Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 15:11:41
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
  

Auteur Topic: ontsporing  (gelezen 6097 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:ontsporing
« Reactie #15 Gepost op: 05 September 2009, 23:29:33 »
Bram,

Lokführer Bas en Edgar geven allebei een mogelijke oorzaak voor het probleem. Maar aan je reactie te zien heb je daar niet goed naar gekeken.

Lokführer Bas vraagt of het kortkoppelmechanisme van het betreffende rijtuig wel soepel lopt. Jij antwoord dat het allemaal Fleischmaan kortkoppelingen zijn. Maar het gaat niet om de koppelingen. Het gaat om het mechanisme waar de kortkoppeling in zit. Heb je daar naar gekeken?

Edgar vraagt om te kijken naar de speermaat. Je reactie dat dit het enige Roco voertuig is met dit probleem zegt niet veel. Je moet die maat meten om te weten of die wel goed is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #16 Gepost op: 06 September 2009, 10:45:58 »
Klaas,de speermaat van de roco wagens is 14mm
van de fl is dat iets minder,hoeveel wet ik niet
heb digitale schuifmaat.Het gedeelte waar de
koppeling in zit loopt van alle rijtuigen soepel.
groet Bram.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:ontsporing
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2009, 11:02:09 »
..... ik heb het opgelost door aan de kant van het bagagegedeelte de treden aan de binnenzijde iets op maat te vijlen, waardoor het draaistel wat meer speling kreeg. Probleem was bij mij daarmee verholpen, rijtuig rijdt nog steeds ontsporingsvrij....

Het gaat er dus niet alleen om of de koppeling soepel loopt, maar ook of het draaistel ergens geblokkeerd wordt.
Ger geeft aan dat nadat hij iets heeft weg gevijld zijn probleem was opgelost.
Mischien dat Ger een foto wil plaatsen waardoor je kunt zien waar je eventueel iets weg moet halen om weer ontsporingsvrij te kunnen rijden.
Harm
« Laatst bewerkt op: 06 September 2009, 11:03:49 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:ontsporing
« Reactie #18 Gepost op: 06 September 2009, 21:03:48 »
Klaas,de speermaat van de roco wagens is 14mm
van de fl is dat iets minder,hoeveel wet ik niet
Dat is dus duidelijk te weinig. Die maat moet tussen 14,3 en 14,4 mm liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #19 Gepost op: 08 September 2009, 14:23:28 »
Klaas, hoe vergroot ik dat? Blijf ik het raar
vinden dat 1 van de 10 roco plan D dat heeft.
En de fl plan K waar de speermaat nog onder
de 14mm zit niet ontsporen.
groet Bram.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:ontsporing
« Reactie #20 Gepost op: 08 September 2009, 17:54:51 »
Bram,

De speermaat veranderen doe je met een wielenpers. Soms lukt het ook op de hand, wielstel rechtop zetten met het aspuntje op een harde ondergrond en dan voorzichtig het wiel naar beneden drukken. Moet je wel met enig gevoel doen, wnat je schiet makkelijk te ver door.

Feitelijk wordt die hele ellende veroorzaakt doordat Fleischmann  heeft zitten sjoemelen met de maten van de wielstellen en de wissels. Ze hebben een te kleine speermaat, en daarom is ook de afstand tussen de strijkregels en de vleugel in de wissels kleiner dan de NEM voorschrijft. Edgar heeft daar in zijn bericht van 5 september al op gewezen.

Kijk eens naar NEM 310
De maten C en S in het wissel en de maten B en K van het wielstel moeten op elkaar afgestemd zijn. Meet maar eens in je Fleischmann wissels hoever ze ernaast zitten.
Je kunt kiezen voor 2 opties: of je past alles aan aan de NEM 310, dan moet je dus al je wissels en Fleischmann wielstellen veranderen, of je kiest voor de Fleischmann maten, dan moet je het Roco materieel aanpassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #21 Gepost op: 08 September 2009, 20:10:51 »
Klaas,is dit iets van vroeger of doen ze dat nu nog,
anders is het een optie om het driewegwissel te ver-
vangen door twee gewone wissels die ik nog heb
liggen n.nl. nr 6080 en 81.
groet Bram.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:ontsporing
« Reactie #22 Gepost op: 09 September 2009, 00:11:43 »
Ik weet niet of ze intussen hun leven gebeterd hebben. Maar ik vrees van niet. Als ze nu de wissels een andere maatvoering zouden geven dan vroeger, dan zitten ze zelf met een probleem, want dan kan oud Fleischmann en nieuw Fleischmann niet door elkaar gebruikt worden.
Of er een verschil is, daar kun je zelf achter komen. Meet in al je wissels eens de maat S, en je weet het.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spiky

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
    • Spoorh0
Re:ontsporing
« Reactie #23 Gepost op: 09 September 2009, 08:27:40 »
Je vertelde over een bocht voor de wissel, kan dat het probleem niet zijn?
Mij is altijd verteld dat je altijd een recht stuk(je) moet plaatsen voor een "rechte" wissel om ontsporing tegen te gaan.
(weet dus niet zeker of dit waar is)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:ontsporing
« Reactie #24 Gepost op: 09 September 2009, 09:04:49 »
Citaat
Mij is altijd verteld dat je altijd een recht stuk(je) moet plaatsen voor een "rechte" wissel om ontsporing tegen te gaan.
(weet dus niet zeker of dit waar is)

Klopt helemaal. En als je met bv een linkse bocht op een rechts wissel terecht komt krijg je een S bocht. Mits kort genoeg kan dat voor grote problemen zorgen.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:ontsporing
« Reactie #25 Gepost op: 09 September 2009, 09:20:14 »
Heb je ook gekeken of het altijd hetzelfde rijtuig is, ook als deze op een andere plaats in de trein zit?
Je zou dan dat rijtuig met de hand door het wissel kunnen duwen om goed te kijken wat er eigenlijk gebeurd. Dit kan heel verhelderend werken. Probeer het ook eens met het rijtuig als je het hebt omgedraaid. Is het dan altijd op hetzelfde draaistel?
Kortom, probeer zo goed en volledig mogelijk uit te zoeken in welke situatie het mis gaat.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #26 Gepost op: 09 September 2009, 14:46:12 »
Van de 15 rijtuigen is dat de enige die ont-
spoort,ook maakt het niet waar hij zit eenstam
als 3de 4de 6de hij ontsoort daar als enige.
groet Bram.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:ontsporing
« Reactie #27 Gepost op: 09 September 2009, 14:59:54 »
Dan heeft het natuurlijk met dat ene rijtuig te maken en niet met Roco rijtuigen op Fleischmann rails in het algemeen of zoiets (nooit gehoord trouwens dat daarbij structurele problemen bestaan).
Bekijk dat rijtuig dan eens goed. Sommige suggesties zijn al gegeven, maar uit niets blijkt dat je iets met die suggesties doet. Functioneert het kortkoppelmechanisme goed? Zijn alle wielstellen in orde, wieltje scheef of zoiets? Etc.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:ontsporing
« Reactie #28 Gepost op: 09 September 2009, 16:55:40 »
Henk
Boerpost heeft een tijdje geleden al een mogelijke oplossing gegeven maar daar is verder niet op gereageerd
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #29 Gepost op: 09 September 2009, 19:44:45 »
Harm,het draaistel is net zo soepel als de andere
ook de de koppelingen bewegen soepel. Net als de
andere.groet Bram.