Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:09:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 21:48:29
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 21:46:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
  

Auteur Topic: kortkoppel probleem  (gelezen 7423 keer)

Dennis

  • Gast
kortkoppel probleem
« Gepost op: 19 November 2006, 19:50:48 »
Hallo,

Eindelijk heb ik dan mij stam met sncf dubbeldekkers compleet (reden eind jaren`70 op proef in nl)

Nu wou ik ze kortkoppellen alleen kom ik op volgend probleem.

Ik kan de Ribu`s niet ver genoeg naar achter plaatsen, ook niet als ik van bovenaf een gat boor en het plaatje in het rijtuig leg.

Heeft iemand hier een oplossing voor.

Alvast bedankt,
Dennis

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2006, 20:09:17 »
Ik weet niet hoe groot die Ribu's precies zijn, maar als het erg krap wordt gebruik ik de kleine vierkante van symoba deze past eigenlijk altijd.

Groeten Stephan.

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2006, 20:12:15 »
Ik ben nu iets aan het uitesten op mijn vaste stam.
Ik plaats alleen de nem-houder op het draaistel.

Nu weet ik dat de hoogte niet overeenkomt met de norm, maar voor vaste stammen maakt dat niets uit.

Ik weet nog niet of het werkt, verder weet ik niet wat ik kan doen.

Heeft iemand foto`s van de onderkant van een zelf kortgekoppeld rijtuig??

Groeten,
Dennis

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2006, 20:24:08 »
Als je de NEM houder op het draaistel lijmt is de kans groot op ontsporing in (krappe) bogen en wisselstraten, kortkoppelingen scharnieren niet onderling dit in tegenstelling tot normale koppelingen.

Stephan

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2006, 20:31:18 »
Tja Niet aan gedacht ???

Ik loop nu ook te emmeren met mijn seconde lijm.
Die plakt voor geen meter.

Wat gebruiken jullie voor lijm??

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2006, 20:38:59 »
Ik heb ook nog geen goede lijm kunnen vinden wat op dat draaistelplastik goed houd, ik probeer het altijd maar met 2 componentenlijm of bisonkit en het te lijmen oppervlak dan zo ruw mogelijk maken.
Als iemand hiervoor een betere lijmsoort weet hoor ik het ook graag.

Groeten Stephan.

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2006, 22:20:37 »
Als je de NEM houder op het draaistel lijmt is de kans groot op ontsporing in (krappe) bogen en wisselstraten, kortkoppelingen scharnieren niet onderling dit in tegenstelling tot normale koppelingen.

Stephan

En als ik nou een nem houder op he draaistel monteer en daar een beugelkoppleing in steek??
Die heeft wel de eigenschap van onderling scharnieren toch?

Groeten,
Dennis

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2006, 22:30:53 »
Dan heb je alleen geen kortkoppeling meer en ben je weer terug bij af, kun je beter de orginele koppeling laten zitten want je rijdt met vaste stammen.

Groeten Stephan

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2006, 22:37:20 »
Het gaat mij erom dat de bakken dichter bij elkaar komen.
Nu zit er denk ik 1,5 cm tussen de bakken.

Als ik nu de koppelingen verder naar achter plaats, komen ze dichterbij.
Of zie ik het verkeerd en zal het niet werken?

Groeten,
Dennis

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2006, 23:13:33 »
En wat doen je buffers dan?

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #10 Gepost op: 19 November 2006, 23:18:47 »
Juist, zolang deze elkaar in de bogen en op wisselstraten niet raken gaat het goed.

Groeten Stephan

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2006, 16:30:13 »
Dus als ik een klein beetje ruimte hou tussen de buffers dan moet het goed komen, toch?

Ik ga van de week wel even proberen.

Heb net div soorten lijm in huis gehaald, dus als het goed is dat probleem ook verholpen.

Groeten,
Dennis

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2006, 16:33:03 »
Zijn er naast de Ribu´s en Symoba´s nog andere (goedkopere) oplossingen om kort te koppelen?

Remco

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2006, 17:06:28 »
Dus als ik een klein beetje ruimte hou tussen de buffers dan moet het goed komen, toch?

Waarschijnlijk niet.
Een kortkoppelmechanisme duwt de bakken in bogen verder uit elkaar, zonder dit mechanisme kun je niet of nauwelijks kortkoppelen.
Bakken dichter bij elkaar koppelen is nog geen kortkoppelen, en om problemen zoals in wisselstraten te voorkomen moeten de bakken toch op een behoorlijke afstand van elkaar blijven (tenzij superslanke wissels en zeer ruime boogstralen.

Maarten.

arjen

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #14 Gepost op: 22 November 2006, 19:16:48 »
Ik heb even zitten meten met een dubbeldeksrijtuig van Jouef (ik neem aan dat je die bedoelt) en ik zie het probleem niet helemaal. Zowel de Ribu als de lange Symoba passen er voor mijn gevoel probleemloos onder. Hooguit steekt de koppelingshouder iets te ver uit (hangt er ook van af welke houder je gebruikt, Symoba heeft minstens 3 verschillende lengtes) maar daar kun je probleemloos een stukje van af zagen. De koppeling klikt dan niet meer netjes vast, maar daar heb je secondenlijm voor, en voor de werking van het mechanisme maakt dat niet uit. 

Even los hiervan: in trekduwbedrijf zijn de Ribu-houders mij slecht bevallen. Te veel speling, als de rijtuigen mooi op elkaar aansluiten met de loc voorop, dan duwen ze elkaar uit de rails met de loc achter. Symoba voldoet wat dat betreft veel beter. Voor die NS-proeftrein maakt dit overigens niet uit omdat die nooit werd geduwd (aansturen van een NS 1100 vanuit een Franse stuurstand is uiteraard onmogelijk).

Arjen.