Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
Vandaag
om 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
Vandaag
om 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
Vandaag
om 23:14:35
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
Vandaag
om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:05:41
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
Vandaag
om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
Vandaag
om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Beter motoren voor de Lima Koploper ? (gelezen 4008 keer)
Albert Bas
Offline
Berichten: 812
Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Gepost op:
04 December 2007, 10:33:58 »
Hallo allemaal,
Zijn er betere motoren voor de Koploper van Lima te verkrijgen ?
Ik ben aan het digitaliseren maar de standaard koploper zie ik niet zitten om daar een decoder in te gaan bouwen.
Het model ziet er best goed uit maar zodra die gaat rijden krijg je koude rillingen van het geluid.
Metalen motoren zoals de Plan V van Fleischman lopen en klinken nog al wat beter.
Mvrgr, Albert.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #1 Gepost op:
04 December 2007, 10:59:23 »
Hallo Albert,
Informeer eens bij GM&S ( Heeft website ,zie Modelspoorpagina) in Haarlem,die hadden of hebben zgn Spuds.
Maar er zijn meer mogelijkheden, die ik nu ff niet weet.
sukses, Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5373
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #2 Gepost op:
04 December 2007, 11:08:32 »
Hoi,
Informeer eens bij de gespecialiseerde modelspoorwinkels naar een motor van Modeltorque. Wel vragen naar een motor die als vervanger dient voor de Lima Koploper. Deze motoris heel simpel in te bouwen en is veel krachtiger dan een GM&S aandrijving en ook nog eens stukken goedkoper.
Succes,
jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8989
Hengelooo 1:160
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #3 Gepost op:
04 December 2007, 11:24:15 »
Maar ik heb wel een paar vragen over die Modeltorque. Na een demonstratie van Groterdam (aan de Gruttostraat!) van een mat.'46-2 was ik om en verkocht. Ik vind die dingen het monteren wel waard op de tot plan U en (diesel)elektrische vijven omgebouwde Hondekoppen. Alleen: als ik ze er op zet racen ze er nog net zo hard (zo niet harder) vandoor, met of zonder dat in roze verpakte ding (is dat een weerstand?) er tussen gesoldeerd. Of begint de meerwaarde van die torque pas te werken als er digitaal wordt gereden? Opgepast, bekentenislectuur: ik ben a-technisch.....
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #4 Gepost op:
04 December 2007, 11:28:44 »
In dat roze pakje zitten dioden, die zorgen ervoor dat de spanning over de motor wat wordt verlaagd.
Groet Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8989
Hengelooo 1:160
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #5 Gepost op:
04 December 2007, 11:32:07 »
En ik maar denken dat dioden er voor zorgen dat de stroom slechts één richting op kan gaan.....
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #6 Gepost op:
04 December 2007, 11:55:43 »
Doen ze ook, daarom moet je ze dus antiparallel schakelen. Dan kan de stroom in beide richtingen. Als een diode de stroom doorlaat blijft er circa 0,6 Volt over de diode staan en die ben je dus kwijt voor je motor.
Bij gebruik van een weerstand heb je het probleem dat de spanningsval over de weerstand afhankelijk is van de stroom die door de weerstand loopt. Dit volgens de wet van Ohm U=IxR oftewel spanning is stroom maal weerstand.
Groet Gerrit
«
Laatst bewerkt op: 04 December 2007, 11:57:54 door GerritM
»
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5373
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #7 Gepost op:
04 December 2007, 12:29:06 »
Ja Frank je hebt gelijk, dat was ik vergeten te vermelden. Je kunt de torque dus afregelen met diodepaketten, maar nog veel mooier is het als je digitaal rijdt. Dan kun je de motor laten kruipen.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Hans Keulen
SIK 1:1
Offline
Berichten: 336
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #8 Gepost op:
07 December 2007, 10:47:48 »
Zowel de modeltorque als de BB zijn prima vervanging voor de Lima motor.
Wat bij biede blijft is een lawaaiige motor. Bij de modeltorque omdat de Lima tandwielen gebruikt blijven. Bij de BB omdat de messing overbrenging ook lawaaiig is.
Na ruime aantallen van beiden te hebben toegepast (in mijn 8 koplopers, 4 mat'46 en 4 hondekoppen) vraag ik me de meerwaarde af. Ongetwijfeld gaan de Modeltorque en de BB vele malen langer mee dan de Lima motor. Mijn treinen maken echter niet zoveel kilometers als op Railz.
Mijn advies is daarom: probeer eerst eens alleen een decoder. Met een goede decoder is een Lima motor prima te temmen. Zo uit de doos doet een oude Lenz 1025 het prima. Van de moderne HF decoders kan ik de Zimo MX64 of de Kühn T125/T145 (=Viessmann 5246) aanbevelen. Bij de laatste twee moet je wel wat experimenteren met de motorregelings parameters.
Hans
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22503
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #9 Gepost op:
07 December 2007, 11:37:58 »
Na inbouw van een Modeltorque komt de schaalsnelheid van een Lima model gemakkelijk op ruim 400 schaalkilometers per uur. Analoog vrijwel onbruikbaar, tenzij je een Uhlenbrock 52200 bouwsteentje gebruikt waarmee onder andere de maximum snelheid van een analoge loc kan worden ingesteld. Je kunt wel een sliert extra diodes inbouwen, maar je hebt er voor een beetje reële maximum snelheid heel veel nodig. Dan raak je al gauw de helft van het regelbereik van je trafo kwijt, omdat het ding pas bij 6 of 8 volt op gang wenst te komen.
Maar digitaal een perfecte oplossing. Hij laat zich toch wel veel beter regelen dan de standaard Lima motor Hans.
Een BB'tje is aardig, maar ik vind de prijs-prestatieverhouding beneden peil. Eén exemplaar is al duur en één BB'tje trekt een driedelig treinstel eigenlijk net niet.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Hans Keulen
SIK 1:1
Offline
Berichten: 336
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
«
Reactie #10 Gepost op:
07 December 2007, 16:56:35 »
Citaat van: henk op 07 December 2007, 11:37:58
Hij laat zich toch wel veel beter regelen dan de standaard Lima motor Hans.
Henk,
Ik heb ze hier naast elkaar staan (modeltorque en Lima motor). Met een Zimo MX64 er in en de juiste waardes voor EMF sampling, P en I krijg ik het rijgedrag van beide nagenoeg identiek. Wat wel een verschil is dat ik iedere Lima motor idividueel moet afrgelen, terwijl de parameters van de modeltorque steeds hetzelfde zijn.
BB-tjes hoor ik wisselende geluiden over. Ik ben zelf wel tevreden. De constructie is erg goed en de levensduur is zeker langer dan modeltorque + Lima tandwilekast. De trekkracht is inderdaad een probleem als je hellingen hebt en zonder ASB-tjes rijdt.
Groet,
hans
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Beter motoren voor de Lima Koploper ?