Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 17:53:17
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: SBB/BLS/RhB enz. Info  (gelezen 320078 keer)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #885 Gepost op: 11 July 2013, 21:18:16 »
 (y) André:

Mooie plaatjes en een leuk verslag!
Hoe dat koppelsysteem werkte had ik al eens gehoord, maar ik vind het heel DAPPER, dat jij hier rustig neerschrijft, het niet echt te begrijpen... En de foto's die je maakte, waarop alles goed te zien is vind ik GEWELDIG!!!  (y) (y) (y)

Ik persoonlijk heb een heel grote plek in mijn hart voor 'dit soort' musea: dankzij een individu ontstaan zij, zonder subsidie etc., dus met onvolkomenheden, die tegenwoordig vaak 'niet meer mogen', maar waar het uiteindelijk om gaat: het bewaren van de Erfgoed doen ze wel!!!
DANK dus voor jouw foto's! Ik wil hier ook naar toe!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #886 Gepost op: 12 July 2013, 07:00:25 »
Zonder bijdrage van het kanton Graubünden was dit niet mogelijk geweest!
Dus hoezo geen subsidie?
En welke onvolkomenheden bedoel je?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #887 Gepost op: 30 July 2013, 14:32:39 »
Hallo allemaal,

Weinig activiteiten in dit topic de laatste weken. Dan plaats ik nog maar een paar plaatjes van de Rhätische Bahn.
Deze keer van het station Bergün.

Gezien vanaf de overkant.

Het lijkt wel modelbouw.

Zo, dat was het weer voor vandaag. Volgende keer een paar plaatjes van station Preda (ook mooi :))

André

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #888 Gepost op: 05 August 2013, 13:03:58 »
De afgelopen weken 2x door de Lötschbergtunnel gereden op de autotrein (1x N->Z en 1x Z->N).
Helaas was er geen tijd om even uit te stappen en foto's te maken. We konden meteen "aan boord" en een paar minuten later zaten we al in de tunnel.

De autotreinen worden gereden door de bruine lokomotieven van de serie Re425, met een bagage/personen stuurstand aan de andere kant van de trein.
De autowagons zijn volgens mij nog dezelfde als in 1973, toen ik daar voor het eerst was.
Dit materieel heeft eigenlijk nauwelijks te lijden. Er is in de tunnel weinig hoogteverschil te overwinnen, weinig bochten, en geen regen, wind of stuifsneeuw.
En de Zwitsers onderhouden het materieel ook nog eens voorbeeldig.
De treinen rijden minimaal 1x/half uur, en zijn goed bezet.

Enkeltje Kandersteg-Goppenstein is 22 Frank voor een personenauto (weekend 25 Frank). Scheelde mooi 100 km rijden over het saaie stuk Bern-Lausanne.
En als traktatie een autorit door het mooie Kandertal en het treinreisje. Vanaf Goppenstein is het met de auto even flink bochtenwerk naar beneden. Maar daarvoor ga je tenslotte naar Zwitserland...

grappig:
Ik had mijn (gloednieuwe) tomtom ingesteld, en deze denkt dat de Lötschbergverbinding een veerdienst is!  (y)

De tomtom geeft de spoorlijn in de tunnel wel aan, met een autoweg er vlak langs.
Weet dat ding veel dat je met je auto op een trein staat...

In elk geval, een eindje de tunnel in is hij zijn signaal kwijt, en gebeurt er niets totdat je bij Goppenstein weer de open lucht in rijdt.

Overigens: na een haarspeldbocht moet de tomtom ook vaak even nadenken, hij meent dan dat je op dezelfde weg bent gekeerd, ipv. gewoon een krappe 180gr bocht hebt gemaakt.

Moderne techniek. Domdom. (y)
« Laatst bewerkt op: 05 August 2013, 14:05:51 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ronald Brandt

• Offline Offline
« Reactie #889 Gepost op: 05 August 2013, 13:38:46 »
Oude tom toms roepen ookals je de furkapas op rijdt op een gegeven moment ga links af en neem de veerboot.

Is wel humor als je hoog in de bergen rijdt.

Ronald
Ronald Brandt

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #890 Gepost op: 05 August 2013, 18:00:03 »

De autowagons zijn volgens mij nog dezelfde als in 1973, toen ik daar voor het eerst was.
Dit materieel heeft eigenlijk nauwelijks te lijden. Er is in de tunnel weinig hoogteverschil te overwinnen, weinig bochten, en geen regen, wind of stuifsneeuw.
En als traktatie een autorit door het mooie Kandertal en het treinreisje. Vanaf Goppenstein is het met de auto even flink bochtenwerk naar beneden. Maar daarvoor ga je tenslotte naar Zwitserland...

Als je toch eens wist hoe dat materieel afgeragt wordt, en onderhoud mag tegenwoordig niets meer kosten natuurlijk....Denk in de winter eens aan al dat zout wat van onder de auto's op de wagens druppelt, en hoe dat zout het metaal te grazen neemt....Het brokkelt onder je handen weg....Ook de enorme temperatuursverschillen in de winter doen het materieel niet echt goed. Van minus 20 graden buiten in Kandersteg of Goppenstein binnen 2 minuten naar plus 24 graden...is niet aan te bevelen ;-) Over de toestand van de elektrische installaties zal ik maar niet meer beginnen...Het is niet leuk midden in de tunnel tot stilstand te komen omdat we weer eens een "kromme volt" in de stuurstroomkabels hebben  :-X

De autopendels 41 en 42 zijn uit de late 80er jaren, de 43 is uit de 90er jaren. De rest is stukken ouder en niet voor vrachtwagens/bussen/grote caravans geschikt.

In ieder geval fijn te horen dat men het er nog mooi vind uitzien :-)

En idd...in het Kandertal is het heerlijk wonen  (y) (y)

Groeten uit Zwitserland

Bas
« Laatst bewerkt op: 05 August 2013, 18:03:09 door Lokführer Bas »

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #891 Gepost op: 05 August 2013, 19:06:42 »

En idd...in het Kandertal is het heerlijk wonen  (y) (y)

Groeten uit Zwitserland

Bas

Ja, wrijf het er maar eens weer in. ;D ;D ;D
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #892 Gepost op: 05 August 2013, 21:01:07 »
Oeps Bas,
Zélfs in de Confederatio is niet alles perfect?  ;)
Veel mensen zullen zich inderdaad niet realiseren hoe gigantisch het materieel wordt belast op dit traject (Ik realiseerde mij dat eigenlijk óók pas, nu jij dat neerschreef): Ik weet nog wél heel goed dat ik mij er (vanaf de eerste wagen) over verbaasde hoe heftig de boel regelmatig vonkte... De loks zijn inmiddels hoe oud? (de Re 4/4 I stamt toch uit de jaren '60?) Zonder meer degelijk gebouwd, maar ik kan me voorstellen, dat zélfs deze dingen verslijten... :-\

Ik vind de Lötschbergtunnel een hele mooie en slimme oplossing, maar ik kan me voorstellen dat jij luid roept, dat ze de boel dan wél moeten onderhouden! :-X

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #893 Gepost op: 05 August 2013, 23:05:25 »
Het Kandertal is erg mooi ,maar het loont wel de moeite om verder te gaan.Nadat wij gisteren in het Brigerbad, een openlucht zwembad met uitzicht op de bovenlangs lopende BLS-lijn, wat waren afgekoeld van de hitte, stond daar op het stationsplein van Brig deze fraaie lok, de HGe 4/4 I :
nog met de initialen Furka Oberalp Bahn , hoewel de maatschappij inmiddels al 10 jaar Matterhorn Gotthard Bahn heet.
Vervolgens kwam ook de opvolger de HGe 4/4 II langs
.

Daarna door naar de Furka.In Gletsch stond daar deze fraai gerestaureerde tandradloc (oorspronkelijk van de (Brig-)Visp-Zermatt Bahn)water te nemen.

Het is interessant te vermelden dat ik in een dossier uit 1931 van het Ministerie van Waterstaat (bewaard in het Nationaal Archief) waarin o.a.correspondentie van de LTM betreffende goedkeuring van de Minister om de befaamde Garratt te mogen bouwen ook een brief tegenkwam waarin de directie van de Visp-Zermat Bahn de locomotieven uit deze serie te koop aanbood.Zij zouden kort daarna op elektrische tractie overgaan (met o.a. een HGe 4/4 zoals van de FO) en deze stoomlocomotieven waren dus overbodig geworden.Zij vroegen aan het Ministerie bemiddeling om deze locomotieven naar Nederland te verkopen omdat ze zoals ze schreven eenvoudig om te bouwen waren van 1000 mm naar 1067 mm spoor en ook geschikt waren voor adhesiebedrijf.Uiteindelijk is de verkoop niet doorgegaan.Ze zouden natuurlijk wel interessant geweest kunnen zijn voor de LTM.Dan hadden ze het Gulpdalviaduct niet hoeven te bouwen maar aan beide zijden van het dal een tandradspoor   ;D

Vriendelijke groeten uit een zweterig Zwitserland,
Jan den Haan

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #894 Gepost op: 06 August 2013, 08:21:21 »
Wij hadden het plan om de wandeling langs de BLS Südrampe te maken. Vanaf Hohtenn kun je tegenwoordig helemaal doorlopen tot aan Brig.
De wandeling (ca. 8 uur) voert oa. over de fraaie Bietschtalbrücke.

Maar inderdaad, vanwege de zeer hoge temperaturen in het Rhonedal hebben we er van afgezien dit jaar.
In ons onderkomen in Leukerbad was het beter uit te houden... ;)

Van de Südrampe herinner ik me dat we in 1979 op een camping in Raron stonden.
Er was toen een grote bosbrand uitgebroken op de helling van de BLS-lijn. Het was een spookachtig gezicht om 's nachts een hele berghelling in brand te zien staan.
De treinen hebben toen uiteraard enige dagen niet gereden (de BLS basistunnel bestond nog lang niet).
Ik vraag met af hoe de Bietschtalbrücke die brand heeft doorstaan, die lag er m.i. middenin.

Vanuit het Rhonedal is nog goed te zien dat de natuur zich hier nog altijd niet heeft hersteld.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #895 Gepost op: 10 August 2013, 15:20:19 »
Tijdens een zakenreis van Zürich naar Milaan heb ik voor de EC Gottardo met het grijze Rae treinstel gekozen. Naast het fantastische landschap is de restauratieafdeling mij ook bijgebleven....
Qua tijd - van centrum naar centrum - is er vrijwel geen verschil met het vliegtuig. Ik kan het een ieder aanbevelen zolang de nieuwe Gotthard basistunnel nog niet klaar is.

Bijgaand nog een foto van het treinstel.

Groet, Rob

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #896 Gepost op: 10 August 2013, 15:38:41 »
@ JanHdH

Hallo Jan, leuk bericht wat mij weer aan mijn vakantie van 2010 naar Zwitserland herinnerde. Het Brigerbad herinner ik me ook alleen afkoelen in het warme water daar...

Ik ben in het verleden redelijk vaak in de BVZ/FO/RhB regio geweest en heb nog veel foto's uit de tijd dat het voorplein van station Brig nog een kopstation was en de RhB nog groene rijtuigen had. Ik ben bezig om mijn verzameling dia's te digitaliseren en wil deze hier ook plaatsen. Krokodil dubbeltractie op het Landwasserviaduct bij Filisur blijft een prachtig gezicht.

Samen met mijn partner was begin mei een korte vakantie naar het Alpengebied gepland. Vanwege een ongelukkige val moesten we de trip annuleren. Geluk bij het ongeluk was dat het weer in die periode echt heel slecht was en de winterbanden waren al in opslag...

Groet, Rob 

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #897 Gepost op: 11 August 2013, 00:02:17 »
Rob,

Wat een leuke foto van een mooi treinstel!
Daarnaast heb je helemaal gelijk met jouw vergelijking vliegen/treinen: als je in een stad moet zijn is die trein net zo snel, heb je minder stress, fraaier uitzicht en béter eten  ;).

Ik heb het ooit met een collega daadwerkelijk uitgeprobeerd: Ik moest vanuit Bremerhaven naar Konstanz, zij vanuit Hamburg:
Ik stapte om 8.00 uur in de "Weser-City" naar Hannover, daar op de ICE naar Stuttgart en uiteindelijk op de sneltrein naar Konstanz. (Aankomsttijd daar weet ik niet meer)
Mijn collega moest om 8.00 op Hamburg-Fuhlsbüttel zijn en overstappen op Frankfurt, maar ze had uiterlijk in diezelfde trein moeten zitten vanuit Stuttgart... (She did not, nét zoals ze niet al op het terras zat, waar we hadden afgesproken) Ik had al meerdere biertjes genuttigd, toen ze (totaal gestresst) eindelijk aankwam en haar 'Dienstreise' kostte uiteindelijk bijna het viervoudige van mijn trip! En daarbij had ik onderweg óók nog eens béter/lekkerder/prettiger gegeten en comfortabeler gezeten  8)
Dat is ook de kracht van de diverse Inter-City Netwerken: je bent in het centrum,niet op een luchthaven God-weet-waar: menigeen vergelijkt de 'treinreistijd' met de 'kale vliegtijd', maar vergeet het vervoer van Airport naar Bewoonde Wereld en de nutteloze uren, die je vóór het daadwerkelijke vliegen al moet inchecken...

Ze hébben dan ook wel een punt: de trein is zo gek nog niet...

;) Frans

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #898 Gepost op: 11 August 2013, 09:37:21 »
Vorigeweek een ritje gemaakt met deze

DSC_8863 by RhB-Mikey, on Flickr
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #899 Gepost op: 11 August 2013, 11:35:20 »
Leuke terugblik van 100 jarig jubileum van de RhB-lijn Bever-Scuol:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ghX76Ep5-wY
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526