Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door jerrytrein
Vandaag om 15:41:44
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56

Auteur Topic: SBB/BLS/RhB enz. Info  (gelezen 319444 keer)

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #390 Gepost op: 21 May 2010, 08:46:58 »
Amen ;D

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #391 Gepost op: 21 May 2010, 12:14:40 »
Laat die nieuwe belevenissen maar komen, ben niet zo van de stoom.
die werbe 460 spreekt me nog het meest aan zeg maar.
Wel erg jammer van het weer zeg... ten noorden van de bergen is de kans dat het wat minder is wat vaker aanwezig he..
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Anoniem

• Gast
« Reactie #392 Gepost op: 21 May 2010, 14:14:57 »
Goed dan, maar ik waarschuw alvast: deze post is lang... heel lang...

Afgelopen woensdag moest ik naar de ambassade in Bern om mijn paspoort te laten vervangen. Van de nood een deugd gemaakt en een dagje erop uit getrokken. In de ochtend heb ik aan sightseeing gedaan (daarvan staan de foto's niet online), in de middag ben ik wezen spotten.

Te beginnen in Olten:

RoLa Novara - Freiburg, getrokken door BLS 485 012, dendert onder de kap van Olten door.

Re 460 075 "AlpTransit" achteraan een Dosto-pendelstam als IC 974 Interlaken Ost - Basel SBB.

De tijd in Olten was echter wat beperkt (bovendien is het niet altijd even makkelijk om er te fotograferen, omdat de treinen overal vandaan komen ;D). Ik wilde graag naar de Hauensteinlijn, leek me leuk. Hier is hoe dat ging:

Vanuit het station van Tecknau, aan de noordelijke ingang van de Hauensteinbasistunnel, moest ik een klein stukje lopen, een meter of 1200 schat ik zo. In die tijd kwam er al continu van alles langs, hetgeen leidde tot dit soort plaatjes "en catastrophe", zoals de Fransen zeggen.

En

Welnu, de Hauensteinlijn is een belangrijke verbinding. Vrijwel alle goederentreinen die over (of onder) de Lötschberg moeten, komen er langs, alsmede het reizigersverkeer tussen Basel en Bern en tussen Basel en Luzern, en een goed deel van dat tussen Basel en Zürich. Dan rijdt er (zoals hierboven te zien) ook nog eens per half uur een Stadler-worst voor de S-Bahndienst.

15:38: een IR richting Basel.

15:39: IC richting Bern.

15:40: Dosto-IC richting Basel.

15:43: TGV Zürich - Paris Est.

15:44: BLS Re 4/4 163 en een zusje met een keteltrein door de S-boog.

15:47: terugkeer naar Interlaken van ons AlpTransit-vriendje.

En zo ging dat dus door. Ik had een flesje cola bij me, dat ik voorzichtig moest openen omdat hij in de automaat een vrije val had gemaakt, maar daar kwam ik dus nauwelijks aan toe... Ik zal hier de reguliere reizigerstreinen overslaan, anders wordt het helemaal een lang verhaal. Voor de geïnteresseerden heb ik helemaal onderaan een link met nog wat meer foto's.

Een Crossrail-containertrein, aangevoerd door de 185 602, onderweg richting Duitsland.

En zijn tegenhanger in noord-zuidrichting, 185 599 aan kop.

Nog een BLS-olietrein, dit keer met Re 4/4 188.

Maar weer eens een containertrein tussendoor sturen, met de 185 527.

Re 460 071 "VetroSwiss" met een IC.

Om 16:39, toen de VetroSwiss net voorbij was (de 29e trein in 61 minuten dus), ben ik naar de bushalte gestiefeld die mij naar het station van Gelterkinden bracht voor het vervolg van de reis. De camera maar gewoon om de nek gehouden tijdens de wandeling, en terecht, zo bleek.

16:42.

Nog steeds 16:42, treinkruising.

16:44...

Ik weet overigens niet helemaal zeker of ik deze spotplek nu voor herhaling vatbaar vind of niet... ik twijfel een beetje. Maar aan het verkeer ligt het in ieder geval niet ;D.

En dat ging natuurlijk gewoon door toen ik in Gelterkinden was aanbeland.

Eerst S-Bahnmeuk om 17:00 uur, in beide richtingen natuurlijk (want het is een symmetrietijd).

17:06: TGV-tijd, wederom richting Parijs.

Volgden (tot het vertrek van de trein die ik moest hebben om 17:22) nog een IR, een ICN en een IC met...

... de Re 460 028 "Western Union III" achterop, die ik vier dagen eerder in de stromende regen ook al had geplaat. Vervolgens een IC/IR in de andere richting.

Een korte goederentrein, en dat was het wat betreft de Hauensteinlijn.

In Basel plaatjes geschoten van CNL 472 naar Kopenhagen en Moskou, die uit slechts 5 rijtuigen bestaat.

Vertrek.

En inmiddels in grote delen van Europa geen bijzonderheid meer: het RZD-rijtuig naar Moskou. Rechts ervan het BC-slaaprijtuig naar Minsk. De voorste drie rijtuigen gaan naar Kopenhagen.

De laatste etappe van de dag was Hornussen, een in 1993 gesloten station aan de Bözberglijn. Dat is de benaming voor de spoorlijn Basel - Zürich via Rheinfelden, Frick en Brugg. Terwijl de meeste reizigerstreinen Basel - Zürich via Aarau en Lenzburg rijden (maar als het daar druk is, heeft de SBB er geen enkele moeite mee om de nonstoptreinen via de Bözberg te leiden), is het een extreem belangrijke lijn voor het goederenverkeer. Het is de belangrijkste 'aanvliegroute' voor de Gotthard en bovendien wordt het verkeer van Muttenz (bij Basel) naar het rangeerterrein Limattal (bij Zürich) grotendeels hierlangs afgewikkeld.

Ik was van plan om leuk van dit soort sfeerplaatjes te schieten, met het stationsgebouwtje erbij enzo, maar omdat verreweg de meeste treinen op dat moment vanaf de andere kant kwamen...

... en daar een afgeschreven Eanos danig in de weg stond...

... ben ik maar aan de overkant gaan staan. Daar was het beter toeven om treinen richting Basel te fotograferen.

Re 460 101 "Magic Ticket" met op de flanken het opschrift "Hop Suisse" wordt zo langzamerhand weer actueel ;D.

De Alpinisten van de BLS rijden ook over de Gotthard.

En ook de CNL's rijden in de regel via de Bözberg, hier CNL 459 naar Praag en Berlijn.

Langzamerhand werd het regenachtig, en ook donker, dus ik ben naar huis gekeerd.

Meer foto's op Flickr, waar ik naartoe ben over gestapt omdat Fotopic vol begon te raken. Ook de oudere foto's staan op Flickr.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2010, 18:30:02 door Wesley­­ »

arnout

• Offline Offline
« Reactie #393 Gepost op: 21 May 2010, 17:25:20 »
Ik begin al zin te krijgen om ook naar CH te gaan. Hoeveel goederentreinen rijden er nog bovenlangs op de Lotschberg? We hebben een hotel in Kandersteg voor een week. Dat is maar 10 min. naar Blausee. Ik hoop eens een keer de loks van Crossrail te kunnen fotograveren.

Gr Arnout.

Anoniem

• Gast
« Reactie #394 Gepost op: 21 May 2010, 18:23:36 »
Het is volgens mij een beetje koffiedik kijken voor wat betreft de hoeveelheid treinen die "over de berg" gaan. Ik meen ergens gehoord / gezien / gelezen te hebben dat wanneer een goederentrein meer dan een paar minuten (5 minuten geloof ik) vertraging heeft, hij bovenlangs geleid wordt om de treindienst niet te veel te verstoren (de LBT is immers grotendeels enkelsporig en behoorlijk druk, dus vertraagde treinen zijn lastig in te passen). Qua geplande ritten (zie ook de grafische dienstregelingen op fahrplanfelder.ch*) is het echter niet veel soeps overdag en buiten het weekend (al is het aantal ook weer niet gelijk aan nul...). In het weekend is de LBT op bepaalde tijden dicht voor onderhoud, dan rijden de treinen dus bovenlangs. Maar ja, dat is natuurlijk niet voor niets in het weekend: dan rijdt er sowieso al veel minder.

*Mocht je die site niet kennen: die grafische apparaten zijn te vinden onder het menu-item "Archiv". Ondanks die naam zijn het de grafische dienstregelingen van de huidige periode.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2010, 18:25:16 door Wesley­­ »

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #395 Gepost op: 21 May 2010, 19:42:04 »
Ik hoop eens een keer de loks van Crossrail te kunnen fotograveren.

Gr Arnout.

De Traxx loks hebben geen ERTMS dus gaan die zo wie zo bovenlangs.
De Re 436 beschikken wel over ERTMS en gaan planmatig door de LBT zie foto
Maar een Re 436 zie je nog wel eens als Schiebe-lok achter een Traxx en als losse lok gaan ze eerder de berg over dan via de LBT.

Behalve BLS en SBB TRAXX hebben de alle vreemde TRAXX geen ERTMS dus de lege kleiaarde trein met DB 185 zie ook altijd over de berg komen.
(Geladen klei-aarde trein gaat door de LBT met DB 185 achter op als Schiebe-lokken)

is helaas door omstandigheden dat ik een tijd niet in CH geweest ben maar het zal nog wel zo zijn als de laaste keer gespot in 2008

arnout

• Offline Offline
« Reactie #396 Gepost op: 21 May 2010, 20:46:49 »
Hallo Wesley,

Bedankt voor je reactie. Ik zal de site is bekijken.

Johan,

Wie weet hebben we geluk. Rijden die Ewals wagens ook wel eens gecombineerd met Crossrail wagens?

Gr Arnout.

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #397 Gepost op: 21 May 2010, 21:08:57 »
Rijden die Ewals wagens ook wel eens gecombineerd met Crossrail wagens?

Gr Arnout.

Was in 2008 wel het geval.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #398 Gepost op: 22 May 2010, 22:11:18 »
Zie ik nou goed dat die DB Br 101 met de CNL naar Kopenhagen geen Zwitsers sleepstuk op de pantograaf heeft? :P
Toppie platen overigens! :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

• Gast
« Reactie #399 Gepost op: 22 May 2010, 22:28:42 »
Dat zou best eens kunnen voor die paar honderd meter op Zwitsers grondgebied, Laurent :P.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #400 Gepost op: 22 May 2010, 23:18:17 »
Ik ben niet zo thuis in de Zwitserse topografie ::) :P :-[
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

• Gast
« Reactie #401 Gepost op: 23 May 2010, 00:23:56 »
Basel ligt tegen het drielandenpunt Duitsland-Zwitserland-Frankrijk aan, derhalve heb je veel van dat soort grensperikelen in de stad. De treinen naar Frankrijk vertrekken vanaf een sporenbundel die ietwat afzijdig ligt en waar je alleen kunt komen via een gang vol met douane-installaties (die sinds de toetreding van Zwitserland tot de Schengenzone grotendeels ongebruikt zijn) en die her en der aangeduid wordt als "Basel SNCF" (het hoofdstation heet Basel SBB). Bovendien is de lijn naar Frankrijk met 25 kV geëlektrificeerd. Spoor 30 (in het verlengde van spoor 4) is omschakelbaar, de goederentreinen (via de twee achterste (goederen-)sporen) moeten door diesel- of tweespanningslocs gereden worden. Richting Duitsland is de situatie iets anders: voordat je de grens over gaat kom je nog een station tegen, het "Duitse" Basel Badischer Bahnhof. dat ligt overigens op Zwitsers grondgebied. Pre-Schengen vonden de douanecontroles plaats in de trein tussen deze twee stations. Omdat de afstand van Basel SBB via Basel Bad Bf naar de grens slechts klein is (een kilometer of 3, schat ik in?) en gegeven de grote hoeveelheid DB-locs die sinds mensenheugenis al in Basel SBB komen, vermoed ik dat voor dit korte baanvak een derogatie geldt van de sleepstukregel.

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #402 Gepost op: 23 May 2010, 09:44:38 »

Behalve BLS en SBB TRAXX hebben de alle vreemde TRAXX geen ERTMS dus de lege kleiaarde trein met DB 185 zie ook altijd over de berg komen.
(Geladen klei-aarde trein gaat door de LBT met DB 185 achter op als Schiebe-lokken)

is helaas door omstandigheden dat ik een tijd niet in CH geweest ben maar het zal nog wel zo zijn als de laaste keer gespot in 2008

@ Johan

Ook de DB 185 heeft gewoon ETCS en rijdt beladen door de tunnel heen richting zuiden. De reden waarom we terug over de berg rijden is gewoon een kwestie van: lege treinen onder de 1400 ton kunnen gewoon over de berg rijden. Soms word deze ook gewoon onderdoor gereden, ligt maar net aan de situatie, maar normaal gesproken gewoon leeg over de berg.

Groeten

Bas

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #403 Gepost op: 23 May 2010, 09:54:04 »
en gegeven de grote hoeveelheid DB-locs die sinds mensenheugenis al in Basel SBB komen, vermoed ik dat voor dit korte baanvak een derogatie geldt van de sleepstukregel.

In het TRAXX loze tijdperk werden goederentreinen al door DB lokomotieven uit Muttenz gehaald. Die loks hadden gewoon DB sleepstuk.

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #404 Gepost op: 23 May 2010, 10:15:35 »
Heel Basel SBB goederen heeft gewoon de SBB norm bovenleiding. Men heeft echter zekergestelt dat nergens problemen ontstaan als het DB sleepstuk gebruikt word. Zo kunnen DB loks zonder problemen onder SBB bovenleiding rijden. Omgekeerd zou dat niet gaan. Men heeft echter het deel Basel Rangier tot Badischer Güterbahnhof deels met de SBB bovenleidingnorm gemaakt, zodat ook CH loks hier zonder problemen kunnen rijden. Tijdens de DB instruktie vertellen we de machinisten waar ze wel en voorals waar ze NIET met CH beugel mogen/kunnen rijden. De machinist is hiervoor verantwoordelijk deze regels in te houden. De collega in het Stellwerk kan iedere Fahrstrasse instellen. Het stelwerk weet tenslotte niet wat voor lok er rijd. De signalen zijn overigens gewoon DB signalen, maar extra uitgerust met de zwitsere treinbeveiliging.

Groeten

Bas