Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Overet
Vandaag om 20:25:23
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:08:03
Modelbaan Beltheim. door Eric B
Vandaag om 19:01:39
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
  

Auteur Topic: Eerste Nederlandse trein  (gelezen 8367 keer)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Eerste Nederlandse trein
« Gepost op: 13 September 2009, 00:17:05 »
Ik lees iets moois op de website van de Amsterdamse zender AT5.
Bron: www.at5.nl/artikelen/23331/rover-2

donderdag 10 september 2009 11:00
Rover herdenkt allereerste trein

Reizigersvereniging Rover viert zondag 20 september de 170e verjaardag van de Nederlandse trein.

Op 20 september 1839 reed een trein vanaf station d’Eenhonderd Roe (in het huidige Westerpark) naar Haarlem. Op deze historische plek zal zondag een blijvend aandenken worden onthuld door Rover-voorzitter Michael van der Vlis en wethouder Hans Gerson.

In 1839 werd de eerste spoorlijn in Nederland feestelijk geopend. De stoomlocomotief 'De Arend' deed er 25 minuten over om van Amsterdam naar Haarlem te rijden. De trein reed ongeveer 38 km per uur en was daarmee veel sneller dan de trekschuit, destijds het populairste vervoersmiddel.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 00:19:57 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2009, 15:12:27 »
De stoomlocomotief 'De Arend' deed er 25 minuten over om van Amsterdam naar Haarlem te rijden.
Er wordt algemeen aangenomen dat de Arend de loc was die deze eerste trein trok. Maar feitelijk deed hij dat samen met zijn broertje De Snelheid. De Snelheid was de eerst afgeleverde loc van een serie van 4.
Bij het honderdjarig bestaan is van de Arend een replica gemaakt, daardoor denkt bijna iedereen dat de Arend de eerste was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2009, 15:16:54 »
dat wist ik niet.

Dus in het spoorweg museum is het niet histories corect in wereld 1.

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2009, 15:43:07 »
Ik weet niet precies wat ze beweren in het Spoorwegmuseum.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2009, 16:05:50 »
Nou daar staat aleen de arend voor wat rijtuigen en zegt die man in je koptelefoon dat de arend net terug is.

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Anoniem

  • Gast
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2009, 16:13:05 »
Als je het Nederlandse standpunt volgt, reed de eerste trein in Nederland al in 1835... tussen Mechelen en Brussel  8). Nederland erkende de onafhankelijkheid van België immers pas in 1839. Ongeveer alle andere landen waren overigens ietsje eerder met de erkenning van de nieuwe staat, en België zelf houdt het jaartal 1830 aan, toen het zijn onafhankelijkheid uitriep.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 17:33:13 door Wesley­ »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2009, 16:25:12 »
Dat is striks gezien inderdaad waar, Wesley!
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3873
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2009, 18:06:28 »
maar ja, bij dit jubileum helaas geen "Treinen door de Tijd" ???

Laten we hopen dat er over 5 jaar wel het nodige wordt opgetuigd voor een jubileumfestival.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2009, 23:35:07 »
Nou daar staat aleen de arend voor wat rijtuigen en zegt die man in je koptelefoon dat de arend net terug is.
Dat zal wel komen omdat ze in het spoorwegmuseum alleen maar de Arend hebben.
De laatste keer dat ik in wereld 1 was stond er helemaal geen trein. Die was toen uitgeleend aan een andere evenement.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2009, 23:58:37 »
Er wordt algemeen aangenomen dat de Arend de loc was die deze eerste trein trok. Maar feitelijk deed hij dat samen met zijn broertje De Snelheid.

Dat was mij wel bekend, maar wie reed nou voorop ? Of reed één der locomotieven achteraan voor een vlotte retourrit ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #10 Gepost op: 14 September 2009, 07:32:13 »
Er wordt algemeen aangenomen dat de Arend de loc was die deze eerste trein trok. Maar feitelijk deed hij dat samen met zijn broertje De Snelheid. De Snelheid was de eerst afgeleverde loc van een serie van 4.
Bij het honderdjarig bestaan is van de Arend een replica gemaakt, daardoor denkt bijna iedereen dat de Arend de eerste was.

Deed ie dat werkelijk samen? Op Wikipedia (voor wat het waard is) vermeld dat de snelheid "meereed" voor het geval de arend uit zou vallen. Niet geheel onmogelijk gezien de stand der techniek destijds.

[edit]
Overigens, ook voor wat het waard is.


Inwijding van de spoorlijn Amsterdam – Haarlem, 1839 litho; Desquerrois en co. (lithograaf)

Ik zie geen tweede locomotief. Ergens achter gelaten? Reed een kilomet of 2 erachter? Zeg het maar. Voor zover ik kan ontwaren, staan er wel braaf 9 rijtuigen achter de locomotief.

Opmerkelijk is trouwens de datum. vrijdag 19-september-1839, terwijl vrijdag toch echt de 20e was in 1839. http://kalender-365.de/kalender-nl.php?yy=1839
« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 07:58:17 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2009, 08:28:05 »
Ik zit nu online via google te lezen in Spoorwegen in Nederland: van 1834 tot nu Door Augustus J. Veenendaal. En daarin lees ik dat de Snelheid inderdaad de eerste loc is die in Nederland opgebouwd is en rondgereden heeft. Namelijk een proefrit op 8 augustus. Waarom we dat nou niet gewoon aanhouden als eerste datum. 20 september was ook maar een inauguratierit met bobo's. Waarom dan niet de eerste dag van reguliere dienstregeling vermelden. Nou ja, het zal wel.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22595
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #12 Gepost op: 14 September 2009, 08:44:02 »
Die 20e september was volgens mij ook de opening in de zin dat de reguliere dienstregeling pas daarna inging. Toen werd daar nog niet mee geschipperd en was het ondenkbaar dat het gewone publiek van de trein gebruik zou maken voordat de hoogwaardigheidsbkleders dat hadden gedaan.  :o
In het breedspoorboek van Van Reeuwijk wordt zonder bron vermeld dat beide locs de feesttrein trokken. Veenendaal houdt het erop dat bij de opening beide locs in dienst waren. Wie meer wil weten moet even zelf de 'couranten' uit die tijd gaan lezen. De Opregte Haarlemsche Courant heeft er vast een uitgebreid stuk aan gewijd.
De Snelheid was in ieder geval de eerste loc die in Nederland reed. Dat er 100 jaar later een replica van De Arend is gebouwd, schijnt te komen omdat er alleen van De Arend een tekening bewaard was gebleven. De Snelheid was van een weer net zwaarder type. Dat gelazer begon toen al.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 08:54:16 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #13 Gepost op: 14 September 2009, 10:00:45 »
Inderdaad was de Snelheid de eerste die reed. Dit waren inderdaad testritten. Overigens kwam de Arend niet veel later op het spoor. Maar dit waren testritten (kijk naar de HSL test ritten) Hoe dan ook in algemeenheid word er alleen gesproken over de Arend in die dagen en vele, vele boeken.

Maar wat doet het er nu eenmaal toe. Wij kunnen met zekerheid vast stellen dat de Arend op 20 september 1839 de eertse trein trok. Het kan zijn dat de Snelheid mee reed maar niet in de trein zelf, het kan zelfs zo zijn dat de Snelheid al in Haarlem aanwezig was. Wij weten het niet, ik was er in iedergeval niet bij werd pas na de opening geboren ;D.

De info in het NSM is dus feitelijk juist, alleen is de getoonde trein een copy van de eerste trein die overigens een mooie leeftijd van 70 jaar heeft bereikt. En ook nog volledig werkt. Hopen dat in 2014 het 175 wel wordt gevierd. Zou wel braaf zijn.

Welke namen hadden de andere locomotieven Snelheid, Arend, en ........

Groetjes Ben.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #14 Gepost op: 14 September 2009, 10:07:00 »
De Hoop, gelijk aan De Snelheid, De Leeuw gelijk aan de Arend.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)