Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Koploper Lima  (gelezen 13326 keer)

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Koploper Lima
« Gepost op: 16 september 2009, 13:13:25 »
Hallo Forum leden
Kort geleden een Lima koploper aangeschaft wie kan mij helpen aan een schets o.i.d. van inbouw van orginele motor.
Bij mijn model is deze verzwaard met lood, maar gezien de knullige uitvoering lijkt mij dit niet orgineel,wie weet raad
Gr Henk

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Koploper Lima
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2009, 13:27:31 »
Volgens mij zat de motor geplaatst onder de positie van de stroom afnemers. En was de motor rijtuig verzwaard met metale gewichtjes. Zoals jij het omschrijft is dit bij jou ook het geval. Anders plaats even een foto.

Groetjes Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Koploper Lima
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2009, 13:35:00 »
Een foto van jouw Koploper zou inderdaad wel helpen.

Hierbij een plaatje van het motordraaistel van de Lima Koploper.



Dat zit, zoals Ben al aangeeft, achterin het motorrijtuig gemonteerd. Het voorste draaistel is niet aangedreven. Onderin de bak, onder het interieur, hoort een stuk ijzer bij wijze van verzwaring.

Het klinkt een beetje alsof de Koploper zo'n lage Black Beatle aandrijving van GM&S heeft gekregen. Ook een gemotoriseerd draaistel, maar dan een hele platte, waarvoor een en ander moest worden aangepast. Daarbij kon je een blok lood kopen dat boven het draaistel moest worden gelegd.
Maar nogmaals, maak eens een foto, dan weten we gelijk of het de originele aandrijving is.
Heb je er trouwens een probleem mee?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Koploper Lima
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2009, 13:44:04 »
Heb al een foto gemaakt maar zit nog met het plaatsen op forum weet inmiddels dat er een handleiding voor is ga dit nu doen.
Probleem waar ik tegen aanliep is dat bij sommige bochte koploper ontspoorde,na verwijderen van kap gen probleem lood komt tegen binnen zijde aan
Alvast bedankt voor reactie
Henk

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Koploper Lima
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2009, 13:57:39 »


Foto van Motor zit onder stroomafname er is ook een gedeelte van interieur afgezaagd en bevestiging van kap is verwijderd
Gr Henk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Koploper Lima
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2009, 14:05:58 »


Dat is het oorspronkelijke motordraaistel, maar die gewichten horen er niet in. Normaal zit er een staaf ijzer in dat bakkie onder de bodemplaat en dat voldoet goed.

De kapbevestiging bestaat uit voor en achter zo'n lip en verder twee schroeven.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2009, 14:13:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Koploper Lima
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2009, 14:19:24 »
Schroef boven motor is verwijderd(vorige eigenaar) heb het gele draadje ook verwijderd diende om een slechte soldeer verbinding te verbloemen
Ga nu gedeelte van lood verwijderen zodat draaistel weer de maximale uitslag kan maken.
Gr Henk

wvdm

  • Gast
Re:Koploper Lima
« Reactie #7 Gepost op: 01 oktober 2009, 01:11:32 »


Dat is het oorspronkelijke motordraaistel, maar die gewichten horen er niet in. Normaal zit er een staaf ijzer in dat bakkie onder de bodemplaat en dat voldoet goed.

De kapbevestiging bestaat uit voor en achter zo'n lip en verder twee schroeven.
Hallo,

Dat lood hoort er niet op. Het gewicht zit in de bak rechts op je foto en hangt dus onder de trein en dat is voldoende.
Heb je de wielen goed bekeken? Aan de tandwielkant horen een soort anti slipbandjes op de wielen te zitten. Bij Lima zijn die van een doorzichtig zacht plastic.
Bij stijle hellingen willen de wielen weleens gaan slippen. Vandaar dat de vorige eigenaar het lood aan die kant er op gefrot had.
De tandwielen horen aan de kant, waar in het frame schuine kanten in de uitsparing voor de motor zit, maar zo te zien, zit je motor draaistel goed.

groetjes
Wil,
(die een kort gekoppelde Lima koploper heeft met 4 polige Roco kortkoppelingen en diodes in de motor wagon en sluit wagon heeft geplaatst, zodat het voorste rijtuig ongeacht de rij richting altijd de stroom opneemt. Werkt prima. Pas nog de motor en smeerbeurt gegeven. De locomotief zonder wagons kan nu niet meer achteruit.)
( met wagons wel.)

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Koploper Lima
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2009, 01:44:48 »
Dat lood is inderdaad een grote belemmering voor het wat scherpere bochtenwerken en is zeker niet orgineel. Dit kan je zoals hier reeds eerder beschreven rustig verwijderen.

Er zijn in het verleden aan nogal wat Lima Koplopers geprutst maar ook verprutst... Niet iedereen is even handig met het opwaarderen van een treinstel. Hier heb ik ook eentje liggen waar een vorige eigenaar niet al te zuinig mee is omgesprongen... Desonanks heb ik hem voorzien van KS baanschuivers, kortkoppelingen, Modeltorque motor, Sommerfeldt pantografen, front en sluit verlichting en momenteel ben ik verlichtingstrips aan het fabriceren voor in de rijtuigen. Als dit project klaar is heb ik nog twee Koplopers welke waarschijnlijk dezelfde operatie zullen ondergaan.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Koploper Lima
« Reactie #9 Gepost op: 01 oktober 2009, 07:55:52 »
@Robert,

Kunje een plaatje plaatsen van die modeltorque motor (compleet zonder kap).
En waar koop je die motor en wat kost ie?
En loopt ie mooi met deze motor?

Nogal wat vragen he.

Alvast bedankt, Albert. (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Koploper Lima
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2009, 08:46:54 »
Op de site van Chris mooie foto's van een model torque in een mat '46. In een Koploper is dat precies zo. Als je verder even zoekt onder torque of zoiets dan vind je heel veel informatie op de site. Bij de betere modelspoorwinkel te koop voor ongeveer 30 euro, rijeigenschappen gaan met sprongen omhoog, topsnelheid op TGV niveau dus afregelen met een decoder.

Je hebt er trouwens al eens naar gevraagd en antwoord gekregen zie ik. De zoekfunctie is er niet voor niets.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2009, 08:58:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Koploper Lima
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2009, 10:09:45 »
@Sorry Henk, (oud geheugen, 19965 dagen). :-\

Gaat komende winter dan toch gebeuren, ik heb al heel wat gedigitaliseerd en de koploper stond niet bovenaan het lijstje maar inmiddels is tie digitaal, nu de motor nog.

bedankt, Albert.

wvdm

  • Gast
Re:Koploper Lima
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2009, 10:27:51 »
Hallo Albert,

Die modeltorque motor heeft nog een blokje, waar twee draadjes uitkomen, in de verpakking.
Dit zijn diodes tegen gesteld en in serie, die de stroom naar de motor verlagen, zodat hij niet meer zo snel gaat. Voor digitaal kan je het weglaten.
Wil je het blokje wel gebruiken, dan sluit je een draad aan op de stroomdraad  van het voorste draaistel en de andere draad op de motor.

De modeltorque motor trekt inderdaad een vierdelige Lima Hondekop met Mastica zijwanden omgebouwd en passagiers in het interieur met gemak. Bij mij dus. Was een opmerking van Chris in zijn ombouw verhaal.

Groetjes
Wil



Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Koploper Lima
« Reactie #13 Gepost op: 01 oktober 2009, 10:58:25 »
Die modeltorque motor heeft nog een blokje, waar twee draadjes uitkomen, in de verpakking.
Dit zijn diodes tegen gesteld en in serie, die de stroom naar de motor verlagen, zodat hij niet meer zo snel gaat. Voor digitaal kan je het weglaten.
Wil je het blokje wel gebruiken, dan sluit je een draad aan op de stroomdraad  van het voorste draaistel en de andere draad op de motor.

Mijn ervaring met anoloog is dat wanneer je het blokje wel of niet gebruikt... Je merkt zeer weinig verschil... Desondanks ben ik wel erg tevreden over modeltorque. De trein komt nu al in beweging wanneer de transformator een beetje wordt opengezet.

Bij de treinenshop in Heerenveen kan je de modeltorques bestellen maar vaak kan je ze ook kopen op lokale eurospoorbeurzen.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Koploper Lima
« Reactie #14 Gepost op: 01 oktober 2009, 11:12:18 »
Analoog merk je inderdaad weinig verschil bij al of niet plaatsing van het blokje. Digitaal moet je hem weglaten omdat het blokje de motorregeling verstoort. Enige afregeling van de motorregeling is meestal nodig, maar dan krijg je ook een heel soepel rijgedrag. Als je toch bezig bent, het motortje maar gelijk goed schoonmaken en een beetje smeren. Kan schelen in de geluidsproductie, maar zeker is dat niet. Die mat '46 van Chris is heel stil geworden, de Koplopers waar ik ze in het gezet klonken wat beter, bij Lima Hondekoppen heeft het bij mij tot nu toe niks uitgemaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.