Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 19:28:00
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
  

Auteur Topic: ontsporing  (gelezen 6337 keer)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
ontsporing
« Gepost op: 05 September 2009, 14:07:58 »
Middag u allen,als een loc met 5 plan Ds over het
drieweg wissel recht door of naar links,ontspoort
het laatste rijtuig.Buigen af naar rechts dan blijf
hij wel in de rails. Iemand enig idee van het hoe
en waarom? Het zijn Roco rijruigen en Roco 1100
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ontsporing
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2009, 14:12:48 »
Hoi Bram.
Hoe ligt het 3-weg wissel, kun je daar een tekening van maken en ook de direct aanliggende railstukken?
dan is het mischien handiger om de situatie wat te visualiseren.

En welke rails je rijdt?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2009, 14:28:37 »
Jos,ik rij Fleischmann modelgleis,wissel ligt
na een bocht op 10cm hoogte na het wissel
zowel naar links als naar rechts 1 x 6032
is gebogen rails 15 graden in het een rechte
rails.groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ontsporing
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2009, 14:40:27 »
Bram, Ik kan me er nog niks bij voorstellen, welke kant de wissels en bochten precies naartoe gaan.
Wel is het onhandig om meteen naa een boog naar rechts een wissel naar Links te plaatsen.
Als de wissel met de bocht mee buigt kan dat helemaal geen kwaad.

Maar maak eens een tekening, dat is wel zo handig.



Jos.

 
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:ontsporing
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2009, 14:56:53 »
Kun je een paar foto's laten zien, Jos Bram?
Sluiten de wisseltongen goed aan?
Als je het ontsporingsgevoelige rijtuig niet mee laat rijden: wat gebeurt er dan?
Staan de wielen van het laatste rijtuig op de juiste maat (gemeten over de as)?

Groet,
Basilicum

Edit: Verkeerde naam gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2009, 16:00:27 door Basilicum »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:ontsporing
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2009, 15:40:57 »
Wat gebeurt er als het betreffende rijtuig een andere plaats in de trein krijgt ?

Sander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ontsporing
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2009, 15:49:30 »
Kun je een paar foto's laten zien, Jos?
Sluiten de wisseltongen goed aan?
Als je het ontsporingsgevoelige rijtuig niet mee laat rijden: wat gebeurt er dan?
Staan de wielen van het laatste rijtuig op de juiste maat (gemeten over de as)?

Groet,
Basilicum


Kun je beter aan Bram vragen, die zat met het probleem.
Ik probeer me alleen voor degeest te halen wat Bram bedoelde, maar zonder foto/tekening gaat dat wat lastig.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:ontsporing
« Reactie #7 Gepost op: 05 September 2009, 15:59:09 »
Je hebt gelijk, Jos.
Bram, ik sluis de vraag naar je door. 8)

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 05 September 2009, 16:39:39 door Basilicum »

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #8 Gepost op: 05 September 2009, 16:14:27 »
Het betreft een roco plan D restauratie wagen.Als je die niet meelaatrijden gaat alles goed li af rechtdoor en re af.Als derde
achter panD li af en recht door ontspoort hij,rechts af niet.
Als vierde en ook als vijfde achter een planK ontspoort hij.
Foto is lastig daarmijn zoon op vakantie en hem mee heeft.




een bocht 6024 dan wissel 6058 op links 6004+6032
                                                 midden       6002
                                                  rechts        6032 daar na 7x6001
groet Bram
Bram is in 2025 overleden

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re:ontsporing
« Reactie #9 Gepost op: 05 September 2009, 18:12:52 »
Voordat je moeilijk gaat doen met foto's en sporenplannen en opnoemen wat je allemaal aan rails hebt....loopt het mechanisme van de kortkoppeling  van de wagen en het draaistel wel soepel genoeg? Dit is een vaker voorkomende bron van ontsporingsproblemen. Als deze niet echt soepel genoeg gaat, kan daar al de ontsporing ontstaan. Visualiseren hoe de rails liggen is voor mij niet bepaald de eerste voor de hand liggende optie  ;-).

Groeten uit Zwitserland

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #10 Gepost op: 05 September 2009, 19:41:11 »
Lokfurer bas, alle wagens hebben Fleischmann kort
koppelingen en geen problemen.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:ontsporing
« Reactie #11 Gepost op: 05 September 2009, 19:47:55 »
Eerst even een vraagje in het algemeen: de nieuwe Roco plan D restauratie, hebben die hetzelfde onderstel als die van de plan D's zoals die eind jaren 80 zijn uitgekomen? En welk draaistel ontspoort? ( Is dit het draaistel aan de bagagekant of restauratiekant?)
Heb nl. met mijn RD uit die periode hetzelfde probleem gehad, ik heb het opgelost door aan de kant van het bagagegedeelte de treden aan de binnenzijde iets op maat te vijlen, waardoor het draaistel wat meer speling kreeg. Probleem was bij mij daarmee verholpen, rijtuig rijdt nog steeds ontsporingsvrij. :)

Groetjes, Gert

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2009, 19:50:34 »
Gert, het is de bagagekant die ontspoort.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:ontsporing
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2009, 20:31:00 »
Roco voertuigen op fleischmann rails gaat niet altijd goed. Dat komt omdat fleischmann uitgaat van een kleinere speermaat (de afstand tussen de binnenkant van de flensen) dan roco. Fleischmann is kleiner dan NEM, terwijl roco met name bij de nieuwste modellen de bovengrens van NEM opzoekt. De ruimte in het puntstuk is daardoor te groot voor de roco wielen die de verkeerde afslag kunnen nemen.

Dit is ook al eens ter sprake geweest bij een fleischmann boogwissel in combi met een roco 2400.

Oplossing is wielen dichter naar elkaar of in het wissel de geleiderails verdikken.

Groeten van Edgar (die dit probleem ook proefondervindelijk heeft vastgesteld en daardoor toch maar op een ander railsysteem is overgestapt)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #14 Gepost op: 05 September 2009, 22:38:23 »
Edgar,dit is het enige roco voertug dat een probleem
heeft de rest niet. groet Bram.
Bram is in 2025 overleden