deze en de andere 19 die ik heb aangeschaft ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: fissy op 16 september 2009, 19:11:10
 ;D ga je voor de kwantumkorting? Kan je voor mij ook een plaatje van de verpakking maken?

groet

Bernd
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Dennis op 16 september 2009, 19:43:12
Vanaf welk jaar zijn deze in te zetten?
En weet iemand de advies prijs?


Grts,
Dennis
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Ivo tB op 16 september 2009, 19:44:12
De Piko zijn toch ook TP III. Ik zal er eens een opzoeken voor de verschillen. In elk geval heeft Karst hier de primeur met een mooie foto (y)

mvg,
Ivo
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Dennis op 16 september 2009, 19:46:03
Ik had begrepen dat dit dezelfde wagens zijn alleen fraaier??
Of heb ik het mis?


Grts
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: TonM op 16 september 2009, 19:54:49
Ze zijn duidelijk verschillend. Het meest in het oog springend is het onderstel:
De Piko wagen heeft een compleet onderstel met stelbalken en de Liliput wagen heeft een zelfdragende ketel. Daarnaast zie ik op de foto zo nog een paar details die verschillen.

@ Karst:
Mooie wagen. Ik heb hem ook meteen besteld.
Ga je die andere 19 andere nummers geven?

Grtz,
Ton
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: VAM65 op 16 september 2009, 19:55:42
@Dennis: Je hebt het mis. De Piko's zijn fantasiemodellen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko54381.jpg)

@Karst: Heb je nu meteen 20 Piko's te koop?
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Dennis op 16 september 2009, 20:01:07
Pff, heb even de prijs bekeken.
Hoop geld, zeker als je meteen een complete trein aanschaft(wat ik wel wil ;D)

Ga van het weekend toch nog even kijken bij de localedealert ;D

De revisie datum staat op 12-51, perfect voor mijn tijdperk (y)

Grts,
Dennis
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: RodeDuivel op 16 september 2009, 21:11:42
Let op de oplage van deze serie is beperkt en af importeur uitverkocht op basis van de geplaatste bestellingen.

De uitvoering van de Piko wijkt helaas op een aantal punten af van de ELK 480 hl.

Informatie afkomstig van de NAM in de vorm van beeldmateriaal heeft v.w.b. de opschriften een aantal nieuwe feiten opgeleverd. In combinatie met de reeds beschikbare informatie was het mogelijk om de exacte opschriften te achterhalen en dat na 58 jaar. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Oldenzaal als depotstation. Dit was voor degene die betrokken was bij de Piko uitvoering een verrassing.

Grtz,

Willem
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Chris op 16 september 2009, 21:22:03
Wat Rode Duivel aangeeft is geen geintje.

Op=echt Op.

En bij de importeur zijn ze reed : Op.
Ik heb er tien.
Verzoekjes voor de foto's ?
Er komt over een uur of 2 een verslag online  ;D
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 16 september 2009, 21:23:52
Hoi,

Idd Willem, dat vertelde Dhr Wentink mij ook al vanmiddag. Hij heeft er slechts enkele voor de vrije verkoop beschikbaar.

Maar goed,

Wat extra foto's. Ik heb ze in ieder geval  ;D

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_3.jpg)

... zo is het model verpakt.


Verder laat ik de plaatjes maar spreken...  8)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_4.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_5.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_6.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_7.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_8.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_9.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_10.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_11Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_11.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_12Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_12.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_13Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_13.jpg)


Nu eerst maar eens de andere uitpakken, van KK voorzien en een paar 2400-en opzoeken ;)

Grtzz,

Karst

@chris

Wentink opperde de mogelijkheid voor nog een oplage van 500... ( na overleg met Overbeek vanmiddag )
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Chris op 16 september 2009, 21:25:46
aha, mooie foto's laat ik het verslagje zitten, ga ik met een ander verslagje beginnen  ;D  (voorbereiden)

@Karst, wie weet  8)
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: roadster36 op 16 september 2009, 21:32:27
was al eerder gevraagd ,wat kosten ze  ???
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 16 september 2009, 21:35:22
Ben het bonnetje kwijt :(

Maar ik dacht € 31.65 per stuk

[Edit]

Bonnetje teruggevonden  :-[ Het is € 31.95 per stuk.

[/Edit]

@chris

Foto's zijn evt. voor je beschikbaar ;) En echt, als je een serieuze olietrein wilt neerzetten heb je er toch minimaal 10 nodig... Over 500 stuks zijn dat maar 50 Olietreinen... Moet kunnen zou ik zo zeggen. Er moeten meer gekken als ik zijn  ;D ;D

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Jean-Pierre op 16 september 2009, 21:39:33
Nieuwe oplage(s) met nieuw(e) nummer(s) zal ik zeker aanschaffen.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: roadster36 op 16 september 2009, 21:41:12
nou ff 316,50 eurootjes is wat veel ;D
maar leuke mix met mn piko`s moet toch ook kunnen .
mn mooie 2000 ervoor (y)
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: RodeDuivel op 16 september 2009, 21:46:22
Nieuwe oplage(s) met nieuw(e) nummer(s) zal ik zeker aanschaffen.

Dossier voor een nieuwe productierun is al uitgewerkt (y)!

Grtz,

Willem
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: sander1985 op 16 september 2009, 21:49:47

@ karst, er zijn dus meer gekken die een trein in 1 keer bestellen ;D

Ziet er mooi uit, ik kan niet wachten tot door mij bestelde 10 ook binnen zijn. Samen met de 4 amerikaanse ketelwagens met nl opschriften wordt dat een leuk treintje voor achter een 2000, 2400 of 3400(stoom). Als er nog een ander nummer uitkomt ga ik zeker niet uitsluiten dat ik er daar ook nog wat van aanschaf.

Sander
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Chris op 16 september 2009, 22:04:18
@Karst, tuurlijk heb ik er hier 10 voor me staan  ;D Nu nog mijn BR 216   ;D
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Dennis op 16 september 2009, 22:06:24
Jammer dat het weer in hele kleine oplages gaat.
Ik zou er 15 willen hebben maar 500 euro is een hoop geld.
Daar denk ik liever even over na voordat ik het uitgeef.

Nahja, dan maar hopen op een tweede of derde run, als ik te laat ben ;)

Grts
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Chris op 16 september 2009, 22:07:24
Gezien het succes, denk ik wel dat ie er gaat komen.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: IJmc op 16 september 2009, 22:17:07
Klopt deze nou 100%, of is ie het niet helemaal?
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Thowra op 16 september 2009, 22:28:22
Zow! Ze is erg fraai geworden Willem! Geweldig (y)
Graag zou ik dit model eventueel ook zien in tijdperk IVa met computernummers.
Volgens mij hebben ze tot eind jaren 70 dienst gedaan als ik mij niet vergis.
Zal dat met het VTG logo geweest zijn als verhuurder?

Willem werk aan de winkel. Laat de nieuwe produktierun maar komen.  ;D


Jeroen

Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: dieselsjaak op 16 september 2009, 22:31:01
Da's toevallig,

vanavond een pakketje binnen gekregen met daarin een setje met drie dezelfde ketelwagens.
De nummers op de wagens zijn;  500 028 , 500 034  en 500 624 ( Depot Schoonebeek)

Oja, deze zijn van Minitrix (maar ok mooi , ik heb er nu 6, dus nog zo'n 6 te gaan)

Gr. Sjaak
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Thowra op 16 september 2009, 22:34:11
Sjaak dat vraagt om fotowws. :D
Dat moet wel een heel leuk setje zijn.

Jeroen
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: RodeDuivel op 16 september 2009, 22:45:57
Klopt deze nou 100%, of is ie het niet helemaal?

Dit is het model van de ELK 480HL van Deutz zoals die gedurende de jaren vijftig heeft gereden in de NAM treinen.

Het model klopt!

Grtz,

Willem
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 16 september 2009, 23:27:04
Zo,

Nog eens 13 uitgepakt en een eerste rijtest gedaan.

De wagens koppelen mooi kort met Roco kortkoppelingen ( ca. 0.5mm tussen de buffers ) en lopen lekker licht.  (y)
De 2404 heeft geen enkele moeite met deze sleep van 14.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_14Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_14.jpg)

... meer dan 14 passen er niet op de testbaan :( , zonder kop aan staart te gaan rijden ;)
Maar het geeft een aardige indruk hoe zo'n sleep er in werkelijkheid heeft uitgezien  8) (y)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_15Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_15.jpg)

... de 'PIKO Engelsman test' doorstaan de wagens prima.

Foto's zijn niet optimaal, maar had geen zin om alle lampen ed. te voorschijn te halen.  ::)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Chris op 17 september 2009, 09:24:50
Laatste info : De re-run van de NAm wagen : Reken er maar op, dat ze komt, maar pas over een dikke 2 jaar.

Bron : Overbeek.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: NS 1100 op 17 september 2009, 17:23:38
Tussen welke jaartallen zijn deze wagens ingezet in deze uitvoering?
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Remco. op 17 september 2009, 17:31:55
Ik hoop echt dat er een TPIV variant van komt (y) Aangezien ik dit mooie wagentje niet kwijt kan :(

Gr. Remco.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Brigitte op 17 september 2009, 21:47:24
Hoi,

In het bekende 1200 boek zag ik dat de ketelwagen ook achter een 1200 kan  :) wat me opviel (blz 57, 74) is dat de eerste wagen achter de loc 'anders' is. Gewoon nieuwsgierig  ;) weet iemand welke wagen dat is en waar voor ze gebruikt werd?

Misschien ook maar voor een paar wagens gaan sparen  8)

Gr.
Brigitte
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: RodeDuivel op 17 september 2009, 22:03:01
Ik hoop echt dat er een TPIV variant van komt (y) Aangezien ik dit mooie wagentje niet kwijt kan :(

Gr. Remco.

Tijdperk IV heeft zeker de aandacht. Voor het verzamelen van beeldmateriaal van deze uitvoering sta ik open voor tips. Ik weet dat het Utrechts Archief een aantal foto's heeft van een ontspoorde ketelwagen van dit type met oud VTG vignet. Deze wagen ligt echter op zijn kant en daardoor zijn de opschriften niet goed leesbaar. Mogelijk zal het boek van Martin van Oostrom over de NS serie 2400 meer informatie opleveren over de VTG uitvoering. Binnen enkele weken verwacht ik dit boek in mijn boekenkast te hebben.

Grtz,

Willem
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Remco. op 17 september 2009, 22:04:55
Top Willem,

Ik wacht geduldig af :) Lijkt me top om er wat te kunnen inzetten! Ik kan je helaas niet helpen aan info, totaal geen kaas van gegeten :D

Gr. Remco.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: TonM op 17 september 2009, 22:06:40
@ Brigitte,

Volgens mij bedoel je de Dg, oftewel de goederentrein-bagagewagen.
Die werd gebruikt door de conducteur die (toen nog) met een goederentrein meeging.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Ivo tB op 17 september 2009, 22:15:05
Deze moet er bij:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3280039_Medium.jpg)

Ik miste hem in de mooie rij van Karst ook al.

Met 2 NS 2000 als tractie heb ik ook al foto's gezien met een vooroorlogse Dg.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 17 september 2009, 22:16:43
Maar dan wel in het grijs Ivo, die heb ik ( nog ) niet ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: sander1985 op 17 september 2009, 22:17:54

Grijs? bedoel je niet groen Karst?

Sander
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Brigitte op 17 september 2009, 22:19:44
Dank jullie voor de info  (y)
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 17 september 2009, 22:22:50
Pardon Sander,

Groen...  :-[ ( ik zit nogal in de grijze sferen de laatste tijd ;) )

Maar bruin kan ook: Boek Met de trein door Nederland 1947 - 1985 Blz 229 Bovenste foto :)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: spoorzeven op 17 september 2009, 22:25:28
@ Brigitte: foto op blz. 57 een oude Dg, op blz. 74 een 'nieuwe', stalen Dg (waar blijf je Roco?)
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: prutser op 17 september 2009, 22:28:33
De meeste ketelwagens zijn in die treinen trouwens van een ander type, met frame.

Groet Stephan.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 17 september 2009, 22:38:14
Speciaal voor Ivo...  ;D

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_16Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_16.jpg)
Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Ivo tB op 17 september 2009, 23:23:36
Dank U (y), en ook met bruine 2400

mvg,
Ivo
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: FreekH op 17 september 2009, 23:32:40
...dat vertelde Dhr Wentink mij ook al vanmiddag. Hij heeft er slechts enkele voor de vrije verkoop beschikbaar.
Wentink in Arnhem had er vanmiddag nog een stuk of tien staan.

Freek.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: VAM65 op 18 september 2009, 08:13:07
@ Brigitte,

Volgens mij bedoel je de Dg, oftewel de goederentrein-bagagewagen.
Die werd gebruikt door de conducteur die (toen nog) met een goederentrein meeging.

Grtz,
Ton

Volgens mij diende deze ook als zogenaamde "Schutzwagen", omdat ze bang waren dat er anders te gemakkelijk vonken van de pantografen op de eerste oliewagen zouden kunnen landen.

Marco
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: fissy op 18 september 2009, 09:03:51
(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_3.jpg)

... zo is het model verpakt.
beste dank! gewoon op de Liliput wijze, heb je wel wat tijd nodig om een trein van 20 wagen op te stellen, als ik het goed heb, zijn deze verpakkingen bijzonders lastig, als je de blister weer terug in de karton wilt doen...

@Karst, jouw plaatjes op de test baan zijn iets te monoton, iets meer afwisseling in een bloktrein kan wel, let op de leuningen op de ketels.... ;)
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: mass am see op 18 september 2009, 10:18:43
Hoe zijn de rijeigenschappen van deze wagons's, zelf heb ik diverse ketelwagons en 3 tal Eanos van liliput Van de meeste kan ik zeggen het is een ramp, de koppelingen gaan scheef staan onder het rijden en achteruit rangeren kan je helemaal vergeten.Maar heb ook 2 DSM en 1 AKZO ketelwagon's die doen het wel weer goed terwijl een setje VTG ketel wagons's exact de zelfde type zijn belabberd rijden. (bij alle wagons's gebruik ik de standaard koppelingen).
De piko wagon's laten deze fantasie zijn rijden super, dus voor dat ik een liliput wagon weer koop zou ik eerst graag willen weten hoe dat komt.



mvgr Evert Masselink.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Ed K. op 18 september 2009, 11:06:26
Ik heb gisteren proefgereden met 10 stuks en een 2400.
Met roco kortkoppelingen gaat het probleemloos door R3 Rocoline zowel getrokken als geduwd, snel en langzaam.
Ze lopen lekker licht.
Gr. Ed
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 18 september 2009, 11:50:00
Met 14 stuks idem  (y)
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: TonM op 18 september 2009, 12:56:53
Volgens mij diende deze ook als zogenaamde "Schutzwagen", omdat ze bang waren dat er anders te gemakkelijk vonken van de pantografen op de eerste oliewagen zouden kunnen landen.

Marco

Nee hoor. Ze reden in elke goederentrein, of de tractie nou stoom, diesel of elektrisch was en ongeacht de soorten wagons die er achter hingen.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Sikkeman op 18 september 2009, 17:16:40
Bijzonder mooie wagen!! Nu staat er op de Piko wagen NAM (maar dan voluit) 's GRAVENHAGE en op de Liliput NAM (voluit) Oldenzaal. Heeft dit met de periode te maken of waren er twee verschillende opschriften.

Vriendelijke groet,

Kees
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: RodeDuivel op 18 september 2009, 18:12:30
Het opschrift van NAM Oldenzaal vindt zijn oorsprong in de foto van de 500 813. Van deze wagen zijn de exacte opschriften achterhaald op basis van de foto.

Op basis waarvan Piko zijn informatie heeft gebaseerd weet ik niet. 's-Gravenhage duidt op één van de moeders van de NAM namelijk de Bataafsche Petroleum Maatschappij. Die had daar zijn zetel.

Grtz,

Willem
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Fred van E op 18 september 2009, 18:43:53
Ik kan me uit mijn jonge jaren (8 tot 12) herinneren dat deze treinen voorbij het huis van mijn grootouders kwam denderen.
Zei woonden in Den Haag 3e verdieping langs de binnenkomstsporen van station Hollands spoor.
Hier bevonden zich ook een aantal seinpalen (de oude) waaronder een zwaluwstaartsein voor de goederentreinen, negen van de tien keer moesten de doorgaande goederentreinen hier wachten op een veilig sein.
werd dit gegeven (via trekdraden die je hoorde zingen als er vanuit het seinhuis bediend werd) dan kwam met brullend geweld de loc tot leven, in mijn herinnering zat er altijd een diesel voor deze treinen.
Als het huis dan gepasseerd werd kon je de kringen in je limonade glas zien ontstaan van de trillingen.

Fred


Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: wimke op 18 september 2009, 20:14:11
Speciaal voor Ivo...  ;D

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_16Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_16.jpg)
Grtzz,

Karst
vraagie is 1 2400 nie wat ligies voor zo'n lange trein .
 kan me herineren dat er 3 2200 voor stonden in het echt  of toen nog 1 br 216
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: prutser op 18 september 2009, 20:22:53
Nee hoor, een niet al te lange sleep kan die rustig alleen.

En wat moet die Dg daar nou, weg ermee  ;D link (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/160923)

Groet Stephan.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: wimke op 18 september 2009, 20:34:22
Nee hoor, een niet al te lange sleep kan die rustig alleen.

En wat moet die Dg daar nou, weg ermee  ;D link (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/160923)

Groet Stephan.
is ja een klein treintje op de foto.
 ik praat over een trein van naar ik meen van 36 wagons
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: prutser op 18 september 2009, 20:43:55
Karst heeft ook maar 18 wagentjes dacht ik.

Wel weinig hoor  ;).
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 18 september 2009, 22:15:44
Hoi,

Het waren 2 x 2200-en of 3 x 2400-en bij een volle trein vanuit Schoonebeek met 23 wagens ( het reguliere aantal ) Helaas heb ik er 'maar' 20....  :-[

Maar dit stelt een lege trein voor op de halte van Daarlerveen. En die had op de foto in het eerdergenoemde boek een Dg-tje meelopen.

In mijn herinnering waren het inderdaad alleen maar ketels Stephan  ;D Maar ik moet zeggen dat het in zo'n sleep wel wat heeft ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Mario Dln op 19 september 2009, 01:04:40
Voor zover ik weet kunnen de 2400'en pas sinds begin jaren '70 met meer dan twee in voorspan rijden. Deze ketelwagens zijn voor begin jaren '50, dus ik zou het (voor een volledige trein, zoals die bij mijn vader bijna door de voortuin in Coevorden bulderden) houden bij twee locomotieven. (Dat doe ik ook bij mijn olietrein, met Piko's weliswaar, maar ik vind het eerst wel goed zo. De NAM was destijds ook blij met alles waar ruwe olie in vervoerd kon worden.) 
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 19 september 2009, 01:31:14
Leuk, zoals iedereen zijn eigen herinneringen heeft bij het fenomeen Olietrein ! ;D

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Delftinhetklein op 19 september 2009, 16:05:46
Bijzonder mooie wagen!! Nu staat er op de Piko wagen NAM (maar dan voluit) 's GRAVENHAGE en op de Liliput NAM (voluit) Oldenzaal. Heeft dit met de periode te maken of waren er twee verschillende opschriften.

Vriendelijke groet,

Kees

Nu heb ik geen Piko wagens maar wel deze van Liliput besteld. Kan iemand scherpe foto's maken van de Piko opschriften?

Ik vermoed dat dit een versie is die voor mij inzetbaar is omdat er vroeger een klein olieveld in Wassenaar geëxploiteerd werd, waarbij deze ketelwagens gebruikt werden voor het transport van de olie. Deze wagens kwamen in de 60er jaren dan ook regelmatig door Delft

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oliedelft1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oliedelft2.jpg)

foto's zijn van W.N.T. Jansen

Grt Erwin
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: prutser op 19 september 2009, 16:14:50
Hé, nou snap ik ook waarom de olietrein ,op mijn link naar het Utrechts Archief, in Den Haag reed. Zie een van mijn vorige posts.
Daarom had de Piko zeker ook s'Gravenhage als naam.
Groet Stephan.
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: TonM op 19 september 2009, 17:00:14
Kan iemand scherpe foto's maken van de Piko opschriften?

Erwin,

Bedoel je zo iets? (Klik voor vergroting)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2229.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2230.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2230.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2231.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RIMG2231.jpg)

Grtz,
Ton
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: TonM op 19 september 2009, 17:13:50
Bijzonder mooie wagen!! Nu staat er op de Piko wagen NAM (maar dan voluit) 's GRAVENHAGE en op de Liliput NAM (voluit) Oldenzaal. Heeft dit met de periode te maken of waren er twee verschillende opschriften.

Op het Liliput model staat een revisie- en schilderdatum van december 1951; op het Piko model is dat maart 1956.
Mogelijk dat het in die jaren veranderd is?

Grtz,
Ton
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Delftinhetklein op 19 september 2009, 17:19:32
@Ton,

Bedankt voor de foto's.
Piko is helaas niet een correct model qua tankwagen dus dat wordt andere decals maken.

Grt Erwin
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Illya Vaes op 19 september 2009, 18:01:46
Ik vermoed dat dit een versie is die voor mij inzetbaar is omdat er vroeger een klein olieveld in Wassenaar geëxploiteerd werd, waarbij deze ketelwagens gebruikt werden voor het transport van de olie. Deze wagens kwamen in de 60er jaren dan ook regelmatig door Delft
Laadpunt was het raccordement Loolaan, bij het viaduct van de Oude Lijn over de Hofpleinlijn (en later de verbindingsbogen vanuit Den Haag CS naar Mariahoeve) aan de "buitenzijde" (noordwest).
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: o_grenier op 24 september 2009, 23:58:24
Informatie afkomstig van de NAM in de vorm van beeldmateriaal heeft v.w.b. de opschriften een aantal nieuwe feiten opgeleverd. In combinatie met de reeds beschikbare informatie was het mogelijk om de exacte opschriften te achterhalen en dat na 58 jaar. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Oldenzaal als depotstation. Dit was voor degene die betrokken was bij de Piko uitvoering een verrassing.

Daar twijfel ik toch wel heel erg aan. Het depot Schoonebeek hadden deze wagens alleen toen ze onder regie van de BPM reden. Bij de vernummering naar de 5008xx-serie in 1948 werden tevens de depotopschriften gewijzigd in Nieuw Amsterdam. Dat hebben ze (op 2 wagens na die in 1967 het depot Zuidbroek kregen) hun hele leven behouden. Bij diezelfde gelegenheid kregen ze bij het firmaopschrift de naam ’s Gravenhage. Hoewel het hoofdkantoor van de NAM vanaf 1948 in Oldenzaal stond heeft deze plaatsnaam het op de wagens nog enkele jaren volgehouden, mogelijk mede veroorzaakt doordat NS in zijn wagenadministratie tot aan de sloop "NAM Den Haag" als eigenaar genoteerd had. Wat dat betreft is de Piko-wagen dus conform de (kortdurende) werkelijkheid, de combinatie van Oldenzaal met depot Schoonebeek is echter principieel onjuist.

Overigens vind ik het sowieso gevaarlijk om bij een wagen die niet speciaal voor de Nederlandse markt gebouwd is te suggereren dat de opschriften exact zijn. Soms wijken de modellen op kritische punten zodanig af dat de opschriften eenvoudigweg niet juist aan te brengen zijn. Deze NAM-wagens hadden bijv. hun opschriften op aparte opschriftenplaten links en rechts, het model heeft alleen een "halve plaat" links. Dat is dan wellicht de verklaring voor het ontbreken van de witte vertikale streep die alle NS-P-wagens op de linker borden hebben. Al kan dat weer niet de oorzaak zijn dat het witte rechthoekige lijnenraster, dat deze wagens in de gekozen periode nog naast het plakbriefkastje hadden, is weggelaten.

Veel meer kritiek verdient de ketel zelf. Want de lasnaden zijn bij dit model ècht veel te zwaar, alsof er banden om de ketel zitten. Was dit een NS-rijtuig, dat hadden we er ongetwijfeld pagina’s opmerkingen over gekregen....;D

GG
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: sneek op 26 september 2009, 01:01:19
 (y) goed gefundeerde kritiek GG, daar kunnen we wat mee!

Het blijft tenslotte 'maar' een modelvariant op een Duitse ELK. IK heb het model als VTG-wagen (DB tijdperk 3) en daar zijn de genoemde 'halve platen' wel conform voorbeeld.

grtz,
Wim
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: dieselsjaak op 15 oktober 2009, 23:57:21

Hallo Jeroen (Thowra),

onlangs vroeg je naar foto's van een setje NAM-ketelwagens in N.
Sorry maar er was niets van gekomen om ze eens te fotograferen.
Zojuist even snel gedaan. Daarvoor een 3700 uit de lade gehaald.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_021_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/034_2.jpg)

Ik heb alles onlangs opgeruimd en ge-ïnventariseerd i.v.m. aanpassingen aan
mijn vitrinekast. Oja voor de critici, de lampen voor op de lok moeten nog verplaatst worden,
evenals het schilderen van de houten deuren aan de voorzijde van het machinistenhuis.

Gr. Sjaak
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 30 oktober 2009, 07:35:45
Hoi Allemaal,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus deze keer maar eens iets met een sluitlicht en een ketelwagen  ;D

Eerst, zoals gewoonlijk, moet de stroomafname weer voor elkaar gemaakt worden...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_17Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_17.jpg)

... de Digirails contactstrippen zijn werkelijk voor zo ongeveer alles op stroomafname gebied te gebruiken...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_18Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_18.jpg)

... doorknippen en vastlijmen met Olba. Eerst het plastic en de strips HEEL goed ontvetten met b.v. thinner ...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_19Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_19.jpg)

... dan de uiteindjes afknippen, draadjes er aan en met een permanent marker de blikjes even zwart maken.



Tijd voor het sluitlichtje...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_20Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_20.jpg)

... een 1206 ledje met lensje is hier met Olba op het sluitseinijzer gelijmd, maar niet voordat er twee stukjes koperlakdraad aan gesoldeerd zijn.


Dan heel veel gepriegel later...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_21Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_21.jpg)

... komen alle draden aan de goede kant uit en worden ze aangesloten op een functie decoder. Hier een Uhlenbrock, een beetje overkill: Decoder met 4 uitgangen en 1Amp per uitgang voor een ledje wat met 22k aangesloten is ( < 1 mA )  ;D ;D Maar tja, de NanoFD is nog niet uit ;)


Na een likje zwarte verf...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_22Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_22.jpg)

....

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_23Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_23.jpg)


In het donker...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_24Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/Olietrein/OlieBoot_24.jpg)


Ik heb het licht laten knipperen, of dat correct is ? Maar het staat wel goed ! :)


Nou, dat was weer een stukje ombouw !

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Jeroen Water op 30 oktober 2009, 08:36:22
Potverdorie Karst, dat is wel heel erg gaaf!

Jeroen
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: nederbelg op 30 oktober 2009, 09:39:54
karsth,

wat ook heel mooi is is het setje van Weinert.
Artikelnummer 7202.
Daar heb ik al verschillende wagens mee uitgevoerd en zit een knipper printje bij.

grt dave
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: ATB op 03 november 2009, 12:46:33
Als iemand deze ketelwagens nog wil hebben, ik heb er net nog 2 zien liggen bij Willies in Eindhoven.

Grt.
Ted
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: JAB van Ree op 03 november 2009, 13:47:32
Als iemand deze ketelwagens nog wil hebben, ik heb er net nog 2 zien liggen bij Willies in Eindhoven.

Helaas erg ver van de Veluwe en Amsterdam (waar ik de hele week nog zit :( )
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Jeroen Water op 03 november 2009, 13:48:49
Misschien willen ze de wagens wel opsturen......

Jeroen
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: sneek op 04 november 2009, 21:24:21
een knipperend sluitsein (zoals deze knipperbol https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21327.msg316957.html#msg316957 ) ingevolge art. 403c Seinreglement,kwam pas rond 1968 in zwang. Daarvoor werden overdag sluitseinborden gebruikt en bij nacht een permanent brandende rode (olie-)lamp van dit type:
een vaalgeel lamphuis met een rode pit zoals op deze Sik-foto van Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/z/z02565.JPG.


Dus... eigenlijk geen geknipper op een tijdperk 3-wagen, hoewel ik de ombouw weer leuk gevonden vind!
grtz,
Wim


Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 04 november 2009, 21:37:43
Hoi Wim,

Dat was idd het artikel waarna ik afgelopen donderdag naar op zoek was.

Mooi te zien dat het niet zo'n 'batterij-ding' was in TP 3, maar gewoon iets met een lamp en een geel huis ;)
Da's makkelijk na te bootsen  (y)

En tja, 'to-knipper-or-not-to-knipper'.... is maar de waarde van 1 CV ver weg ;)

Thnx voor de tip met de sik... ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: eric den boer op 31 juli 2010, 21:43:37
is er al iemand die een oliewagen aangepakt heeft?? lekker vervuilt met morsige olie en zo??
ik zit een beetje te kijken hoe ik het een en ander kan doen.


eric
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: eric den boer op 31 juli 2010, 23:08:45
nou, dan doe ik het zelf wel....


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6895_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6895_1.jpg)
klik


eric
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 31 juli 2010, 23:19:14
Mag ik opmerkingen plaatsen ??  ;D


Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: eric den boer op 31 juli 2010, 23:19:28
en een vanaf de andere kant...


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6904.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6904.jpg)
klik



eric
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: eric den boer op 31 juli 2010, 23:20:57
Mag ik opmerkingen plaatsen ??  ;D





NEE...anders ga ik van het forum af... :P  ;D  ;D  ;D

natuurlijk karst...brandt los


eric
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: JAB van Ree op 31 juli 2010, 23:23:02
Misschien een klein kritiekpuntje; olie glimt normaal, hier zijn de leksporen (op de foto althans) ook vrij dof.
Maar verder netjes geweatherd. En dit herinnert mij eraan dat ik nog 3 NAM bakken moet omnummeren... sorry voor weatheren ontbreekt nog even het lef ;D
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 31 juli 2010, 23:23:19
Goed,

Dat was dus een Ja :)

Onderstel en voor-bordessen heel goed. De tank was niet roestig ! En daar waar je de druipende olie hebt gemaakt, glom het altijd.

Ik denk overigens dat er over de hele bovenkant ( lengte richting ) van de tank een soort oliespoor liep vanwege het lekken van de vulinstallatie.

Verder natuurlijk weer meesterlijk gedaan Eric. Ik ga nog eens bij je in de leer ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: eric den boer op 31 juli 2010, 23:28:46
De tank was niet roestig !


o,nee...??  ;)


http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=1980321


eric
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 31 juli 2010, 23:32:44
Helaas is dit de enige foto die ik zo snel kon vinden...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OlieVergroting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OlieVergroting.jpg)

... een stukje uitvergroot uit een plaatje van Harr62 hier van het forum.

In het boek van LP Albers staan mooie platen van Marienberg, Nieuw Amsterdam en Schoonebeek met de vul installatie van bovenaf genomen.


De foto die jij laat zien is Amerikaans. Hier in Nederland onderhielden ze de boel misschien nog een beetje  ::)


Grtzz,

Karst
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: eric den boer op 31 juli 2010, 23:48:38


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6907_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6907_1.jpg)
klik

volgens mij is het meer zoiets...


eric
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Chris op 31 juli 2010, 23:50:53
Tijd voor een workshop, waar kan ik inschrijven ?   (y)
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: eric den boer op 31 juli 2010, 23:53:53
... sorry voor weatheren ontbreekt nog even het lef ;D


gewoon er op kwakken die zooi... ;)




eric
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: sneek op 31 juli 2010, 23:57:23

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6907_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6907_1.jpg)
klik

volgens mij is het meer zoiets...


eric


 (y) dat lijkt er al meer op!
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: JAB van Ree op 31 juli 2010, 23:57:39
@Eric; die laatste ziet er geweldig uit,door dat glimmende spoor komt het veel realistischer over. Enne eens met Chris: workshop tijd! Neem ik een schone NAM mee...
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: eric den boer op 31 juli 2010, 23:59:22
 ;D ;D  je komt maar.....


eric
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Thowra op 01 augustus 2010, 00:05:27
Zoooo Eric dat ziet er wel heel erg realistisch uit. Goed gedaan!  (y)

Jeroen
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Karst Drenth op 01 augustus 2010, 01:00:43
Prachtig Eric  8) 8) (y)

Het 'natte' mag zelfs nog wel iets breden en langer doorlopen, maar dit is ook al heel fraai !!

Eneuh.... heb er hier 23 liggen.... Als ik nou voor jou eens twee omBC kopppen maak... wil jij dan...  ;D :P :P

Gekheid ! Wil dit idd zelf ook eens leren. We moeten toch een keer toekijken ergens hoe je dat doet. Eurospoor 2010 niets hiervoor ?

Grtzz,

Karst
Titel: Liliput NAM Ketelwagen
Bericht door: Ferry As op 27 november 2010, 17:43:12
Hallo,

Vandaag het eerste setje van deze ketelwagens opgehaald in Hilversum. Er komen er nog 3 bij.

Van de eerste versie van vorig jaar had ik er al 4.

Nu valt me op dat de loopplanken van de 1e versie bruin zijn en van de recent uitgeleverde versie zwart.  ::)

Weet iemand wat correct is ? Bruin, zwart of misschien wel beide ?

Alvast bedankt,


Ferry
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: TonM op 27 november 2010, 18:10:45
Zwart is goed.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Ferry As op 27 november 2010, 18:43:21
Ok, bedankt voor de info.  (y)

Gr.

Ferry
Titel: Re:Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: eric den boer op 27 november 2010, 22:02:29
zwart en vooral VUIL met glimmende oliedrab erlangs..... (y)
 

eric
Titel: Re: Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Wijbe op 26 augustus 2018, 16:40:29
Tot wanneer is dit type gebruikt? Nog in de jaren 70?

Zijn er nog pc-nummers opgekomen?
Titel: Re: Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: henk op 26 augustus 2018, 17:34:09
Ja.
Titel: Re: Liliput NAM Ketelwagen L235969
Bericht door: Wijbe op 27 augustus 2018, 07:45:25
Heeft iemand door foto's van? En meer gegevens?