Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: ontsporing  (gelezen 6096 keer)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
ontsporing
« Gepost op: 05 September 2009, 14:07:58 »
Middag u allen,als een loc met 5 plan Ds over het
drieweg wissel recht door of naar links,ontspoort
het laatste rijtuig.Buigen af naar rechts dan blijf
hij wel in de rails. Iemand enig idee van het hoe
en waarom? Het zijn Roco rijruigen en Roco 1100
groet Bram.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ontsporing
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2009, 14:12:48 »
Hoi Bram.
Hoe ligt het 3-weg wissel, kun je daar een tekening van maken en ook de direct aanliggende railstukken?
dan is het mischien handiger om de situatie wat te visualiseren.

En welke rails je rijdt?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2009, 14:28:37 »
Jos,ik rij Fleischmann modelgleis,wissel ligt
na een bocht op 10cm hoogte na het wissel
zowel naar links als naar rechts 1 x 6032
is gebogen rails 15 graden in het een rechte
rails.groet Bram.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ontsporing
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2009, 14:40:27 »
Bram, Ik kan me er nog niks bij voorstellen, welke kant de wissels en bochten precies naartoe gaan.
Wel is het onhandig om meteen naa een boog naar rechts een wissel naar Links te plaatsen.
Als de wissel met de bocht mee buigt kan dat helemaal geen kwaad.

Maar maak eens een tekening, dat is wel zo handig.



Jos.

 
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:ontsporing
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2009, 14:56:53 »
Kun je een paar foto's laten zien, Jos Bram?
Sluiten de wisseltongen goed aan?
Als je het ontsporingsgevoelige rijtuig niet mee laat rijden: wat gebeurt er dan?
Staan de wielen van het laatste rijtuig op de juiste maat (gemeten over de as)?

Groet,
Basilicum

Edit: Verkeerde naam gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2009, 16:00:27 door Basilicum »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:ontsporing
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2009, 15:40:57 »
Wat gebeurt er als het betreffende rijtuig een andere plaats in de trein krijgt ?

Sander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ontsporing
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2009, 15:49:30 »
Kun je een paar foto's laten zien, Jos?
Sluiten de wisseltongen goed aan?
Als je het ontsporingsgevoelige rijtuig niet mee laat rijden: wat gebeurt er dan?
Staan de wielen van het laatste rijtuig op de juiste maat (gemeten over de as)?

Groet,
Basilicum


Kun je beter aan Bram vragen, die zat met het probleem.
Ik probeer me alleen voor degeest te halen wat Bram bedoelde, maar zonder foto/tekening gaat dat wat lastig.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:ontsporing
« Reactie #7 Gepost op: 05 September 2009, 15:59:09 »
Je hebt gelijk, Jos.
Bram, ik sluis de vraag naar je door. 8)

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 05 September 2009, 16:39:39 door Basilicum »

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #8 Gepost op: 05 September 2009, 16:14:27 »
Het betreft een roco plan D restauratie wagen.Als je die niet meelaatrijden gaat alles goed li af rechtdoor en re af.Als derde
achter panD li af en recht door ontspoort hij,rechts af niet.
Als vierde en ook als vijfde achter een planK ontspoort hij.
Foto is lastig daarmijn zoon op vakantie en hem mee heeft.




een bocht 6024 dan wissel 6058 op links 6004+6032
                                                 midden       6002
                                                  rechts        6032 daar na 7x6001
groet Bram

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:ontsporing
« Reactie #9 Gepost op: 05 September 2009, 18:12:52 »
Voordat je moeilijk gaat doen met foto's en sporenplannen en opnoemen wat je allemaal aan rails hebt....loopt het mechanisme van de kortkoppeling  van de wagen en het draaistel wel soepel genoeg? Dit is een vaker voorkomende bron van ontsporingsproblemen. Als deze niet echt soepel genoeg gaat, kan daar al de ontsporing ontstaan. Visualiseren hoe de rails liggen is voor mij niet bepaald de eerste voor de hand liggende optie  ;-).

Groeten uit Zwitserland

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #10 Gepost op: 05 September 2009, 19:41:11 »
Lokfurer bas, alle wagens hebben Fleischmann kort
koppelingen en geen problemen.
groet Bram.

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:ontsporing
« Reactie #11 Gepost op: 05 September 2009, 19:47:55 »
Eerst even een vraagje in het algemeen: de nieuwe Roco plan D restauratie, hebben die hetzelfde onderstel als die van de plan D's zoals die eind jaren 80 zijn uitgekomen? En welk draaistel ontspoort? ( Is dit het draaistel aan de bagagekant of restauratiekant?)
Heb nl. met mijn RD uit die periode hetzelfde probleem gehad, ik heb het opgelost door aan de kant van het bagagegedeelte de treden aan de binnenzijde iets op maat te vijlen, waardoor het draaistel wat meer speling kreeg. Probleem was bij mij daarmee verholpen, rijtuig rijdt nog steeds ontsporingsvrij. :)

Groetjes, Gert

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2009, 19:50:34 »
Gert, het is de bagagekant die ontspoort.
groet Bram.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:ontsporing
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2009, 20:31:00 »
Roco voertuigen op fleischmann rails gaat niet altijd goed. Dat komt omdat fleischmann uitgaat van een kleinere speermaat (de afstand tussen de binnenkant van de flensen) dan roco. Fleischmann is kleiner dan NEM, terwijl roco met name bij de nieuwste modellen de bovengrens van NEM opzoekt. De ruimte in het puntstuk is daardoor te groot voor de roco wielen die de verkeerde afslag kunnen nemen.

Dit is ook al eens ter sprake geweest bij een fleischmann boogwissel in combi met een roco 2400.

Oplossing is wielen dichter naar elkaar of in het wissel de geleiderails verdikken.

Groeten van Edgar (die dit probleem ook proefondervindelijk heeft vastgesteld en daardoor toch maar op een ander railsysteem is overgestapt)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:ontsporing
« Reactie #14 Gepost op: 05 September 2009, 22:38:23 »
Edgar,dit is het enige roco voertug dat een probleem
heeft de rest niet. groet Bram.