Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Beter motoren voor de Lima Koploper ?  (gelezen 4008 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Gepost op: 04 December 2007, 10:33:58 »
Hallo allemaal,

Zijn er betere motoren voor de Koploper van Lima te verkrijgen ?
Ik ben aan het digitaliseren maar de standaard koploper zie ik niet zitten om daar een decoder in te gaan bouwen.
Het model ziet er best goed uit maar zodra die gaat rijden krijg je koude rillingen van het geluid.
Metalen motoren zoals de Plan V van Fleischman lopen en klinken nog al wat beter.
Mvrgr, Albert.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2007, 10:59:23 »
 Hallo Albert,
 Informeer eens bij GM&S  ( Heeft website ,zie Modelspoorpagina) in Haarlem,die hadden of hebben zgn Spuds.
  Maar er zijn meer mogelijkheden, die ik nu ff niet weet.
 sukses, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2007, 11:08:32 »
Hoi,

Informeer eens bij de gespecialiseerde modelspoorwinkels naar een motor van Modeltorque. Wel vragen naar een motor die als vervanger dient voor de Lima Koploper. Deze motoris heel simpel in te bouwen en is veel krachtiger dan een GM&S aandrijving en ook nog eens stukken goedkoper.

Succes,

jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2007, 11:24:15 »
Maar ik heb wel een paar vragen over die Modeltorque. Na een demonstratie van Groterdam (aan de Gruttostraat!) van een mat.'46-2 was ik om en verkocht. Ik vind die dingen het monteren wel waard op de tot plan U en (diesel)elektrische vijven omgebouwde Hondekoppen. Alleen: als ik ze er op zet racen ze er nog net zo hard (zo niet harder) vandoor, met of zonder dat in roze verpakte ding (is dat een weerstand?) er tussen gesoldeerd. Of begint de meerwaarde van die torque pas te  werken als er digitaal wordt gereden? Opgepast, bekentenislectuur: ik ben a-technisch.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2007, 11:28:44 »
In dat roze pakje zitten dioden, die zorgen ervoor dat de spanning over de motor wat wordt verlaagd.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2007, 11:32:07 »
En ik maar denken dat dioden er voor zorgen dat de stroom slechts één richting op kan gaan..... :-[
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2007, 11:55:43 »
Doen ze ook, daarom moet je ze dus antiparallel schakelen. Dan kan de stroom in beide richtingen. Als een diode de stroom doorlaat blijft er circa 0,6 Volt over de diode staan en die ben je dus kwijt voor je motor.
Bij gebruik van een weerstand heb je het probleem dat de spanningsval over de weerstand afhankelijk is van de stroom die door de weerstand loopt. Dit volgens de wet van Ohm U=IxR oftewel spanning is stroom maal weerstand.

Groet Gerrit
« Laatst bewerkt op: 04 December 2007, 11:57:54 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2007, 12:29:06 »
Ja Frank je hebt gelijk, dat was ik vergeten te vermelden. Je kunt de torque dus afregelen met diodepaketten, maar nog veel mooier is het als je digitaal rijdt. Dan kun je de motor laten kruipen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2007, 10:47:48 »
Zowel de modeltorque als de BB zijn prima vervanging voor de Lima motor.
Wat bij biede blijft is een lawaaiige motor. Bij de modeltorque omdat de Lima tandwielen gebruikt blijven. Bij de BB omdat de messing overbrenging ook lawaaiig is.

Na ruime aantallen van beiden te hebben toegepast (in mijn 8 koplopers, 4 mat'46 en 4 hondekoppen) vraag ik me de meerwaarde af. Ongetwijfeld gaan de Modeltorque en de BB vele malen langer mee dan de Lima motor.  Mijn treinen maken echter niet zoveel kilometers als op Railz.

Mijn advies is daarom: probeer eerst eens alleen een decoder. Met een goede decoder is een Lima motor prima te temmen. Zo uit de doos doet een oude Lenz 1025 het prima. Van de moderne HF decoders kan ik de Zimo MX64 of de Kühn T125/T145 (=Viessmann 5246) aanbevelen. Bij de laatste twee moet je wel wat experimenteren met de motorregelings parameters.

Hans


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2007, 11:37:58 »
Na inbouw van een Modeltorque komt de schaalsnelheid van een Lima model gemakkelijk op ruim 400 schaalkilometers per uur. Analoog vrijwel onbruikbaar, tenzij je een Uhlenbrock 52200 bouwsteentje gebruikt waarmee onder andere de maximum snelheid van een analoge loc kan worden ingesteld. Je kunt wel een sliert extra diodes inbouwen, maar je hebt er voor een beetje reële maximum snelheid heel veel nodig. Dan raak je al gauw de helft van het regelbereik van je trafo kwijt, omdat het ding pas bij 6 of 8 volt op gang wenst te komen.
Maar digitaal een perfecte oplossing. Hij laat zich toch wel veel beter regelen dan de standaard Lima motor Hans.

Een BB'tje is aardig, maar ik vind de prijs-prestatieverhouding beneden peil. Eén exemplaar is al duur en één BB'tje trekt een driedelig treinstel eigenlijk net niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Beter motoren voor de Lima Koploper ?
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2007, 16:56:35 »
Hij laat zich toch wel veel beter regelen dan de standaard Lima motor Hans.

Henk,

Ik heb ze hier naast elkaar staan (modeltorque en Lima motor). Met een Zimo MX64 er in en de juiste waardes voor EMF sampling, P en I krijg ik het rijgedrag van beide nagenoeg identiek.  Wat wel een verschil is dat ik iedere Lima motor idividueel moet afrgelen, terwijl de parameters van de modeltorque steeds hetzelfde zijn.

BB-tjes hoor ik wisselende geluiden over. Ik ben zelf wel tevreden. De constructie is erg goed en de levensduur is zeker langer dan modeltorque + Lima tandwilekast. De trekkracht is inderdaad een probleem als je hellingen hebt en zonder ASB-tjes rijdt.

Groet,

hans