Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
TTI Bergland Express door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:55:05
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door jerrytrein
Vandaag om 15:41:44
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 15:24:57
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
  

Auteur Topic: SBB/BLS/RhB enz. Info  (gelezen 319443 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #360 Gepost op: 03 April 2010, 18:16:07 »
Yuck  :'(
Wen er maar Illya dit is nummer 3 na de ABe 4/4 III 51 en 52  :)

Groetjes edwin

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #361 Gepost op: 04 April 2010, 01:03:27 »
Ik vind de Unessco werbe altijd heel mooi.



Mooist is het reclame onderwerp zelf te fotograferen op het onderwerp zelf wat op de lok staat afgebeeld  :D .............. tegen een knal blauwe lucht  8)

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #362 Gepost op: 05 April 2010, 09:37:48 »
Een BLS vraagje:

Ik wil graag op mijn modelbaan de containertrein nabootsten zoals ik deze 2 maanden geleden in Pratteln heb gezien.
Het betreft een dubbeltractie (R?)e 4/4 bruin nr 177 en 179 (met enkele panto).
Mijn vraag: wat is het verschil tussen de 1xx en 2xx serie?

Ahh ik zie al verschil in roosters en lampen...
rijdt de 2xx serie met enkele panto nog wel?

Roco heeft geen 1xx model?
LOL! HAG maakt exact deze nummers 8) ik ben helemaal in mn nopjes
« Laatst bewerkt op: 05 April 2010, 10:02:30 door remarkable »
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #363 Gepost op: 05 April 2010, 09:56:23 »
Hoi Remarkable

Dat je twee Ae 4/4's hebt gezien is onmogelijk  ;-)  Je hebt twee Re 4/4's gezien,die zijn weliswaar ook bruin, maar daar houd de gelijkheid ook op  ;D

Wat bedoel je met 1e en 2e serie? De Re 4/4 is praktisch gelijk aan alle loks uit de serie, de laatste 5 waren voor personenverkeer met Railvox uitgerust, er waren 2 loks die ipv spaakwielen volle wielen hadden en de stroomafnemer kan zo opgebouwd worden wat op dat moment voorhanden is, is dus gewoon universeel.

De Roco uitvoering is een perfecte weergave van de Ae 4/4, en Rivarossi maakt sind kort een hele mooie uitvoering van de Re 4/4. Overigens...de loks kunnen wel multiple rijden wat vroeger regelmatig voorkwam. De laatste 10 tot 15 jaar echter niet meer.

Groeten uit Zwitserland

Bas
« Laatst bewerkt op: 05 April 2010, 09:58:13 door Lokführer Bas »

Henks1973

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #364 Gepost op: 05 April 2010, 10:11:10 »
Hallo,

Ik ben op zoek naar een foto of plaatje waar BLS opstaat, en dan bedoel ik eigenlijk bij Brig waar BLS onder de spoorlijn tegen de berg aan is "geschreven". Dit omdat ik het graag wil proberen na te maken voor mijn eigen baan.

met vr gr

Henk

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #365 Gepost op: 05 April 2010, 10:18:26 »
He Bas,


Hier mijn voorbeeld, dat praat makkelijker :) (je collega mocht wel iets vrolijker kijken btw ;) )

Ik had al zo'n vermoeden dat jou antwoord hier binnen enkele tellen zou staan. Geweldig!
Met de serie verschillen bedoel ik die nummers in de 100 (bijv. 177 en 179) en de nummers in de 200 (251 258.. etc)
Dat is echt de scheiding zeg maar?

Wat betreft de loks in Multiple... wat bedoel je daarmee dat het de laatste jaren niet meer voor komt?

Groet! Mark
« Laatst bewerkt op: 05 April 2010, 10:20:46 door remarkable »
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #366 Gepost op: 05 April 2010, 10:47:05 »
Overigens...de loks kunnen wel multiple rijden wat vroeger regelmatig voorkwam. De laatste 10 tot 15 jaar echter niet meer.

Hi Bas,

Ik heb op zaterdag 27 september 2003 in de loop van de morgen een containertrein de Lötschberg af zien komen met een Re 4/4 en Ae 4/4 in dubbeltractie. Ik verplaatste mij dus kon er geen foto van maken. Later heb ik wel foto's van kunnen vinden op internet.
Zal wss wel uit nood geweest zijn vanwege de lokmangel die een lange tijd bij de BLS geheerst heeft

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #367 Gepost op: 06 April 2010, 19:37:15 »
Hoi Mark

Ben niet altijd zo snel hoor  ;-)

De 100er serie is dus de Re 4/4 oftewel Re 425 zoals ze nu heten, en de 200er is de Ae 4/4 oftewel Ae 415

Zal mijn collega zeggen dat hij lachend van oor tot oor op de bok moet zitten   ;)

@ Johan

Meen me te herinneren dat dat idd een paar keer wegens lokproblemen is gekomen

Groeten

Bas

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #368 Gepost op: 17 April 2010, 19:37:51 »
Hier nog iets voor de BLS liefhebbers  (y)
http://www.bls-mobil.ch/data/medien/MM-Dosto-praesentation.pdf

Groetjes edwin

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #369 Gepost op: 17 April 2010, 21:01:10 »
Hier nog iets voor de BLS liefhebbers  (y)
http://www.bls-mobil.ch/data/medien/MM-Dosto-praesentation.pdf

Groetjes edwin


Zo! Nice hoor. Dubbeldekkers bevallen me altijd zeer goed. Ik voel al weer een neuheit van HAG aankomen 8)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #370 Gepost op: 18 April 2010, 08:36:58 »
Ik voel al weer een neuheit van HAG aankomen 8)

Heb je aandelen daar dan? ;D
Het zou leuker voor de knip zijn als b.v. Liliput ofzo er mee aan de slag zou gaan.
Beetje cru dat er halverwege de folder een Re 4/4 staat met een dik rood kruis er doorheen, of het een potje met gif is. ???
Maar die nieuwe dosto ziet er wel mooi uit.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #371 Gepost op: 18 April 2010, 09:09:55 »

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #372 Gepost op: 18 April 2010, 12:32:01 »
Allemaal eenheidskoek he. Kunnen ze niet de oude Zwitserse traditie van treinen renoveren en verbouwen voortzetten. Dus in plaats dat ze wagens verticaal doorzagen en dan weer aan elkaar plakken, de wagens eens horizontaal, net boven de draaistellen en net onder het dak doorzagen en dan aan elkaar plakken. Geeft werkelijk een nieuwe dimensie aan het het verbouwen.

Maar stiekem moet ik toegeven dat ik de dubbeldekkers toch wel mooi vind, alhoewel ik persoonlijk meer zou gaan voor de Westbahn uitvoering.[/sub]

Henk
K.Bay.Sts.B

Anoniem

  • Gast
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #373 Gepost op: 18 April 2010, 16:11:42 »
Nou, zoals beloofd dan: Vrijdagavond 16 april en zaterdag de gehele dag op pad geweest in de wijde omgeving. We beginnen op vrijdagavond in Zürich.


Vertrek van EN 274 «Pau Casals» naar Barcelona. Aangezien de stam reeds op donderdagavond uit Spanje is vertrokken, is de trein niet verlengd wegens de aswolk, een zeldzaamheid aangezien de meeste nachttreinen die avond wél versterkt werden. De trein wordt vanuit Lausanne omgeleid over Vallorbe (de normale route is via Genève), verwachte vertraging bij aankomst: 3 uur.


Ook CNL 459 naar Berlijn en Praag is (voor zover ik het kan natellen aan de hand van mijn foto's) niet versterkt.


EN 465 «Zürichsee» wel: planmatig 8 rijtuigen, vanavond met 9 (al is dat niet te zien op de foto). Ook de CNL 478 naar Hamburg en Amsterdam had een rijtuig extra in de tak naar Amsterdam. Helemaal achteraan: het laatste rijtuig is planmatig zo'n ding met van die hopeloze slaapstoelen, maar vrijdag werd voornoemd rijtuig gevolgd door een SBB-couchetterijtuig. Deze CNL reed dus met 14 rijtuigen.


Voor de EC's uit Milaan moest een andere oplossing gevonden worden. ETR.470 kan niet gekoppeld rijden, dus...


... kwam korte tijd later de volgtrein binnen, gereden door een tweede ETR.470. Overigens wordt een gedeelte van de treinen tussen Zürich en Lugano op drukke tijden planmatig al "verdubbeld" door een ICN een paar minuten vooruit te sturen, teneinde de internationale trein te ontlasten.


Kampioen van de versterkingen was EN 467 «Wiener Walzer»: het treindeel naar Wenen was met drie rijtuigen verlengd, waarmee het totaal op 15 bakken kwam. Het gevolg was dat de loc niet meer langs het perron paste, het gevolg daar weer van was dat ik geen ordentelijk plaatje kon schieten ;D. Achter de loc een WLAB30 (ex-type P) van Zürich naar Praha hl.n. Merk op dat men 's nachts van Zürich naar Praag kan reizen via twee routes: met de CNL via Basel - Frankfurt - Dresden en met de Wiener Walzer via Sargans - Innsbruck - Linz - Ceske Budejovice. Laatstgenoemde is 2 uur korter onderweg. Behalve de treindelen naar Praag en Wenen, zijn er ook doorgaande rijtuigen Zürich - Budapest.

De volgende ochtend: het begin van de dag was wederom in Zürich, waar de Wiener Walzer net was aangekomen, 30 minuten vertraagd en met 2 rijtuigen versterkt.


Een kleurrijk geheel.


Aankomst van een IC2000-stam waarvan het stuurstandrijtuig blijkbaar defect is en vervangen door een EW IV-stuurstand.

Verplaatsing naar de beroemde "Fotokurve" bij Wassen.

Tweemaal BR 185 met een Fenner-trein, een derde BR 185 verzorgt de opdrukdienst.


Ik was bepaald niet de enige, op het piekmoment stonden we met zo'n 10 man te kijken.

Dit was de trein waar ze (en ik ook) voor kwamen:

Dubbeltractie van RBe 540 (afkomstig van de Oensingen-Balsthal-Bahn) en BR 50 3673. Volgens de advertentie had de RBe 4/4 aan het eind van de trein moeten rijden, maar hij was dus voorgespannen.


Iets dichterbij nu, de twee armen achter de middelste frontruit zijn vermoedelijk die van onze gewaardeerde collega Bas de Lokführer ;D. Bas, nog bedankt voor de advertentie met de tijden!


Maar dat was niet het enige historische van de dag: SBB Historic had ook Führerstandfahrten met hun BDe 4/4.


In Göschenen, aan het begin van de Gotthardtunnel, eindigt de stijging... daar dus ;D.

Volgende stop: Richterswil, aan de Zürichsee en aan de lijn Zürich - Chur. Dat is een plekje dat ik zelf had uitgevogeld via Google Earth, daar kun je dit soort plaatjes maken.



Op de weg terug kwam een IR langs waarin het materieel van de «Vauban»  Brussel - Chur wordt hergebruikt in de binnenlandse IR-dienst. Normaal gesproken zit er één Belgisch rijtuig type I6 of I10 in de samenstelling, zaterdag dus twee. Heeft ongetwijfeld ook te maken met de aswolk... Foto is waardeloos, vanwege het verrassingseffect :).

Er zijn nog meer foto's te vinden op mijn fotopic.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2010, 16:49:55 door Wesley­­ »

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #374 Gepost op: 18 April 2010, 16:26:24 »
Toch altijd leuk en handig om een verslaggever ter plaatse te hebben. ;D
Bedankt Wesley en we zullen ook nog wel wat van Bas zien en horen.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.