Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 15:40:29
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:30:17
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Keska
Vandaag om 15:20:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
  

Auteur Topic: kortkoppel probleem  (gelezen 7394 keer)

Dennis

  • Gast
kortkoppel probleem
« Gepost op: 19 November 2006, 19:50:48 »
Hallo,

Eindelijk heb ik dan mij stam met sncf dubbeldekkers compleet (reden eind jaren`70 op proef in nl)

Nu wou ik ze kortkoppellen alleen kom ik op volgend probleem.

Ik kan de Ribu`s niet ver genoeg naar achter plaatsen, ook niet als ik van bovenaf een gat boor en het plaatje in het rijtuig leg.

Heeft iemand hier een oplossing voor.

Alvast bedankt,
Dennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2006, 20:09:17 »
Ik weet niet hoe groot die Ribu's precies zijn, maar als het erg krap wordt gebruik ik de kleine vierkante van symoba deze past eigenlijk altijd.

Groeten Stephan.

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2006, 20:12:15 »
Ik ben nu iets aan het uitesten op mijn vaste stam.
Ik plaats alleen de nem-houder op het draaistel.

Nu weet ik dat de hoogte niet overeenkomt met de norm, maar voor vaste stammen maakt dat niets uit.

Ik weet nog niet of het werkt, verder weet ik niet wat ik kan doen.

Heeft iemand foto`s van de onderkant van een zelf kortgekoppeld rijtuig??

Groeten,
Dennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2006, 20:24:08 »
Als je de NEM houder op het draaistel lijmt is de kans groot op ontsporing in (krappe) bogen en wisselstraten, kortkoppelingen scharnieren niet onderling dit in tegenstelling tot normale koppelingen.

Stephan

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2006, 20:31:18 »
Tja Niet aan gedacht ???

Ik loop nu ook te emmeren met mijn seconde lijm.
Die plakt voor geen meter.

Wat gebruiken jullie voor lijm??

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2006, 20:38:59 »
Ik heb ook nog geen goede lijm kunnen vinden wat op dat draaistelplastik goed houd, ik probeer het altijd maar met 2 componentenlijm of bisonkit en het te lijmen oppervlak dan zo ruw mogelijk maken.
Als iemand hiervoor een betere lijmsoort weet hoor ik het ook graag.

Groeten Stephan.

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2006, 22:20:37 »
Als je de NEM houder op het draaistel lijmt is de kans groot op ontsporing in (krappe) bogen en wisselstraten, kortkoppelingen scharnieren niet onderling dit in tegenstelling tot normale koppelingen.

Stephan

En als ik nou een nem houder op he draaistel monteer en daar een beugelkoppleing in steek??
Die heeft wel de eigenschap van onderling scharnieren toch?

Groeten,
Dennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2006, 22:30:53 »
Dan heb je alleen geen kortkoppeling meer en ben je weer terug bij af, kun je beter de orginele koppeling laten zitten want je rijdt met vaste stammen.

Groeten Stephan

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2006, 22:37:20 »
Het gaat mij erom dat de bakken dichter bij elkaar komen.
Nu zit er denk ik 1,5 cm tussen de bakken.

Als ik nu de koppelingen verder naar achter plaats, komen ze dichterbij.
Of zie ik het verkeerd en zal het niet werken?

Groeten,
Dennis

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2006, 23:13:33 »
En wat doen je buffers dan?

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #10 Gepost op: 19 November 2006, 23:18:47 »
Juist, zolang deze elkaar in de bogen en op wisselstraten niet raken gaat het goed.

Groeten Stephan

Dennis

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2006, 16:30:13 »
Dus als ik een klein beetje ruimte hou tussen de buffers dan moet het goed komen, toch?

Ik ga van de week wel even proberen.

Heb net div soorten lijm in huis gehaald, dus als het goed is dat probleem ook verholpen.

Groeten,
Dennis

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2006, 16:33:03 »
Zijn er naast de Ribu´s en Symoba´s nog andere (goedkopere) oplossingen om kort te koppelen?

Remco

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2006, 17:06:28 »
Dus als ik een klein beetje ruimte hou tussen de buffers dan moet het goed komen, toch?

Waarschijnlijk niet.
Een kortkoppelmechanisme duwt de bakken in bogen verder uit elkaar, zonder dit mechanisme kun je niet of nauwelijks kortkoppelen.
Bakken dichter bij elkaar koppelen is nog geen kortkoppelen, en om problemen zoals in wisselstraten te voorkomen moeten de bakken toch op een behoorlijke afstand van elkaar blijven (tenzij superslanke wissels en zeer ruime boogstralen.

Maarten.

arjen

  • Gast
Re: kortkoppel probleem
« Reactie #14 Gepost op: 22 November 2006, 19:16:48 »
Ik heb even zitten meten met een dubbeldeksrijtuig van Jouef (ik neem aan dat je die bedoelt) en ik zie het probleem niet helemaal. Zowel de Ribu als de lange Symoba passen er voor mijn gevoel probleemloos onder. Hooguit steekt de koppelingshouder iets te ver uit (hangt er ook van af welke houder je gebruikt, Symoba heeft minstens 3 verschillende lengtes) maar daar kun je probleemloos een stukje van af zagen. De koppeling klikt dan niet meer netjes vast, maar daar heb je secondenlijm voor, en voor de werking van het mechanisme maakt dat niet uit. 

Even los hiervan: in trekduwbedrijf zijn de Ribu-houders mij slecht bevallen. Te veel speling, als de rijtuigen mooi op elkaar aansluiten met de loc voorop, dan duwen ze elkaar uit de rails met de loc achter. Symoba voldoet wat dat betreft veel beter. Voor die NS-proeftrein maakt dit overigens niet uit omdat die nooit werd geduwd (aansturen van een NS 1100 vanuit een Franse stuurstand is uiteraard onmogelijk).

Arjen.