Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:46:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 07:44:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Trein033
Vandaag om 02:47:35
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Eerste Nederlandse trein  (gelezen 8197 keer)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Eerste Nederlandse trein
« Gepost op: 13 September 2009, 00:17:05 »
Ik lees iets moois op de website van de Amsterdamse zender AT5.
Bron: www.at5.nl/artikelen/23331/rover-2

donderdag 10 september 2009 11:00
Rover herdenkt allereerste trein

Reizigersvereniging Rover viert zondag 20 september de 170e verjaardag van de Nederlandse trein.

Op 20 september 1839 reed een trein vanaf station d’Eenhonderd Roe (in het huidige Westerpark) naar Haarlem. Op deze historische plek zal zondag een blijvend aandenken worden onthuld door Rover-voorzitter Michael van der Vlis en wethouder Hans Gerson.

In 1839 werd de eerste spoorlijn in Nederland feestelijk geopend. De stoomlocomotief 'De Arend' deed er 25 minuten over om van Amsterdam naar Haarlem te rijden. De trein reed ongeveer 38 km per uur en was daarmee veel sneller dan de trekschuit, destijds het populairste vervoersmiddel.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 00:19:57 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2009, 15:12:27 »
De stoomlocomotief 'De Arend' deed er 25 minuten over om van Amsterdam naar Haarlem te rijden.
Er wordt algemeen aangenomen dat de Arend de loc was die deze eerste trein trok. Maar feitelijk deed hij dat samen met zijn broertje De Snelheid. De Snelheid was de eerst afgeleverde loc van een serie van 4.
Bij het honderdjarig bestaan is van de Arend een replica gemaakt, daardoor denkt bijna iedereen dat de Arend de eerste was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2009, 15:16:54 »
dat wist ik niet.

Dus in het spoorweg museum is het niet histories corect in wereld 1.

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2009, 15:43:07 »
Ik weet niet precies wat ze beweren in het Spoorwegmuseum.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2009, 16:05:50 »
Nou daar staat aleen de arend voor wat rijtuigen en zegt die man in je koptelefoon dat de arend net terug is.

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Anoniem

  • Gast
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2009, 16:13:05 »
Als je het Nederlandse standpunt volgt, reed de eerste trein in Nederland al in 1835... tussen Mechelen en Brussel  8). Nederland erkende de onafhankelijkheid van België immers pas in 1839. Ongeveer alle andere landen waren overigens ietsje eerder met de erkenning van de nieuwe staat, en België zelf houdt het jaartal 1830 aan, toen het zijn onafhankelijkheid uitriep.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 17:33:13 door Wesley­ »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2009, 16:25:12 »
Dat is striks gezien inderdaad waar, Wesley!
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2009, 18:06:28 »
maar ja, bij dit jubileum helaas geen "Treinen door de Tijd" ???

Laten we hopen dat er over 5 jaar wel het nodige wordt opgetuigd voor een jubileumfestival.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2009, 23:35:07 »
Nou daar staat aleen de arend voor wat rijtuigen en zegt die man in je koptelefoon dat de arend net terug is.
Dat zal wel komen omdat ze in het spoorwegmuseum alleen maar de Arend hebben.
De laatste keer dat ik in wereld 1 was stond er helemaal geen trein. Die was toen uitgeleend aan een andere evenement.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2009, 23:58:37 »
Er wordt algemeen aangenomen dat de Arend de loc was die deze eerste trein trok. Maar feitelijk deed hij dat samen met zijn broertje De Snelheid.

Dat was mij wel bekend, maar wie reed nou voorop ? Of reed één der locomotieven achteraan voor een vlotte retourrit ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #10 Gepost op: 14 September 2009, 07:32:13 »
Er wordt algemeen aangenomen dat de Arend de loc was die deze eerste trein trok. Maar feitelijk deed hij dat samen met zijn broertje De Snelheid. De Snelheid was de eerst afgeleverde loc van een serie van 4.
Bij het honderdjarig bestaan is van de Arend een replica gemaakt, daardoor denkt bijna iedereen dat de Arend de eerste was.

Deed ie dat werkelijk samen? Op Wikipedia (voor wat het waard is) vermeld dat de snelheid "meereed" voor het geval de arend uit zou vallen. Niet geheel onmogelijk gezien de stand der techniek destijds.

[edit]
Overigens, ook voor wat het waard is.


Inwijding van de spoorlijn Amsterdam – Haarlem, 1839 litho; Desquerrois en co. (lithograaf)

Ik zie geen tweede locomotief. Ergens achter gelaten? Reed een kilomet of 2 erachter? Zeg het maar. Voor zover ik kan ontwaren, staan er wel braaf 9 rijtuigen achter de locomotief.

Opmerkelijk is trouwens de datum. vrijdag 19-september-1839, terwijl vrijdag toch echt de 20e was in 1839. http://kalender-365.de/kalender-nl.php?yy=1839
« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 07:58:17 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2009, 08:28:05 »
Ik zit nu online via google te lezen in Spoorwegen in Nederland: van 1834 tot nu Door Augustus J. Veenendaal. En daarin lees ik dat de Snelheid inderdaad de eerste loc is die in Nederland opgebouwd is en rondgereden heeft. Namelijk een proefrit op 8 augustus. Waarom we dat nou niet gewoon aanhouden als eerste datum. 20 september was ook maar een inauguratierit met bobo's. Waarom dan niet de eerste dag van reguliere dienstregeling vermelden. Nou ja, het zal wel.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #12 Gepost op: 14 September 2009, 08:44:02 »
Die 20e september was volgens mij ook de opening in de zin dat de reguliere dienstregeling pas daarna inging. Toen werd daar nog niet mee geschipperd en was het ondenkbaar dat het gewone publiek van de trein gebruik zou maken voordat de hoogwaardigheidsbkleders dat hadden gedaan.  :o
In het breedspoorboek van Van Reeuwijk wordt zonder bron vermeld dat beide locs de feesttrein trokken. Veenendaal houdt het erop dat bij de opening beide locs in dienst waren. Wie meer wil weten moet even zelf de 'couranten' uit die tijd gaan lezen. De Opregte Haarlemsche Courant heeft er vast een uitgebreid stuk aan gewijd.
De Snelheid was in ieder geval de eerste loc die in Nederland reed. Dat er 100 jaar later een replica van De Arend is gebouwd, schijnt te komen omdat er alleen van De Arend een tekening bewaard was gebleven. De Snelheid was van een weer net zwaarder type. Dat gelazer begon toen al.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2009, 08:54:16 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #13 Gepost op: 14 September 2009, 10:00:45 »
Inderdaad was de Snelheid de eerste die reed. Dit waren inderdaad testritten. Overigens kwam de Arend niet veel later op het spoor. Maar dit waren testritten (kijk naar de HSL test ritten) Hoe dan ook in algemeenheid word er alleen gesproken over de Arend in die dagen en vele, vele boeken.

Maar wat doet het er nu eenmaal toe. Wij kunnen met zekerheid vast stellen dat de Arend op 20 september 1839 de eertse trein trok. Het kan zijn dat de Snelheid mee reed maar niet in de trein zelf, het kan zelfs zo zijn dat de Snelheid al in Haarlem aanwezig was. Wij weten het niet, ik was er in iedergeval niet bij werd pas na de opening geboren ;D.

De info in het NSM is dus feitelijk juist, alleen is de getoonde trein een copy van de eerste trein die overigens een mooie leeftijd van 70 jaar heeft bereikt. En ook nog volledig werkt. Hopen dat in 2014 het 175 wel wordt gevierd. Zou wel braaf zijn.

Welke namen hadden de andere locomotieven Snelheid, Arend, en ........

Groetjes Ben.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eerste Nederlandse trein
« Reactie #14 Gepost op: 14 September 2009, 10:07:00 »
De Hoop, gelijk aan De Snelheid, De Leeuw gelijk aan de Arend.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)