Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Bor de Wolf
Vandaag om 18:13:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 18:09:26
keerlusproblemen door Eric v C
Vandaag om 18:05:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 18:04:53
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door saskia
Vandaag om 18:03:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 17:59:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:38:25
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
Vandaag om 17:36:40
Vraag iz ballast door Spoor010
Vandaag om 17:28:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 16:57:12
Op YouTube! door Karben
Vandaag om 16:48:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:44:32
20 jaar BNLS door spoorijzer
Vandaag om 16:35:43
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 16:19:27
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
Vandaag om 16:10:43
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 15:44:56
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03

Auteur Topic: SBB/BLS/RhB enz. Info  (gelezen 319318 keer)

arnout

• Offline Offline
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #405 Gepost op: 23 May 2010, 10:37:34 »
Als ik het zo lees is Basel dus best wel interesant op spoorgebied. Eigenlijk rij je er altijd voorbij. Is er voor de rest nog wat te beleven in Basel?

Gr Arnout.

Kris Henderikx

• Offline Offline
« Reactie #406 Gepost op: 23 May 2010, 10:43:27 »
Als ik het zo lees is Basel dus best wel interesant op spoorgebied. Eigenlijk rij je er altijd voorbij. Is er voor de rest nog wat te beleven in Basel?

Gr Arnout.

ja het tramnet van BVB en BLT   ;)

http://www.bvb.ch & http://www.blt.ch

Anoniem

• Gast
« Reactie #407 Gepost op: 23 May 2010, 11:32:22 »
...én de oude stad is behoorlijk pittoresk, ze hebben er een mooie kathedraal waar Erasmus begraven ligt, op een zonnige dag is het erg gezellig langs de Rijn, enzovoort.

Dit kwam je bijna twee jaar geleden tegen in Basel SBB, evenals dit. Dit was dan weer nog een jaartje eerder. Een behoorlijk internationaal gebeuren dus 8).

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #408 Gepost op: 23 May 2010, 16:43:29 »
Aan de 11141 heb ik nog aparte herinneringen...ik was nog in de opleiding en we hadden deze lok met een NPZ stuurwagen voor een slag naar La Chaux de Fonds, en in het pedaal van de lok zat een dermate groot gat dat ik de rails tijdens het rijden kon zien...praten we nog niet van de tocht die dat verorzaakte...

Groeten

Bas

Anoniem

• Gast
« Reactie #409 Gepost op: 23 May 2010, 17:31:34 »
Toch handig? Een privétoilet ;D.

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #410 Gepost op: 23 May 2010, 18:54:01 »
Ook de DB 185 heeft gewoon ETCS en rijdt beladen door de tunnel heen richting zuiden.
Groeten

Bas

Hi Bas.

Toch niet betaald door de Bund neem ik aan want die wilden niet dokken voor de CR laese machines

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #411 Gepost op: 23 May 2010, 19:09:40 »
Nee hoor.....die zijn door de DB of Railion of hoe ze toen ook mochten heten betaald. Het zijn gewoon doorgaande treinen van die maatschappij, alleen met een BLS Lokführer erop, dus ze hadden er hier wel belang bij dat er ETCS op kwam. Bij de ICE was dat anders  ;-)

Groeten

Bas

arnout

• Offline Offline
« Reactie #412 Gepost op: 23 May 2010, 22:04:16 »
Wesley,

Dat is een mooi andwoord. De reis met gesele moeten ook wat te doen hebben. Anders gaan ze zeuren.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #413 Gepost op: 24 May 2010, 18:05:30 »
Nee hoor.....die zijn door de DB of Railion of hoe ze toen ook mochten heten betaald. Het zijn gewoon doorgaande treinen van die maatschappij, alleen met een BLS Lokführer erop, dus ze hadden er hier wel belang bij dat er ETCS op kwam. Bij de ICE was dat anders  ;-)
Doen ze dan niet meer aan BLS lokje ervoor/achter? :o Dat zijn van die leuke combinaties!
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

• Gast
« Reactie #414 Gepost op: 24 May 2010, 18:50:58 »
Een extra locje is veel minder snel nodig natuurlijk, als de trein door de LBT rijdt... daar is dat hele ding voor gebouwd ;D.

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #415 Gepost op: 24 May 2010, 19:00:49 »
Doen ze dan niet meer aan BLS lokje ervoor/achter? :o Dat zijn van die leuke combinaties!

Dure en tijdrovende combinaties...dus leve de goedkopere (qua Produktion) LBT, zonder opdruklok naar het zuiden....

Groeten

Bas

Anoniem

• Gast
« Reactie #416 Gepost op: 27 May 2010, 11:26:19 »
Voor degenen onder jullie die dit draadje wél en het "Onlangs gespot"-draadje niet volgen, hierbij een verwijzing:

Klik  (y).

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #417 Gepost op: 27 May 2010, 22:41:04 »
Dure en tijdrovende combinaties...dus leve de goedkopere (qua Produktion) LBT, zonder opdruklok naar het zuiden....
Ik doelde meer op DB 185 DACH met een BLS 485 :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

• Gast
« Reactie #418 Gepost op: 06 June 2010, 18:31:09 »
De jacht op de Transalpin

(Dit is deel 1, deel 2 is te vinden in het ÖBB-draadje)

Sinds 1958 is de naam "Transalpin" een begrip in de spoorwegwereld. Geïntroduceerd als een dagelijks treinpaar Zürich - Wenen, werd de route al snel verlengd tot Basel. En tot afgelopen december is dat zo gebleven. Sinds de invoering van de huidige dienstregeling rijdt de (inmiddels al ettelijke jaren in de categorie EuroCity vallende) trein echter weer van en naar Zürich. En precies een week van nu houdt de naam "Transalpin" op te bestaan... wanneer dit treinpaar als laatste dagtrein op de verbinding Zürich - Oostenrijk vervangen wordt door een RailJet. De huidige samenstelling met een mengelmoes van SBB- en ÖBB-rijtuigen, waaronder SBB-panoramarijtuigen en ÖBB-restauratie, gaat daarmee verdwijnen, alsmede de locwissel in Buchs. Reden genoeg om eens een uitgebreide jacht op de trein te gaan maken. Vanwege het weer van de afgelopen week kon ik echter pas eergisteren met goed fatsoen de hort op. Aldus geschiedde... en zo zat ik op vrijdagochtend al om half vijf 's ochtends in de trein.

Walensee

Eerste spotplek: Mols aan de Walensee. Ik was zo belachelijk vroeg vertrokken omdat ik ook graag de VSOE wilde fotograferen en omdat deze rond tien voor zeven op vrijdagochtend langskomt bij Mols. Ik heb het hele ding echter nooit gezien, wat betekent dat hij ófwel meer dan een half uur te vroeg, ófwel meer dan 4½ uur te laat was...

Maar goed, genoeg andere zaken gezien. Zoals daar zijn:

EN 466 «Wiener Walzer» van Budapest / Praag / Wenen naar Zürich. De spotplek bij Mols is minder geschikt voor westwaarts rijdende treinen, daarom heb ik dit er maar van gefabriekt.

Goederentrein nummer 74707 passeert de Walensee (op de wijze waar de spotplek voor bedoeld is: naar het oosten toe ;D) getrokken door prototype-Re 6/6 nummer 11601. Deze loc heeft een tweedelige carrosserie om gemakkelijker verschillen in hellingspercentage op te kunnen vangen. Een Re 6/6 heeft immers een middendraaistel, en daar moet je dan iets op verzinnen. Uiteindelijk is men overigens gegaan voor een andere oplossing: een soepele secundaire ophanging van het middendraaistel.

En daar kwam ik de eerste Transalpin tegen: EC 163, 14 rijtuigen lang, een klein uurtje eerder begonnen aan zijn acht uur durende reis naar Wenen.

Tegen tien uur viel ik zo ongeveer om van de honger, maar omdat in Mols niets verkrijgbaar is, ben ik noodgedwongen verkast naar Walenstadt, aan het uiteinde van de Walensee. Het station ligt wel aardig in een boog, maar het is verder bepaald geen uitzonderlijke stek.

Internationale (vanuit Oostenrijk richting Frankrijk) autotrein 46660 bij doorkomst in Walenstadt.

Landquart en Zizers

Tussendoor een uitstapje gemaakt richting de RhB, dat wil zeggen: het dichtstbijzijnde punt waar je met de RhB in contact kunt komen. Ik ben eerst naar Zizers gegaan, waar de normaalspoorlijn Sargans - Chur parallel loopt aan de RhB-lijn Landquart - Chur.

Bewijs van bovenstaande ;D.

En uiteraard liep ik dat Western Union-apparaat weer tegen het lijf, in IC 576 Chur - Basel.

En op deze masjien heb ik ook een abonnement zo'n beetje...

Tijdens het wachten op de trein terug naar Landquart werd ik overvallen door deze trein, die ik niet in mijn zorgvuldig voorbereide schemaatje had staan... maar de foto valt nog mee.

In Landquart bleek dat de 11601 niet alleen prototype was met een gedeelde "Lokkasten", maar ook op proef een derde stroomafnemer had gekregen ;D ::).

Sarganserland

In Sargans een beeld van de toekomst van de Transalpin gezien: de andere twee treinparen zijn al sinds december ver-RailJetseld. Hier RJ 169 Zürich - Wien in Sargans. Overigens gaat het nieuwe (naamloze) treinpaar RJ 162/163 doorgaand met twee stammen gereden worden, je moet ook wel als je 14 bakken wilt vervangen...

Aankomst van EC 162 «Transalpin»  uit Wenen in Buchs SG. De trein wordt over de Arlberg planmatig met tweemaal Taurus bespand. Uiteraard was-ie 20 minuten vertraagd, hij is bijna nooit op tijd vanuit Oostenrijk. De montage bij vertraging is nog wel interessant: voor de binnenlandse reizigers wordt de stopper Buchs - Sargans van 16:05 in zo'n geval 7 minuten vertraagd opdat de vertrektijd (16:12) samenvalt met de oorspronkelijke vertrekrijd van de Transalpin. In Sargans bestaat dan aansluiting op een IC Chur - Zürich - Basel. Dezelfde montage geldt natuurlijk ook als de RailJets vertraagd zijn.

Voor het (aanzienlijk vlakkere) Zwitserse gedeelte volstaat één Re 4/4 II. De Transalpin is overigens het enige treinpaar buiten de Gotthard-Interregio's waar nog een panoramarijtuig in meeloopt, dat is dus volgende week ook geschiedenis.

Rorschach

Van Rorschach had ik meer verwacht, maar misschien rijdt er opzettelijk op vrijdagavond minder goederenverkeer omdat de spoorlijn dwars over de Bodenseeboulevard loopt...

Op het station kwam ik nog wel een groene Ae 6/6 tegen, ontdaan van enkele ornamenten.

Volgende dag: Sevelen

Eergisteren laat thuis, gisteren echter weer vroeg in de trein. Bestemming: Sevelen, tussen Buchs en Sargans, waar je zo'n mooie coulisse hebt in de vorm van het Alpsteinmassief.

En dat hoor je dan 's ochtends vroeg te doen, en dan hoor je EN 464 «Zürichsee»  te fotograferen. Dus ik heb mij maar geconformeerd ;D.

Op zaterdagochtend rijden daar genoeg goederentreinen (en ook Volvo's, helaas).

En daar is de 163 weer, natuurlijk niet voor de coulisse omdat-ie daar de verkeerde kant voor op rijdt.

We gaan verder in Oostenrijk.

Uiteraard zijn er nog veel meer foto's te zien op mijn fotopagina.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2010, 19:07:46 door Wesley­­ »

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #419 Gepost op: 06 June 2010, 19:44:51 »

Mooi verslag :), jammer dat zo'n Ae6/6 half gestript rondrijdt. :-[
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.