Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: Koploper Lima  (gelezen 13324 keer)

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Koploper Lima
« Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2009, 11:20:21 »
Als je toch bezig bent, het motortje maar gelijk goed schoonmaken en een beetje smeren. Kan schelen in de geluidsproductie, maar zeker is dat niet. Die mat '46 van Chris is heel stil geworden, de Koplopers waar ik ze in het gezet klonken wat beter, bij Lima Hondekoppen heeft het bij mij tot nu toe niks uitgemaakt.

En wat veel mensen ook vergeten is dat je het tandwieltje op de as van een modeltorque kunt verschuiven zodat hij goed de tandwielen pakt. Daarnaast is het hebben van schone rails en wielen ook een factor wat meespeelt bij geluidsproductie. Anders heb je een slippende Lima. Dus zowel wielen als rails goed poetsen met wasbenzine... Het werkt hier perfect.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re:Koploper Lima
« Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2009, 12:15:57 »
Kijk van die motor ook even de tandwielen goed na: soms zitten er ronde gietresten op de zijvlakken. Tandwielen gladschuren en polijten met schuurpapier no. 1000, glasvezelstift en daarna met koper- of zilverpoets  maakt ' m ook soepeler en stiller.
Een grote verbetering kan bij Lima meestal worden bereikt met het aanbrengen van stroomafname op alle assen. Is meestal ook simpel uit te voeren.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2009, 17:01:13 door janw »

dieseldolf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Koploper Lima
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2009, 15:03:22 »
Hallo , heeft iemand al een koploper digitaal gemaakt ???
m.vr.gr DD 8)

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:Koploper Lima
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2009, 15:57:24 »
ja , hoezo?

dieseldolf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Koploper Lima
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2009, 16:57:02 »
ja , hoezo?
Tja goeie vraag , maar meer bedoeld eigenlijk of je de zelfde motor heb laten zitten .?
en of het een beetje makkelijk te doen is ?? ::)

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:Koploper Lima
« Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2009, 17:02:21 »
ik heb dezelfde motor laten zitten, maar wel flink schoongemaakt en gesmeerd,
hij zal nooit lekker kruipen, maar hij rijdt prima.
en een lima koploper is makkelijk te digitaliseren, volgens mij zelfs een van de makkelijkste modellen om mee te oefenen, omdat je geen printplaat o.i.d. hebt!
mvg,
Daniel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:Koploper Lima
« Reactie #21 Gepost op: 01 oktober 2009, 19:04:48 »
@ Albert Bas: een 'echte' modeltorque motor is in mijn ogen aardig aan de prijs: dezelfde motortjes zitten echter ook in cd-rom drives en dergelijke apparatuur, die vaak voor een habbekrats bij kringloopwinkels te krijgen zijn (hier in Purmerend liggen stapels van die dingen voor 2,50 per stuk)

Het enige wat je dan nog hoeft te doen is het geheel te openen, de motors te demonteren, en een tandwieltje op het asje te frotten: ik heb dat een tijdje met de tandwielen van Lima-ankers gedaan: tandwiel van het Lima anker snijden, en met een opgerold stripje messing op het asje van het motortje geplaatst (werkt perfect, maar is nogal funest voor je vingers)

Van scalextric is er echter een setje 'pinion gears' (artikel C8402)  in 5 verschillende uitvoeringen: helaas is voor onze toepassing alleen het 8-tandige tandwieltje bruikbaar, maar met 2 van die tandwieltjes in elk setje, en 5 euro voor 2 cd-rom drives, en 12,50 voor zo'n setje tandwielen, ben je een stuk goedkoper uit dan met 2 'echte ' modeltorques.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Koploper Lima
« Reactie #22 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:12:00 »
@ dieseldolf,

Ik heb ook een Koploper gedigitaliseerd en gelijk leds geplaatst, maar ik wilde ook nog een subliem rijgedrag en motor geluid. Ik ben er nog niet helemaal achter of dat met een Modeltorque cq cdrom motor het geval is.
Ik lees daar wat verschillende bevindingen over. De Rivarissi IRM heeft wel even een heel ander motor dan zo'n "prutsschijf" motor.

Groet, Albert.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Koploper Lima
« Reactie #23 Gepost op: 11 oktober 2009, 22:03:51 »
 :'( :( :-[
Nou dat was weer een leuk weekendje sleutelen.
Ik heb dus een Modeltorque in de Lima Koploper gebouwd.
De inbouw ging prima.
Er moest wel gelijk een andere decoder in want de Tams ldg21 geeft bij minimum deze motor al te veel toeren. Dus een ldg33 ingebouwd (heb ik hele goede resultaten voor klokanker motoren mee).
Nou dat rijgedrag was niet hoopgevend, een hortende motor, ik moest de lastregeling uitschakelen om een vloeiend rijgedrag te krijgen.
Bovendien, hij klinkt nod steeds als een koffiemolen. Ik heb spijt van de ombouw.
Kost 28 eu voor een modeltorque en dan nog een andere decoder en uiteindelijk blijft het SPEELGOED die Lima koploper.
Dan is die Rivarossi IRM een supertrein, dat loopt en klinkt als een klok, ik hoopte dat iets te benaderen met de ombouw maar nee dus.
De oorspronkelijke motor is prima, die hoort bij het speelgoed model.

groet, Albert. >:(

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Koploper Lima
« Reactie #24 Gepost op: 11 oktober 2009, 22:12:12 »
Albert :
Ik heb een aantal Model Torque's ingebouwd in Lima Mat 46 stellen (heb geen koplopers)
Die heb ik op Lenz Gold en ESU Lokpilot 3 DCC decoders draaien en daarmee lopen de muizenneuzen als een zonnetje. Stellen kunnen kruipen en hebben een perfecte VMax. Misschien toch eens een andere decoder nemen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Koploper Lima
« Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2009, 22:19:51 »
@JAB,

Dat kruipen en de topsnelheid is prima maar dat geluid....................... :'(
groet, Albert. (y)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:Koploper Lima
« Reactie #26 Gepost op: 11 oktober 2009, 22:49:31 »
Het geluid vind ik toch echt een verbetering ten opzichte van de echte Lima motor: de modeltorque is met de lima tandwielen meer ratelend, maar met het Lima anker komt daar toch echt een soort zagend geluid bij (met daarnaast het feit dat een lima motor veel zwaarder loopt dan een modeltorque)

Met een Locpilot V3 (maar ook met een basic) heb ik fantastische resultaten gehaald: de 23 minuten die 1 van mijn modellen deed over het stukje testspoor van 160 centimeter beschouw ik als het absolute minimum: veel trager kan het niet gaan denk ik: een dergelijke proef hoe je met een Lima anker echt niet te proberen.

Albert: over de prijs van zo'n modeltorque: dat is precies de reden dat ik de motortjes uit cd rom drives en dergelijke haal: die kan je hier zeer goedkoop bij de kringloop krijgen, en als je ze daar niet kan vinden, kun je altijd bij kenissen en familie informeren: veel mensen hebben tegenwoordig wel overbodige PC-apparatuur liggen.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Koploper Lima
« Reactie #27 Gepost op: 11 oktober 2009, 23:11:44 »
Ik zou wel eens een ombouw willen zien met zo'n cd rom motortje.
Geen idee hoe en wat je dan allemaal moet doen.
Dus een verslagje met foto's is zeer welkom.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Koploper Lima
« Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2009, 23:12:16 »
Hoezo dan ;D Jij hebt al een hele mooie koploper ;D

Gr. Remco.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:Koploper Lima
« Reactie #29 Gepost op: 12 oktober 2009, 00:24:51 »
@ nscargo: Astu, een echt verslag is het niet, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is: http://www.m-voorloop.nl/html/modeltorque.html

Het is best makkelijk te doen: je opent je loc/treinstel, en verwijdert het motorblok.

Schroef het motorschild los: dit is het opengewerkte schijfje plastic met de 2 messing veren die de veertjes met koolborstels op hun plaats houden.

BEWAAR de schroefjes waarmee het motorschild vastzit: afhankelijk van de manier van bedraden van het motortje kan je ze nog goed gebruiken.

Verwijder het Lima anker.

Pak het CD-rom motortje. Nu komt het aan op de bevestingsmethode: er zijn namelijk 2 verschillende soorten: motortjes met draadjes ter aansluiting, en motortjes met soldeerlippen: de laatste zou je aan een stukje print kunnen solderen, en met langere M2 schroefjes aan het motorblok kunnen monteren (dan moet je wel de gaten van de originele 'zelftappers' opboren uiteraard)

Op deze manier is het motortje ook meteen in het midden te bevestigen.

Voor beide motortypes geldt echter dat je ze ook met een messing beugeltje en de originele Lima magneet vast kan zetten.

De Lima magneet dien je voor te bereiden: met een plaatboor boor ik de magneet op tot een diameter van 24 mm: door daarna de magneet met de hand ronddraaiend tegen de boor te duwen boor ik de magneet op naar 25 mm: de diameter van de motortjes.

Zorg dat het motortje zonder veel kracht in en uit de magneet gehaald kan worden, maar let op: 'vrij draaien' moet niet kunnen (enige klemming moet dus aanwezig zijn)

Nu komt het lastigste: er moet uiteraard een tandwieltje op de as.
Ik heb bij de eerste zoveel ombouw-acties het Lima anker daarvoor gebruikt: met een stanleymes, en later met een figuurzaag, heb ik het tandwieltje van het anker verwijderd.

Nu het vervelendste: een Lima anker-as heeft een diameter van 2,5 mm, terwijl de as-diameter van het vervangende motortje 2 mm is.
Van messing plaat van 0,25 mm dik heb ik kleine reepjes geknipt, die ik om een boortje gerold heb tot een cilinder. Na het buigen om het boortje boog ik met de hand de binnendiameter iets te klein, zodat het op het asje van het cd-rom motortje bleef zitten.

Daarna was het zaak om het Lima tandwiel erop te frotten, de motor te monteren, en het geheel weer aan te sluiten als voor de ombouw.

Scalextric biedt echter onder artikelnummer C8402 een setje 'Pinion Gears' in verschillende uitvoeringen: helaas wat duur (12,50), omdat ik tot nu toe alleen de 8 tandige tandwieltjes heb gebruikt, maar een zeer goed alternatief voor het gefrot met de Lima tandwielen, waarbij mijn vingers al snel de toplaag van m'n huid moeten missen.