Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 08:22:09
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 07:53:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 07:44:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Eerste Nederlandse trein  (gelezen 8205 keer)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #15 Gepost op: 14 September 2009, 10:12:19 »
Als je het Nederlandse standpunt volgt, reed de eerste trein in Nederland al in 1835... tussen Mechelen en Brussel  8). Nederland erkende de onafhankelijkheid van België immers pas in 1839. Ongeveer alle andere landen waren overigens ietsje eerder met de erkenning van de nieuwe staat, en België zelf houdt het jaartal 1830 aan, toen het zijn onafhankelijkheid uitriep.

Niet geheel juist de belangrijkste mogendheden Engeland, Frankrijk, Duitsland, Pruisen, Rusland en Nederland erkende België in het verdrag van London van 19 mei 1839. Koning Willem 1 koppig als hij is (hij was een beetje dom. Luisterde niet en moest de gevolgen van zijn beleid nu met een gekrenkte trots aanvaarden) Tekende het verdarg een volle maand later op 28 mei 1839. Dus formeel erkende Nederland dus dat België eerde een spoorlijn bezat. Overigens was die spoorlijn wel in de haast gebouwd. Koning Leopold 1 wilde koste wat het koste eerder een spoorweg hebben dan Nederland. De Belgen riepen dan ook lekker vals, kijk wij zijn veel sneller dan die Ollanders met hun (inderdaad) trage besluit vorming. Dit verklaard dus ook de irritatie in België over de Westerschelde kwestie.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 10:14:05 door Maasdam »

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #16 Gepost op: 14 September 2009, 10:12:50 »
De Hoop, gelijk aan De Snelheid, De Leeuw gelijk aan de Arend.

Bedankt  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #17 Gepost op: 14 September 2009, 10:16:22 »
Om het geheel nog wat verwarrender te maken: op de penning die in 1839 werd uitgereikt bij de opening van de lijn, staat op de voorzijde De Snelheid afgebeeld...

Eelco

Anoniem

  • Gast
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #18 Gepost op: 14 September 2009, 10:51:42 »
Dus formeel erkende Nederland dus dat België eerde een spoorlijn bezat. Overigens was die spoorlijn wel in de haast gebouwd.

Natuurlijk niet, een erkenning van een nationale staat heeft geen enkele terugwerkende kracht. Vanaf de datum van erkenning erkent de ene staat het bestaan van (en vooral het gezag van de autoriteiten over) de andere staat, het is niet zo dat vanaf dat moment voor de Nederlandse regering België altijd al bestaan heeft of zoiets. Dat zou tot onwerkbare situaties leiden, bijvoorbeeld in het verdragenrecht. Daarmee lag (ingevolge het staatsrechtelijke standpunt van Nederland) de eerste spoorlijn van wat nu België is destijds in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. We hebben er echter weinig aan om dat te vieren, omdat die spoorlijn nu niet aan Nederland toebehoort.

Wat het tijdstip van erkenning door de grote mogendheden betreft: je hebt gelijk. Ik heb altijd gedacht dat de erkenning door de grootmachten eerder had plaatsgevonden, maar dat blijkt niet zo te zijn. In mijn verdediging spreekt wel dat het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in 1832 hun handtekening al bijkans hadden gezet, maar dat verdrag is nooit in werking getreden doordat Willem I niet tekende. Over het "beetje dom" zijn kun je overigens twisten, het uiteindelijke verdrag was veel gunstiger voor de noordelijke Nederlanden dan de tekst uit 1832...

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #19 Gepost op: 14 September 2009, 11:04:19 »
Wat het tijdstip van erkenning door de grote mogendheden betreft: je hebt gelijk. Ik heb altijd gedacht dat de erkenning door de grootmachten eerder had plaatsgevonden, maar dat blijkt niet zo te zijn. In mijn verdediging spreekt wel dat het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in 1832 hun handtekening al bijkans hadden gezet, maar dat verdrag is nooit in werking getreden doordat Willem I niet tekende. Over het "beetje dom" zijn kun je overigens twisten, het uiteindelijke verdrag was veel gunstiger voor de noordelijke Nederlanden dan de tekst uit 1832...

Met een beetje dom bedoel ik de weigering van Willem 1 om het tweede verdrag te tekenen. Was nog een hele taak om hem zover te krijgen dat hij tekende. Star, stug wel typische Oranje kenmerken.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #20 Gepost op: 14 September 2009, 11:15:17 »
Star, stug wel typische Oranje kenmerken.

Joh. Populistisch of feitelijk? Graag een onderbouwing dat dit inderdaad het geval is of toespitsen op alleen Willem I op wie dat in zijn laatste regeringsjaren inderdaad van toepassing was..

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #21 Gepost op: 14 September 2009, 11:20:23 »
Overigens was die spoorlijn wel in de haast gebouwd. Koning Leopold 1 wilde koste wat het koste eerder een spoorweg hebben dan Nederland. De Belgen riepen dan ook lekker vals, kijk wij zijn veel sneller dan die Ollanders met hun (inderdaad) trage besluit vorming.

Het was eerder een kwestie van moeten, gezien de Belgen geen gebruik meer konden maken van het Nederlandse waterwegenstelsel. Om toch Antwerpen met Duitsland te verbinden is gekozen de trein te omarmen als oplossing.

Nederland hoefde niet zo nodig zo snel.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22517
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #22 Gepost op: 14 September 2009, 11:24:10 »
Dom was Willem I zeker niet. Aan het begin van zijn regeerperiode was hij berooid, aan het einde was hij vermogend en was de Nederlandse staat berooid.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #23 Gepost op: 14 September 2009, 12:24:12 »
Boeie, kijk eens waar we nu staan. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #24 Gepost op: 14 September 2009, 12:27:20 »
Dom was Willem I zeker niet. Aan het begin van zijn regeerperiode was hij berooid, aan het einde was hij vermogend en was de Nederlandse staat berooid.  ::)

Nee hij was koppig. Als het om geld zaken aan gaat was hij zeker niet dom nee. Maar in perspectief hij probeerde wel iets te doen voor dit land die spoorlijn was er niet gekomen zonder hem. Zijn zoon was dommer die was chantabel en joeg met gemak de familie vermogen er door heen. Willem 3 was dan weer handiger maar onmogelijk en onberekenbaar. Je kan wel zeggen een tiran. Maar goed aan hem hebben wij dan min of meer de grondwet te danken (geschreven en bedacht door Potgieter) Zijn dochter Wilhelmina maakte het nog mooier die zorgde dat zij aandelen kreeg in grootte bedrijven als KLM, Koninklijke Shell, Philips diverse banken etc. etc. Nee financieel zijn de Oranjes niet dom. Ach ik zou het misschien ook op die manier doen ;D

Groetjes Ben.

Anoniem

  • Gast
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #25 Gepost op: 14 September 2009, 12:39:52 »
Willem 3 was dan weer handiger maar onmogelijk en onberekenbaar. Je kan wel zeggen een tiran. Maar goed aan hem hebben wij dan min of meer de grondwet te danken

Als in: Willem II, niet Willem III. Willem III was fel gekant tegen de Grondwet.

(geschreven en bedacht door Potgieter)

Als in: Thorbecke, niet Potgieter.

Maar goed, dat heeft weinig meer met treinen te maken ;D.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 12:42:41 door Wesley­ »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22517
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #26 Gepost op: 14 September 2009, 12:51:13 »
Nee, geïnteresseerden in Willen 1 tot en met 3 raad ik dit boek aan. Waaruit we onder andere kunnen leren dat Willem III heel belangrijk is geweest voor het overleven van de Grondwet van 1848. Zijn gedrag was dusdanig schokkend dat terugkeer naar de oude situatie overduidelijk geen reële optie was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #27 Gepost op: 14 September 2009, 14:32:48 »
Ja, maar dat boek vind ik een beetje als een story of weekend... Sorry. Dan liever de uit 1979 stammende Nassau en Oranje in de Nederlandse geschiedenis.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22517
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #28 Gepost op: 14 September 2009, 16:49:20 »
Dat vind ik dan weer zo oranjeklanterig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #29 Gepost op: 14 September 2009, 17:11:13 »
Heren, voordat we hier verzanden in een pro-contra-discussie over het koningshuis: het onderwerp van dit draadje was "Eerste Nederlandse trein".
Zullen we daar weer mee verder gaan?

mvg,
Gert